Aihe: Laulunäytteitänne tähän
1 2 3 4 533 34 35 36 3782 83 84 85 86
Mikko L
25.04.2011 03:11:31

Joo siitä kannattaa lähteä liikkeelle että tarviiko lauluopetusta. Haluaako sitä omaa ääntä soimaan radiossa vai riittääkö että nuotilla laulaa kavereille yms.

Laulun opettelemisessa tosiaan tuo oikea hengitystekniikka on kaiken perusta. Siitä se homma lähtee liikkeelle. Sitten se tylsä skaalojen jauhaminen PIANON kanssa on valitettavan tärkeää. Kitaralla se vire voi olla aina vähän siellä täällä intonaatioiden yms. kanssa. Pianon kanssa voi treenata 100% tarkkaa vireen löytämistä.

Nopein tapa oppia tuota hengitystekniikkaa on tosiaan se että päästää mahan löysäksi ja isoksi kun hengittää sisään.

Hirveän monelle pitää aina sanoa että laula niinku puhut, koska kaikki alkaa mongertaa sellaista epäautenttista klangia niinku esim idollsien stina girssi. Itsekin mongerran jotain joka ei ole mun autenttinen soundi. Sulla on kuitenkin se oma ääni mitä käytät ja siitä oletin että olet itsevarma kun et häpeä sitä. Ei siinä ole siis mitään hävettävää, mutta melkein kaikki ihmiset häpeää sitä omaa luonnollista soundia. Pidä siitä kiinni. :)
Kaiken voi oppia kunhan vaan lopettaa harjoittelemisen.
Unilla
01.05.2011 18:59:06
http://www.youtube.com/watch?v=M93rljiFgMY tuollainen tuli kuvattua tuossa pari päivää takaperin. Laatu ei mikään hääppöinen ole, mutta kyllä siitä äänen kuulee..

Mielipiteitä kaipaisin kovin.
Arvoman
03.05.2011 19:36:16
Unilla: http://www.youtube.com/watch?v=M93rljiFgMY tuollainen tuli kuvattua tuossa pari päivää takaperin. Laatu ei mikään hääppöinen ole, mutta kyllä siitä äänen kuulee..

Mitä heti tuli ekana niin kuulostat Yoanna Newsomilta.

Lisää palautetta harkkojen jälkeen ->
Hattori Hanzo.
Clinton Johnson
03.05.2011 23:02:53

http://www.myspace.com/fsmfunk

Lukiossa perustettu "space-funk"-bändi. Mie laulan, ois mageet saada palautetta, musast ja etenki laulusta. :)
Kolmonen
04.05.2011 10:44:44
Unilla: http://www.youtube.com/watch?v=M93rljiFgMY tuollainen tuli kuvattua tuossa pari päivää takaperin. Laatu ei mikään hääppöinen ole, mutta kyllä siitä äänen kuulee..

Tosi persoonallinen soundi, mukavan vireistä laulua, kiva kun joku laulaa kirkkaalla äänellä korkeempaakin matskua. Koska sulla on noin "erikoinen" ääni (positiivisessa mielessä siis), niin voisit koittaa päästä eroon tietynlaisesta maneerisuudesta. Tällä tarkoitan sitä, että laulussa on sellaisia niekkuja, fraseerausta ja melodian variointia, että se kuulostaa vähän joltain toiselta artistilta napatulta ideoinnilta. Öh, vähän epäselvästi sanottu mutta ehkä tajusit :)
Kolmonen
04.05.2011 11:07:56
Clinton Johnson: http://www.myspace.com/fsmfunk

Lukiossa perustettu "space-funk"-bändi. Mie laulan, ois mageet saada palautetta, musast ja etenki laulusta. :)

Ah, sulla on just sellanen vaivaton lempee soundi josta tykkään. Ei superpersoonallinen, mutta helppo kuunnella. Hienot falsetit ja tosi vireistä laulua, josta päätellen sulla on tekniset peruspalikat hyvin hanskassa. Jos nyt pitäis jotain kehitettävää keksiä, niin jos sais tuohon vähän lisää "kulmaa", vääntöä, tai mitä termiä nyt halutaankaan käyttää niin hyvä tulee. Nyt ainakin tohon ekaan piisiin oli vähän kliinistä laulua. Munaa lisää juu nöy koska tuntuu että sulle tää laulutouhu on aika iisiä kun ei tartte miettiä mitään perusjuttuja :D

ps. kuuntelin vaan ekaa piisiä joten siitä tää palaute, en ehtiny enempää kun kakara huutaa vaunussaan :)
vesipeto
04.05.2011 11:54:01

Kiva soundi.

Hivenen kuulostaa että olit vähän vaikeuksissa korkeissa nuoteissa, ehkä sinun kurkunpääsi nousee turhan korkealle ja joudut "pusertamaan" äänen pihalle?
Jos kokeilet laulaa korkeat kohdat esim syvällä "mum" -äänteellä. Koittaen pitää kurkunpää alhalla, sitten kun se menee niin pistät sanat takaisin.

Olisi kiva kuulla auttaisiko em. eteenpäin.

Rock!
Santerus
04.05.2011 11:57:31
Korkeat äänet on helpompi laulaa, kun antaa kurkunpään nousta.^
vesipeto
04.05.2011 12:29:38
Santerus: Korkeat äänet on helpompi laulaa, kun antaa kurkunpään nousta.^

Jos kurkunpää on liian korkealla ilma ei enää kulje. Tietenkään sitä ei saa pakottaa liian alas. Neutraali on kait paras lähtökohta:

http://www.youtube.com/watch?v=VRRHl4KlZG8

Luulen että ohje pitää kurkunpää alhaalla tulee siitä, että tyypillisesti se nousee liian korkealle, joten sitä pitää suostutella menemään alaspäin kohti neutraalia paikkaa. Itselläni on ollut avuksia painaa kurkunpää liian alas joskus, koska tämän jälkeen on helpompi antaa kurkunpään olla, ja se vain lepää neutraalissa paikassa.

Tuntuu että tämä aihe jakaa lauluopettajia: Toiset sanoo että kurkunpää pitää nousta vähän korkealle mentäessä, toiset sanoo että kurkunpää kyllä vähän kääntyy mutta ei nouse.
Arvoman
04.05.2011 14:21:35
Unilla: Joanna (ilmeisesti J:llä kirjoitetaan, eiköhän samassa artistissa olla..) oli ihan uusi tuttavuus mulle, mutta tykästyin kovinkin kun kuuntelin tyttösen musiikkia. Itseäni en juurikaan tunnistanut, jotain samaa soundia ehkä, mutta kommenttina tuo oli kyllä kovin hieno ja sai hymyn huulille! Sen verran persoonallinen laulaja kyseessä, ei kai ainakaan tarvitse pelätä, että omakaan soundi sitten olisi tusina-karaoketavaraa :)

Pian on muuten tulossa paremman laatuista materiaalia tuonne youtubeenkin. Itseäni suuresti häiritsee tuon ensimmäisen videon laatu, korkeat äänet ei luonnossa mielestäni noin kiekumiselta kuulosta, ja luulenpa että laadulla on sormensa siinä pelissä.

Jos jaksat lisäanalyysiä antaa Arvoman (ja muutkin toki) niin mieluusti sitä otan vastaan :)

No sieltä aika hyvin tulikin jo että juurikin nuo korkeimmat äänet tulivat vähän epämääräisesti.
Ja hyvin annettu jo korjausvinkkejäkin, ja laadukkaampaa videota odotellessa.
Olisi hauska kuulla jotakin jonkun komppaamanakin. Kertoo niin paljon enemmän.

Soundi on aina tärkeä, jotkut laulavat pitkään, treenaavat pitkään ja saavat voimaa mutta soundi ei kehity vaikka miljoonat nuotit tulevat.
Ei löydy flow:ta tai saa ja pidä hauskaa muiden soittajien ja musiikin kanssa.

Pidä kiinni soundista, mutta älä ole sille myöskään liian uskollinen sille, että kokeile muutakin ja hae päästäsi eri sointeja ja tyylejä ja paikkoja.

Mutta ei kai siinnä.

Ja juu tuli näköjään joku tupla-assosiaatio. Sanonut viimeaikoina niin monta kertaa Yona ja sitten kun ajatteli Joanna niin hups :D mutta juu Joanna.
Hattori Hanzo.
Unilla
05.05.2011 00:05:26 (muokattu 05.05.2011 00:06:02)
Sain juuri Zoom Q3HD:n hankittua, joten parempaa materiaalia tulossa hyvinkin pian youtubeen. Ja tosiaan, ei nuo korkeat äänet kuulosta tuossa vetäisyssä ollenkaan niin hyvältä kuin oikeasti, vaan jäävät todella kapea-alaisiksi. Useampikin ystävä sanoi samaa kun jaoin linkkiä eteenpäin. Luulen, että tallennuksesta osittain kyllä kiinni, tuo video on kuvattu kuitenkin viitisen vuotta vanhalla canonin pokkarikameralla. Tuntuu, että volyymikin laskee tuossa mitä korkeammalle mennään kun se oikeasti tuppaa mulla korkeammissa sävelissä kasvamaan. Oon kyllä huomannut ennenkin, että hyvin usein heikompilaatuiset tallennusvälineet (ja myös mikrofonit) tuntuvat parhaiten toistavan keskiääniä kun itse taas yleensä laulelen aika korkeuksista..

Mutta kiitos vinkeistä! Täytyy kyllä kokeilla kurkunpään asennon muuttamista korkeissa sävelissä, äänialaa kun muutenkin olisi tarkoitus laajentaa ylös- ja toki myös alaspäin. (ja eihän tuo scarborough fair edes hurjan korkealle mene, on vielä kuitenkin helppo laulettava) Olen itse huomannut ongelmalliseksi korkealta laulaessa joidenkin tiettyjen vokaalien, kuten esimerkiksi I:n, ääntämisen. Ääni vain ei tunnu soljuvan ollenkaan niin kauniisti kaikissa vokaaleissa.
opaa
05.05.2011 11:31:13
http://www.box.net/shared/cz7orglqbn

Tässä mun laulua viikko sitten keikalta.
vesipeto
05.05.2011 14:18:03
Unilla: .... Oon kyllä huomannut ennenkin, että hyvin usein heikompilaatuiset tallennusvälineet (ja myös mikrofonit) tuntuvat parhaiten toistavan keskiääniä kun itse taas yleensä laulelen aika korkeuksista..

Paremmat tallennus välineet tuovat yksityiskohtia enemmän esiin. Joskus se on hyvä asia, joskus vain kuulee omat virheet vielä selkeämmin. Itse investoin aikas kalliiseen mikrofoniin ja esivahvistimeen, ei ole kyllä kaduttanut.
Kuitenkin tavalliset mikrofonit toistavat paljon korkeammalle kuin ihminen pystyy laulamaan, joten hivenen epäilen että korkeat äänten "vaikeus" ei johdu siitä että jäi vain taajuuksia kuulematta. Mutta tietenkin heti testaat uudella pelillä saman biisin.

Mainitsit i:n ongelmalliseksi. Vokaaleja täytyy vähän muuttaa mitä korkeammalle mennään. Jos laulat selkeän suomalaisen I:n korkealta, se kyllä on helposti riipivää kuunneltavaa. Sekä kurkunpää tahtoo pompata taivaisiin. Lisäämäällä hivenen Ö:tä sekaan ja paljon miellyttävämmän i:n. Sen sijaan että laulaat "VITHOAUT nou siims or niidle vörk" ennemminkin "VIÖTHÖYT nöu siöms..." :)

Toinen miten voit testata korkeita nuotteja on se että pystytkö silloin tuottamaan rennon vibraaton (n.6 oskillaatiotaw sekunnissa).
Santerus
05.05.2011 21:08:01
vesipeto: Jos kurkunpää on liian korkealla ilma ei enää kulje. Tietenkään sitä ei saa pakottaa liian alas. Neutraali on kait paras lähtökohta:

http://www.youtube.com/watch?v=VRRHl4KlZG8

Luulen että ohje pitää kurkunpää alhaalla tulee siitä, että tyypillisesti se nousee liian korkealle, joten sitä pitää suostutella menemään alaspäin kohti neutraalia paikkaa. Itselläni on ollut avuksia painaa kurkunpää liian alas joskus, koska tämän jälkeen on helpompi antaa kurkunpään olla, ja se vain lepää neutraalissa paikassa.

Tuntuu että tämä aihe jakaa lauluopettajia: Toiset sanoo että kurkunpää pitää nousta vähän korkealle mentäessä, toiset sanoo että kurkunpää kyllä vähän kääntyy mutta ei nouse.

Ohje pitää kurkunpää alhaalla on "oopperalaulajamyytti". Ooperassa ääntä tummennetaan (kurkunpää laskee). Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että kurkunpää pitäisi pitää alhaalla, totta kai sitä voi laskea, jos haluaa tummemman äänen, mutta ylä-äänet on helpointa laulaa kirkkaalla äänellä (kurkunpää ylhäällä).

Tämän voi testata ihan käytännössäkin, kun laskee kurkunpäätä alaspäin, huomaa selkeästi, että ylä-äänet ovat vaikeampia. Niihin tapauksiin, joissa kurkunpään lasku auttaa, luulen että kyseessä on enemmänkin haukotuksen tunne, joka nostaa pehmeää kitalakea. Kun pehmeä kitalaki on korkealla ovat ylä-äänet joillakin laulutavoilla helpompia.

Singing Success ei ole ihan älyttömän vakuuttava opetusmetodi muutenkaan..
Unilla
05.05.2011 23:29:37 (muokattu 06.05.2011 11:42:56)
Tässä nyt olisi samasta biisistä parempilaatuinen vetäisy: http://www.youtube.com/watch?v=748UeaRLXkw

Aikomus oli itseasiassa laittaa ihan toinen coveri tuonne, mutta kun nimenomaan tästä kappaleesta vertailukohdetta toivottiin :) (Ja tällä mokkulayhteydellä kun noiden videoiden uploadaamisessa tosiaan kestää ikuisuus)

(tuossa versiossa tosin kappaleen alussa mietin ehkä vähäsen liikaakin tuota vokaalien ääntämistä, ja alkubiisistä ne vääntyvätkin liian kauas oikeasta ääntämisestä. Meininki kuitenkin mielestäni rentoutuu aika pian kun en enää ajattele liiaksi ääntämistäni)
Tuoppi-
05.05.2011 23:48:58
http://www.youtube.com/watch?v=e4li-X3NIHY

Palautetta otetaan vastaan :)
vesipeto
06.05.2011 17:26:38
Santerus: Ohje pitää kurkunpää alhaalla on "oopperalaulajamyytti". Ooperassa ääntä tummennetaan (kurkunpää laskee). Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että kurkunpää pitäisi pitää alhaalla, totta kai sitä voi laskea, jos haluaa tummemman äänen, mutta ylä-äänet on helpointa laulaa kirkkaalla äänellä (kurkunpää ylhäällä).

Tämän voi testata ihan käytännössäkin, kun laskee kurkunpäätä alaspäin, huomaa selkeästi, että ylä-äänet ovat vaikeampia.

Hassua oma kokemukseni on ihan päinvastainen :) Monesta vaikeasta paikasta olen selvinnyt helposti kun olen ensin saanut kurkunpään rauhoitettua. Tosin en tiedä mitkä ovat ylääniä sinulle.Tarkoitin itse ääniä A4-E5 osastolla. Minkä takia luulet että vokaaleja muutetaan kun mennään ylöspäin? Ettei vain liittyisi kurkunpäähän...

Ehkä kuitenkin puhumme samasta asiasta. Tässä analyysiä kurkunpään paikasta:

http://www.youtube.com/watch?v=7oiZ_jEkW6s

Jos kurkunpää on korkealla tarvitaan paljon enemmän voimaa. Olemmeko samaa mieltä?

Singing Success ei ole ihan älyttömän vakuuttava opetusmetodi muutenkaan..

Jaahas, taitaa mennä uskonsodaksi :) totean vain sanomalla:höpöhöpö :D
Santerus
06.05.2011 18:45:45
Juu, nuo ovat ylä-ääniä itsellenikin. Kokeile laulaa vaikka korkea C tummalla sointivärillä (kurkunpää matalalla) ja sen jälkeen mahdollisimman kirkkaasti (kurkunpää korkealla) täydellä äänellä. Lyön vetoa, että jälkimmäinen on helpompaa.
vesipeto
07.05.2011 18:17:21
Santerus: Juu, nuo ovat ylä-ääniä itsellenikin. Kokeile laulaa vaikka korkea C tummalla sointivärillä (kurkunpää matalalla) ja sen jälkeen mahdollisimman kirkkaasti (kurkunpää korkealla) täydellä äänellä. Lyön vetoa, että jälkimmäinen on helpompaa.

Pakkohan tuota oli testata. Koska en ole niin montaa vuotta vielä treenannut että osaisin erotella kaikki kurkun lihakset ja toiminnot toisistaan, MUTTA tuntui että kun laulan korkean C:n ja yritän tehdä sitä kirkkaaksi nostamalla kurkunpäätä saan melkein oksennus refleksin aikaan. Voin tehdä äänen kirkkaammaki (ja voimakkaammaksi) lisäämällä pharyngeal-osastoa (CVT twang?), jolloin on tietekin helppoa laulaa kovaa ja "täydesti", mutta se ei taas nosta kurkunpäätä.

Unilla: Kieltämättä parempilaatuinen vetäisy. Jotenkin olin kuulevinani että korkeat äänet tulivat nyt vähän vaivattomammin.

Tuoppi: Autotallissa on tietenkin hieno kaiku, mutta koska nyt mikrofoni on liian kaukana on vaikea saada selvää soitannosta. Kuulostaa että sinulla on ihan miellyttävä ääni, ei sitä tarvitse kaikuun haudata.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)