Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Livetoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Basarin mikitys - valmiiksi ekvalisoitu mikki vs eq
1 2
s151669
28.04.2011 08:30:22
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kävipä niin, että basarimikin virkaa toimittanut 58-kopsu pitikin siirtää alkuperäiseen käyttöönsä eli laulun sieppaamiseen, saatiin yksi taustalaulu lisää. Eihän 58 tietty alunperinkään ollut paras vaihtoehto basariin, mutta kanavainsertissä olevalla 15-kaistaisella EQ:lla siitä kumminkin sai kaivettua riittävän toimivaa ääntä.
 
Eli jotain pitäisi saada tilalle. Tätä ja ulkomaan foorumeita lukiessa on tullut selväksi, että joku tykkää Beta52:sta, toinen AKG:n 112:sta, kolmas jostain eksoottisesta mitä ei saa ns. maitokaupasta, jne. Jonkun mielestä PG52 on ihan yhtä hyvä kuin kalliimpi veljensä Beta52, joku taas haukkuu sen alimpaan.. ja samaa kuulee T.Bonen näkemyksestä aiheesta 52. Audix D6:sta keskimäärin tunnutaan tykkäävän, mutta kestävyysongelmista huhutaan.
 
Kun noitten edellämainittujen mikkien taajusvasteita katselee, niin melkoista vuoristorataahan ne (ihan tarkoituksellisesti) ovat. Eikä yhtään ihmetytä, että joku tykkää jostain muusta kuin toinen - senverran erilaisia käppyröitä ne ovat.
 
Kun itsellä ei kumminkaan ole mahdollisuutta päästä kuulemaan noitten eroja käytännössä ja omien muiden kamojen kanssa, niin olisiko ihan tyhmä ajatus hommata suoran taajuusvasteen mikki, vaikka tuollainen ?
 
http://www.thomann.de/fi/akg_perception_live_p2.htm
 
Taajuusvaste menee speksien mukaan viivasuorana 50Hz saakka, alemmas ei ollut käyrää piirretty, muttei se ilmeisesti ihan jyrkästi senkään jälkeen voi laskea mainittuun 20Hz alarajataajuuteen mennessä. Ja kestää meteliä riittävässä määrin.
 
Se EQ kun on edelleen käytettävissä siinä insertissä, niin tuollahan pitäisi pystyä vääntämään juuri sellainen soundi kuin korvaa miellyttää, ei sellainen, minkä tehtaan setä on kovakoodannut mikrofonin rakenteeseen. Bonusominaisuutena, tuollaisella perusneutraalilla mikrofonilla voisi olla muutakin käyttöä kuin basarin mikitys.
 
Missäs kohtaa ajatusrakennelmassani on virhe ? Vai laitanko tilauksen menemään ?
 
Antikitarasankari
dewil
28.04.2011 14:09:16
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos nyt lähdetään siitä, miltä basari noin keskimääräisesti soundaa, niin
rokkipuolella se on se Botnen tömähdys ja nuijan napsahdus, joilla mennään.
Jatsipuolella on oikeastaan sama, mutta paljon hillitymmin ja ne basarit on viritetty, kalvotettu ja poljettu eri tatsilla, muttei se 300-400Hz pahvilaatikkokumina oo se juttu silläkään puolella.
Muutenkin monesti on tavoiteltavampaa leikata, kuin boostata ekvalisoiden, eli mikki äänilähdettä myöten, oikeaan paikkaan ja menoksi.
 
Mä olen henk.koht. pärjännyt B52:lla ihan missä tilanteessa vain, niin livenä kuin studiossakin. Sijoituksesta se on pitkälti kiinni.
 
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
Sami_T
28.04.2011 19:46:57
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

olisiko ihan tyhmä ajatus hommata suoran taajuusvasteen mikki, vaikka tuollainen ?
 
http://www.thomann.de/fi/akg_perception_live_p2.htm
 
Taajuusvaste menee speksien mukaan viivasuorana 50Hz saakka, alemmas ei ollut käyrää piirretty, muttei se ilmeisesti ihan jyrkästi senkään jälkeen voi laskea mainittuun 20Hz alarajataajuuteen mennessä

 
http://www.akg.com/mediendatenbank2/pspic/hires/66/p24aae2c5a1a46e.jpg
 
_Minkään_ mikrofonin vaste ei oo tollanen. Se millä saadaan ton näköistä jälkeä on se että jos otetaan se alkuperäinen käppyrä ja katsellaan sitä 1/3 oktaavin (tai vielä rajumman) smoothauksen läpi. Toisekseen aika olennainen osa basarin informaatiosta tulee ylätaajuuksilla missä toi P2 on kaikkea muuta kuin suora.
 
Itse mikkiin en ota kantaa, voi toi P2 olla hyväkin, en tiedä.
 
Jos jotain pitää suositella niin Beta 52A ei oo aina se optimaalisin vaihtoehto mutta sillä pärjää aina. Jos olis tilanne että sais salkkuun vain yhden basarimikin niin kyllä toi B52A olis mun valinta.
 
www.showtekniikka.fi - samitorvinen.blogspot.com
s151669
28.04.2011 20:06:18
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sami_T: _Minkään_ mikrofonin vaste ei oo tollanen.
 
Ei toki - mutta on se olennaisesti suorempi kuin vaikka se 52.
 
Toisekseen aika olennainen osa basarin informaatiosta tulee ylätaajuuksilla missä toi P2 on kaikkea muuta kuin suora.
 
Juu, eihän se suora ole sielläkään. Ei sillä että 52 tai 58 tai juuri mikään muukaan dynaaminen mikki olisi tuolla alueella suora, tai että sillä olisi sinänsä mitään väliäkään.
 
Sinänsähän kelvollisen basarisoundin saanti tuntuu vaativan jonkinsortin boostia jonnekin alle 100Hz paikkeille, sitä 300Hz vaiheilla majailevan mudan leikkausta ja jonnekin 3..4kHz paikkeille mahdollisesti korostusta, jos napsua ei saa sijoittelulla kuulumaan.
 
Itse mikkiin en ota kantaa, voi toi P2 olla hyväkin, en tiedä.
 
Taitaa olla senverran uusi, jottei porukalla ole kokemuksia ?
 
Jos jotain pitää suositella niin Beta 52A ei oo aina se optimaalisin vaihtoehto mutta sillä pärjää aina. Jos olis tilanne että sais salkkuun vain yhden basarimikin niin kyllä toi B52A olis mun valinta.
 
Entäs jos sulla on lisäksi se 15kaistainen eq ? Tietty, mulla ei ole kanavaeq:ssa kuin lo-mid-hi - millä ei vielä kuuhun mennä.
 
Antikitarasankari
Sami_T
28.04.2011 23:12:33
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jos sulla on lisäksi se 15kaistainen eq ?
 
Ei tolla ole mitään väliä, eq:lla voidaan muokata asioita mutta sillä ei muuteta sitä kanavaan tulevaa asiaa konvehdiksi.
 
mulla ei ole kanavaeq:ssa kuin lo-mid-hi - millä ei vielä kuuhun mennä.
 
Jos asiat on tällä mallilla niin suosittelisin pohtimaan mikä on olennaista ja keskittymään ensimmäisenä siihen ja pohtimaan sitä basarimikkiä vasta sitten.
 
www.showtekniikka.fi - samitorvinen.blogspot.com
s151669
29.04.2011 07:43:33
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sami_T: Jos asiat on tällä mallilla
 
jaaha. Tyhmia tai liian lyhyita kysymyksia.
 
Antikitarasankari
Sami_T
29.04.2011 15:04:20
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kovasti pahoittelen jos ei ollut mieluisa vastaus. Mutta kyllä sun pitäis nyt ihan oikeesti ekana käväistä mikserikaupoilla.
 
www.showtekniikka.fi - samitorvinen.blogspot.com
Antti1
29.04.2011 15:11:59 (muokattu 29.04.2011 15:12:35)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sami_T: Jos asiat on tällä mallilla niin suosittelisin pohtimaan mikä on olennaista ja keskittymään ensimmäisenä siihen ja pohtimaan sitä basarimikkiä vasta sitten.
 
Mun mielestä nimenomaan se mikki on äärettömän olennainen tässä kohtaa. Syyn sanoit tavallaan itse samassa viestissä: Ei tolla ole mitään väliä, eq:lla voidaan muokata asioita mutta sillä ei muuteta sitä kanavaan tulevaa asiaa konvehdiksi.

 
Pitäis imo saada hyvää ääntä sisään, jotta saa muista laitteista kaiken potentiaalin irti.
 
Listen motherfucker you're about to pay your dues!
Sami_T
29.04.2011 15:46:21
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Mun mielestä nimenomaan se mikki on äärettömän olennainen tässä kohtaa. Syyn sanoit tavallaan itse samassa viestissä:
 
Pitäis imo saada hyvää ääntä sisään, jotta saa muista laitteista kaiken potentiaalin irti.

 
Joo mutta jos sepällä on mikseri kolme-alueisella kiinteällä ns. ghettoblaster-eq:lla niin siinä ei vaan oo riittäviä työkaluja minkään homman hoitamiseen ja tollasissa veheksissä on poikkeuksetta se soundi aivan kamala. Niin vaikka siellä basarissa olisi millainen mikki niin homma ei vaan toimi.
 
www.showtekniikka.fi - samitorvinen.blogspot.com
rintapek
29.04.2011 17:57:56
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

s151669: Kävipä niin, että basarimikin virkaa toimittanut 58-kopsu pitikin siirtää alkuperäiseen käyttöönsä eli laulun sieppaamiseen, saatiin yksi taustalaulu lisää. Eihän 58 tietty alunperinkään ollut paras vaihtoehto basariin, mutta kanavainsertissä olevalla 15-kaistaisella EQ:lla siitä kumminkin sai kaivettua riittävän toimivaa ääntä.
 
Eli jotain pitäisi saada tilalle.

 
Tota, jos viiskasista on saanu riittävän toimivaa ääntä, ni palauttaa sen bassariin ja hankkii laujajalle kans viiskasin tai jonkun muun?
 
One kind of music only - the good kind
s151669
29.04.2011 21:28:32
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sami_T: Niin vaikka siellä basarissa olisi millainen mikki niin homma ei vaan toimi.
 
No kyllä se nyt vaan on sillä tapaa, että sinne basariin tarttee saada jokin mikki ihan riippumatta siitä, mitä puutteita mikserissä mahdollisesti jonkun muun mielestä on. Kyllä mä itsekin tiedän, jottei meidän harrastekerholla ole maailmankaikkeuden hienoin tiski (ja ihan varmasti tuo tiski ei ole äänenlaadullisesti pullonkaula). Ei me tarvita sellaista.
 
Mutta basariin me tarvitaan mikki. Nimittäin jos siellä ei ole mikkiä niin sieltä ei poimita mitään ääntä. Eikä edelleenkään yhtään haittaisi, että mikki olisi senverta laadukas, että sitä voisi kellaridemoa nauhoittaessa käyttää muuhunkin kuin basarin mikitykseen.
 
Antikitarasankari
s151669
29.04.2011 21:33:35
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rintapek: Tota, jos viiskasista on saanu riittävän toimivaa ääntä, ni palauttaa sen bassariin ja hankkii laujajalle kans viiskasin tai jonkun muun?
 
Riittävän toimivaa ja riittävän toimivaa juu. Kyllä se eq-käyrä on sensortin vuoristorataa... parempi olisi jos mikin taajuusvasteessa olisi jotain eloa siellä 100Hz allakin - saattaisi saada parempaa ääntä kun ei tarttisi jytkettä väkisin kaivaa. Ja kunnolla töitä pikkusubbarillekin.
 
On meillä joutilas 57-kopsu jonka voi tyrkätä laulajalle, eikä seuraava keikkakaan ole kuin kuukauden kuluttua, jotta eihän tässä nyt kiire ole.
 
Antikitarasankari
rintapek
29.04.2011 21:39:08
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

s151669:
Mutta basariin me tarvitaan mikki. .

 
Itte asian varmasti tiedät parhaiten, mut mun mielestä alkupostauksessa sanottiin, et bassorunpu oli hyväksyttävä/siedettävä.
Sitä stemmalaulumikkiä vaan ei ollu?
 
Ny sit herranjestas prioriteetit kohdalleen.
 
Eli ettitkö mikkiä laululle?
 
One kind of music only - the good kind
s151669
30.04.2011 16:47:01
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rintapek: Eli ettitkö mikkiä laululle?
 
No en, kun se basarissa oleva olisi ihan kelpo laulusieppo. Se vaan sinne aikanaan paremman puutteessa päätyi.. Voi tietty olla etten osannut ilmaista asiaa niin että sen muutkin olisivat ymmärtäneet. Ei olisi ensimmäinen kerta :(
 
Antikitarasankari
Urski
05.05.2011 13:25:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yhden rundin verran on kokemusta tuosta P2:sta. Lopputulokseksi jäi että ei vakuuta. Ei ollenkaan. Ei ole botnea eikä löydy miellyttävää edes eq:lla ruuvaamalla. Parina oli Beta91 ja kun joutuu hyödyntämään sen alapäätä niin silloin ei P2:sta mairitteleva kuva jää.
 
Will aspirins and alcohol someway decrease the ache?
eetuss
05.05.2011 16:45:31
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ihan vain retorinen kysymys. Miksi täytyisi edes keskustella basarimikkien taajuusvasteesta, kun ne ei järjestäen ole lähimainkaan suoria? Ja hyvä niin.
 
Mun mielestä Senkun 602 on hyvä basarimikki. Se ei ole ihan järjettömän kallis, ja siinä on usein ihan ok soundi kuivana. Ainakaan se ei ole se tylsä B52. ;)
 
Ei se tästä..
Tomnn
05.05.2011 16:51:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä voisn taas antaa (pienen) ääneni audixin d6:lle. Eikä sekään kovin kalliilta laatuunsa nähden vaikuta.
 
dewil
05.05.2011 17:26:59
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

eetuss: Ihan vain retorinen kysymys. Miksi täytyisi edes keskustella basarimikkien taajuusvasteesta, kun ne ei järjestäen ole lähimainkaan suoria? Ja hyvä niin.
 
Mun mielestä Senkun 602 on hyvä basarimikki. Se ei ole ihan järjettömän kallis, ja siinä on usein ihan ok soundi kuivana. Ainakaan se ei ole se tylsä B52. ;)

 
Toi senkku ei oo kyllä sen suorempi, kuin 52:kaan. Sen käppyrä on vain suhteessa ylempänä ja se ei taas meikäläistä miellytä. Kaikki basarit kuulostaa mun korvaan sen läpi ihan halvalta heavylta :D
 
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
ÄM
05.05.2011 20:58:11 (muokattu 05.05.2011 20:59:05)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tomnn: Mä voisn taas antaa (pienen) ääneni audixin d6:lle. Eikä sekään kovin kalliilta laatuunsa nähden vaikuta.
 
Sama homma, hyvä mötkö.
Ja huoltosekoiluiden jälkeen toiminu loistavasti. Mulla siis kapseli meni heti uutena paskaks, valmistusvirhe mikä lie ja huollosta tullessaan, uudella kapselilla, ihan sama vika jatku. Oli menny vissiin kapseli rikki asentaessa. Sit kun tuli kuntoon ni toiminu ongelmitta. Katotaan toki muutaman vuoden päästä, kuinka luotettavaa tekoa on.
 
Mieluummin rohkeesti metsään, kuin arasti paskaan!
stnprkl
05.05.2011 21:35:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lähetään siitä et minkämoista soundia sä haluat siit bassarista ja minkälaisia temppuja sä oot sillä graafisella sille 58:lle tehny et on ollu hyvä ja rupee sit miettiin et minkä siepon sä haluut. Tosiasia on kuitenkin se et ykskään basarimikki ei oo suora taajuusvasteeltaan ei edes toi P2, siinäkin on 6dB boosti yläkerrassa viiden kilon jälkeen ja puolestatoistakin kilosta n. 2-4 dB ja alakerrassa siin on taas miinusta 2 dB. (Joten en yhtään ihmettele jos jengi ei diggaa siitä)
 
B52 on semmonen yleishyvä sieppo bassariin, sillä saa homman tehtyä jatsista deathmetalliin. Jos ei B52:lla pärjää ni on jätkässä vika :)
Ja joo onhan se aika raju se käppyrä, mut niin se on kaikissa muissakin basarimikeissä. Aika samantyyppisiä on meinaan käppyrät melkeen mikissä kun mikissä, kaikissa niis on yläkerrassa boostia, osassa alakerrassa ja lähes kaikissa on jonkunlainen monttu alamiddlessä.
Aika usein myös käytetään kahta eri mikkiä samassa bassarissa, toisesta yläkerta ja toisesta botne. Shurelta tämmösiä pareja on B91 ja B52, Senkulta taas 602 ja 901. Yamahalla on sit se subkick mikki mitä myös näkee aika ajoin jonkun muun basarimikin tukena.
 
Ja jos sä sil viiskasilla oot pärjänny ni ei sekään nyt mitenkään erityisen flätti sieppo oo taajuusvasteeltaan.
 
Viltsu audiokantaja
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «