Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Laulaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Boss VE-20
1
Juutas
28.02.2011 17:29:57 (muokattu 28.02.2011 17:32:21)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tästä lauluefektipedaalista on ollut lyhyesti keskustelua useammassakin ketjussa, mutta kommentteja on kaikkiaan valitettavan vähän. Ajattelin, että nyt käyttäjät voisivat kertoa tarkemmin pedaalista yhteen ja samaan ketjuun. Kuinka olette käyttäneet (soololaulu/stemmat)? Suosikkitoiminnot/efektit? Toimiiko kaiut/harmoniat/autotune hyvin? jne.
 
Kiitos!
 
Olen aina oikeassa - paitsi silloin kun olen väärässä...
nisumaka
09.03.2011 14:33:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tää ei oo hääppönen vehje. Tutkipa joskus TC Heliconin Harmony-G XT esim.
 
Juutas
09.03.2011 21:37:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nisumaka: Tää ei oo hääppönen vehje. Tutkipa joskus TC Heliconin Harmony-G XT esim.
 
Pystytkö yhtään perustelemaan tarkemmin? :) Heliconin hinta pyörii melkein samoissa Bossin kanssa, mutta pikaisen vilkaisun perusteella siinä taitaa olla hieman vähemmän ominaisuuksia eli löytyykö muuta kuin stemmat ja kaiut? Ja onko siis tässä mielestäsi oleellisesti paremmat stemmat kuin Bossissa vai miksi tämä on mielestäsi niin paljon parempi?
 
Toinen seikka mikä mietityttää on tuo kitaran ja laulun yhdistelmä. Soitan kitaraa vain satunnaisesti samalla kun laulan ja aika usein soitan myös jotain muuta kuin sointuja, joten mitenkäs tuo silloin osaa seurata vai pitääkö sävellajit naputtaa jokatapauksessa manuaalisesti? Silloin tämäkään ominaisuus ei revi kaulaa Bossiin nähden.
 
Olen aina oikeassa - paitsi silloin kun olen väärässä...
nisumaka
10.03.2011 13:07:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Heliconissa nimen omaan on ne stemmat paljon paremmat. Mulla et oikeastaan "stemmakoneessa" teekään. Helicon lukee suoraan kitaraa ja tekee sävellajipäätelmät siitä. Niillä erikoissoundeilla, mitä bossilla on, oikeesti sulla pitää olla niille käyttöä. Heliconissa on 3 - 5 hyvää stemmasoundia, ja kohtuullinen korjaus "suhuässille". Mulla on Helicon, soitan kitaraa-ja-bassoa, ja tää oikeesti toimii.
 
Siihen voi itse myös laittaa sävellajin, jos haluaa (käytän manuaalitoimintoa, kun soitan bassoa, ja automaattisävellajintunnistajaa, kun käytän kitaraa).
 
Ai joo,jos nääs sävellaji vaihtuu kesken biisin, meinaatkos mennä sen manuaalisesti vaihtamaan ;-)
 
Toivottavasti jeesas, ehdottomasti kannattaa kokeilla tota TC heliconia.
 
JA JOS SEN OSTAT ÄLÄ MISSÄÄN NIMESSÄ OSTA SITÄ VANHAA VERSIOTA.
 
Tässä uudessa on threshold, niin mikki ei kerää yksikseen jalassa ollessaan sellaista kummallista "epä-ääniharmoniaa" soimaan PA:han taustalle.
 
Aimo
Simple the best
 
Juutas
10.03.2011 14:07:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toivottavasti jeesas, ehdottomasti kannattaa kokeilla tota TC heliconia.
 
Jeps, kyllä tämä selvensi asiaa hyvin. :) Hieman tuo stemmapuoli arveluttaa itseasiassa molemmissa laitteissa kun myös Heliconiakin vaivaa selvästi pieni "tietokonemaisuus" sen perusteella mitä olen netistä kuunnellut näytteitä. Mutta parempaakaan ei varmaan löydy - ainakaan tässä hintaluokassa.
 
JA JOS SEN OSTAT ÄLÄ MISSÄÄN NIMESSÄ OSTA SITÄ VANHAA VERSIOTA.
 
Tässä uudessa on threshold, niin mikki ei kerää yksikseen jalassa ollessaan sellaista kummallista "epä-ääniharmoniaa" soimaan PA:han taustalle.

 
Tästä lueskelinkin netistä juttua ja parissa videoklipissäkin oli mainintaa asiasta. Vanha versio kuulemma poimii liikaa mm. akustista kitaraa mikkiin jos soittaa samalla akkaria.
 
Olen aina oikeassa - paitsi silloin kun olen väärässä...
nisumaka
11.03.2011 22:27:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nimen omaan vanha versio keräsi hälyääniä,ja huomaa, se teki myös niihin hälyihin harmoniat, ja tämä kuulosti tosi epäluonnolliselta.
 
TC Heliconissa on itselläni käytössä käytännössä 2 eri harmoniaa, ja niillä pärjää vallan mainiosti. Yleensä jengillä revähtää silmät auki, kun käytän sitä keikoilla, eli kyllä se ihan toimiva peli on. Ja varsinkin, jos sulla on pienempimuotoista toimintaa, eli "laululaitteet", niin tässä Heliconissa on oikeesti hyvät kaiut (echot).
 
Mikko L
29.03.2011 01:45:01
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Siis tämä riippuu ihan täysin siitä mitä sä tarvit. Nuo halvemmat TC:n laitteet pystyy tekemään vain yhtä asiaa ellei osta sitä helkkarin kallista pedaalia. Olen omistanut TC:n laitteita ja tällä hetkellä Boss VE-20:n. Mun tarpeisiin tää on juuri sopiva. Käytän tätä presettimodessa eli kun painan oikeaa poljinta niin laite menee seuraavaan presettiin ja kun painan vasenta poljinta niin se menee yhen presetin taaksepäin. Toki TC on enempi laatumerkki näissä laulupedaaleissa
 
Eli... jos haluat esim. delayn, reverbin ja autotunen sun päälauluun ja sitten suoran vaihdon stemmoihin niin voit tehdä kaksi eri presettiä ja vaihdella niiden välillä. Lisäksi voit laittaa autotunen menemään skaalassa toisin kuin TC:n pitch correct pedaalissa. Itsellä on kaikkia radioääniä yms. mukana. Saa aivan uuden ulottuvuuden laulujuttuihin.
 
http://www.thomann.de/fi/tchelicon_voicelive_touch.htm
 
Tuo taitaa olla tällä hetkellä helpoin laite näihin hommiin mutta ei kyllä varmasti kestä mitään rokkikeikkoja jossa mikkitelineet ottaa lentoa. :)
 
Kaiken voi oppia kunhan vaan lopettaa harjoittelemisen.
fillari3
22.04.2011 20:28:50
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itselläni on tuo BOSS VE-20 laite. Mielestäni hyvä peli yhdenmiehen orkesterisoittajalle. Käytän sitä lähinnä laulun tuplaukseen kertosäkeessä.
 
Viihdeyhtye Fillari
pava
28.04.2011 13:00:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nisumaka: Tää ei oo hääppönen vehje. Tutkipa joskus TC Heliconin Harmony-G XT esim.
 
älä nyt viiti puhua potaskaa!!! bossin verme on ykkönen hintaluokassaan. tc-heliconin live thotch ja live 2 ovat pareita muttet tartte niitä välttämättä kun on boss v-20. olen laulaja, trubaduuri ja bändissä myös jo yli 30 vuotta. typerää tuollainen "besservicer" asenne kun kokemus näyttää olevan poski-tasolla...boss v-20 on ihan hyvä verme ja täyttää hyvin edullisen laulu efekti tarpeen..näillä sivuilla on näitä bessevisreitä pilvin pimein, muttei kannata välittää, ne oksentaa täällä tyhmyyttään ja yksinäisyyttään, mutta on myös hyviä tietäviä ja kokeneita muusikoita joiden kokemuksia ja ajatuksia kannatta kuunella..hyviä keikkoja kellä niitä on... ps. mun toive "vähemmän paskan jauhamista, enemmän asiaa ja rakentavia kommentteja"
 
Juutas
28.04.2011 20:41:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nonniin, nyt on verme hankittu ja ensimmäiset omakohtaiset kokemukset saatu niin kotosalla kuin bänditreeniksellä! :)
 
pava: bossin verme on ykkönen hintaluokassaan.
 
Tämä kommentti on mielestäni varsin lähellä totuutta sen perusteella mitä olen noita päässyt kokeilemaan ja vertailemaan. Helicon on toki monipuolisempi harmoniaprosessori, mutta kun Bossista löytyy niin paljon muutakin, on hinta/laatusuhde Bossin eroksi selkeä. Mitä tulee itse stemmojen laatuun, niin Helicon on ehkä piirun verran parempi, mutta kun molemmissa on sitä korvin kuultavaa "tietokonemaisuutta" havaittavissa, niin ei tuo ero järin merkittävä ole. Molempien tapauksissa stemmoja ei kuitenkaan kehtaa puskea "pintaan" vaan ne jäävät enemmän täydentämään soundikuvaa - ainakin perinteisempään soundimaailmaan pyrittäessä. Elektroninen meininki yms. on varmasti asia erikseen.
 
Kaiut (sekä delay että reverb) vaikuttavat oikein terveiltä ja käyttökelpoisilta. Ainoa mitä olisi kaivannut delay-puolelle olisi millisekuntien ohella toinen tapa määrittää kaikujen pituutta esim. BPM tai tap-tempotoiminto olisi ollut poikaa. No varmaankin liikaa vaadittu näin edulliselta ja monipuoliselta pedaalilta. Muutkin efektit (mm. chorus, flanger ja "radio") vaikuttavat oikein käyttökelpoisilta ja jokaista tulee varmaan hyödynnettyä ainakin jossain yksittäisessä biisissä tehokeinona. Hieno vehje kaikenkaikkiaan! :)
 
ps. mun toive "vähemmän paskan jauhamista, enemmän asiaa ja rakentavia kommentteja"
 
Nii-in, netti nyt on mitä on ja täällä näitä jauhajia piisaa. Kaippa se on se hinta siitä, että sana on vapaa... ;)
 
Olen aina oikeassa - paitsi silloin kun olen väärässä...
nisumaka
29.04.2011 17:50:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eikös tuo ole hieman mielipidekysymys, kumpi ompi parempi. Ei tän näin vakavaa tarvitse olla tämän keskustelun. Mulle TC Helicon tuli valinnaksi Bossiin verrattuna, koska a) en käytä efektejä, kuten flanger, radioääni tms. b) harmoniat on mulle kaikkein tärkeimmät c) kuten aiemmin jo mainitsin, mulle on huomattava merkitys tolla kitaran automaattiseuraamisella, eli jos esim. biisissä vaihtuu sävellaji kesken kaiken (voi vaihtua kolmekin kertaa). Eli eiköhän toi on aika käyttötapauskohtainen toi mielipiteen muodostus. Varmastikin Bossi on teille, jotka sitä kehutte, perusteltu vaihtoehto. Mulle vaan viime syksynä, kun näitä hankintoja tein Bossia tarkastellessani totesin siinä olevan toimintoja, joita en tarvitse, ja sitten siitä puuttuvan toimintoja, joita kilpaileva vekotin tarjosi. Ei sen monimutkaisempi homma. En tee trubaduurijuttuja, aina bändihommia, ja taustalauluja niissä, ja siis soitan kitaraa/bassoa vähän tapauksen mukaan.
 
pava
30.04.2011 01:01:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nisumaka: Eikös tuo ole hieman mielipidekysymys, kumpi ompi parempi. Ei tän näin vakavaa tarvitse olla tämän keskustelun. Mulle TC Helicon tuli valinnaksi Bossiin verrattuna, koska a) en käytä efektejä, kuten flanger, radioääni tms. b) harmoniat on mulle kaikkein tärkeimmät c) kuten aiemmin jo mainitsin, mulle on huomattava merkitys tolla kitaran automaattiseuraamisella, eli jos esim. biisissä vaihtuu sävellaji kesken kaiken (voi vaihtua kolmekin kertaa). Eli eiköhän toi on aika käyttötapauskohtainen toi mielipiteen muodostus. Varmastikin Bossi on teille, jotka sitä kehutte, perusteltu vaihtoehto. Mulle vaan viime syksynä, kun näitä hankintoja tein Bossia tarkastellessani totesin siinä olevan toimintoja, joita en tarvitse, ja sitten siitä puuttuvan toimintoja, joita kilpaileva vekotin tarjosi. Ei sen monimutkaisempi homma. En tee trubaduurijuttuja, aina bändihommia, ja taustalauluja niissä, ja siis soitan kitaraa/bassoa vähän tapauksen mukaan.
 
sun kommentti " tää ei ole hääppönen vehje" ??? onhan se nyt vakavaa jos täällä heppoisin eväin tyrmää vermeen josta ei hirveesti todella tiedä mitään käytännössä. eikö ole tarkoitis neuvoa, kertoa tosiasioita tietämättömille, kokemattomille kolleegoille ilman dissausta ja ironiaa heti..kannattaisko se päteminen siirtää sinne stagelle, niin me vanhanliiton miehet tehdään,, nöyryyttä peliin niin meillä kaikilla on mukavempaa ja on kivaa tiedustella uusista asioista..tc-helicon voice live 2 on yli kolmekertaa kalliimpi muttei 3xparempi...vappua...
 
Tuomo_
01.05.2011 21:23:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on tuo Boss VE-20. Ehdoton katusoitossa. Mulle riittää Bossin soundit. On noita ollut muitakin, mutta yksikään ei ole toiminut ennen tätä ladattavilla pattereilla.
 
Eilinen meni jo, huomista en tunne, tänään on aika vetäistä yx blues.
pava
07.05.2011 00:40:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tahtah: Mulla on tuo Boss VE-20. Ehdoton katusoitossa. Mulle riittää Bossin soundit. On noita ollut muitakin, mutta yksikään ei ole toiminut ennen tätä ladattavilla pattereilla.
 
Mulla on ollut tuo ve-20 jo puolivuotta, ja hintalaatusuhde on todella kohdallaan. teen nykyään pääsääntöisesti omb;tä ja aina silloin tällöin isompia laulukeikkoja. tiedän että voice live 2 olisi ihanne, mutta mulle tää boss pelittää juuru niinkuin pitääkin, oon laulanut lähes 35 vuotta ja käytän kahta mikkiä shure 58 ja senhiser kallein konkka laulumikki, numeroa en muista...yllätys oli että säädöt melkein samat molemmilla. olen tumma baritoni ja voimakas ääni. boss ve-20 ja 2x bosen lt 1 toimii makeesti ja roudaaminen sika helppoo...kevättä kaikille...PS..skebat strato ja nailonkielinen elektroacustic..tyros2 möin pois...musa kirkosta kellariin ja torilta konserttihalliin..eikä hävetä yhtään käyttää hyviä taustoja, päin vastoin...
t. KARI VESA.
 
zenri
01.02.2013 15:48:55
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onkos kukaan saanut tästä laitteesta irti hyvää laulusäröä? Ainakaan itsellä se preset-särö ei oikein toimi.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «