Muusikoiden.net
17.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Tallapalat irti - apua kaivattaisiin
1
Kongir
29.04.2011 19:01:36 (muokattu 29.04.2011 19:03:12)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hellou,
 
omistan Spectorin 5-kielisen Legend customin, jonka ostin Helsingin Musamaailmasta n. 2kk sitten. Päätin sitten kieltenvaihdon yhteydessä tänään tutkailla basson ominaisuuksia tarkemmin, ja halusin mm. nostaa tallapaloja korkeammalle. Kokeilin hieman ruuvata tallaa irti tallan omista isoista ruuveista, en siis tallapalojen pienemmistä ruuveista, kun yhtäkkiä yksi tallapaloista lähti irti. Lopulta yhden lähdettyä irti neljä muutakin tallapalaa irtosivat, enkä tiedä yhtään millä tavalla ne olivat tallassa kiinni. Jonkunnäköiset kellertävät painaumajäljet jäivät tallapalojen ruuvien kohdille. Talla on samanlainen kuin tässä bassossa: http://4.bp.blogspot.com/-32xK1CygK … AAAA9Y/QA_QTBnFhY8/s1600/Bridge.JPG .
 
Lähinnä haluaisin tietää millä tavalla tallapalat olivat tallassa kiinni, ja onko niitä järkeä lähteä itse laittamaan paikoilleen.
Kiitoksia.
 
Visakoivu
29.04.2011 19:06:37 (muokattu 29.04.2011 19:08:48)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kongir: Hellou,
 
omistan Spectorin 5-kielisen Legend customin, jonka ostin Helsingin Musamaailmasta n. 2kk sitten. Päätin sitten kieltenvaihdon yhteydessä tänään tutkailla basson ominaisuuksia tarkemmin, ja halusin mm. nostaa tallapaloja korkeammalle. Kokeilin hieman ruuvata tallaa irti tallan omista isoista ruuveista, en siis tallapalojen pienemmistä ruuveista, kun yhtäkkiä yksi tallapaloista lähti irti. Lopulta yhden lähdettyä irti neljä muutakin tallapalaa irtosivat, enkä tiedä yhtään millä tavalla ne olivat tallassa kiinni. Jonkunnäköiset kellertävät painaumajäljet jäivät tallapalojen ruuvien kohdille. Talla on samanlainen kuin tässä bassossa: http://4.bp.blogspot.com/-32xK1CygK … AAAA9Y/QA_QTBnFhY8/s1600/Bridge.JPG .
 
Lähinnä haluaisin tietää millä tavalla tallapalat olivat tallassa kiinni, ja onko niitä järkeä lähteä itse laittamaan paikoilleen.
Kiitoksia.

 
Olisivatko ihan vaan kielien painamina kiinni? Intonaation säätö tietysti hiukan haasteellista jos näin on, mutta jos ei mitään selvää kiinnitysmekanismia löydy niin tätä epäilisin.
 
E. Tämä selvisi Googlella tallasta: "It is made of aluminum which is not as heavy as solid brass and gives a great clear tone. Finish is sleek black with the script "Spector" name engraved. The saddles lock into place via an Allen screw on the side of the bridge."
 
"Hamster on overdrive."
Kongir
29.04.2011 21:11:29
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitoksia vastauksesta!
 
Sain aseteltua palat vierekkäin niin että ne pysyvät kiinni. Saa nähdä vaikuttaako tämä esim. juuri intonaatioon.
 
okabass
29.04.2011 21:15:13 (muokattu 29.04.2011 21:15:30)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kongir:
 
Sain aseteltua palat vierekkäin niin että ne pysyvät kiinni. Saa nähdä vaikuttaako tämä esim. juuri intonaatioon.

 
Vaikuttaa. Eli tallan sivulla olevaa ruuvia on tarkoitus löysätä intonaation säädön ajaksi, ja sitten kiristää kiinni, jotta palat pysyvät paikoillaan.
 
In porto perse vitulus est. Käännös: "Satamassa on vasikka".
J.Nikkanen
29.04.2011 21:15:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kongir: Kiitoksia vastauksesta!
 
Sain aseteltua palat vierekkäin niin että ne pysyvät kiinni. Saa nähdä vaikuttaako tämä esim. juuri intonaatioon.

 
Kyllähän ne tallapalat ovat juurikin ne jotka intonaatioon vaikuttavat ja joilla se säädetään. Mun mielestä tuon mallin talla on aikas kenkku säädettävä, toki kitaran kaksoislukkohimmeleihin verrattuna (floyd rose ym. johdannaiset) pala kakkua.
 
"Mun mielestä hyvässä pändissä basistilla on ainakin kaks fuzzia ja kälysesti träkkäävä oktaaveri." -TommiW.
calster
29.04.2011 22:33:09 (muokattu 29.04.2011 22:35:14)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tallapalat ovat juurikin kiinni tallassa tallan päädyissä olevilla kahdella kuusiokoloruuveilla.
Kielet siis painaa tallapaloja paikoilleen kuten Okabass sanoi jo.
 
Ja intonaatiota säädetään niin että palat "vapautetaan tallan päätyruuveilla ja täten paloja voi liikuttaa(itse käytän apuvälineenä esim. ruuvaria työntämiseen jne.) ja säätäät vireet kohdilleen.
Hieman erikoinen systeemi , mutta kahden Spectorin omistajana tiedän miten ne toimii ja toimiihan ne.
Mutta erikoinene sinäänsä. En tiiä onko muissa kepeissä samanlaista systeemiä tallassa?.
 
....Vappuhipeleissä ....
 
Visakoivu
29.04.2011 22:55:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

calster: Tallapalat ovat juurikin kiinni tallassa tallan päädyissä olevilla kahdella kuusiokoloruuveilla.
Kielet siis painaa tallapaloja paikoilleen kuten Okabass sanoi jo.
 
Ja intonaatiota säädetään niin että palat "vapautetaan tallan päätyruuveilla ja täten paloja voi liikuttaa(itse käytän apuvälineenä esim. ruuvaria työntämiseen jne.) ja säätäät vireet kohdilleen.
Hieman erikoinen systeemi , mutta kahden Spectorin omistajana tiedän miten ne toimii ja toimiihan ne.
Mutta erikoinene sinäänsä. En tiiä onko muissa kepeissä samanlaista systeemiä tallassa?.
 
....Vappuhipeleissä ....

 
Näköjään kun menee jo ukotkin sekaisin :)
 
"Hamster on overdrive."
J.Nikkanen
29.04.2011 22:55:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

calster: Mutta erikoinene sinäänsä. En tiiä onko muissa kepeissä samanlaista systeemiä tallassa?
 
Mulla on samantyyppinen MPU femmassa, ja olihan moinen tuossa ibanez AX50Beessäkin.
 
"Mun mielestä hyvässä pändissä basistilla on ainakin kaks fuzzia ja kälysesti träkkäävä oktaaveri." -TommiW.
calster
30.04.2011 11:01:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

onko niitä järkeä lähteä itse laittamaan paikoilleen.
Kiitoksia.

On järkeä laittaa ihan itse paikoilleen :D
Tosin jos palat menevät "eri järjestykseen niin kielien korkeus myös todennäköisesti heittelee , MUTTA rohkeasti vaan laskemaan paloja tai nostamaan. Näin oppii säätämään samalla omaa soitintaan.
Ja tietenkin kannattaa kysyä neuvoa jos epäröi, mutta tuskin mitään rikki kuitenkaan saa ja säädöt on aina uudelleen säädettävissä jos siltä tuntuu.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «