Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Koskettimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kosketinsoittajien vaivoja
1 2
DownWithTheSickness
28.04.2011 12:42:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt kun oon tässä pari viikkoa soitellut useita tunteja päivittäin mulla on oikea käsi mennyt aivan romuksi, liekö sitten huono soitto-asento vai mikä syynä.. En ole paljoa kuullut puhetta että muusikoilla paikat hajoaisivat soittaessa, mutta luulisi tämän olevan aika yleistä. Onko kellään mitään kokemuksia paikkojen hajoamisesta, tai teettekö jotain venytyksiä välillä sen estämiseksi? Onko soittoasennossa jotain erityisen huomioon otettavaa?
 
KoskPaavo
28.04.2011 13:02:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Liikaa ei kannata tietenkään treenata, oli laji mikä tahansa.
 
"Quidquid Latine dictum sit, altum videtur."
Synastikki
28.04.2011 13:09:53
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

itse soitellessa huomannu oikeastaan vaan ranteiden väsymistä/kipeytymistä kun on paljon tullut soiteltua... soittoasennosta ei ole johtunut, koska sen verran on pianotunteja takana että oikea soittoasento on kyllä iskostunut takaraivoon, mutta toisaalta olen melko aggressiivinen soittaja niin voi siitäkin johtua että ranteet ei hirveämmin tykkää... wristbandit ranteissa kun soittaa oikeastaan eliminoi tämän kaiken että en sitten tiedä pysyykö ranteet niiden kanssa sitten paremmin oikeassa asennossa/ottaako paremmin vastaan iskut... toisaalta jos jaksaisi venytellä/lämmitellä varsinkin nuo ranteet kunnolla niin varmaan tämäkin ongelma poistuisi kokonaan... urheilua tuo soittaminenkin on eli ei kannata unohtaa lihashuoltoa ;) Hevin soittelussa tulee innostuttua välillä hakkaamaan sen verta lujaa tosin ettei noita vammoja voi ehkä enää ihan suoranaisesti soittoperäiseksi sanoa ;)
 
Music is an agreeable harmony for the honor of God and the permissible delights of the soul. kalamies #51 >-)))>
Sergei Fallinen
28.04.2011 14:07:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

vaikka tekniikka olis kunnossa niin tauot, venyttelyt yms kannattaa muistaa. Siinä vaiheessa kun riittävän monta tuntia soittaa päivittäin niin ne tauot saattaa muutenkin parantaa enemmän sitä soittoa kuin vielä tunti tai pari lisää soittamista
 
Quru
28.04.2011 14:41:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Huomasin tuon, kun ostin uuden syntikan. Sille ei ollut vielä telinettä, joten laitoin pöydälle ja aloin soittamaan. Ei se varmaan ollut kuin 5-10cm korkeammalla kuin normaali soittoasentoni, mutta tunnin soittelun jälkeen alkoi kivistää pahasti ranteita ja kynnärvarsia. Varmaan soittoasentoni ei normaalistikaan ole oppikirjojen mukainen, mutta kun on tottunut, niin on tottunut. Ei ongelmia, vaikka soittelisi tuntikausia.
 
-rokkijumala-: Taitaa olla vaan muodissa tuo rokkijuttu poppareiden keskuudessa kun rihannat sun muutkin pitää nahkatakkia ja yrittää olla rock-uskottavaa.
pekka montin
28.04.2011 14:44:27
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Grossout: Nyt kun oon tässä pari viikkoa soitellut useita tunteja päivittäin mulla on oikea käsi mennyt aivan romuksi, liekö sitten huono soitto-asento vai mikä syynä.. En ole paljoa kuullut puhetta että muusikoilla paikat hajoaisivat soittaessa, mutta luulisi tämän olevan aika yleistä. Onko kellään mitään kokemuksia paikkojen hajoamisesta, tai teettekö jotain venytyksiä välillä sen estämiseksi? Onko soittoasennossa jotain erityisen huomioon otettavaa?
 
Hyvä aihe. Kiitos.
 
Pianisteillehan on olemassa ihan opetellut ja omat asennot joista on netti täynnä mm. Kuvallista tietoa. Synansoittajien kohdalla asia on kuitenkin eri, koska monesti pitää ja joutuu myös seisaaltaan soittamaan. Se on mielestäni tärkeätä AINA että soitin ei ole liian korkealla vaan niin alhaalla että soittaja NÄKEE koskettimet. On myös ranteille äärimmäisen vaarallista pitää keepparia liian korkealla. Itse tykkään soittaa siten että koskettimet ovat kohtuullisen alhaalla, mutta siten että niskaa ja päätä ei tarvitse liikaa taittaa. Vasemman käden on myös hyvä osoittaa hieman vasemmalla ja oikean taas oikealle. Käden ja ranteen asento kuuluu olla rento ja soittimen niin lujaa että hakata ei tarvitse.
 
Syntikat tehtiin 80-luvulla siten että niitä ei tarvitsisi hakata ja kuulemani mukaan silloin myös jengille opeteltiin että mitä kevyemmin sitä synaansa soittaa, sen parempi. Syntikka ei ole lyömäsoitin, Piano on osittain.
 
pekka montin
28.04.2011 14:46:15
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pekka montin: Hyvä aihe. Kiitos.
 
Pianisteillehan on olemassa ihan opetellut ja omat asennot joista on netti täynnä mm. Kuvallista tietoa. Synansoittajien kohdalla asia on kuitenkin eri, koska monesti pitää ja joutuu myös seisaaltaan soittamaan. Se on mielestäni tärkeätä AINA että soitin ei ole liian korkealla vaan niin alhaalla että soittaja NÄKEE koskettimet. On myös ranteille äärimmäisen vaarallista pitää keepparia liian korkealla. Itse tykkään soittaa siten että koskettimet ovat kohtuullisen alhaalla, mutta siten että niskaa ja päätä ei tarvitse liikaa taittaa. Vasemman käden on myös hyvä osoittaa hieman vasemmalla ja oikean taas oikealle. Käden ja ranteen asento kuuluu olla rento ja soittimen niin lujaa että hakata ei tarvitse.
 
Syntikat tehtiin 80-luvulla siten että niitä ei tarvitsisi hakata ja kuulemani mukaan silloin myös jengille opeteltiin että mitä kevyemmin sitä synaansa soittaa, sen parempi. Syntikka ei ole lyömäsoitin, Piano on osittain.

 
Itse siis pidän synia aina soittotilanteissa alimpien kylkiluideni kohdalla ja se on itselleni sellainen hyvä raja mistä aina tiedän kuinka korkealla soittimen pitää itselleni olla kun puhutaan siis sähköpianoista ja syntikoista.
 
Continuub
28.04.2011 16:35:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pekka montin: Vasemman käden on myös hyvä osoittaa hieman vasemmalla ja oikean taas oikealle.
 
Mitähän tälläkin tarkoitat nyt?
 
Käden ja ranteen asento kuuluu olla rento ja soittimen niin lujaa että hakata ei tarvitse.
 
Syntikat tehtiin 80-luvulla siten että niitä ei tarvitsisi hakata ja kuulemani mukaan silloin myös jengille opeteltiin että mitä kevyemmin sitä synaansa soittaa, sen parempi. Syntikka ei ole lyömäsoitin, Piano on osittain.

 
Rentona kannattaa tosiaan kädet pitää, kun liike lähtee ranteista ja sormista.
 
Ja syntikkaahan kuten pianoakin saa hakata juuri niin lujaa/hiljaa kuin haluaa kunhan saa sen saundaamaan hyvältä.
 
Haipuma
28.04.2011 17:07:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Grossout: Nyt kun oon tässä pari viikkoa soitellut useita tunteja päivittäin mulla on oikea käsi mennyt aivan romuksi, liekö sitten huono soitto-asento vai mikä syynä.. En ole paljoa kuullut puhetta että muusikoilla paikat hajoaisivat soittaessa, mutta luulisi tämän olevan aika yleistä. Onko kellään mitään kokemuksia paikkojen hajoamisesta, tai teettekö jotain venytyksiä välillä sen estämiseksi? Onko soittoasennossa jotain erityisen huomioon otettavaa?
 
Kuulostaa siltä, että lihakset ja nivelet ovat joutuneet liialle rasitukselle, kun sanoit, että olet pari viikkoa soitellut aktiivisemmin. Niinkuin tuossa tulikin jo ilmi, kannattaa pitää taukoa välillä ja treenailla kevyemmin. Ihan niinkuin urheilussa.
 
Itsellä tuppasi aiemmin kipeytyä oikean käden ranne kun soitteli enemmän. Välillä alkoi jo pelottaa jännetupentulehduksen iskeminen. Kiinnitin silloin aika paljon huomiota juuri noihin soittoasentoihin ja siihen ettei jännitä ranteita. Ilmeisesti auttoi kun ajan myötä hävisi kyseinen vaiva, eikä ole tullut takaisin vaikka nykyään tulee soitettua välillä paljon enemmän.
 
Nykyään saan kädet helposti rikki kun keikoilla soittaa seisalleen sähköpianoa ja takoo kovaa hirveissä meiningeissä. Pidän kiippareita melko matalalla jolloin tulee hakattua sormilla lähes kohtisuoraan. Siitähän ei kynnet tykkää :)
 
Why do the japanese have exceptional funk in their fingers??
-tks-
28.04.2011 17:30:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse kammoksun matalalla olevia kiippareita. Rannetta joutuu tällöin kääntämään ylöspäin, enkä ymmärrä miten joku voi käyttää rannetta ja sormia rennosti siinä asennossa.
 
Quru
28.04.2011 21:11:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pekka montin:
Syntikat tehtiin 80-luvulla siten että niitä ei tarvitsisi hakata ja kuulemani mukaan silloin myös jengille opeteltiin että mitä kevyemmin sitä synaansa soittaa, sen parempi. Syntikka ei ole lyömäsoitin, Piano on osittain.

 
Mitenköhän se näkyy kasarisyntikoissa, että ne on tehty kevyesti soitettaviksi? Monethan noista ovat helvetin jykevästi rakennettuja ja keybed kestää kovaakin kuritusta. En oikein keksi, miten synan voi tehdä niin, että se kannustaisi soittamaan hiljaa. Paitsi jos velocitykäyrä on tehty päin helvettiä eikä sitä pysty vaihtamaan.
 
-rokkijumala-: Taitaa olla vaan muodissa tuo rokkijuttu poppareiden keskuudessa kun rihannat sun muutkin pitää nahkatakkia ja yrittää olla rock-uskottavaa.
pekka montin
28.04.2011 21:59:35
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Quru: Mitenköhän se näkyy kasarisyntikoissa, että ne on tehty kevyesti soitettaviksi? Monethan noista ovat helvetin jykevästi rakennettuja ja keybed kestää kovaakin kuritusta. En oikein keksi, miten synan voi tehdä niin, että se kannustaisi soittamaan hiljaa. Paitsi jos velocitykäyrä on tehty päin helvettiä eikä sitä pysty vaihtamaan.
 
80-luvun EnsoniQ mallisto sekä DX7 kummassakin todella kevyet koskettimet, osa pitää niistä ja osa ei. M1:sessa taas mielestäni erittäin hyvä, painava ja joustava koskettimisto kuten myös DW-8000.
 
Pointti oli siinä että että vaikka siinä soittimessa se touch response onkin niin uskon kyllä täysin syyt miksi aikoinaan moneen kosketinsoittimeen haluttiin kevyt koskettimisto. Yksi syy oli varmasti raha ja toinen sitten se että 80-luvulla varmasti myös kokeiltiin erilaisia koskettimistoja ja niitä muunneltiin palautteen mukaan. Useat hevarithan soittaa tänäkin päivänä DX7:lla sen koskettimien takia, ja sama pätee Ensoniqin kanssa. Ihan täältä luettuja ja todettuja juttuja jo pelkästään. Jotkut taas eivät voi sietää kevyttä koskettimistoa koska se ei jousta tarpeeksi.
 
baron
28.04.2011 22:04:06
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Grossout: Nyt kun oon tässä pari viikkoa soitellut useita tunteja päivittäin mulla on oikea käsi mennyt aivan romuksi, liekö sitten huono soitto-asento vai mikä syynä.. En ole paljoa kuullut puhetta että muusikoilla paikat hajoaisivat soittaessa, mutta luulisi tämän olevan aika yleistä. Onko kellään mitään kokemuksia paikkojen hajoamisesta, tai teettekö jotain venytyksiä välillä sen estämiseksi? Onko soittoasennossa jotain erityisen huomioon otettavaa?
 
Mä olen käynyt useammassakin musiikkilääketiedettä käsittelevässä kokouksessa ja termi ei tarkoita että musiikilla parannettaisiin vaan muusikoiden ammattitauteja.
Piano on pahin ammattitautien aiheuttaja ja koko elimistöön, päästä varpaisiin, kaikki muut soittimet on pilipaleja sen rinnalla.
Kaikenlainen yleiskunnon treenaaminen on hyödyllistä pianisteille, opelta pitää saada oikeat tekniikat ja sitten on kiipparisteihin erikoistuneita fysioterapisteja jotka hoitaa varsinaiset vammat.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
pekka montin
28.04.2011 22:05:05
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Continuub: Mitähän tälläkin tarkoitat nyt?
 

 
Rentona kannattaa tosiaan kädet pitää, kun liike lähtee ranteista ja sormista.
 
Ja syntikkaahan kuten pianoakin saa hakata juuri niin lujaa/hiljaa kuin haluaa kunhan saa sen saundaamaan hyvältä.

 
Aloittelevat pianistit ja kosketinsoittajat yleensä hukkuvat sormituksen kanssa ja heidän käden asentonsa on myös väärä: Jäykkä, jännittää liikaa ja ranteen sekä käden liike ei ole joustava. Liikehdintä myös helpottuu suunnattomasti jos käsillä ja ranteilla on tietynlainen aaltoliike ja asema missä ne on tottunut soittamaan. Laajempia sointuja voi olla myös vaikeampi ottaa jos ei ollenkaan ole halukas sitä käden asentoa ja ranteita liikuttamaan sivullepäin.
 
Rumpaleillehan korostetaan näitä asioita vielä enemmän, mutta tiedän mm. Yhden pianistin joka teloi ranteensa rasituksen ja väärän soittoasennon takia. Nykyään hän saa pestä kätensä joka kerta kuumalla vedellä ennen soittamista ja siltikin kuulemma käteen sattuu.
 
Syntikkaa ja pianoa saa hakata juuri niin lujaa kuin haluaa, ja itsehän siitä pidän myöskin, mutta myös omassa hakkaamisessani ja asennoissani olisi parantamisen varaa. Nämä asiat huomaa siinä vaiheessa kun on soitettu 5 tuntia päivässä.
 
Synastikki
28.04.2011 23:36:01
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hyvä korkeus on about sama mikä istuessa pianon ääressä eli kädet noin 90 asteen kulmassa jolloin ranne pääsee olemaan suorassa. Tottakai sitä riehuessa ei aina seiso täsmälleen suorassa jolloin se käsien kulma pääsee muuttumaan, mutta itse pyrin siihen että kiippari on sellaisella korkeudella että kun seisoo noin hartioidenlevyisessä haara-asennossa niin kädet tulee koskettimille 90 asteen kulmassa (tai siis kyynerpää)
 
Music is an agreeable harmony for the honor of God and the permissible delights of the soul. kalamies #51 >-)))>
pekka montin
29.04.2011 09:02:21
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Synastikki: hyvä korkeus on about sama mikä istuessa pianon ääressä eli kädet noin 90 asteen kulmassa jolloin ranne pääsee olemaan suorassa. Tottakai sitä riehuessa ei aina seiso täsmälleen suorassa jolloin se käsien kulma pääsee muuttumaan, mutta itse pyrin siihen että kiippari on sellaisella korkeudella että kun seisoo noin hartioidenlevyisessä haara-asennossa niin kädet tulee koskettimille 90 asteen kulmassa (tai siis kyynerpää)
 
Kyllä. Tätähän itse ajoin takaa mutta kun on se sanallinen anti niin hyvin rajoittunutta, niin joutuu sitten paljon toistamaan itseään ja änkyttämään.
 
http://www.youtube.com/watch?v=0y1cNBpvYw8
 
JPQ
29.04.2011 14:44:20
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Mä olen käynyt useammassakin musiikkilääketiedettä käsittelevässä kokouksessa ja termi ei tarkoita että musiikilla parannettaisiin vaan muusikoiden ammattitauteja.
Piano on pahin ammattitautien aiheuttaja ja koko elimistöön, päästä varpaisiin, kaikki muut soittimet on pilipaleja sen rinnalla.
Kaikenlainen yleiskunnon treenaaminen on hyödyllistä pianisteille, opelta pitää saada oikeat tekniikat ja sitten on kiipparisteihin erikoistuneita fysioterapisteja jotka hoitaa varsinaiset vammat.

 
Eikös viulu tarkoitan kuulovaurioita josta olen kuullut en tiedä miten yleisiä ? entäs tinnitukset ? vaikka omalla ei ole nyky tietämän (alan spesialistin kanssa puhuttuani et korvani tutkittu) kanssa mitään tekemistä ilmeisemmin enemmin huonon selän ja niskan.
ps. kyllähän osa musiikista kipeetä ja tarvitsisi tarkat tutkimukset miten sen voi parantaa...
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
JPQ
29.04.2011 14:46:02
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

omalla tavalla mitä vanhaa dx7 olen kokeillut tykkäsin koskettimista mutta makunio on varoitan vaatimaton.
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
DownWithTheSickness
29.04.2011 16:02:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JPQ: Eikös viulu tarkoitan kuulovaurioita josta olen kuullut en tiedä miten yleisiä ? entäs tinnitukset ? vaikka omalla ei ole nyky tietämän (alan spesialistin kanssa puhuttuani et korvani tutkittu) kanssa mitään tekemistä ilmeisemmin enemmin huonon selän ja niskan.
ps. kyllähän osa musiikista kipeetä ja tarvitsisi tarkat tutkimukset miten sen voi parantaa...

 
Taitaa JPQ (vai olenko se minä) olla jo sen verta vapputunnelmissa että en tajuu oikeestaan mitään mitä se yrittää sanoa :D Tinnitystä ym. kuulovauriota löytyy varmasti muusikoilta jotka eivät ole kuuloaan varjelleet, itsellänikin noi korvat soi komijasti ittekseenkin, johtuen tosin aseilla ampumisesta eikä musiikista.
 
Mutta kädestä, lääkäri teki analyysinsa että lihastulehdus, määräsi lääkettä ja nyt on kipu hellittänyt. Jatkossa pitänee vähän katsella noita asentoja, kenties käydä pianon-opettajaltakin kyselemässä, ettei tämä homma nyt siihen kaadu.
 
Ranteiden asennoista sen verran, että seisaaltaan soittaminen tosiaan tuntuu ihan hirveältä ranteissa kun pitää taivuttaa niin paljon, pitäisi varmaan hommata sellainen kiippisteline mikä kallistuu (jossain keikalla nähnyt moisia)
 
pekka montin
29.04.2011 17:06:44
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JPQ: omalla tavalla mitä vanhaa dx7 olen kokeillut tykkäsin koskettimista mutta makunio on varoitan vaatimaton.
 
Sun maku on hyvä mielestäni koska Jens Johansson muunmuassa on asiasta kanssasi täysin samaa mieltä.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «