Aihe: Yammu s 70 xs ja PA | |
---|
|
Jos joku vois vääntää ratakiskosta kuinka nuo kaksi yhdistetään? Tarvinko väliin di-boxia vai voinko vetää suoraan mikseripöytään? |
|
Mikähän laite tuo mahtaa olla ja minkälainen liitäntä siinä on? ja minkälainen liitäntä on mikserissä, sekä missä tätä on tarkoitus käyttää? Keikoilla, studiossa, jossain muualla? |
|
StagePiano ja tarkoitus ottaa keikalle ja saada jotain soittoakin ulos PA:sta :) |
*Gwen* 10.04.2011 23:40:15 (muokattu 10.04.2011 23:40:57) | |
|
ja molemmissa xlr |
Lapinharju 11.04.2011 00:00:09 (muokattu 11.04.2011 00:04:18) | |
|
Näyttäis tuossa kiipparissa olevan plugi-ulostulot. Jos haluat soundit ulos stereona niin tarviit kaksi plugi-piuhaa (left ja right) jotka menee kahden di-boksin inputeihin. Vaihtoehtoisesti voit käyttää yhtä 2-kanavaista di-boksia. Di-boksien ulostuloista sitten kahdella xlr-piuhalla kaukokaapeliin tai suoraan mikseriin. |
|
Onko välissä pakko olla di-box? miksi jos on/ei |
|
http://fi.wikipedia.org/wiki/Balansoitu_kytkentä Käytännössä sen takia että sais signaalin mikserille asti mahdollisimman vähillä häiriöillä ja paremmalla signaali/kohina -suhteella. |
|
Lapinharju: http://fi.wikipedia.org/wiki/Balansoitu_kytkentä Käytännössä sen takia että sais signaalin mikserille asti mahdollisimman vähillä häiriöillä ja paremmalla signaali/kohina -suhteella. Joo... mutta normi pänti / pikku-pa / laulukama - shöyssä di-esa on ihan turhake. Festari-osasto sitte erikseen... Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää. |
|
isojussi: Joo... mutta normi pänti / pikku-pa / laulukama - shöyssä di-esa on ihan turhake. Festari-osasto sitte erikseen... Ollaanko (taas) vaihteeksi eri mieltä? Edes muutama ihan budjettimallin diboxi kun helpottaa elämää helvetisti ihan vaan vaik häävedoilla. Ja herranjestas, festarivedoista tos ny tosiaan ollaan kaukana. One kind of music only - the good kind |
|
rintapek: Edes muutama ihan budjettimallin diboxi kun helpottaa elämää helvetisti ihan vaan vaik häävedoilla. Kyä näino. Miksi pienet jutut tehdään huonosti ja sitte ne isot jutut tehtäis silleen kuin kuuluiskin jos semmosiin joskus päästään? Mulle hyvin tyypillinen miksautustilanne on 1 laulaja ja 1 kitara. Siitä huolimatta mä kaivan sen DI:n esiin (mikäli kitarassa on plugi joka toimii), enkä ala kikkailemaan millään plugi-XLR-adaptereilla. Se on pojat sillälailla, että me on hävitty tää peli. |
|
isojussi: Joo... mutta normi pänti / pikku-pa / laulukama - shöyssä di-esa on ihan turhake. Festari-osasto sitte erikseen... Eli siis, jos kaikki muukin on kuraa, tämäkin voi olla? Ihan tosissaan, DI-boksin käyttöön on kaksi syytä: -Signaalin balansointi. Tällä saadaan aikaan valtava parannus häiriönsiedossa sekä mahdollisuus eri laitteiden maadoitusten erottamiseen. -Lähtö- ja tuloimpendanssien sovittaminen toisiinsa. Jos linjatason lähdöstä ajetaan suoraan mikrofonille tarkoitettuun inputtiin, saadaan kehnosta impendanssisovituksesta ikäviä sivuvaikutuksia kuten vääristymät taajuusvasteessa, signaali-kohinasuhteen huononeminen jne. Toisin sanoen, jos laatu ja siihen liittyvät asiat eivät kiinnosta musiikissa tai elämässä, suoraan synasta äänipöytään vaan. Jos aiheeseen kuuluu vähänkin välittämistä, laitetaan se DI-laatikko väliin. :) Artificiality is normal to the medium. |
Sami_T 19.04.2011 13:26:28 (muokattu 19.04.2011 13:27:58) | |
|
isojussi: Joo... mutta normi pänti / pikku-pa / laulukama - shöyssä di-esa on ihan turhake Viimeistään siinä kohtaa kun kuskataan mitä tahansa kaukokaapelissa tai edes lavahaussa niin balansoimaton signaali ei mun nähdäkseni ole vaihtoehto minkään kokoluokan keikalla. Toisekseen etenkin akkari on sellanen vehje mikä sen boksin vaatii, jos kytkee suoraan pöytään niin kyllä se lopputulos on aina enemmän tai vähemmän vikkelän kuuloinen. www.showtekniikka.fi - samitorvinen.blogspot.com |
|
DI-boksiasia on askarruttanut välillä myös mieltä. Tuoko DI-boksi em. mainittuja etuja jos vetää 2 kiipparia pikkumikserin kautta PA:n mikserin line-in -liitäntöihin? Entäpä toimiiko DI-boksi kiippareiden oman pikkumikserin ulostulo plugien ja PA:n mikserin välillä tavalla johon se on tarkoitettu? Why do the japanese have exceptional funk in their fingers?? |
Sami_T 29.04.2011 15:33:57 (muokattu 29.04.2011 15:35:14) | |
|
Haipuma: DI-boksiasia on askarruttanut välillä myös mieltä. Tuoko DI-boksi em. mainittuja etuja jos vetää 2 kiipparia pikkumikserin kautta PA:n mikserin line-in -liitäntöihin? Ei tuo. Sä voit kytkeä ne kiipparit siihen pikkumikseriin monoplugipiuhoilla. Signaalia ei tarvi tossa kohtaa balansoida koska välimatka on niin lyhyt. Se sun pikkumikseri luultavimmin ulostaa balansoitua signaalia. Ja siitä se sitten balansoituna kuskataan sinne salimikserin line ineihin. Tässä kohtaa on siis tärkeätä että jos jommassakummassa päässä on plugiliittimiä niin ne on nimenomaan stereoplugeja jotta se kytkentä pysyy balansoituna. Entäpä toimiiko DI-boksi kiippareiden oman pikkumikserin ulostulo plugien ja PA:n mikserin välillä tavalla johon se on tarkoitettu? DI-boksi tekee siihen syötetystä mistä tahansa tavarasta mikrofonitasoista balansoitua signaalia. Eli jos haluat kytkeä sen pikkumikserin syötön salimikserin mikkilinjoihin niin silloin siihen pitäisi periaatteessa laittaa DI-boksit väliin. Yleensä tollanen kytkentä kyllä toimii kyllä ilmankin. Mutta koska sä meet sisään salipöydän line ineihin niin DI-bokseja ei tarvita. Eli siis summa summarum. DI-boksia tarvitaan jos: - balansoimaton signaali tarvii kuskata pitemmän matkaa (siis yli muutaman metrin) niin se tarvii balansoida jotta siitä ei häviä asiaa matkan varrella ja toisekseen häiriöiden välttämiseksi - instrumentista tuleva signaali on tavalla tai toisella sellaista mitä ei voi kytkeä suoraan mikrofoni-inputtiin. Niin DI-boksi tekee siitä signaalista mikrofonitasoista balansoitua signaalia minkä jälkeen voidaan kytkeytyä saliäänipöytään Eli jos lauteella on jotain härveleitä missä ei suoraan ole XLR-liittimiä perässä niin 99% tapauksista siihen seuraavaksi pitäisi laittaa DI-boksi. Ainoita poikkeuksia tosiaan on tuo että jos soittajalla on oma pikkumikseri ja ne vehkeet mitä siihen kytketään antaa linjatasoista signaalia (kiipparit, samplerit jne.) Mutta yleensä kun siitä pikkumikseristä lähtee signaali pihalle niin mä laitan siihen kiltisti ne boksit perään ja tökin ne kanavat etupäässä mikkilinjoihin. Tämä siksi että ei tarvi sitten etupäässä miettiä että mitkä kanavat tarvisi kytkeä line inputteihin ja mitä ei. Ja toinen pointti on se että että jos vahingossa joku tollanen pikkumikseri onkin kiinni mikkilinjassa ja siinä on phantom päällä niin kaikki vehkeet ei siitä tykkää. Kun on ne DI-boksit siellä lauteella niin ei tarvi pohtia tuotakaan. www.showtekniikka.fi - samitorvinen.blogspot.com |
rintapek 29.04.2011 19:33:21 (muokattu 29.04.2011 19:34:41) | |
|
Sami_T: Eli siis summa summarum. DI-boksia tarvitaan jos: - balansoimaton signaali tarvii kuskata pitemmän matkaa (siis yli muutaman metrin) niin se tarvii balansoida jotta siitä ei häviä asiaa matkan varrella ja toisekseen häiriöiden välttämiseksi - instrumentista tuleva signaali on tavalla tai toisella sellaista mitä ei voi kytkeä suoraan mikrofoni-inputtiin. Niin DI-boksi tekee siitä signaalista mikrofonitasoista balansoitua signaalia minkä jälkeen voidaan kytkeytyä saliäänipöytään Taitaapi tossa olla homma pähkinäkuoressa. Eli jos lauteella on jotain härveleitä missä ei suoraan ole XLR-liittimiä perässä niin 99% tapauksista siihen seuraavaksi pitäisi laittaa DI-boksi. Tuo selventänee loput. Ja todellakaan, kyseessä ei tartte olla mikään festarikeikka tai hifistely. Edit: meinas toi blussa unohtua, ota SamiT, ole hyvä. One kind of music only - the good kind |
|
markotetri: , suoraan synasta äänipöytään vaan. Jos aiheeseen kuuluu vähänkin välittämistä, laitetaan se DI-laatikko väliin. :) Ihan suoraan synasta, sähköpannuista ja sensemmoisista olen kyllä vetäny semmoisenaan siihen äänipöytään ymmärtämättä edes hävetä. Et kyl mä tavallaan luulen ymmärtäväni, mitä IsoJussi tarkoittaa, mut tavallaan en luule ymmärtäväni et miks muutama edullinen boksi ny ois mitenkään missään mikään rasite? One kind of music only - the good kind |
|
rintapek: Ihan suoraan synasta, sähköpannuista ja sensemmoisista olen kyllä vetäny semmoisenaan siihen äänipöytään ymmärtämättä edes hävetä. Noh, vielä mahtuu nurkkaan seisomaan... :) Jos mennään asian ytimeen, on tuossa totta toinen puoli. Balansoimatonkin linjalähtö on useimmiten impedanssiltaan tarpeeksi alhainen, että ongelmia ei synny. Tällöin suurin hyöty DI-boksista tulee häiriönsiedon puolella. Lyhyissä siirroissa tämäkään hyöty ei ole valtava, koska synan tai rumpukoneen ulostulotaso on tarpeeksi suuri; se ei vaadi äänipöydästä suurta vahvistusta (joka vahvistaisi luonnollisesti myös häiriöt). Jos mikseriin kytkee suoraan "oikean" korkeaohmisen laitteen, kuten sähkökitaran tai -basson, alkaa soundin muutos olla jo huomattava. Esim. basson matalat taajuudet saattavat vaimentua, mikä on harvoin hyvä asia. Myös useiden elektroakustisten kitaroiden aktiivietuasteen lähtöimpedanssi on niin suuri, että suosittelen siihen väliin DI-boksia aina. Artificiality is normal to the medium. |
Haipuma 29.04.2011 23:12:26 (muokattu 29.04.2011 23:13:23) | |
|
No niin, nyt tuli mieltäni askarruttanut DI-boksi asia käsiteltyä siten, että tajusin. Kiitos vastauksista! Ongelmia ei ole tosiaan tullut kuin silloin kun on ollut lavalta miksaajalle matkaa reilummin ja silloin yrittänyt suoraan törkätä pikkumikseristäni. On ilmennyt häiriöitä nimenomaan, jotka ovat poistuneet miksaajan tarjoamalla DI-boksilla. Keikat omalla PA:lla lavalta miksatessa menevät jatkossakin samalla tavalla kuin aiemmin, koska häiriöitä ei ole tullut, johtuen tuosta pienemmästä välimatkasta. Why do the japanese have exceptional funk in their fingers?? |
|
markotetri: Toisin sanoen, jos laatu ja siihen liittyvät asiat eivät kiinnosta musiikissa tai elämässä, suoraan synasta äänipöytään vaan. Jos aiheeseen kuuluu vähänkin välittämistä, laitetaan se DI-laatikko väliin. :) Hittolainen, täällähän oli asiallista keskustelua! Kaukokaapelin hankinnan myötä kiippariin pitäisi hankkia di-boksi. Mikä on edullisin järkevä hankinta? Pärjääkö tuossa hommassa passiivisella versiolla, esim tämä: http://www.thomann.de/fi/cordial_ciw1_dibox_steckadapter.htm ? |
|
himppe: Hittolainen, täällähän oli asiallista keskustelua! Kaukokaapelin hankinnan myötä kiippariin pitäisi hankkia di-boksi. Mikä on edullisin järkevä hankinta? Pärjääkö tuossa hommassa passiivisella versiolla, esim tämä: http://www.thomann.de/fi/cordial_ciw1_dibox_steckadapter.htm ? NS. nyrkkissäntönä vois pitää et laitteet, joissa on itsessään vahvistus pärjäävät komeesti passiiviboksilla, kun taas laitteet missä ei itsessään ole vahvistusta ottaisivat kaverikseen mielellään aktiiviboksin. Toki noit voi tilanteen mukaan sekotella, mut ei nyt siitä. Ainoo miina tossa linkin D.I:ssä on se et siin ei oo padia, joka olis hyvä olla olemassa jos siit urusta tuleekin jotenkin ihan helvetin kovaa. Eikä siin myöskään oo groundliftiä, mikä on kelpo ominaisuus jos ilmenee hurinoita syystä tai toisesta. Mut hyvä tommosia on pitää salkussa hätätilanteita varten varsinkaan kun eivät ton kalliimpia oo. Eli vaikka eivät sen kiipparin kanssa toimiskaan niin hankinta ei oo turha. Viltsu
audiokantaja |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|