Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kvantisointi, nauhoitus MIDI:nä ja muut makuasiat?
1
Stargazers
30.04.2011 08:19:11
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No niin. Olen tässä miettinyt, että mitenkä te muut teette kiippareiden ja mahdollisten sähkörumpujen nauhoitukset. Teettekö ne audioraitana suoraan, vai käytättekö MIDI-liitäntää koneelle nauhoittaessa?
 
Entä jos käytätte MIDIä, käytättekö kvantisaatiota (quantize) korjataksenne ajoitukset, vai soitatteko niin järjettömän hyvin että ei tule tietenkään pienintäkään heittoa tai sellaista että ihminen korvalla kuulisi? Mitä olette mieltä kvantisaation käytöstä, onko se teistä "ok" kotistudiossa vai onko se ehdoton hyi hyi?
 
Tällaisista makuasioista olisi kiva kuulla muiden mielipiteet ja perustelut että miksi niin!
 
http://www.runosydan.net | http://www.jurppii.net | http://s.runosydan.net
Mikael
30.04.2011 09:04:52
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Riippuu ihan siitä mitä on tekemässä. Useimmiten mä äänitän pelkkää audiota, mut varsinkin jos itse pitää "soittaa" ja on yhtään hoppu niin MIDI ja nuottien siirtely on iso apu. Konemusaa tehtäessä MIDI on ihan perushommaa mut roots-levyä tehdessä se tuntuu melko etäiseltä kelalta.
 
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
Antti1
30.04.2011 11:33:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos mikä tahansa tekniikka auttaa saamaan paremman lopputuloksen, niin sitä käytetään. Mikään ei oo niin pyhää ainakaan mulle, että olisi varaa pyllistellä parempaa kokonaisuutta kohti. Tää ei tarkoita kuitenkaan, että tarkasti gridiin taimattu rumpalointi olis se paras vaihtoehto mun mielestä ja kovin usein jääkin tyylilajista riippuen tekemättä. Jotkin ns. teemalevyt on sitten vielä kokonaan eri asia, jos ne päätetään tehdä tietynlaisella filosofialla alusta loppuun.
 
Listen motherfucker you're about to pay your dues!
kivi
30.04.2011 15:37:00 (muokattu 30.04.2011 15:45:59)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos jotain synteettistä soitinta soittaa niin miksei sitä tallentaisi midinä, kun se on ihan samaa ohjausinformaatiota mutta ei tarvitse huolehtia siitä tuleeko moka vai ei - nuotin voi aina lopuksi siirtää kohdalleen? Kvantisointia en käytä kuin efektinä, en edes noita Groove Quantize -matriiseja. Loppujen lopuksi, kyllä ne omat räpylät tarkemmin musassa on kiinni kuin mikään tasaruutuinen verkko, enkä todellakaan ole mikään kosketinsoittaja tai virtuoosi muutenkaan. Vaistomaisesti. Se ihanne kun ei koskaan oo se, että kaikki nuotit istuu tarkalleen tarkalleen siinä ruudukolla, vaan aina pitää olla just oikealla tavalla etunojaa ja viivettä. Helpointa on soittaa jo valmiiksi niinkuin homman kuuluu mennä, ettei tarvitse keksiä koko grooven teoriaa matematiikan kautta
:-)
 
Mutta sitten tulee se soundillinen ja äänen rakenteellinen kysymys, että onko synteettinen soitin soitin muuta kuin omilla ehdoillaan? (Onko mikään soitin?) Vaikka esimerkiksi ne Clavian Nordit tarjoaa monenlaiset erinomaiset soundit roudattavassa muodossa niin pari kertaa pitää aina miettiä, kuinka keskeisestä roolista on kyse; tasaisen hyvä soundi kun ei suinkaan ole ihanne.
 
Jos toden sanon, niin musta on nykyään menty liian pitkälle siinä, mikä on "riittävän hyvä" - hyväksytään lähtösoundit jotka on vähän sinnepäin, tai sitten kikkaillaan niistä ihan novelty-kamaa, mutta vastavuoroisesti haetaan perfektionismia sieltä mistä ei pitäisi (esimerkiksi tunetetaan harmonioita tasavireeseen silloinkin kun niiden pitäis toimia mikrotonaliteetin ehdoilla). Mä olen kyllästynyt siihen että kaikki on niin lähikenttää ja eroteltua, tosin se saattaa olla näitä omia ongelmia.
 
Mutta kuten sanottu, oikeassa maailmassa mikä vain toimii, sillä mennään. Ei mikään ole pyhää.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
mamiti
30.04.2011 15:54:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kvantisointi toisinaan on paikallaan jos biisi on esim. semmoinen, että rummutkin taimataan gridiin. Yleensä ei silloinkaan pelkkä kvantisointi riitä vaan pitää kuitenkin korvalla kuunnella, mihin kohtaan gridiä instrumentin laittaa. Akustisissa instrumenteissa on kuitenkin aina jonkunlainen nousuaika ja midinuotit aika usein tarvii laittaa vähän etukenoon, että osutaan klikkiin kuuntelijan mielestä.
 
dewil
30.04.2011 17:49:47
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä äänitän midinä, jos sellanen mahis on. Sit ei tarvi hinkata niin paljon, jos se yks nuotti menee fiduiksi siinä kuningasotossa. Ja soundiakin saa fiilattua jälkeenpäin, jos miksaus sitä kaipaa.
 
Konemusassa mä monesti olen rakennellut jopa vituralleen kvantattuja tempokarttoja, jotta siihen ohjelmoituun matksuun saa vähän eloa, ja jälleen: jos musa sitä on kaivannut.
 
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
Mikael
30.04.2011 18:07:07 (muokattu 30.04.2011 18:12:15)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

dewil: Mä äänitän midinä, jos sellanen mahis on.
 
Mä taas nimenomaan en jos ei oo pakko tai jotenkin epävarma olo. Muutenkin koitan tehdä mahdollisimman paljon ratkaisuja mahdollisimman aikaisessa vaiheessa ja jättää mahdollisiman vähän tuollaisia päätöksiä miksaukseen, jossa joka tapauksessa pitää päättää miljoona muutakin asiaa. Jotenkin mulle on luontevampaa tehdä noita päätkösia lähempänä äänitystä kuin koittaa sit miksatessa muistella että mitähän tässäkin kelattiin... Sama pätee moneen muuhunkin asiaan - mm. soolojen ja lauluottojen editoinnit teen mielellään heti äänityksen jälkeen yhdessä soittajan/laulajan kanssa, jolloin se fiilis mitä on haettu on parhaiten hallussa. Mulle hommat toimii paremmin näin.
 
Isteasiassa mä äänittäisin mieluiten kaiken livenä yht'aikaa, jos se vaan resurssien ja logistiikan puolesta olis mahdollista, mutta ehkäpä tää menee jo vähän ohi aiheesta :D
 
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
kivi
30.04.2011 20:00:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikael:
Isteasiassa mä äänittäisin mieluiten kaiken livenä yht'aikaa, jos se vaan resurssien ja logistiikan puolesta olis mahdollista, :D

 
Samoin. Mutta sillä tavalla ei saa sitä tasatahtista nyky"metalli" iskelmähumppaa joka on just yhtä rankkaa ja hurjaa kuin jos purskuttais hammastahnaa suussa. No okei, ientulehdus mukaan niin saadaan se muodikas veri. :-P Siinä pitää olla lähimikitetyt ja irralleen editoidut soundit.
 
Ja tääkään ei ehkä liittynyt sinänsä aiheeseen, mutta mielipiteistähän tässä puhuttiin...
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
dewil
01.05.2011 14:19:44
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Täytyy täsmentää, että mä käytän yleensä synahommissa softaa ja softasamplereita, ja äänitän muutennii logicilla, noten olis jotenkin hölmöä kierrättää soundit audioksi välissä.
 
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
Stargazers
01.05.2011 14:38:44
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

dewil: Täytyy täsmentää, että mä käytän yleensä synahommissa softaa ja softasamplereita, ja äänitän muutennii logicilla, noten olis jotenkin hölmöä kierrättää soundit audioksi välissä.
 
Jeps. Itsellä kanssa sama tapa tällä hetkellä. Koettanut tuota että vedän ulkoisesta synasta koneeseen MIDI:n kautta mutta ah kuinka ihanasti Fast Track Pro tiputteleekaan MIDI off -nuotteja pois ja aiheuttaa sen, että MIDI:n kautta on turha yrittää nauhoitella ulkoisella syntikalla mitään... ellei toki jaksa kuunnella jumittuneita nuotteja taustalla nauhoitteluissaan.
 
Audiona olen joitain suoraan nauhoitellut mutta en tiedä, jotenkin tuo MIDI:n luoma etu syntikoissa on omasta mielestäni ainakin hyvä kun voi säätää sen yhden väärän nuotin sieltä pois + volkkien tasaus sopivaksi jos käsi on pikkuisen liian kovasti painanut jotain nuottia yms.
 
http://www.runosydan.net | http://www.jurppii.net | http://s.runosydan.net
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «