Aihe: Delaylla tuhdimpi soundi. | 1 |
---|
|
Millaiset pitäisi olla delayn säädöt jotta saisi tuhdimman ja ilmavamman soundin? Ja lisäksi suositteluja hyvästä delaysta rokki/hevi hommiin. Joskus tuli delaylla leikittyä mutta ei ollut iloa soundin parantamiseksi..kyseessä tosin Danelectron halpis.. |
Numb 29.04.2011 14:13:22 | |
|
MannihilatoR: Ja lisäksi suositteluja hyvästä delaysta rokki/hevi hommiin. Rokki/hevikomppauksessa dileistä on vain haittaa. Sooloissa voipi hyvinkin toimia, mutta sillä tuskin on väliä mikä dilei siellä toistaa, kun se on kuitenkin enemmänkin mausteena eikä elimellisenä osana soundia. Tero Vaara soitti Eruptionin |
Swan 29.04.2011 14:47:36 | |
|
Hyvin lyhyt, lähes huomaamaton viive 100% mixillä, yhdellä ainoalla toistolla ja ajettuna erilliseen vahvistimeen. Sillä tavalla voi luoda illuusiota tuplatusta kitarasta. Pelkällä yhdellä vahvistimella en käyttäisi delayta tukevoittamishakuisesti. "Once Lady Yuna fixes her hair, we leave!" >-)))> #26 S.M.A.K. |
|
Mä sain ainakin Pocket PODilla tukevamman komppisoundin, kun heitin mukaan delayn pienimmällä mahdollisella viiveellä (15 ms), toistomäärä yhdessä ja mixaus isolle, ettei olisi ollut jopa 100%. Eli mitään efektiä ei soundissa huomaa, mutta se kuulostaa paljon massiivisemmalta kuin sama tone ilman delayta. Naiset on hyviä. Niitä on keskimääräisesti mukavampi panna kuin miehiä. |
|
tänx, pitänee kokeilla. . . |
|
Bändisoitossa / miksauksen seassa delay saa kitaran kuulostamaan etäisemmältä. Yksinään kyllä saa isomman kuuloiseksi. |
|
Ilmavuutta (sitä vuorenhuippusoundia) saa laittamalla ajaksi jotain 500-700ms, toistoja pari kolme ja mixiä johonkin kolmasosan kohdille. Sillä ne Samborat vetää stetsoni päässä vuorenharjalla. |
|
Kuten ylläolevista kommenteista huomaa, tässähän aloittaja hakee tavallaan kahta eri soundia. Se ilmava lead-henkinen soundi dilsan kanssa irtoaa juuri jäsen Oivan ilmoittamalla tavalla (pidempi delay time, feedback about puolivälissä tai jopa vähän yli, mix level kitarasoundia hivenen hiljaisemmalla). Taasen se kitarasoundin tuplaaminen (tai sen simuloiminen) juuri kuten kaksi muuta jäsentä toteaa (lyhyt delay time, lyhyt feedback ja mix level täysille). Hyvä syy siis hankkia kaksi delayta tai delay-kone muistipaikoilla :) Ei mulla muuta... What the fuck did I do? |
|
Numb: Rokki/hevikomppauksessa dileistä on vain haittaa. Itekin oon aina ollut tätä mieltä kunnes kuulin että Jeff Waters suositteli delayta komppisoundiin ja käyttää sitä itsekin. 8-| |
Stone 30.04.2011 14:18:51 (muokattu 30.04.2011 19:45:50) | |
|
Numb: Rokki/hevikomppauksessa dileistä on vain haittaa. Näinhän se tahtoo olla. Onhan niillä kiva vähän aikaa leikitellä (soolokikkailla) vaan ittellä ei ole delayt oikein kestänyt 1 kk pidempään laudassa. Ne käyttää ketkää osaa, minä en osaa. Toisaalta oma "blues pohjainen" musiikkimaku vähän vieroksuu dilsaa...korkeintaa jonkinsortin 'slapback' voi toimia. David Gilmour on tyylitajuinen näissä delay hommissa. Vaan makuasioitahan nämä ja oma korvahan se kertoo mikä kuullostaa kulloinkin hyvälle. "If You Want The Last Laugh.....Join The Rolling Stones." -Keith Richards |
|
oiva tumpeloinen: Ilmavuutta (sitä vuorenhuippusoundia) saa laittamalla ajaksi jotain 500-700ms, toistoja pari kolme ja mixiä johonkin kolmasosan kohdille. Sillä ne Samborat vetää stetsoni päässä vuorenharjalla. Tosin Samborat, Petruccit ja muut käyttää stereodilsaa vuorenkokoisten räkkipinojensa kanssa, jossa liidisoundissa toisen kanavan delay on tuplasti hitaampi kun toisen. Eli esim left-pinolle 250ms ja rightille 500ms. Yhen styrkkarin kanssa homma ei kuulosta samalle vaikka kuinka toivoisi. :) Tarpeeksi on aivan liian vähän. |
|
Marzi: Tosin Samborat, Petruccit ja muut käyttää stereodilsaa vuorenkokoisten räkkipinojensa kanssa, jossa liidisoundissa toisen kanavan delay on tuplasti hitaampi kun toisen. Eli esim left-pinolle 250ms ja rightille 500ms. Yhen styrkkarin kanssa homma ei kuulosta samalle vaikka kuinka toivoisi. :) Toki noi isommat sankarit vetää isoilla jääkaappipakastinyhdistelmillään W/D/W-rigiä tai jotain muuta. Ja luonnollisesti sillä saa enemmän kaikkea kivaa. Mutta mä ajattelin lähestyä asiaa siltä kantilta, mitä voisi normiurpon läjästä löytyä. |
|
Mä käytän delayta lähes poikkeuksetta lead -soitossa. Puhtaiden kanssa myös, mutten koskaan rytmisoitossa säröllä, paitsi jos tiettyä efektiä hakee. Enempi tuhdittaisin soundia stereo-setupilla. Toinen vahvari kehiin ja jakaa vaikka stereochoruksella soundin. Mä en kyllä itse vahvistinta kotona käytä koskaan. Vetäisen suoraan Boss GT-8:sta joko äänikorttiin (nauhoittaessa) tai digitaalisena suoraan aktiivikajareihin. Sitten vain stereo-patch, missä molemmissa kanavissa omat vahvarimallinnukset jollain 10-20ms viiveellä toisistaan. Se on minun juttu ja toimiva kotikäytössä. EDIT: Joskus ostin kaksi microcubea ja sijoittelin ne huoneen sivuille. Bossista sitten stereona molempiin ja oli täyteläinen soundi :-p Myöhemmin myin ne perkeleen surinaboksit. |
|
Linkissä maksimiin (ja vähän ylikin) prosessoidun kitarasoundin käyttäjän, Steve Lukatherin tapa käyttää multi-tap-delay -efektiä kitarasoundin laajentamiseen: http://www.theguitarcolumn.com/2010 … ve-lukather-on-using-multi-tap.html Vaikken itse niin "Tahvo Luukkosen" soittotyylistä tai soundista perustakaan, niin täytyy kyllä todeta äijän osaavan käyttää delayta ihan maukkaasti... Se on sama millä sitä paskaa lapioi, kunhan paska lentää (Albert Järvinen, kysyttäessä käyttämiensä kitaroiden merkkiä). |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | 1 |
---|