Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Niskavikainen basisti tarvitsee kevyen kakkosbasson
1 2
Dacatch
29.04.2011 16:32:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Fysioterapeutti kehotti siirtymään kevyempään soittimeen, kun mikään muu ei tunnu auttavan niska- ja hartiaseudun ongelmiin. Jasso painaa suht reippaasti, mutta en siitä raaskisi luopua millään. Siispä nyt tarvitsisin apua kevyen kakkosbasson etsinnässä. Tarkoituksena olisi siis vähentää hartioiden rasitusta soittamalla esimerkiksi treenit kevyemmällä bassolla.
 
Muotoilultaan soittimen pitäisi olla aika perinnehenkinen ja aktiivielektroniikka ei innosta. Soundipolitiikka saisi istua roots- ja rockosastolle. Hintaluokka menee aika alhaalla, joku 400-500e on maksimi.
 
Päällimäisenä mielessä on pyörinyt Epiphonen Rumble Cat Allen Woody-signature, jonka body on ilmeisesti kokonaan ontto. En vain ole moista päässyt testailemaan missään, löytyisikö joltain muulta kokemuksia? Saman valmistajan viulubasso oli kiva, mutta ulkomuoto ei miellytä silmää yhtään.
 
Mitähän bassomalleja tässä kannattaisi alkaa katselemaan ja metsästämään käytettynä?
 
"Footswitch - Alternately turns the effect on or off each time it is depressed."
Antti1
29.04.2011 16:36:08 (muokattu 29.04.2011 16:41:52)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mites olis samaan yhteyteen parempi hihna? En nyt muista lafkan ja hihnan nimeä, mutta Jenkkilästä muistaakseni ja jakoi painon kohtuullisen tasaisesti hartioille. Sellaiset "valjaat" ikäänkuin.
 
E: Tossa joku sovellus aiheesta ainakin: http://www.darestrap.com/
 
Listen motherfucker you're about to pay your dues!
J.Nikkanen
29.04.2011 16:37:24 (muokattu 29.04.2011 17:01:01)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitenkäs olis sitten joku jasso jossa olisi kevennetty body, esim. tyyliin warmoth?
 
http://www.warmoth.com/Bass/J-Bass/ChamberedJbass.aspx
 
Toki pätevä soitinrakentajahan voisi nakerrella vielä hurjemman version.
 
edit: Darestrapin kilpailija lienee tämä
 
http://www.veestrap.com/
 
"Mun mielestä hyvässä pändissä basistilla on ainakin kaks fuzzia ja kälysesti träkkäävä oktaaveri." -TommiW.
tarzan
29.04.2011 16:42:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miulla on itelläni nyt Höfnerin viulubasson halpapainos treenikselle, ei paina mitään. Kotosalla sitten presarit, joilla soittaa myös "oikeissa" tilanteissa jos tarvitsee.
 
En tiedä miten tuo lyhytskaalaisuus puree kaikille, mutta todella letkeetä ollut treeneissä kun on pieni ja kevyt basuuna!
 
Kannattanee tsekata myös Hagströmin HB-4 (vaimikäsenytoli) tuossa torilla oli tai on vieläkin valkeana myynnissä moinen. Hyvä peli ja kevyt.
 
"Välineiden täydellisyys ja tavoitteiden hämäryys näyttävät kuvaavan aikakauttamme" - Albert Einstein
Dacatch
29.04.2011 17:06:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mites olis samaan yhteyteen parempi hihna? En nyt muista lafkan ja hihnan nimeä, mutta Jenkkilästä muistaakseni ja jakoi painon kohtuullisen tasaisesti hartioille. Sellaiset "valjaat" ikäänkuin.

E: Tossa joku sovellus aiheesta ainakin: http://www.darestrap.com/

 
Tuolla samalla idealla toimivaa hihnaa testailen jonkin aikaa, eikä se oikein auttanut. Pidemmän päälle hartiat olivat ihan yhtä jumissa, mutta pääsyyllinen lienee tuo minun Jazzarini, se kun on selkeästi raskaammasta päästä.
 
Mitenkäs olis sitten joku jasso jossa olisi kevennetty body, esim. tyyliin warmoth?

http://www.warmoth.com/Bass/J-Bass/ChamberedJbass.aspx

Toki pätevä soitinrakentajahan voisi nakerrella vielä hurjemman version.

 
Tätäkin olen harkinnut. Olen miettinyt pala-Jazzinn kasaamista juurikin Warmothin kammioidusta bodysta yms., mutta tällä hetkellä siihen projektiin ei riitä varallisuus. Varsinkaan, kun pitävät perkule niin kovaa hintaa violetilla metallihilemaalilla Warmothilla.
 
Ja toki taka-ajatuksena on myös uuden basson hommaaminen, kun olen mennyt pelkällä Jazzarilla nyt vuoden verran. Vaihtelu virkistää jne. :)
 
Miulla on itelläni nyt Höfnerin viulubasson halpapainos treenikselle, ei paina mitään. Kotosalla sitten presarit, joilla soittaa myös "oikeissa" tilanteissa jos tarvitsee.

Kannattanee tsekata myös Hagströmin HB-4 (vaimikäsenytoli) tuossa torilla oli tai on vieläkin valkeana myynnissä moinen. Hyvä peli ja kevyt.

 
Viulubassoa olen testaillut, ja ihan kiva ja kevyt laitehan se on, mutta kuten ensimmäisessä viestissä mainitsin, sen ulkomuoto ei innosta ollenkaan. Hagströmiä olen joskus katsellut liikkeessä, pitääpä käydä kokeilemassa.
 
"Footswitch - Alternately turns the effect on or off each time it is depressed."
Teijo K.
29.04.2011 17:26:12
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Uuden basson sijaan suosittelen kokeilemaan tuolia. Itselläni on selkävika, ja jossain vaiheessa ainoa mahdollisuus oli jakkara. Kontraa soittaessa käytin sellaista korkeaa jakkaraa missä ollaan puoli-istuvassa asennossa ja toimi hyvin sähköbassollakin.
 
Sitten on se mahdollisuus, että se ei ole se basson paino mikä ne ongelmat aiheuttaa, vaan se itse soittaminen.
 
Talent is cheaper than table salt. What Separates the talented individual from the successful one is a lot of hard work :Stephen King. Talent is 1% inspiration, and 99% perspiration :Edison.
jappo121
29.04.2011 18:02:39 (muokattu 29.04.2011 20:12:35)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sama riesa itsellänikin... Niska helposti "jumissa" soittosession jälkeen. Vanha työperäinen vaiva.
 
Ennen minulla oli basso niin alhaalla kuin mahdollista. Piti olla katu-uskottavan näköinen. (soitosta vaan ei tullut mitään, mutta väliäkös tuolla). Nykyään pidän bassoa paljon ylempänä ja käytän leveämpää hihnaa painon tasaamiseksi. 4-kielisen seuraksi on tullut 6-kielinen (painava) basso joka pakotti tuohon soittotavan muutokseen, ja aika hyvin olen siltikin nykyään niska/hartia ongelmien kanssa pärjäillyt.
 
Tämä on toki täysin yksilöllistä, mutta eihän kokeileminen maksa mitään.
Eli basso ylös jolloin saat kädet luonnollisempaan asentoon ja yritä pitää hartiat rentoina. Tuo rentous on ehkä se kaikkein vaikein asia ja tuottaa itsellenikin vielä vaikeuksia. Tähän auttaa tasapainoinen soitin (kaulapainoiset on paholaisen keksintöjä) ja leveä (lue:mukava) ,pehmeä hihna.
Kun paino jakautuu tasaisesti, soitin tavallaan unohtuu ja soittaja on rennompi.
 
Venyttely kannattaa myös ottaa tavaksi ihan joka ilta mikäli hartiaseutusi oireilee. Soitit tai et. Jos niskasi pääsee yhtä pahaksi kuin minulla, olet kusessa.
 
Mikäli ylläolevat toimenpiteet on jo tehty, voit toki kokeilla kevytbassoa, mutta väitän silti että suurin syy on väärästä ergonomiasta johtuva staattinen lihasjännitys.
 
EDIT: Puntaroin tuon 6-kielisen: 5kg
 
Asiahan ei minulle kuulu, mutta minä vaan kysyn. -Pätkä-
Antti1
29.04.2011 18:14:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dacatch: Tuolla samalla idealla toimivaa hihnaa testailen jonkin aikaa, eikä se oikein auttanut. Pidemmän päälle hartiat olivat ihan yhtä jumissa, mutta pääsyyllinen lienee tuo minun Jazzarini, se kun on selkeästi raskaammasta päästä.
 
Niin no en mä ainoaksi ratkaisuksi tarkoittanutkaan, eikä hihna itsessään mitään ongelmia paranna. Ei paranna myöskään kevyempi soitin. Vaivat pitäis hoitaa ensin pois alta mahdollisimman hyvin ja sitten hommata sellaiset välineet, jotka aiheuttavat rasitusta mahdollisimman vähän. Tauko, fysioterapia, hieronnat, venyttely yms. voi olla sunkin kohdalla paras ja samalla ainoa apu akuutteihin oireisiin. Tää tälleen nimimerkillä 'moniongelmainen'.
 
Listen motherfucker you're about to pay your dues!
jperala
29.04.2011 19:10:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itsellä ollut jatkuvia niska/hartija särkyjä, nykyisen soittimen kanssa ei mitään ongelmia. Painaa 3.6kg, 5cm leveä hihna ja basso kohtuu ylhäällä.
 
Ibanez SR300
J.Nikkanen
29.04.2011 20:12:34 (muokattu 29.04.2011 21:05:31)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuli muuten mieleen että Yamahallahan on se AIR basso. Eikös se ollut aikas kevyt ja sopis budjettiin, vai kuis se nyt oli?
 
edit: Yamaha RBX4 A2 (3,3kg)
 
"Mun mielestä hyvässä pändissä basistilla on ainakin kaks fuzzia ja kälysesti träkkäävä oktaaveri." -TommiW.
rintapek
29.04.2011 20:44:09
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dacatch: Fysioterapeutti kehotti siirtymään kevyempään soittimeen, kun mikään muu ei tunnu auttavan
 
Basso ny oikeesti ei ole mikään sementtisäkki, et ihan oikeesti se kilon kevyempi vaihtoehto ei välttämättä hommaa helpota.
Jakkara on yks vaihtoehto, haitarihihnat on toinen vaihtoehto. Kolmas vaihtoehto sit on käydä ergoterapeutin kans muita vaihtoehtoja läpi.
 
One kind of music only - the good kind
Dacatch
29.04.2011 20:54:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Teijo K.: Uuden basson sijaan suosittelen kokeilemaan tuolia. Itselläni on selkävika, ja jossain vaiheessa ainoa mahdollisuus oli jakkara. Kontraa soittaessa käytin sellaista korkeaa jakkaraa missä ollaan puoli-istuvassa asennossa ja toimi hyvin sähköbassollakin.
 
Treeneissä olenkin jo jonkun aikaa istuskellut ainakin puolet ajasta. Tämä olisi varmaan minun tapauksessani se ainoa oikeasti hyvä ratkaisu. On vain kamalan outo ajatus mennä keikalle oman jakkaran kanssa. :)
 
Antti1: Niin no en mä ainoaksi ratkaisuksi tarkoittanutkaan, eikä hihna itsessään mitään ongelmia paranna. Ei paranna myöskään kevyempi soitin. Vaivat pitäis hoitaa ensin pois alta mahdollisimman hyvin ja sitten hommata sellaiset välineet, jotka aiheuttavat rasitusta mahdollisimman vähän. Tauko, fysioterapia, hieronnat, venyttely yms. voi olla sunkin kohdalla paras ja samalla ainoa apu akuutteihin oireisiin. Tää tälleen nimimerkillä 'moniongelmainen'.
 
Jeps, näinhän se menee. Minulla vaikeuksia aiheuttaa perinnöllinen ryhtiongelma, jonka takia sitten niska ja hartiat kipeytyvät ja jumiutuvat todella nopeasti esimerkiksi vähänkään raskaamman repun kantamisesta. Isäni on paininut ihan saman ongelman kanssa jo kauan, ja fysioterapeutin mukaan vaiva ei ole oikein mitenkään korjattavissa. Jumppa- ja venytysohjelmilla homma pysyy aisoissa, mutta heti kun bänditreenejä on tiuhempaan niin sen huomaa kyllä.
 
Ja joo, basso ei roiku polvissa ja hyvä hihna löytyy.
 
jappo121: Mikäli ylläolevat toimenpiteet on jo tehty, voit toki kokeilla kevytbassoa, mutta väitän silti että suurin syy on väärästä ergonomiasta johtuva staattinen lihasjännitys.
 
Kaikkea on koikeiltu. Em. ryhtiongelma tosiaan tekee sen, että hartoiden rasitus aiheuttaa oikeastaan väkisinkin lihasjännitystä ja johtaa sitten jumiutumiseen ja migreeniin.
 
Kevyempää bassoa haen lähinnä sen takia, että saisi edes vähän vähennettyä hartioiden kuormitusta. Ja onhan uusi soitin nurkissa tilaa viemässä aina kiva asia.
 
"Footswitch - Alternately turns the effect on or off each time it is depressed."
rattledad
29.04.2011 21:31:10
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Istuminen on mun käsittääkseni ryhdin kannalta hankalampaa kuin seisaaltaan soittaminen. Mensuuri ja etenkin hihnatapin paikka vaikuttaa ergonomiaan myös.
 
Damn, shit just hit the fan.
BassoSisko
29.04.2011 21:55:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dacatch: Kaikkea on koikeiltu.
 
Kun en asiasta mitään tiedä, niin ehdottelen. Kukaan ei ilmeisesti ole kehittänyt sellaista vyötä joka jakaisi osan basson painosta lanteille. Olisiko sellaisessa ideaa, ei tarvisi ostella kevyempiä bassoja.
 
Vissiin mullakin nokan edessä vielä joskus kun nykyinen basso painaa yli 5kg.
 
Pakko harjoitella, jotta olisi hyvä syy miksi en osaa.
Antti1
29.04.2011 23:16:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

BassoSisko: Kun en asiasta mitään tiedä, niin ehdottelen. Kukaan ei ilmeisesti ole kehittänyt sellaista vyötä joka jakaisi osan basson painosta lanteille. Olisiko sellaisessa ideaa, ei tarvisi ostella kevyempiä bassoja.
 
Villapaitaa päälle ja tarranauhan koukkupuolta basson selkämykseen. :)
 
Jos vaiva on oikeasti ihan sikapaha, niin saahan sen koko soittimen vaikka telineeseen, jottei tarvitse kannatella omien käsiensä lisäksi yhtään mitään. Kannattaa harkita, mikäli tulee eteen sellainen do or die -henkinen monivalintatilanne.
 
Listen motherfucker you're about to pay your dues!
rattledad
29.04.2011 23:54:48
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

BassoSisko: Kun en asiasta mitään tiedä, niin ehdottelen. Kukaan ei ilmeisesti ole kehittänyt sellaista vyötä joka jakaisi osan basson painosta lanteille. Olisiko sellaisessa ideaa, ei tarvisi ostella kevyempiä bassoja.
 
Vissiin mullakin nokan edessä vielä joskus kun nykyinen basso painaa yli 5kg.

 
Muistelen että tuollaista rinkkamalliakin olisi joskus ollut.
 
Damn, shit just hit the fan.
Funkånaut
29.04.2011 23:57:14
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

BassoSisko: Vissiin mullakin nokan edessä vielä joskus kun nykyinen basso painaa yli 5kg.
 
Onkohan mun Ibanez ees kolmee kiloo... SR800 vuosimallia -89 kyseessä.
 
"Ei ole huonoa musiikkia. On vain vääriä kuuntelijoita." - Funkonaut
2541
30.04.2011 08:35:14
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dacatch:
 
Muotoilultaan soittimen pitäisi olla aika perinnehenkinen ja aktiivielektroniikka ei innosta. Soundipolitiikka saisi istua roots- ja rockosastolle. Hintaluokka menee aika alhaalla, joku 400-500e on maksimi.

 
Danelectro Longhorn, istuu noille osastoille ja on kevyt kuin mikä. Muotoilu on klassikko, mutta ei välttämättä istu kaikille, joten Dano '63 vois olla toinen vaihtoehto. '63:sta saa myös pitkällä skaalalla.
Teijo K.
30.04.2011 08:38:12
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dacatch: Treeneissä olenkin jo jonkun aikaa istuskellut ainakin puolet ajasta. Tämä olisi varmaan minun tapauksessani se ainoa oikeasti hyvä ratkaisu. On vain kamalan outo ajatus mennä keikalle oman jakkaran kanssa. :)
 
Yksi kompromissi on istua treenit ja seisoa keikat.
 
Talent is cheaper than table salt. What Separates the talented individual from the successful one is a lot of hard work :Stephen King. Talent is 1% inspiration, and 99% perspiration :Edison.
2541
30.04.2011 08:47:14
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dacatch: On vain kamalan outo ajatus mennä keikalle oman jakkaran kanssa. :)
 
Sanot, että on Frippin vanha.:)
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «