Muusikoiden.net
18.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Isompi kitarasoundi
1
Stain
29.04.2011 12:51:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mistä koostuu iso kitarasoundi? Oon soitellu tuollaisen fenkun 1x12 vahvistimen kautta ja nyt tuntuis että haluaisin isompaa soundia. Soundaisko 2x12 vähän isommalta? Vinkkejä saa heittää hyvistä 2x12 vehkeistä.
 
"No se tota lähti tollane idea että, toi meidän basisti sai idean että hei hei, hei Mandy viittiskö taas lähtee hei- heittää uus levy, ni sit, sit saatiin semmonen idea että vau, vittu tehdään levy sitten."
Numb
29.04.2011 12:59:43
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Iso on vähän semmoinen määrittelykysymys. Paljon on kiinni tatsista, mutta myös vahvistimesta. Esimerkiksi Orangen Rocker 1x12 -combossa on mun mielestä iso soundi.
 
Sitten on vielä toinen juttu, että kun ruvetaan nauhoittamaan mitä sinne nauhalle tarttuu.
 
Tero Vaara soitti Eruptionin
Objectif Lune
29.04.2011 13:11:23
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Stain: Mistä koostuu iso kitarasoundi? Oon soitellu tuollaisen fenkun 1x12 vahvistimen kautta ja nyt tuntuis että haluaisin isompaa soundia. Soundaisko 2x12 vähän isommalta? Vinkkejä saa heittää hyvistä 2x12 vehkeistä.
 
Twin Reverbissä on 2x12", ääntäkin lähtee ja soundi on taivaallinen. (Hintakin tosi on taivaallinen...) http://www.fender.com/en-FI/products/search.php/?partno=0217300000 En tosin tiedä mistä pidät ja mitä tarkoitat isolla kitarasoundilla. Voimakasta, leveää, värikästä, botnekasta, mieletöntä sustainia? Iso ja hyvänkuuloinen kitarasoundi voi muodostua noista ja ehkä muistankin ominaisuuksista vähän maun mukaan. Mun mielestä tosin omasta 15W putkicombostakin lähtee tarpeeksi iso soundi. Mulle hyvä ja iso soundi on heleästi ja kirkkaasti soivan telecasterin sustainrikas soundi sopivalla kaiulla.
 
Moni putkivahvistin avautuu vasta, kun volumea on tarpeeksi. Sen vuoksi ei kannata ostaa liian tehokasta ja isoa vahvistinta, jos ei ole tilaa soittaa kovaa.
 
Kai sulla on riittävän hyvä kitara. Jos akustinen soundi on ohut ja heikko, vahvistin vahvistaa ohutta ja heikkoa soundia eikä lopputuloksesta saa millään keinoilla isoa ja hyvää.
 
Joku viisaampi ja kokeneempi voi kertoa lisää tai oikaista, jos olen väärässä.
 
9292
29.04.2011 13:31:11
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Levyllä kuultava iso soundi koostuu paljolti myös kitaroiden tuplaamisesta ja muusta muokkaamisesta. Livesoundissa sitten mielestäni se iso soundi ja "muna" lähtee tiukasta tatsista ja tottahan toki varsinkin putkivahvistimilla sitä vahvistinta pitää laittaa tarpeeksi isolle että se avautuu kunnolla
 
nakedzen
29.04.2011 13:43:58 (muokattu 29.04.2011 13:45:03)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

9292: Levyllä kuultava iso soundi koostuu paljolti myös bassosoundista
 
Näin juuri. Tässä hyvä esimerkki:
http://www.youtube.com/watch?v=JQ6ElZAtLnQ
baba o riley
29.04.2011 13:59:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Stain: Mistä koostuu iso kitarasoundi? Oon soitellu tuollaisen fenkun 1x12 vahvistimen kautta ja nyt tuntuis että haluaisin isompaa soundia. Soundaisko 2x12 vähän isommalta? Vinkkejä saa heittää hyvistä 2x12 vehkeistä.
 
DR103 mitenpäin vaan tuppaa olemaan iso. headroomi ja kellomainen sointi. siihen vielä delay päälle niin kasvaa sellanen kitaravalli. Mun mielestä isoon soundiin kuuluurouhee "ilmava" särö. Tukkoset sirkkelit ja ohkaset metallisoundit tuppaa vaan kuullostamaan ohkaselta.
 
Harris
29.04.2011 14:10:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Isompi kitara=isompi soundi.
 
Takki niskaan ja wappua viettämään...
 
JuSu
29.04.2011 14:14:59 (muokattu 29.04.2011 14:15:15)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Stain: Mistä koostuu iso kitarasoundi?
 
Tää on vaikee kysymys, mikä kenenkin korvaan kuulostaa 'isolta'.
 
Usein mielletään kuitenkin, että iso soundi on tukeva, eli siinä on runsaasti botnea ja alamiddleä, mutta tämä ei ole toki ainoa oikea tai paras tulkinta.
 
Mä sanoisin, että kamapuolella homma on usein kiinni kaapista, olettaen että siinä kamakasan eessä on kaveri, joka osaa hiukan väännellä niitä vahvistimen nappuloita... =) Hyväkin vahvistin tuupattuna huonoon kaappiin kuulostaa ohuelta.
 
Elementtien määrä usein korreloi siihen, mikä koetaan isona soundina, mutta ei sekään ole koko totuus. Mulla oli aikanaan Bognerin portattu 1x12" -kaappi, ja siinä oli kerrostalon kokoinen soundi, eli laadukas ja rakenteellisesti hyvin suunniteltu komero soundaa isolta ja tukevalta, oli niitä elementtejä siellä sisällä miten monta tahansa.
 
Tää nyt vaan oli yksi näkemys ja näkökanta aiheeseen, jonka voi nähdä kovin monella tavalla.
 
JuSu
 
hemmo: kuka sitä nyt vanhana jakfaa nuffia
komero
29.04.2011 16:06:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JuSu: laadukas ja rakenteellisesti hyvin suunniteltu komero soundaa isolta ja tukevalta
 
Näin teen, tukevuutta löytyy, mutta rakenneongelmia on hieman.
 
Mutta asiaan, mun mielestä tuo alapään toisto on yksi ison saundin tekijöistä. Mulla on 2x12 -kaappi (tällä hetkellä täysin avonainen, Private Jackit sisällä) ja sen kautta Fender Champion 600 5W -pikkukombokin kuulostaa aika isolta.
 
Toisaalta Fender Deluxe Reverb kuulostaa yhdellä 12" -kaiuttimella isolta. Siinä onkin hemmetin hyvä alapään toisto (ainakin minun makuuni).
 
Ja Fender Princeton Reverbkin taitaa kuulostaa aika isolta vaikka sisällä vain yksi 10" kaiutin.
 
Mr. Speed
29.04.2011 16:46:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baba o riley: DR103 mitenpäin vaan tuppaa olemaan iso. headroomi ja kellomainen sointi. siihen vielä delay päälle niin kasvaa sellanen kitaravalli. Mun mielestä isoon soundiin kuuluurouhee "ilmava" särö. Tukkoset sirkkelit ja ohkaset metallisoundit tuppaa vaan kuullostamaan ohkaselta.
 
Melko yllättävää että ohkaset metallisoundit tuppaa vaan kuulostamaan ohkaselta :D Mites isot metallisoundit?
 
http://www.sieni.us/?id=38 http://www.mikseri.net/artists/?id=135143
baba o riley
29.04.2011 17:47:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mr. Speed: Melko yllättävää että ohkaset metallisoundit tuppaa vaan kuulostamaan ohkaselta :D Mites isot metallisoundit?
 
:D niinhän se on! Ne on niin harvassa ne isot metallisoundit. No ei kait, kyllä niitäkin varmaan on, en ole vaan sattunut moisia juurikaan kuulemaan. Satuin olemaan children of bodominkin keikalla ja olin revetä nauruun kun kitarointi alko, ohuempaa/paskempaa/pienempää kitarasoundia en ollut pitkiin aikoihin kuullut. Mutta tämä vain kuriositeettina :)
 
Entropia666
29.04.2011 17:58:41
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itekkin isojen hevisoundien ystävä...Se oli sitä kasaria. Itku meinaa välillä päästä kun ei siihen aikaan eläny ja ollu keikkoja todistamassa.
 
P.S. Seuraava vahvari tulee olemaan Marshall tästä syystä, ei ENGL tai muu muodikas surinasirkkeli.
 
Vetehinen
29.04.2011 17:59:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minkä tahansa vahvistimen saa kuulostamaan pieneltä kun pistää sitä "volume"-potikkaa tarpeeksi pienelle. Ison saundin saa vastaavasti kun sitä kääntää isommalle.
 
Luulen että tästä oli apua AP:lle, ja isken vappurotsin niskaan.
 
Tota ei hiota, siitä tulee tehdyntuntunen.
_Petri_
29.04.2011 19:01:29
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kahta erisoundista vahvistinta yhtä aikaa ajamalla saa seinän kokoisen soundin ihan vahingossakin. Vasta parit treenit sitten asiaa itse kokeilleena täytyy hehkuttaa vähän. Itselläni yhdistelmä Orangen Rocker 30 mylvii, ja Marsun VS100r-kombo karjuu. Ihan huikean paljon parempi ja ISOMPI soundi yhdessä kuin kummassakaan erikseen, vaikka hyviä ovat yksinkin, molemmat. Signaalin jakopalikkana olen käyttänyt Digitechin delayta, ja yllättävän hyvin toimii sekin. Jos on mahdollista kokeilla, suosittelen vahvasti kokeilemaan :-)
 
PROG OUT WITH YOUR FROG OUT
Alfauros
29.04.2011 21:27:42 (muokattu 29.04.2011 21:28:23)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Isompi saundi vaikka stereo chorus efektillä. (Metallica tyyliin?)
 
Iommi: "We came to L.A. to record, and we stayed at a house in Bel Air. At the end of the day, it was all dope, booze, drugs, fucking chicks. Oh, dear, we had some fun in that house."
penatuna
30.04.2011 07:34:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

_Petri_: Kahta erisoundista vahvistinta yhtä aikaa ajamalla saa seinän kokoisen soundin ihan vahingossakin. Vasta parit treenit sitten asiaa itse kokeilleena täytyy hehkuttaa vähän. Itselläni yhdistelmä Orangen Rocker 30 mylvii, ja Marsun VS100r-kombo karjuu. Ihan huikean paljon parempi ja ISOMPI soundi yhdessä kuin kummassakaan erikseen, vaikka hyviä ovat yksinkin, molemmat. Signaalin jakopalikkana olen käyttänyt Digitechin delayta, ja yllättävän hyvin toimii sekin. Jos on mahdollista kokeilla, suosittelen vahvasti kokeilemaan :-)
 
Tämä voi olla tie helvettiin myös. Jotkut vahvarit komlimentoivat toisiaan mahtavasti, mutta joissain soundit eivät vain täsmää millään. Kokeilla toki kannattaa, jos mahdollisuus on. Elementtien vaihtoa kannattaa myös joissain tapauksissa testata; varsinkin halpasarjalaisissa voi olla luokattoman huonot/epäsopivat kaiutinelementit.
 
Hynkel
30.04.2011 08:09:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Meikäläisellä tilanne parani olennaisesti kun kitara vaihtui. Minullakin on Fenderin 1*12 vaffari, Hot Rod Deluxe, joka sinällään on aivan erinomainen kone omiin tarkoituksiini - muttei ihan ollut omimmillaan Washburnin kanssa :)
 
Nyt ykköskitaran virkaa toimittaa pykälää kalliimpi Indien IPR, jonka akustinen sointi vei melkein tajun kitaraliikkeessä (Indiet on aika vahvasti yksilöitä). Sama efekti siirtyi himaan ja treenikselle, mutta vahvistettuna. Eikä tarvii mitään efektejä jotta kuulostaa suurelta.
 
Vielä hieman kasvattaakseni - tai saadakseni samboraa kehiin - olen hakenut sopivan yhdistelmän Bossin delayn ja Tubescreamer 808:n kanssa. Nämä ja styrkka yhdessä...
 
...mutta ehdottomasti kitaralla on valtava osuus tässä, tietenkin, sehän se soitin varsinaisesti on.
 
mattim
30.04.2011 08:18:03
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Stain: Mistä koostuu iso kitarasoundi? Oon soitellu tuollaisen fenkun 1x12 vahvistimen kautta ja nyt tuntuis että haluaisin isompaa soundia. Soundaisko 2x12 vähän isommalta? Vinkkejä saa heittää hyvistä 2x12 vehkeistä.
 
4 n isompi kuin 2. Siitä voi vielä mennä eteenpäin niin paljon kuin tarvis on. Kotona sitä soundia voi isontaa tuplaamalla soundi joko stereoksi tai sitten kaiun/delayn kautta. Nauhoitettuna voi käyttä kompressiota, päälleekäinäänitystä, panorointia ..
 
"I refuse to prove that my product will make you sound better", says the guitar gear vendor "for proof denies faith, and without faith, you will hear nothing."
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «