Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kuinka äänitän rumpuja näillä mikeillä?
1 2
TD12
02.05.2011 17:40:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pistäkäähän ehdotuksia minkälaisia vaihtoehtoja kannattaa kahden tomin rumpusetin äänityksessä kokeilla, kun saan seuraavat mikit käsiini:
 
-Akg D112 ..tämän sijoittelua ei tarvi pohtia
-Shure SM57 2kpl ..virveliin toinen, toinen tomille?
-Shure SM58 ..toiselle tomille?
-Akg c451b 2kpl ..toinen virvelin alamikiksi, toinen jemmaan?
-Shure KSM44 ..overiksi?
 
Huone on pieni, 3x4,5m ja nauhurina toimii Yamahan AW16G raituri, josta vain kaksi kanavaa antaa konkille virtaa. Tyylinä pop/rock ja siis pelkkien rumpujen äänitystä olen näin alkuun harrastamassa.
 
sami_sumea
02.05.2011 17:45:21 (muokattu 02.05.2011 17:51:29)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

-Akg D112 ..tämän sijoittelua ei tarvi pohtia
 
Juu, tää basariin.
 
-Shure SM57 2kpl ..virveliin toinen, toinen tomille?
 
Virvelin ala- ja ylämikit, tai jos et tarvi alamikkisoundia niin toinen virppaan, toinen tomille. Todnäk tulee pare jos otat virvelistä myös alamikkisoundin ja pistät viiskasin ja KSM44:n tomimikeiksi.
 
-Shure SM58 ..toiselle tomille?
 
Jep.
 
-Akg c451b 2kpl ..toinen virvelin alamikiksi, toinen jemmaan?
 
Nää overeiksi stereona.
 
-Shure KSM44 ..overiksi?
 
Tää tilamikiksi tai jos (=kun, voisin kuvitella tilan koosta) tila soundaa huonolta, pistä tää tomimikiksi lattiatomille, mikäli semmonen on käytössä. Tilat voi olla kannattavampaa tehdä jollain impulssiplugareilla, riippuu tietty millasta soundia haet.
 
edit2: muute, mistä meinaat ottaa phantomin tälle KSM:lle?
 
...
 
http://www.soundreel.com
TD12
02.05.2011 18:11:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Se kolmas phantom onkin pienoinen ongelma :/. Löytyy kyllä yamahan pikkumikseri jonka kautta se onnistunee...
 
studiokekkonen
03.05.2011 09:33:37
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Basari - D112
Snare - SM57
Snare ala - KSM44
Tomi 1 - SM 57
Tomi 2 - SM 58
OH:t - 451
 
Jos huone on huono, ambienssi on aika lailla turha. Overit aika matalalle kans, mutta niin että setti kuulostaa setiltä.
 
Arrista riippuen saatat haluta pistää KSM44:n haitsulle, mutta jos asettelet overit huolellisesti, et tarvii haitsumikkiä.
 
Ja soundihan tulee sitten niistä RUMMUISTA eikä mikeistä, tuolla kattauksella osaava tyyppi saa aivan hyvää soundia narulle jos äänilähde on kunnossa. Hyvät rummut, hyvät pellit, hyvät kalvot, kapulat ja vireet niin saat hyvän rumpusoundin vaikka vain kolmella mikillä.
 
Lykkyä tykö!
 
maza
03.05.2011 09:45:29 (muokattu 03.05.2011 09:50:00)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tärkeä kysymys: millaista musaa olet purkittamassa?
 
Jos haetaan modernia rokkisoundia, niin voit aina käyttää sampleja tilalla/tukena, jolloin esim. snaren alamikki ei ole niin kriittisessä roolissa.
 
Jos teet kevyempää poppia, bluesia, jatsia tai progea, niin D112 ei ole välttämättä paras mahdollinen basarimikki, vaan esim. tuon viiskasin käyttäminen bassarin lähimikkinä tai KSM44:n käyttäminen vähän kauempana voi antaa paremmat lähtökohdat luonnollisemmalle rumpusoundille. D112:n voit sitten hyödyntää vaikka lattiatomissa - olen huomannut, että yleensä tomien lähimikistä tarvitaan överien tueksi alinta botnea ja lyönnin läsähdystä, ja tätä D112 kyllä tarjoilee.
 
Jos hakusessa ei ole vintagemeininki, jolloin monoöveri (KSM44 tai toinen AKG:sta) ja tilamikki voivat tuottaa parhaan tuloksen, laitat toki AKG:t övereiksi.
 
Tyylistä riippumatta yksi viisseiska snareen (sijoittelulla on sitten hitosti väliä) ja toinen ylätomille. Tarvitseeko näitä käyttää ollenkaan, riippuu sitten tyylistä. Jos snare on fyysisesti paksu ja mattoa ei tunnu tulevan lähimikin ja övereiden kautta tarpeeksi, haluat sinne alle myös toisen mikin. Näistä vaihtoehdoista se olis mun mielestä KSM44.
 
Jos huone ei soundaa erityisen hyvältä, tilamikkiä ei varsinkaan moderneimmissa musatyyleissä välttämättä kannata käyttää, vaan saat paremman tuloksen lähimikeillä ja konvoluutiokatedraaleilla (tai mihin tilaan nyt ikinä rumpusi haluatkaan sijoittaa).
 
Toivottavasti en suotta hämmentänyt tilannetta enempää.
 
EDIT: Hitto, määhän oon ihan puusilmä, olithan sä sen tyylin tuolla maininnutkin. Luultavasti D112 basarissa toimii parhaiten.
maza
03.05.2011 10:30:25
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hulio: Hyvät rummut, hyvät pellit, hyvät kalvot, kapulat ja vireet niin saat hyvän rumpusoundin vaikka vain kolmella mikillä.
 
En malta olla heittämättä tähän linkkiä eräästä viimesyksyisestä miksaustyöstäni: http://thesyke.bandcamp.com/track/balance
 
Bändi oli äänittänyt tuon homman itse treeniksellä (lauluja lukuunottamatta, jotka äänitin) ja ei oikein oltu ymmärretty phantomin ideaa. Niinpä rumpusetissä oli kolme mikkiä: D112 basarissa ja viisseiskat (ilmeisesti) snaren alla ja toinen överinä. Aika lofia, mutta kyllähän tuo silti jytää. Jos tuossa olisi ollut tyyliin ihan mikä tahansa konkkamikki överinä, niin homma toimis mahtavasti, kun on niin taitava rumpali ja hyvänkuuloinen setti.
sami_sumea
03.05.2011 11:31:05
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Snare ala - KSM44
 
Tää voi kyllä toimia, mut kannattaa olla äärimmäisen tarkkana, koska isokalvoinen konkka virvelin alamikkinä ottaa vähänkin väärin suunnattuna todella helposti liikaa haitsua tai basaria mukaan.
 
Mun $0.02 :)
 
...
 
http://www.soundreel.com
studiokekkonen
03.05.2011 12:00:49
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sami_sumea: Tää voi kyllä toimia, mut kannattaa olla äärimmäisen tarkkana, koska isokalvoinen konkka virvelin alamikkinä ottaa vähänkin väärin suunnattuna todella helposti liikaa haitsua tai basaria mukaan.
 
Mun $0.02 :)
 
...

 
Nooh. Menee jo viilaukseksi. Sitäpaitsi kyllä se on enemmän siitä suuntakuvion leveydestä kuin konkka/dynaaminen iso/pienikalvoinen-asioista kiinni. Usein dynaaminen soundaa paremmalta siellä alhaallakin, mutta tässä olikin kyse vähän eri lähestymisistä tuohon mikkikattaukseen. Sitäpaitsi alakalvon voi usein myös gatettaa yläkalvon side chain-signaalista.
 
Tolla KSM:llä voi myös hullutella: laita se rumpalin tuolin alle tai basarin pedaalin viereen ja kompuroi PALJON. Sen voisi myös laittaa basarin ulkomikiksi puolen metrin päähän rummusta. Telttaa päälle ja menoks. Poimii hyvin sointia jos basari ei oo ihan kuolleeksi dempattu.
 
studiokekkonen
03.05.2011 12:05:08
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

maza: En malta olla heittämättä tähän linkkiä eräästä viimesyksyisestä miksaustyöstäni: http://thesyke.bandcamp.com/track/balance
 
Bändi oli äänittänyt tuon homman itse treeniksellä (lauluja lukuunottamatta, jotka äänitin) ja ei oikein oltu ymmärretty phantomin ideaa. Niinpä rumpusetissä oli kolme mikkiä: D112 basarissa ja viisseiskat (ilmeisesti) snaren alla ja toinen överinä. Aika lofia, mutta kyllähän tuo silti jytää. Jos tuossa olisi ollut tyyliin ihan mikä tahansa konkkamikki överinä, niin homma toimis mahtavasti, kun on niin taitava rumpali ja hyvänkuuloinen setti.

 
No sepä se! Tossa on hyvä rumpali (soittaa vaan liikaa niinkuin noi muutkin!), mutta settibalanssi on tuollaisellakin mikityksellä ihan järkevä. Siitä lähdetään.
 
sami_sumea
03.05.2011 14:43:34
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hulio: Nooh. Menee jo viilaukseksi. Sitäpaitsi kyllä se on enemmän siitä suuntakuvion leveydestä kuin konkka/dynaaminen iso/pienikalvoinen-asioista kiinni. Usein dynaaminen soundaa siellä alhaallakin, mutta tässä olikin kyse vähän eri lähestymisistä tuohon mikkikattaukseen. Sitäpaitsi alakalvon voi usein myös gatettaa yläkalvon side chain-signaalista.
 
Joo, ja trigataan ne kaikki kuitenkin ;)
 
...
 
http://www.soundreel.com
Mikael
03.05.2011 16:34:30 (muokattu 03.05.2011 16:46:41)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä laittaisin sokkona lähtötilanteeksi näillä tiedoilla:
 
D112 Bassarille
C451b-pari overeiksi (Glyn Johns on testaamisen arvoinen metodi - joskus toimii hienosti, joskus taas ei)
KSM44 ambienssi- tai monosettimikki about pari metriä setin eteen
57:t tomeille
58 virvelille
 
Mut sit toisaalta parasta olisi jos olisi aikaa vähän testata eri juttuja ja miettiä mikä sopii biisiin. Noilla mikeillä jo äänittää monella tapaa ja vähän vaika pelkällä pop/rock-speksillä sanoa mitään kovin tarkkaa. Testaa ja kuuntele ja luota omiin korviin.
 
Virvelimikin paikkaa testailisin myös et mikä toimii kokonaisuudessa. Yks joskus hyvä yhden virvelimikin paikka on suoraan sivulta kohti runkoa... Toisaalta pelkkä alamikkikin on joskus jees (kuten esim. aika monella Beatles-levytyksellä) ja toisaalta ylämikin signaalista saa joskus ihan käyttiksen alamikkisoundin särö/kohina/gate-säädöllä tai sit ihan samplella. Myös virppamaton äänittäminen jälkikäteen on yksi mahdollisuus...
 
Mitä samplehommiin yleensä tulee niin mä oon huomannut käyttäväni yhä vähemmän sampleja, vaikka en sinänsä niitä mitenkään edes vastusta.
 
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
studiokekkonen
03.05.2011 16:46:41
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ringon virveli taidettiin usein äänittää juuri siitä vierestä...
 
TD12
03.05.2011 16:48:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitokset vastauksista! Tyylilaji voi vaihdella fiiliksen ja session mukaan, mutta kevyehköllä puolella liikun ja vintagesoundiakin tulee varmasti joku kerta haettua. Pääsääntöisesti tulen hakemaan soundia josta kuulija (minä) voi erottaa mitä siellä soittimen takana on puuhailtu. Äänitän ja soitan itse myös kitarat, basson ja pianon samalla idealla.
 
hulio: Basari - D112
Snare - SM57
Snare ala - KSM44
Tomi 1 - SM 57
Tomi 2 - SM 58
OH:t - 451

 
Tuota asettelua tulee ainakin kokeiltua. Saisiko vielä vinkkejä KSM44:n sijoitteluun snaren alle? -15db pitänee kytkeä päälle?
 
Ja soundihan tulee sitten niistä RUMMUISTA eikä mikeistä, tuolla kattauksella osaava tyyppi saa aivan hyvää soundia narulle jos äänilähde on kunnossa. Hyvät rummut, hyvät pellit, hyvät kalvot, kapulat ja vireet niin saat hyvän rumpusoundin vaikka vain kolmella mikillä.
 
Kamat on kunnossa, ja yksi tarkoitus tässä nauhoittelumeiningissä on myös kehittää osaamista ja tutkiskella omaa soittoa. Lähinnä haen tässä setuppeja mistä aloittelevan äänittäjän on turvallista lähteä liikkeelle ja toki sitte etsin eri kokeiluilla tarvittavaa soundia. Ja hyviä vinkkejä on tullutkin, kiitos niistä!
 
Niin ja jos joku ihmettelee miksi olen haalinut juuri nuo mikit niin osa niistä on vain soppivasti sattunut käyttettynä kohdalle :).
 
Ja vielä... vinkit pystypienon äänittämiseen samoilla mikeillä kelpaa myös. Piano on melko kaikuisassa huoneessa.
 
JoKo
03.05.2011 18:18:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja vielä... vinkit pystypienon äänittämiseen samoilla mikeillä kelpaa myös. Piano on melko kaikuisassa huoneessa.
 
Jaa koskettimisto kolmeen osaan ja laita mikkipari näihin pisteisiin vasaroita kohti (kansi tietysti pois) jos haluat kirkasta ja perkussiivisempaa soundia. Jos haluat taas klassisempaa soundia niin piano irti seinästä ja ortf-pari osoittamaan pianon takapuolta suunnilleen metrin parin päähän.
 
Antti1
03.05.2011 19:24:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JoKo: Jaa koskettimisto kolmeen osaan ja laita mikkipari näihin pisteisiin vasaroita kohti (kansi tietysti pois) jos haluat kirkasta ja perkussiivisempaa soundia. Jos haluat taas klassisempaa soundia niin piano irti seinästä ja ortf-pari osoittamaan pianon takapuolta suunnilleen metrin parin päähän.
 
Tulipa mieleen jonkun vinkki rokkipianosta (Kivi, Mikael?) 57:lla pianon rungon takaa. Ei varmasti hifi, mutta johonkin kolisteluun voinee sopia.
 
Listen motherfucker you're about to pay your dues!
maza
03.05.2011 22:15:11
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kommentoisin vielä sen verran, että sen alamikin vuodot ei välttämättä ole huono asia. Tilanteesta riippuen se voi toimia hyvin tilamikin asemasta, kun jättää geittaamatta (ja kompuroi härskisti). Ja jos taas geittaa, voi geittiä triggeröidä ylämikin avulla.
 
Ja vielä... vinkit pystypienon äänittämiseen samoilla mikeillä kelpaa myös. Piano on melko kaikuisassa huoneessa.
 
Jos haet suhteellisen hifiä ja erottelevaa soundia, lähtisin siitä, että C451:t stereoparina suhteellisen lähelle pianoa. Mä olen yleensä ottanut pystypianosta etuseinän pois, jolloin mikkien asettelu esim. soittajan pään yläpuolelle tai naaman eteen stereopariksi onnistuu.
 
Sellaista Beatles-henkistä hienoa tunkkaista soundia saa yhdellä monoviisseiskalla tiputtamalla sen pianon sisään piuhan varassa ja kansi kiinni.
 
Joskus kun oma mikkivalikoima oli huonompi, käytin viisseiskaa (vasen/alapää) ja Röde NT1A:ta (oikea/yläpää) stereomikityksessä ja yllättävän toimiva lopputulos tuli näinkin.
 
Jos se tilan kaiku kuulostaa hyvältä ja sopii biisiin, voi myös kokeilla mikittää tuolla stereoparilla vähän kauempaa ja/tai käyttää vaikka sitä KSM44:sta ambienssimikkinä.
Mikael
03.05.2011 23:29:57
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mäkin laittaisin C451b:t stereopariksi etupuolelle etukansi poistettuna. AB-asetelmassa on itellä välillä sellanen fiilis mikäli mikit jää liian leveälle että stereokuvan keskelle tulee ikäänkuin reikä. Joskus se voi olla hyväkin että keskelle jää enempi tilaa esim laululle, mut riippuu ihan pianon roolista biisissä... X/Y-toimii joskus kans ihan jees. Monesti AB:n kanssa mä laitan siihen keskelle vielä yhden mono-mikin jolla täytän keskustaa mikäli tarve vaatii - KSM44 käivs tohon varmaan hyvin. Joskus on käynyt myös niin että mono onkin ollut enempi käyttis ja stereo-pari on jäänyt kokonaan pois miksauksesta.
 
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
maza
03.05.2011 23:46:46
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikael: Mäkin laittaisin C451b:t stereopariksi etupuolelle etukansi poistettuna. AB-asetelmassa on itellä välillä sellanen fiilis mikäli mikit jää liian leveälle että stereokuvan keskelle tulee ikäänkuin reikä. Joskus se voi olla hyväkin että keskelle jää enempi tilaa esim laululle, mut riippuu ihan pianon roolista biisissä... X/Y-toimii joskus kans ihan jees. Monesti AB:n kanssa mä laitan siihen keskelle vielä yhden mono-mikin jolla täytän keskustaa mikäli tarve vaatii - KSM44 käivs tohon varmaan hyvin. Joskus on käynyt myös niin että mono onkin ollut enempi käyttis ja stereo-pari on jäänyt kokonaan pois miksauksesta.
 
Menee vähän OT:ksi, mutta ei hirveesti, joten laitan tähän: ootkos muuten kokeillut M/S-mikitystä pianolle? Mä olen nimittäin huomannut, että se on oikeasti ylivoimaisesti paras metodi Leslien mikittämiseen. Kontrollia on ihan eri tavalla kuin perinteisessä stereossa, joka kuulostaa varsinkin lähimikitettynä, niin ironista kuin se onkin, simulaattorilta aika helposti.
 
Jos tila on hyvä, niin M/S-parin voi laittaa vähän kauemmaksi (esim. metrin päähän ja n. 2/3 kaapin korkeudesta) eikä erillisiä tilamikkejä tai alakerran mikkejä tartte ollenkaan. Huonommassakin tilassa toi toimii hyvin yläkerralle ja alas laittaa sitten vielä kolmannen mikin tueksi.
varakeef
04.05.2011 13:05:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yksi monomikki pystypianolle soittajan oikean olkapään takayläoikealta kohti toimii oikein kivasti muun musiikin muassa. Suuntaamalla saa hyvän bassopuolen ja diskantin välisen balanssin.
 
(Itse asiassa on joskus hyvä idea antaa pianistin vasempaan käteen vaikka olut, niin biisi ei mene tukkoon - siis kun kysymys on tilanteesta "lisätäänpä vielä hieman pianoa")
 
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
TD12
04.05.2011 13:15:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

(Itse asiassa on joskus hyvä idea antaa pianistin vasempaan käteen vaikka olut...)
 
Ainakin tuo menee kokeiluun muiden hyvien vinkkien lisäksi.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «