Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Tietokoneet ja musiikkiohjelmat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Uusi tietokone kesälle 2011
1 2
Antti1
03.05.2011 22:39:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jälleen olisi aika pyöräyttää päivitysrumba käyntiin ja apua kaivataan kovasti, kun olen tipahtanut nykyhetken pc-maailmasta jälleen viime vuoden uutuuksien puolelle. Kaipaan konetta, jolla voin tehdä kaiken: katsoa leffoja nettistreamina Voddlerista, kuunnella musaa, tehdä grafiikkaa, vääntää kuvamanipulaatioita, pelata pelejä ja musahommiakin siinä sivussa. Duuneja mä väännän siinä puoliammattimaisesti Corel Painterilla, Adobe Photoshopilla, Indesignilla, Rhinoceroksella, Reaperilla, Sonarilla yms. softilla, jos sillä jollekulle merkitystä on. Ainakin omppuhemmoille voin sanoa suoraan, että sorry. Mulla on jonkinlaisen Macin verran kiinni rahaa Windows-pohjaisessa softassa, lopun kuvioista arvaatte varmaan itse. Useampaan koneeseen ei ole myöskään kiinnostusta, mulla on nyttenkin kaksi ja kolmannesta vasta pääsin eroon.
 
Vanha koneeni on Intel e6750-pohjainen vehje ja osat jotakuinkin kaikki vähän "parempaa" kastia, mutta nykymittapuulla ei tykeintä tykkiä. 64bit Win7 ja kaikki muut härdellit alkavat olla jo hiukan liikaa, kun haluan systeemin pyörivän smoothisti softasynien, -rumpujen, kitaramallinnosten yms. kanssa. Koneestani tulen käyttämään Fractal Designin kotelon, nykyiset kotelojäähdyttimet, Corsairin hyvän virtalähteen, Radeon HD 5770 -näyttiksen ja ainakin kaksi kovalevyistä. Kaikki muu saa mennä.
 
Se mitä mä ensialkuun haluan on:
-hyvä ja luotettava emolevy firewirellä, tai vaihtoehtoinen ratkaisu FW:lle
-hyvän ja oikeasti tehokkaan prosessorin tulevaisuuttakin silmälläpitäen
-laadukkaat ja nopeat muistit, vähintäänkin ns. riittävä määrä (8gb, 16gb?)
-ehkä myös SSD kovo käyttikselle
-kohtuullinen optinen asema, jolla voi polttaa ainakin dvd:lle (bluraylla ei tällä hetkellä mulle merkitystä)
 
Unohtuuko jotain? Jos ei, niin heitelkää ehdotuksia kehiin. Mitä kannattaa ostaa ja milloin kannattaa ostaa? Onko tulossa jotain uutuuksia, jotka vaikuttavat aiempien komponenttien hintaan dramaattisesti lähitulevaisuudessa? Onko jokin juttu ylivertainen nyt kaikkeen muuhun nähden ja mistä ei tällä hetkellä kannata uutuuden vuoksi maksaa ylimääräistä?
 
Listen motherfucker you're about to pay your dues!
Borlag
04.05.2011 07:08:02
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuossa oli pari asiaa mitkä osui silmään heti ensimmäisenä. Eli, sanot että 64bit on "liikaa" itsellesi, samalla kun koneelta halutaan 8-16GB muistimäärää. Jos haluat hyödyntää yli 4GB muistimäärää, on 64bit järjestelmä käytännössä pakollinen. On olemassa kiertoteitä millä saat tuon ylimääräisen muistin käyttöön 32 bittisilläkin järjestelmillä, mutta tämä on käytännössä täysin hyödytöntä, kun ohjelmien 32 bittiset versiot eivät tuota ylimääräistä muistia käytä jokatapauksessa.
 
Onko sinulla tarkoitus kasata kone jota haluat mahdollisesti päivittää vielä myöhemmin, vai ostatko heti sen tehoisen mikä saa luvan riittää seuraavaan koneeseen asti? Eli haluatko välttämättä emolevyn, jonka prosessorikanta on todennäköisesti käytössä vielä parinkin vuoden päästä?
 
Tuosta optisesta asemasta sen verran, että sanoisin että sen blurayn kannattaa unohtaa kokonaan. Kyseiset levyt ovat yksinkertaisesti aivan liian kalliita, ja jos edelleen nykysysteemillä kaksi kerros DVD:idenkin polttaminen on vähäsen arpapeliä että tuleeko tuopinalunen vaiko kunnolla poltettu ja täysin toimiva levy, on näiden toimintavarmuus vähintäänkin kyseenalainen. Jos pelkkää bluray toistoa kaipaa, se on tietenkin eri asia. Polttavaa blurayta en suosittele koskaan ikinä milloinkaan.
 
SSD kovoista sen verran, että näiden hinta tippuu jatkuvasti kun uusia malleja ja tekniikoita tulee. Pelkälle käyttöjärjestelmälle soveltuvan levyn saa jo ihan inhimilliseen hintaan, joten tämä voisi olla ihan suositeltavaa.
 
Mitä muihin osiin tulee, niin se riippuu niin pitkälti käytettävissä olevasta budjetista, että tässä vaiheessa vaikea suositella edes niinkään yksinkertaista juttua kuin prosessorivalmistaja. AMD:lla kun on etu halvempien prosessorien puolella, ja Intelillä taas kalliimpien. Alle 800e koneeseen laittaisin itse AMD:ta, yli sen niin Intelin i5:sen neliytimistä. Yli 1000-1200 niin voi jo harkita i7:aa jollaisen itsekin juuri hankin alkuviikosta.
 
Kysyit myös että milloin kannattaa ostaa, niin tuohon on mahdotonta antaa järkevää vastausta. Toinen voisi sanoa että koska vaan, toinen taas että ei koskaan. Uutta tekniikkaa tulee lähes liukuhihnalta, jolloin osat halpenevat merkittävästi. Järkevin tapa ostaa uutta rautaa onkin katsoa hintoja ja ostaa se kallein mahdollinen ennen niitä suurimpia hinnannousuja. Esimerkiksi jos halvin prosessori maksaa 50, ja siitä parempia löytää muutaman euron hinnannousulla aina sinne 200e saakka, jonka jälkeen seuraavaksi parhaan saakin vasta 500e investoinnilla, niin tuo 200e prosu on juuri se kannattavin. Näytönohjaimissa sama tyyli, joskin sinun tapauksessa harkitsisin parasta passiivijäähdytettyä mihin budjetti riittää, paitsi jos haluat myös pelata koneella jolloin tuleekin kompromissi äänekkyyden ja tehojen välillä. Muisteissa ja muissa osissa ei hinta korreloi aivan yhtä paljoa tehon suhteen, vaan lähinnä muiden ominaisuuksien kuten kellotteluiden yms.
 
tender.insanity
04.05.2011 08:01:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Turhaan sitä Win7:aa ja 64bittisyyttä kammoat. Hyvin on ainakin täällä jo vuoden päivät toiminut. Sonar 8:a pyörittelen ongelmitta. Ei ole koskaan kone edes kaatunut. Softasynia + plugareita olen myös aimo pinkan laittanut sinne tänne ja hyvin toimii. Ajuritkin löytynee ja kaikelle 64bit versiona. Jopa minun uskolliselle sotaratsulle, M-Audio Delta 44:lle. Ainoastaan ekasta midisynastani jouduin luopumaan ja ostamaan uuden tilalle, kun sille ei 64bit tukea koskaan tullut.
 
Mä olen tuolla Murobbs:n rautapuolella katsellut silloijn tällöin koneenkasaustriidejä ja suosittelen sieltä myös katsomaan.
 
Mullakin hieman vanha kone; E7400 prossuna (kellotettu 4.,ghz) ja vain 4gb muistia. Näyttiksenä ATI 4830. Ehkäpä syksyllä laitan itselleni uudempaa masiinaa myös tulemaan. Varmaan joku i5 prossu, ATI 69xx näyttis, 8gb muistia, SSD levy käyttikselle + ohjelmille. Itse tosin pelaan myös silloin tällöin, että saa näyttistehoakin olla.
 
Tosiaan noiden SSD-levyjen hinnat ovat vielä liian korkeat. Joku 60gb riittää kyllä, eli käyttikselle ja kaikille perussoftille, mitä käyttää. Sonarit, officet, kuvankäsittelyt ym. Projektit sitten toisaalle.
 
Juicy
04.05.2011 10:39:18 (muokattu 04.05.2011 10:41:22)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä ainakin ymmärsin, että 64-bittinen seiska on liikaa tuolle nykyiselle kokoonpanolle...? Ei siis mikään juttu mikä jätetään pois laskuista tulevaisuudessa, ainakaan siinä ei olisi mitään järkeä. =)
 
Fureimumeipurutoppu is attractive beautiful!
Juicy
04.05.2011 10:56:25
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ihtekin katsastin tässä nykytarjontaa/speksejä, kun tuli ajankohtaiseksi reeniksen koneen päivittäminen. Nykyisen roskaläjän hinnalla saisi nykyään jo miltei tehokkaamman koneen kuin tää mun ykköstykki... Prossuksi ajattelin neliytimistä i5 tai i7:aa, ja muisteiksi DDR3 1600 tai 2000 MHz taajuudella. Tietty emolevy kannattaa kahtoa tarkasti, en oo ihtekään vielä päässyt jyvälle missä mennään niiden osalta.
 
Fureimumeipurutoppu is attractive beautiful!
Janzu78
04.05.2011 11:13:56
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juicy: Ihtekin katsastin tässä nykytarjontaa/speksejä, kun tuli ajankohtaiseksi reeniksen koneen päivittäminen. Nykyisen roskaläjän hinnalla saisi nykyään jo miltei tehokkaamman koneen kuin tää mun ykköstykki... Prossuksi ajattelin neliytimistä i5 tai i7:aa, ja muisteiksi DDR3 1600 tai 2000 MHz taajuudella. Tietty emolevy kannattaa kahtoa tarkasti, en oo ihtekään vielä päässyt jyvälle missä mennään niiden osalta.
 
Emolevyissä kannattaa harkita B3 steppingiä tukevia, esim: http://bit.ly/jMdRSl. Prosessoreissa taasen tuo i7 2600K taitaa olla hinta-laatusuhteeltaan yksi parhaista: http://bit.ly/lH6Wnu
 
Abletonin foorumilla on aika hyvä ketju, missä ihmiset testaavat koneensa tehoja tietyn testin avulla. Sen löytää täältä: http://bit.ly/jMnH52. Kannattaa suosiolla hypätä suoraan sivulle ~30.
 
http://www.youtube.com/user/kb1629 | http://soundcloud.com/rationalizer
Juicy
04.05.2011 12:29:48 (muokattu 04.05.2011 12:32:19)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Janzu78: Emolevyissä kannattaa harkita B3 steppingiä tukevia, esim: http://bit.ly/jMdRSl. Prosessoreissa taasen tuo i7 2600K taitaa olla hinta-laatusuhteeltaan yksi parhaista: http://bit.ly/lH6Wnu
 
Abletonin foorumilla on aika hyvä ketju, missä ihmiset testaavat koneensa tehoja tietyn testin avulla. Sen löytää täältä: http://bit.ly/jMnH52. Kannattaa suosiolla hypätä suoraan sivulle ~30.

 
Mitä tuo B3 stepping meinaa? Onko se vaan yleisnimitys noille P67/H67/Z67-piirisarjan emoille, jotka tukee noita uudempia i5 ja i7:aa?
 
Tässä olis mun ostoslista, tosin reeniskoneen kotelo taitaa mennä myös uusiksi. Näyttis ja dvd-asema on omasta takaa: http://www.mbnet.fi/hintaseuranta/k … =467686,488613,488690,433480,451188
 
SSD-kovo saattaa olla ylilyönti, kun ei tuolla reeniskoneella juuri mitään miksutteluhommia oo tarkoitus tehdä. =)
 
Fureimumeipurutoppu is attractive beautiful!
Borlag
04.05.2011 12:36:23
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Stepping on yksinkertaistettuna versio numero. Kirjain merkkaa että monesko iso päivitys on kyseessä, numeron ollessa pikkupäivitys.
 
Antti1
04.05.2011 13:07:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juicy: Mä ainakin ymmärsin, että 64-bittinen seiska on liikaa tuolle nykyiselle kokoonpanolle...? Ei siis mikään juttu mikä jätetään pois laskuista tulevaisuudessa, ainakaan siinä ei olisi mitään järkeä. =)
 
Siis nimenomaan näin, mulla on ollut 64-bit Win7 käyttiksenä melkein sen julkaisusta asti ja nykyisen koneen tehoista se haukkaa hiukan liikaa.
 
Muihin juttuihin mä palaan kohtapuoleen, kun on niin paljon tekstiä. Tarkoitus olisi kuitenkin saada kerralla noi mainitsemani asiat ns. kondikseen pitemmäksi aikaa. Näyttistä ja muuta voi sit tarpeen mukaan päivitellä joskus, mutta tämä jaksaa nykypelejäkin rullailla mun tarpeisiin ihan hyvin.
 
Listen motherfucker you're about to pay your dues!
Antti1
04.05.2011 13:17:15 (muokattu 04.05.2011 13:18:43)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tosiaan, paljon olisi vastattavaa ja mä aion yksinkertaistaa hommaa hiukan. Mulla ei ole nyt mitään budjettia vaan etsin jotain mystistä hinta-/laatusuhdetta. Sanotaan rajaksi tonni ja se tonni sisältää seuraavat komponentit:
-emolevy
-prosessori + jäähy
-keskusmuistit 8-16gb
(-optinen asema)
(-ssd käyttikselle)
 
Korostan edelleen sitä, ettei ole hinkua päivitellä konetta pikkuhiljaa paremmaksi. Ostan kerralla ns. riittävän ja sillä eletään muutama vuosi eteenpäin. Korkeintaan näyttis vaihtuu joskus, jos siltä tuntuu. Sikäli ei ole väliä teknologian uutuusarvolla, markkinoilla säilymisellä yms., jos suorituskyky on nykykamaankin verrattuna kohdallaan.
 
E: Suluissa olevia ei oikeastaan tarvii budjetoida tohon samaan juttuun. Katson niitä sitten erikseen, kun eivät ole välttämättömiä hankintoja.
 
Listen motherfucker you're about to pay your dues!
Borlag
04.05.2011 13:37:42
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos rajana on tuo tonnin verran pelkille noille osille, niin eipä ole paljon mietittävää tuossa. Saat melkein mitä tahansa tuolla rahalla, poislukien aivan kaikista tehokkaimmat (ja ylihintaiset) osat.
 
Tuo edellä ehdotettu i7 on vallan mainio, samoin on tuo emolevy, muistia suoraan se 16GB nopeimmalla mitä emolevy tukee. Tämä siis nimeomaan audio käyttöä varten, missään muussa käytössä et tuota määrää tarvitse, etkä välttämättä vielä vähään aikaan audiokäytössäkään.
 
Näiden jälkeen pitäisi jäädä vielä rutkasti rahaakin, josta voit budjetoida noin 200e SSD:lle ja loput optiselle asemalle, jonka saakin ihan polkuhintaan jo muutenkin. Bluraytakin voi harkita tuolla budjetilla, jos ei muuksi niin varalle leffoja varten. Bluray polttavaa en suosittele vaikka budjettina olisi miljoona. Ei vain ole vielä rahan arvoista nuo.
 
Antti1
04.05.2011 13:44:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Borlag: Jos rajana on tuo tonnin verran pelkille noille osille, niin eipä ole paljon mietittävää tuossa. Saat melkein mitä tahansa tuolla rahalla, poislukien aivan kaikista tehokkaimmat (ja ylihintaiset) osat.
 
Ahaa, eli hinnat ovat järkevöityneet vähän sitten viime näkemän. Hyvä näin ja toi tonni nyt oli muutenkin tommonen ihan max max max -hinta. Katsotaan, rupean perehtymään tohon i7:kaan varmaankin enempi.
 
Listen motherfucker you're about to pay your dues!
Borlag
04.05.2011 13:46:39 (muokattu 04.05.2011 13:46:57)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Ahaa, eli hinnat ovat järkevöityneet vähän sitten viime näkemän. Hyvä näin ja toi tonni nyt oli muutenkin tommonen ihan max max max -hinta. Katsotaan, rupean perehtymään tohon i7:kaan varmaankin enempi.
 
Jos tonnilla haetaan osia, niin laittaisin rahat suunnilleen näin:
 
300e i7 prosuun
200e emolevyyn
200e muisteihin
200e SSD-levyyn
100e muihin romppeisiin kuten tuohon optiseen asemaan (30e perus DVD polttavasta tai n. 80e bluraysta) ja jäähyyn.
 
Antti1
04.05.2011 13:49:37 (muokattu 04.05.2011 13:51:11)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikäs on se prossukanta i7 ajatellen, johon kannattaa ruveta katsomaan osia? LGA1155, vai jotain muuta?
 
E: Ja toinen kyssäri: DDR3 2400(O.C.), mikä on tuo O.C.?
 
Listen motherfucker you're about to pay your dues!
Borlag
04.05.2011 14:20:41
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Mikäs on se prossukanta i7 ajatellen, johon kannattaa ruveta katsomaan osia? LGA1155, vai jotain muuta?
 
E: Ja toinen kyssäri: DDR3 2400(O.C.), mikä on tuo O.C.?

 
1155 on tällä hetkellä hyvä investointi, OC:lla tarkoitetaan overclockedia, eli ylikellotettua. Jos myydään tuollaisena, niin voi hyvin mielin olettaa että se on oikeastikin testattu vakaaksi niillä kellotaajuuksilla.
 
Antti1
04.05.2011 17:00:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Borlag: 1155 on tällä hetkellä hyvä investointi, OC:lla tarkoitetaan overclockedia, eli ylikellotettua. Jos myydään tuollaisena, niin voi hyvin mielin olettaa että se on oikeastikin testattu vakaaksi niillä kellotaajuuksilla.
 
Varmaan edelleen non ecc on se muistityyppi, jota useimpiin ns. kotivempaimiin kannattaa ja täytyy ostella?
 
Listen motherfucker you're about to pay your dues!
mattim
11.05.2011 09:51:44
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Päiväytin koneeni
 
Emolevy ASUS M4A88TD-V EVO/USB3
Rosessori AMD Phenom II 2x 555
Muistia tarpeeksi.
 
Kyllä nyt passaa ;- )
 
Koneeni poweri on 350 wattinen ja mahdollisesti ei aivan täytä tehtäväänsä, sillä 3.3 voltin linja on tasaisesti alle 3.3 volttia.
 
Matti
 
"I refuse to prove that my product will make you sound better", says the guitar gear vendor "for proof denies faith, and without faith, you will hear nothing."
Janzu78
11.05.2011 10:32:42
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mattim:
Koneeni poweri on 350 wattinen ja mahdollisesti ei aivan täytä tehtäväänsä, sillä 3.3 voltin linja on tasaisesti alle 3.3 volttia.
 
Matti

 
Oho. Aika alitehoiselta kuulostaa. Melkein ehdottaisin harkitsemaan 500w virtalähdettä.
 
http://www.youtube.com/user/kb1629 | http://soundcloud.com/rationalizer
Antti1
11.05.2011 11:31:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Janzu78: Oho. Aika alitehoiselta kuulostaa. Melkein ehdottaisin harkitsemaan 500w virtalähdettä.
 
Toi virtalähde riippuu paljon muistakin asioista, kuin ilmoitetusta tehomäärästä. Jos jännitteet notkahtelee ja virranantokyky ei riitä, niin ei ylimääräiset tehot auta. Kannattanee siis panostaa laatuun, se voi säästää rahaa myös sähkölaskun muodossa ja pitää kämppää kesällä pykälän viileämpänä koneiden surratessa. :)
 
Listen motherfucker you're about to pay your dues!
mattim
11.05.2011 12:11:17
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Toi virtalähde riippuu paljon muistakin asioista, kuin ilmoitetusta tehomäärästä. Jos jännitteet notkahtelee ja virranantokyky ei riitä, niin ei ylimääräiset tehot auta. Kannattanee siis panostaa laatuun, se voi säästää rahaa myös sähkölaskun muodossa ja pitää kämppää kesällä pykälän viileämpänä koneiden surratessa. :)
 
Hyvä kommentti. Mikähän olisi sellainen hyvä kampe jonka 3.3 Volttia riittäisi myös mahdollisesti useammankin kuin kahden coren pyörittämiseen (jos ovat kunnossa ;- )
 
Matti
 
"I refuse to prove that my product will make you sound better", says the guitar gear vendor "for proof denies faith, and without faith, you will hear nothing."
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «