Aihe: Koverretun kaulan korjaus
1 2
Little Savage
03.05.2011 12:06:06
e0700719: Moottorisahallaki varmasti lähtee ja mettäkoneella..

Siististi lähtee silitysraudalla

Niin kannattaa myös kosteuttaa kaula läpikotaisin silitys raudalla että voi tehdä jousi pyssyn.
ÄÄ TÄKÄ TÄKÄ TÄKÄ TÄÄ. Anna sakkoa saatana.
Krice
03.05.2011 15:21:39 (muokattu 03.05.2011 15:23:08)

e0700719: Tee ite se runko nyt vaan

Tekisin ehkä jos olisi maalaustilat/välineet.
Mutta ostoilmoitus torille niin voisi tärpätä, kai joltakin voi löytyä ylimääräinen straton runko punaisena HSS-routattuna.
pardy
04.05.2011 00:56:49

Little Savage: Niin kannattaa myös kosteuttaa kaula läpikotaisin silitys raudalla että voi tehdä jousi pyssyn.

Kosteuttaa? Hyvin on tuo oma akkari pysynyt kasassa johon on höyryn avittamana taivutusraudalla sivut taivutettu.

Sähkiksen tapauksessa kaulan materiaalivahvuus on moninkertainen akkarin sivuihin verrattuna, joten sanonpahan vaan kommenttiisi: hah, paskan vitut.
e0700719
04.05.2011 09:14:47
Irtos kans hyvin ku asettelis klapikoneeseen sopivasti niin, että olis halkomakiila otelaudan ja kaulan välis..

No joo vitsi vitsinä nenä pois pyllystä...

En usko että siitä höyryllä poistamisesta olis hirveetä ongelmaa sille puulle. Ei siihen tarvi litraa vettä kaataa kuiteskaan, Riittää että höyrystyy. Eihän pukuakaan silitetä vesikannun kans
kölö
Little Savage
04.05.2011 11:58:02
pardy: Kosteuttaa? Hyvin on tuo oma akkari pysynyt kasassa johon on höyryn avittamana taivutusraudalla sivut taivutettu.

Sähkiksen tapauksessa kaulan materiaalivahvuus on moninkertainen akkarin sivuihin verrattuna, joten sanonpahan vaan kommenttiisi: hah, paskan vitut.

Sähkiksenkin kaulan saa kaarelle jos käyttää otelautaan liimaa jossa on vettä mukana. Esim titebond. Paskat sillä materiaalin vahvuudella on siinä mitään tekemistä. Kyllä paksukin puu menee kaarelle jos sitä kosteuttaa tois puoleisesti.

akkarin sivut ehtii kuivua moneen otteeseen valmistus prosessin aikana.
Little Savage
04.05.2011 12:19:12
e0700719: Joo.. ihan hyvä pointti.

Tehdäänkö kompromissi ja ujutetaan alkoholia välikköön varovasti

Kerran te aloititte paskan heiittämisen ensin niin en minäkään siitä huvista aijo jäädä paitsi.

Alkoholihan kannattaa vetää ison paksun letkun kautta peräsuoleen niin nouseepahan päähän nopiaan.
mopar
04.05.2011 12:44:05

Little Savage: Kerran te aloititte paskan heiittämisen ensin niin en minäkään siitä huvista aijo jäädä paitsi.

Alkoholihan kannattaa vetää ison paksun letkun kautta peräsuoleen niin nouseepahan päähän nopiaan.

No mutku ei sais nousta päähän asti, vaan siihen kaulaan...........
e0700719
04.05.2011 14:18:15
Little Savage: Kerran te aloititte paskan heiittämisen ensin niin en minäkään siitä huvista aijo jäädä paitsi.

Lähtipäs lapasesta :D

Onko laminoidun kaulan tekemises (kolme palaa vierekkäin) vaikutusta kaulan kieroutumiseen jos ne liimaa titebondilla?

Mikä olis muuten hyvä otelaudan liima? Luultavasti joku "kuuma" liima, mitä kaulan ja kannen kiinnittämiseen käytetään?

Ajattelin ottaa ihan hyvän vaarin tuosta otelaudan liima-asiasta, koska tykkään tehdä kaulan mahdollisimman vakaaksi. Siksi teen lespan kaulan Ruokangas tyylillä.
kölö
Decadetroll
04.05.2011 18:37:18
e0700719: Lähtipäs lapasesta :D

Onko laminoidun kaulan tekemises (kolme palaa vierekkäin) vaikutusta kaulan kieroutumiseen jos ne liimaa titebondilla?

Mikä olis muuten hyvä otelaudan liima? Luultavasti joku "kuuma" liima, mitä kaulan ja kannen kiinnittämiseen käytetään?

Ajattelin ottaa ihan hyvän vaarin tuosta otelaudan liima-asiasta, koska tykkään tehdä kaulan mahdollisimman vakaaksi. Siksi teen lespan kaulan Ruokangas tyylillä.

Itse olen lykännyt kaikkiin rakenteluprojekteihin titebondia, niin kansiin, kauloihin kuin otelautoihinkin ja hyvin on pitänyt..
"vedän tähän häröön taustaan jotain häröä lirutusta ja trillejä ja pari norsun ääntä."
e0700719
04.05.2011 22:10:12
Decadetroll: Itse olen lykännyt kaikkiin rakenteluprojekteihin titebondia, niin kansiin, kauloihin kuin otelautoihinkin ja hyvin on pitänyt..

Jos mietitään kitaran elinkaaren hieman pidemmälle, onko titebondilla liimattu kaula/kansi irotettavissa kuinka helpolla?
kölö
Krice
04.05.2011 22:32:28

Taisin löytää rungon. Tulee muuten halvemmaksi ostaa kuin erillinen runko..

http://www.thomann.de/fi/fender_squier_affinity_mn_mr.htm

Toivottavasti tuossa on HSS-routtaus!
Decadetroll
04.05.2011 22:40:29
e0700719: Jos mietitään kitaran elinkaaren hieman pidemmälle, onko titebondilla liimattu kaula/kansi irotettavissa kuinka helpolla?

Hmm. Enpä ole kokeillut irrotella kaulaa tai kantta kitarasta johon olen titebondia lykännyt. Suht harvoin onneksi tulee kohdalle sellaista hetkeä että on pakko saada se loimukansi tai kaula napattua hevonkuuseen kitarasta. Toisaalta voisin kuvitella että jos esim. tekemässäni les paulissa tulisi niin iso ongelma kaulaan, että se pitäisi irrottaa, se olisi todennäköisesti katkennut (tai mennyt ihan ropelille) niin, ettei sitä saisi enää korjailtua liimailulla ja olisi pakko tehdä uusi kaula tilalle.. Jolloin taas minulle on se ja sama, saanko sen liimauksen irtoamaan, kun voin jyrsimellä vetää kaulataskun puhtaaksi jigejä käyttäen, eikä sitä paskana olevaa kaulaa tarvitse säästellä lain.

Otelauta on asia erikseen, pitäisi varmaan kokeilla jossain välissä irrotella titebondilla kiinnitettyjä puita toisistaan lämmön ja kosteuden avulla. Jos ei onnistu, niin äkkiäkös sitä höylää sen huonon otelaudan pois ja asentaa uuden tilalle. Mutta tämä on vain minun mielipide ihan näin harrastelijapohjalta. Ammattilaiset ja muut harrastelijarakentelijat saavat minun puolesta tehdä niinkuin parhaaksi näkevät, kun minä taas teen niin kuin teen ja olen tyytyväinen. :)
"vedän tähän häröön taustaan jotain häröä lirutusta ja trillejä ja pari norsun ääntä."
mopar
04.05.2011 23:09:00

Krice: Taisin löytää rungon. Tulee muuten halvemmaksi ostaa kuin erillinen runko..

http://www.thomann.de/fi/fender_squier_affinity_mn_mr.htm

Toivottavasti tuossa on HSS-routtaus!

Toi affinityn body on sitte puolisen senttiä ohuempi ku perinteinen strato.
pardy
05.05.2011 00:19:35

Little Savage: Sähkiksenkin kaulan saa kaarelle jos käyttää otelautaan liimaa jossa on vettä mukana. Esim titebond.

Vaikuttaa siltä, että olet omasta mielestäsi oikeassa. Olkoon niin.
e0700719
05.05.2011 09:51:45
Decadetroll: Hmm. Enpä ole kokeillut irrotella kaulaa tai kantta kitarasta johon olen titebondia lykännyt. Suht harvoin onneksi tulee kohdalle sellaista hetkeä että on pakko saada se loimukansi tai kaula napattua hevonkuuseen kitarasta. Toisaalta voisin kuvitella että jos esim. tekemässäni les paulissa tulisi niin iso ongelma kaulaan, että se pitäisi irrottaa, se olisi todennäköisesti katkennut (tai mennyt ihan ropelille) niin, ettei sitä saisi enää korjailtua liimailulla ja olisi pakko tehdä uusi kaula tilalle.. Jolloin taas minulle on se ja sama, saanko sen liimauksen irtoamaan, kun voin jyrsimellä vetää kaulataskun puhtaaksi jigejä käyttäen, eikä sitä paskana olevaa kaulaa tarvitse säästellä lain.

Otelauta on asia erikseen, pitäisi varmaan kokeilla jossain välissä irrotella titebondilla kiinnitettyjä puita toisistaan lämmön ja kosteuden avulla. Jos ei onnistu, niin äkkiäkös sitä höylää sen huonon otelaudan pois ja asentaa uuden tilalle. Mutta tämä on vain minun mielipide ihan näin harrastelijapohjalta. Ammattilaiset ja muut harrastelijarakentelijat saavat minun puolesta tehdä niinkuin parhaaksi näkevät, kun minä taas teen niin kuin teen ja olen tyytyväinen. :)

Tottakai kunnioitan sun mielipidettä... itekki oon tähän asti pelkällä titebondilla liimaillu.

On vaan niin hienon näköstä ku nuo luthieripapat MLP:llä restauroivat vanhoja vintage gibsoneita. Kaulathan lähtee nätisti niillä irti.

Olen ite ruvennu jalostamaan tällästä filosofiaa: Kun tehdään itse soitinta joka tulee maksamaan enemmän ku joku epiphone/tokai(korea). Tekee sitte samantien kaikki valinnat materiaalien ja aineiden suhteen (liimat käsitttelyt yms) kun vain on käsityönä mahdollisuus tehdä, ja kun käsityönä alusta loppuun tehdään, on rajattomat mahdollisuudet tehdä se just eikä melkeen.

Toki rajattomat mahdollisuudet on myös tehdä se melkein eikä just :D
kölö
Decadetroll
05.05.2011 13:42:45 (muokattu 05.05.2011 13:44:11)
e0700719: Tottakai kunnioitan sun mielipidettä... itekki oon tähän asti pelkällä titebondilla liimaillu.

On vaan niin hienon näköstä ku nuo luthieripapat MLP:llä restauroivat vanhoja vintage gibsoneita. Kaulathan lähtee nätisti niillä irti.

Olen ite ruvennu jalostamaan tällästä filosofiaa: Kun tehdään itse soitinta joka tulee maksamaan enemmän ku joku epiphone/tokai(korea). Tekee sitte samantien kaikki valinnat materiaalien ja aineiden suhteen (liimat käsitttelyt yms) kun vain on käsityönä mahdollisuus tehdä, ja kun käsityönä alusta loppuun tehdään, on rajattomat mahdollisuudet tehdä se just eikä melkeen.

Toki rajattomat mahdollisuudet on myös tehdä se melkein eikä just :D

Tuo viimonen lause on kyllä ihan totta :D

Oletko muuten kokeillut tuota titebondin pehmentelyä ja kaulan irrottamista sitten? Pitäis melkeen kaivella silitysrauta kaapista esiin ja alkaa kokeilemaan jollakin projektilla. Todella kovaksi se titebond ainakin kuivuu, että en sitten tiedä.

Mitä tuossa just kaivelin googlen syövereistä juttuja aiheesta, niin ainakin yhdellä palstalla puhutaan että 180 asteinen uuni tms. toimii hyvin ja pehmittää titebondin.. Puhuttiin myöskin etikasta, että sekin auttaisi, jos saa vaan siihen liimaan sitä jollain konstilla ujutettua.

edit.

Toisaalta, toisaalla sanotaan näin: "Titebond softens well under 100C "
Krice
05.05.2011 16:32:33

mopar: Toi affinityn body on sitte puolisen senttiä ohuempi ku perinteinen strato.

Ei kai se haittaa. Mutta ehkä pitäisi vain pistää kaula myyntiin sellaisenaan, koska jos tuon ostaa niin sitten käsissä on yksi uusi kitara ja osat, jotka jää jäljelle. Eli kaula ja elektroniikat. Kierre on sitten loputon.
pardy
06.05.2011 02:22:52 (muokattu 06.05.2011 02:25:34)

Mitä tuossa just kaivelin googlen syövereistä juttuja aiheesta, niin ainakin yhdellä palstalla puhutaan että 180 asteinen uuni tms. toimii hyvin ja pehmittää titebondin..

Titebond on aivan yhtälailla jälkeenpäin sulatettavissa, kuin esimerkiksi luu- nahka- ym. orgaanisperäiset liimat. Vaatii hitusen kovemman lämmön, muttei silti vielä mitään sellaista, joka vaikuttaisi soittimen rakenteeseen tai kestävyyteen tai mihinkään muuhunkaan. Se on moderni jänisliimojen korvike, joka sallii enemmän kuin ennen muinoin, jolloin ainoa mahdollinen tapa oli käyttää se armoton aikamäärä yhden dovetail-kaulaliitoksen käsinhieromiseen. Onhan työmenetelmätkin muuttuneet niistä ajoista, totta helvetissä on liimatkin modernisoituneet? Mun mielestä täysin pätevä soitinrakennusliima eikä mikään "melkein eikä just"-ratkaisu. Orgaanisille liimoille on omat tärkeät paikkansa nykyisenkaltaisessakin soitinrakennuksessa, sitä ei toki käy kieltäminen.

Tietty jos haluaa olla ammoisten aikojen kaltainen soitinrakennusmestari, niin käyttää tietysti niitä elukkaliimoja. Ottakaa tosin huomioon, kun rakennatte niitä moderneja lankkusoittimia, että ne on niin tuore keksintö, että modernit liimat ovat jo silloinkin olleet näiden "suurten" ja "mahtavien" (lue: Fender, Gibson) käytössä. Hyvän lankkukitaran nyt kuitenkin rakentaa millä tahansa modernilla puuliimalla. Ne kun ovat nykyään kaikki niin pitkälle kehitettyjä ja siten "tarpeeksi" hyviä.

E: Niin ja siis argumentointi liittyen aikaisempaan e0700719:n kommenttiin...
Estranged
06.05.2011 07:45:43
Krice: Ei kai se haittaa. Mutta ehkä pitäisi vain pistää kaula myyntiin sellaisenaan, koska jos tuon ostaa niin sitten käsissä on yksi uusi kitara ja osat, jotka jää jäljelle. Eli kaula ja elektroniikat. Kierre on sitten loputon.

Mittailehan tallan blokkia yms, ennen ku tilaat.
"I only know two kinds of people; those who obey me and those who die." | "Sua sais vaikka piestä pesarilla nii istuisit sohvalla ja joisit bissee. :D" -Traditional
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)