Aihe: Elektroniikan jelppikerho
1 2 3 4 5239 240 241 242 243421 422 423 424 425
mutkis
23.04.2011 13:49:36
Terve!

Aivan huvin ja harrastuksen vuoksi ajattelin että kasaisin pedaalin. Olisi kuitenkin kiva jos tietäisi hieman miksi tekee ja mitä, mieluummin kuin vain ottaa piirustukset netistä. Ajatuksena olis, mahdollisesti, rakentaa treenikämpille etuastepedaali. Kysymykseni kuuluukin että mikä käytännön ero on boosterilla ja etuaste pedaalilla. Löysin lpb-1: sen piirustuksen netistä ja se näytti melkoisen simppeliltä, sivulla oli myös selitetty mitä mikin komponentti tekee. Nyt en googlella enää sivustoa harmikseni löytänyt. Löytyisikö jotain kirjaa tai sivustoa jossa selitettäisiin, tietysti mieluummin suomeksi, perusteita esim. pedaalin suunnitteluun.

Vastauksista kiittäen: Mika
-
tommiot
23.04.2011 18:19:37 (muokattu 23.04.2011 18:23:44)
mutkis: Terve!

Aivan huvin ja harrastuksen vuoksi ajattelin että kasaisin pedaalin. Olisi kuitenkin kiva jos tietäisi hieman miksi tekee ja mitä, mieluummin kuin vain ottaa piirustukset netistä. Ajatuksena olis, mahdollisesti, rakentaa treenikämpille etuastepedaali. Kysymykseni kuuluukin että mikä käytännön ero on boosterilla ja etuaste pedaalilla. Löysin lpb-1: sen piirustuksen netistä ja se näytti melkoisen simppeliltä, sivulla oli myös selitetty mitä mikin komponentti tekee. Nyt en googlella enää sivustoa harmikseni löytänyt. Löytyisikö jotain kirjaa tai sivustoa jossa selitettäisiin, tietysti mieluummin suomeksi, perusteita esim. pedaalin suunnitteluun.

Vastauksista kiittäen: Mika

http://www.geofex.com/article_folders/tstech/tsxtech.htm

Tossa on Tube Screamerista juttua ainakin.

EDIT: Ja vielä tuosta LPB-1:stä: http://www.beavisaudio.com/techpages/SchematicToReality/
Rotten _
30.04.2011 12:55:34
terve! onnistuuko ihan tavallisella 5-way-switchillä tehdä stratoon sellaset sähköt että keskiasennossa toimii kaikki mikit? ja tarkotus olis laittaa vielä keskimikin piuhan väliin kytkin jolla sen saisi pois käytöstä tarvittaessa, ja ylempi tone kaula- ja keskimikeille, ja alempi tallamikille.

jos joku sähkömestari viitsisi yrittää valaista tätä asiaa tai jos jostai löytyisi valmis kaavio edes vähän sinnepäin niin olisin kiitollinen, itse en googlettamalla enkä mnetistä hakemalla mitään löytänyt niin oli pakko kysyä, kiitos ja anteeksi :)

ja hauskaa vappua!
Aki
30.04.2011 18:30:31

Rotten _: terve! onnistuuko ihan tavallisella 5-way-switchillä tehdä stratoon sellaset sähköt että keskiasennossa toimii kaikki mikit?

Ei.

keskimikin piuhan väliin kytkin jolla sen saisi pois käytöstä tarvittaessa

Tämä onnistuu kyllä. Vähän niinkuin Telecaster-kytkentä mutta lisävivulla keskimikki päälle. Itse tosin en kokisi sitä käteväksi.

ylempi tone kaula- ja keskimikeille, ja alempi tallamikille.

Tämä ei tuon yllämainitun Tele+keskimikki-kytkennän kanssa onnistu.

Mitäs jos se 5-asentoinen toimisi ihan normaalisti, ja lisävivulla saisi kaula-(tai talla-)mikin päälle joka tilanteessa? Tällöin saat kaikki mikit päälle, ja tonetkin onnistuu kuten haluat. Lisäksi muutos orkkikseen on melko pienehkö.
"Only dead fish go with the flow." - Bobbie Louise Hawkins, 1989
Rotten _
30.04.2011 20:31:07 (muokattu 30.04.2011 20:33:40)
Mitäs jos se 5-asentoinen toimisi ihan normaalisti, ja lisävivulla saisi kaula-(tai talla-)mikin päälle joka tilanteessa? Tällöin saat kaikki mikit päälle, ja tonetkin onnistuu kuten haluat. Lisäksi muutos orkkikseen on melko pienehkö.

tollanen ratkasu ei itelleni tullu ees mieleen, pitääpä kokeilla! :) toisaalta kävi mielessä että jos laittaisin 3-asentoisella valitsimella kaula- ja tallamikin ja keskimikki sitten erillisellä vipukatkaisijalla kaulamikin kaveriksi, eikö sen periaatteessa pitäis onnistua niinkin? tosin jos tuo ratkaisu on mahdollinen niin joudun terrorisoimaan yhtä "varakitaraa" mutta eipä se paljon haittaa, kuin tekis mieli saada nimenomaan telecastermaista rokkisoundia kaula ja tallamikillä ja sitten kaikilla kolmella Albert Järvisen rokkimeininkiä, ja mielellään kaikki samalla kitaralla.

E: ja sillä ei periaatteessa ole merkitystä, paljonko poikkeaa alkuperäisestä virityksestä kun siinä pleksissä ei tällä hetkellä ole kiinni mitään muuta kuin pelkät mikit ja potikat, juuri sen takia ku oon miettinyt miten saisin kaipaamani lisän soundeihin.
Swan
30.04.2011 20:41:30
Eikös tuo kytkentä ole ihan super switchillä toteutettavissa? Hyppylangat vetää jokaisesta mikistä keskiasennon pinneihin.

http://www.thomann.de/fi/fender_5waysuperswitch.htm
"Once Lady Yuna fixes her hair, we leave!"
>-)))> #26
S.M.A.K.
Rotten _
30.04.2011 21:56:34
Swan: Eikös tuo kytkentä ole ihan super switchillä toteutettavissa? Hyppylangat vetää jokaisesta mikistä keskiasennon pinneihin.

http://www.thomann.de/fi/fender_5waysuperswitch.htm

se taas maksaa rahaa, ilmainen on aina paras vaihtoehto :) ja vielä ite tehty! muuten olis kyllä varmaan ihan kiinnostava vehjes
Aki
30.04.2011 22:51:09

Rotten _: tollanen ratkasu ei itelleni tullu ees mieleen, pitääpä kokeilla!

Mulla on kaikissa kolmemikkisissä kitaroissa noin. Se on mun päälle luonteva käyttää, ja sillä tosiaan saa kaikki vaihtoehdot.

jos laittaisin 3-asentoisella valitsimella kaula- ja tallamikin ja keskimikki sitten erillisellä vipukatkaisijalla kaulamikin kaveriksi, eikö sen periaatteessa pitäis onnistua niinkin?

Kyllä, mutta kuten sanoin, et saa kaula- ja keskimikille yhteistä, ja tallamikille omaa tonea. Master tonen saisit kyllä.

Jos et kaikkien mikkien yhdistelmää ole vielä kokeillut, se soundi ei välttämättä ole sitä mitä odotat. En yhdistäisi sitä kyllä Albert Järviseen... Soundi on melko lähellä kaula- ja keskimikin yhdistelmää.
"Only dead fish go with the flow." - Bobbie Louise Hawkins, 1989
Rotten _
02.05.2011 19:53:32
Aki: Kyllä, mutta kuten sanoin, et saa kaula- ja keskimikille yhteistä, ja tallamikille omaa tonea. Master tonen saisit kyllä.

Jos et kaikkien mikkien yhdistelmää ole vielä kokeillut, se soundi ei välttämättä ole sitä mitä odotat. En yhdistäisi sitä kyllä Albert Järviseen... Soundi on melko lähellä kaula- ja keskimikin yhdistelmää.

no master tonekin riittää, mut periaatteessa pääasia on että saan kaula- ja tallamikin samaan aikaan käyttöön, toi keskimikki siihen oli lähinnä sellanen idea vaan, että jos onnistus suht. yksinkertasesti ni olis jotai tekemistä ku yritän saada niitä toimimaan :)

mut enköhän mä näillä vastauksilla jo jotain saa aikaseks. että kiitos vaan!
Speti
04.05.2011 12:22:36
Speti: Oman sähkökitarani volumen säätönamiskan kanssa ongelmia. Kun volume on täysillä niin kaikki toimii hieniosti mutta heti kun hiukankin koitan säätää volumea alas niin alkaa kuulumaan sellainen avaruusmurina/särinä että oksat pois. Eli volume ei toimi kuin täysilla tai ei ollenkaan kun taas tone ja treble pelaa ok.

Katselin pintapuolisesti ja näytti, että kaikki johdot/juotokset olivat säätönamiskoissa kiinni ja kunnossa.

Missähän vika piilee; onko tuo säätönappula jotenkin vioittunut?

Itse itselleni vastaten; ongelma poistui kun ostin Kontakt prf 7-78 puhdistusainetta ja ruiskutin sitä potentiometriin ja vääntelin volymea voimakkaasti muutaman kerran...pörinät poistuivat ja nyt toimii potikka kuten pitääkin. Idean varastin tästä loistavasta kitarankorjausblogista: http://kitaratohtori.org/2011/03/06/rahisevat-potentiometrit/

Kannattaa tutustua aineeseen ja blogiin!
I'm a Soul Mover!
kede
04.05.2011 19:35:13
Hei. En ymmärrä juuri elektroniikan enkä sähkötekniikan päälle, joten ajattelin kysäistä viisaammilta.

Uudehko (vuoden pari vanha) Nad C 315BEE stereovahvistin pörisee melko voimakkaasti, niin kaiuttimissa kuin kuulokkeissakin. Volumen, EQ:n tai balanssin säädöt eivät vaikuta pörinän voimakkuuteen, ei myöskään kanavan vaihto tai kiinni olevien RCA-piuhojen irroittelu.

Ääni tulee kyllä pörinän seasta tarvittaessa läpi. Uskallan veikata että kyseessä ei liene mikään maadoitushurina, kokemusta sellaisestakin on.

Mitä on mahdollisesti paskana ja mistä tämä voi johtua? Ongelma ilmaantui puskista.
kede
04.05.2011 22:09:50
Kefiiri: Virtalähteen suodatinkondensaattoreissa lienee jotain häikkää. Noin uudessa vehkeessä saattaisi olla kyseessä kylmäjuotos, vanhuuttaan kondensaattoreiden ei vielä pitäisi lakata toimimasta. Volumen säädöstä riippumaton hurina viittaa juuri tämmöiseen tapaukseen.

Kiitos. Tällainen ei liene kallis remontti jossain korjaajalla? Takuutakin on mikäli se on 2 vuotta, mutta Tallinnasta ostettu, eli sen voi unohtaa.
Kefiiri
05.05.2011 08:40:55
kede: Kiitos. Tällainen ei liene kallis remontti jossain korjaajalla?

Niinpä, aika simppeli operaatio tuon pitäisi olla.
Mr.Sit.com
05.05.2011 17:23:24
Hommattiin treenikselle korvamonitorointi, ja tuli mieleen että kun meikäläisen basso tulee vahvistimen di-outista ni vois samantien hommata jonkun keinokuorman mikä mykistäis kaapin kokonaan ettei vuoda laulu- eikä rumpumikkeihin. Voisko tähän hommata jonkun yksinkertasemman systeemin vai onko tää halvin ja helpoin vaihtoehto?

http://uraltone.com/kauppa/product_ … id=754042ac1c3c8b01a83e2bcb3b36ae74

toki tässäkin tarttee ite koota mut eiköhän se onnistuis. Jos kuitenkin riittää et menen elektroniikkakauppaan ja ostan vastuksia 8 ohmin verran jotka voi tökätä ton 500W vahvistimen (jonka ei siis todellakaan tartte olla läheskään täysillä) perään ja kolvaan sopivan liittimen niin piirrustuksia otetaan vastaan :)
Ihan vitun sama mä oon vittu rock-stara
tommiot
06.05.2011 01:11:31
Mr.Sit.com: Hommattiin treenikselle korvamonitorointi, ja tuli mieleen että kun meikäläisen basso tulee vahvistimen di-outista ni vois samantien hommata jonkun keinokuorman mikä mykistäis kaapin kokonaan ettei vuoda laulu- eikä rumpumikkeihin. Voisko tähän hommata jonkun yksinkertasemman systeemin vai onko tää halvin ja helpoin vaihtoehto?

http://uraltone.com/kauppa/product_ … id=754042ac1c3c8b01a83e2bcb3b36ae74

toki tässäkin tarttee ite koota mut eiköhän se onnistuis. Jos kuitenkin riittää et menen elektroniikkakauppaan ja ostan vastuksia 8 ohmin verran jotka voi tökätä ton 500W vahvistimen (jonka ei siis todellakaan tartte olla läheskään täysillä) perään ja kolvaan sopivan liittimen niin piirrustuksia otetaan vastaan :)

99% trankkupäätteistä kyllä toimii ilman mitään kuormaa. Eli kaappi vaan irti.
Mr.Sit.com
06.05.2011 08:03:45 (muokattu 06.05.2011 08:04:31)
Moridin: 99% trankkupäätteistä kyllä toimii ilman mitään kuormaa. Eli kaappi vaan irti.

Onko näin? Mitä jos menee rikki :( Mun ilmiömäisellä tuurilla mun vahvari on just tota yhtä prosenttia. Trace Elliot AH600SM on nuppi.

Mitä trankkunupilla on pahinta mitä voi tapahtua jos käyttää usein ilman kuormaa?

E. Ja kuinka kallista korjata?
tommiot
06.05.2011 13:59:42
Mr.Sit.com: Onko näin? Mitä jos menee rikki :( Mun ilmiömäisellä tuurilla mun vahvari on just tota yhtä prosenttia. Trace Elliot AH600SM on nuppi.

Mitä trankkunupilla on pahinta mitä voi tapahtua jos käyttää usein ilman kuormaa?

E. Ja kuinka kallista korjata?

Mun rajallisella elektroniikantuntemuksella se trankkupääte ei kyllä mee mikskään siitä, että se yrittää syöttää signaalia äärettömään impedanssiin. Ei PA-päätteiden kanssa esimerkiks tarvii huolehtia siitä onko perässä kuorma vai ei. Jos trankkupäätettä ajaa liian pieneen impedanssiin, niin sit se kyllä palaa, mutta ilman kaappia päätetrankku näkee äärettömän impedanssin, eikä tee ollenkaan työtä siihen.

Ehkä joku voi vahvistaa tän vielä, mutta mun nähdäkseni se on ihan ok vedellä vaan ilman kaappia.
Mr.Sit.com
06.05.2011 14:04:49
Moridin: Mun rajallisella elektroniikantuntemuksella se trankkupääte ei kyllä mee mikskään siitä, että se yrittää syöttää signaalia äärettömään impedanssiin. Ei PA-päätteiden kanssa esimerkiks tarvii huolehtia siitä onko perässä kuorma vai ei. Jos trankkupäätettä ajaa liian pieneen impedanssiin, niin sit se kyllä palaa, mutta ilman kaappia päätetrankku näkee äärettömän impedanssin, eikä tee ollenkaan työtä siihen.

Ehkä joku voi vahvistaa tän vielä, mutta mun nähdäkseni se on ihan ok vedellä vaan ilman kaappia.

Käy kyllä järkeen. Jos joku jehu voi tän vielä varmistaa ni hieno homma :D
SirElwood
06.05.2011 16:53:20
Löytyykö keneltäkään valmiina 1:1 kuvaa thinline telecasterin f-aukosta?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)