Aihe: Kosketinsoittajien vaivoja
1 2
Mikko T.
29.04.2011 20:12:48 (muokattu 29.04.2011 20:14:31)

Grossout: Nyt kun oon tässä pari viikkoa soitellut useita tunteja päivittäin mulla on oikea käsi mennyt aivan romuksi, liekö sitten huono soitto-asento vai mikä syynä.. En ole paljoa kuullut puhetta että muusikoilla paikat hajoaisivat soittaessa, mutta luulisi tämän olevan aika yleistä. Onko kellään mitään kokemuksia paikkojen hajoamisesta, tai teettekö jotain venytyksiä välillä sen estämiseksi? Onko soittoasennossa jotain erityisen huomioon otettavaa?

Millä synalla soitat?
Seisten vai istuen?
Millä korkeudella koskettimisto on kun soitat?
Kerro hiukan tarkemmin mitkä osat käsistä särkee...?

Aloitetaan näillä.
Pieru naurattaa aina. www.viihdepianisti.com
Mikko T.
29.04.2011 20:19:12

Lisään vielä sen, että

1) jos käsi alkaa fyysisesti särkeä tai sattua alkaessasi soittaa, teet jotain väärin.
2) jos kädet alkavat väsyä pitkän treenin jälkeen, onneksi olkoon, silloin olet tehnyt asiat pääsääntöisesti ajatellen oikein ja lihakset vain ovat väsyneet.
3) oikeaan soittotekniikkaan vaikuttaa moni tekijä. Painottamattoman synan kanssa olen aika noviisi, mutta väittäisin, että painotetun klaviatuurin hallintaan uskon voivani antaa muutaman vinkin.
baron
29.04.2011 22:03:19

Mikko T.: Lisään vielä sen, että

2) jos kädet alkavat väsyä pitkän treenin jälkeen, onneksi olkoon, silloin olet tehnyt asiat pääsääntöisesti ajatellen oikein ja lihakset vain ovat väsyneet.

Mikä on pitkä? Mä oon lukenut että prot treenaa 6 tuntia päivässä ja mun kädet ei kestä kuin 3-4 tuntia?
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
JPQ
29.04.2011 22:09:17

baron: Mikä on pitkä? Mä oon lukenut että prot treenaa 6 tuntia päivässä ja mun kädet ei kestä kuin 3-4 tuntia?

Mä luulen että pitkä henkilökohtaista tuo pituus.
ps. anteeksi sekavat kirjoitukseni en voi nille pahemmin mitään.
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
Mikko T.
29.04.2011 23:52:42

baron: Mikä on pitkä? Mä oon lukenut että prot treenaa 6 tuntia päivässä ja mun kädet ei kestä kuin 3-4 tuntia?

Mä olen joskus treenannut 8-10 tuntia päivässä, mutta se ei ole ollut koko ajan ns. raskasta treeniä, vaan esim. etydien opettelemista lihasmuistiin tosi hitaalla tempolla. Sellainen ei sinänsä rasita lihaksia juurikaan.

Mulle esim. puolitoista tuntia täyttä tykitystä on jo kunnon urheilusuoritus.
Mikko T.
02.05.2011 22:35:37

baron: Kun mä olen käynyt niissä musiikkilääketieteen kokouksissa niin muusikoiden "parantajat" kertoo että niillä käy asiakkaina pianisteja jotka kertoo että treenaaminen sattuu?
Mulla on rutiini että mä päivittäin treenaan sen verran kuin paikat kestää ja sitten keskeytän ja seuraavana päivänä jatkan eikä ole tullut mieleenkään mennä mihinkään hoitoon. (Ehkä latvahoitoa tarvitsisin?)

Totean tähän, että itse treenaan sen verran kuin huvittaa ja kun ei enää huvita, se on siltä päivältä sit siinä. Ja baron hyvä, tiedän, että sulla asia on täsmälleen ja tismalleen samoin.
_Teme_
03.05.2011 21:25:58
Mikko T.: Totean tähän, että itse treenaan sen verran kuin huvittaa ja kun ei enää huvita, se on siltä päivältä sit siinä.

Juu samaa mieltä. Ei kannata väkisin painaa, jos ei huvita. Tuloksetkaan eivät välttämättä ole kovin hyviä.
''Do not fear mistakes. There are none.'' Miles Davis
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)