Aihe: Lukihäiriö | 1 |
---|
jperala 28.04.2011 16:44:54 (muokattu 28.04.2011 16:53:32) | |
|
Onko palstalla muita aloittelevia / osaavia basisteja joilla lukihäiriö, itse ole tällaisen riesan kanssa saannut elää jo 41 vuotta. Nostaa tuo luki/kirotushärö aina välillä rumaa päätään kun pitäisi jotain opetella, tuntuu vaikuttavan tässä soittamisen opettelemisessa mikä välillä turhauttaa. Miten muut ovat tällaisen ongelman kanssa pärjänneet, itsellä tuo ilmenee kirjaimien unohtumisena ja asioiden päähän saaminen tuntuu olevan tuplasti vaikeampaa + käsiala on kuin 3 vuotiaalla :) Ibanez SR300 | |
Millä tavoin lukihäiriö vaikeuttaa treenaamista/soittamista? Itsellä ei ole siitä kokemusta. Voisiko treenaamisen painopistettä siirtää esim. kuuntelemiseen tai konseptiajatteluun? Noilla pystyy edistämään omaa soittoaan tosi paljon, eikä tarvitse olla niin paljon kiinni oheismateriaalissa. Basso sanoo pum pum ja pitää suunsa kiinni. | |
Heikki L.: Millä tavoin lukihäiriö vaikeuttaa treenaamista/soittamista? Itsellä ei ole siitä kokemusta. Voisiko treenaamisen painopistettä siirtää esim. kuuntelemiseen tai konseptiajatteluun? Noilla pystyy edistämään omaa soittoaan tosi paljon, eikä tarvitse olla niin paljon kiinni oheismateriaalissa. Eihän se basson käsittelyyn vaikuta mitenkään, lähinnä nuottien muistamiseen jne.. ja siihen että stressitilaanteessa pyyhkiytyy kaikki pois mielestä, nuotit otelaudalta ja kaikkea tällaista kivaa. Onhan näitä kovan luokan muusikoita jotkat eivät vielään ammattilaisenakaan ymmärtäneet nuottien päälle mitään. Kyllähän minullakin sormet kulkee otelaudalla ihan kivasti, nuottien muistaminen on se ongelma. Ibanez SR300 | |
jperala: Eihän se basson käsittelyyn vaikuta mitenkään, lähinnä nuottien muistamiseen jne.. ja siihen että stressitilaanteessa pyyhkiytyy kaikki pois mielestä, nuotit otelaudalta ja kaikkea tällaista kivaa. Onhan näitä kovan luokan muusikoita jotkat eivät vielään ammattilaisenakaan ymmärtäneet nuottien päälle mitään. Kyllähän minullakin sormet kulkee otelaudalla ihan kivasti, nuottien muistaminen on se ongelma. Nyt stressaat ihan turhasta. Mä otin tuommoisen kurssimuotoisen (oisko ollut 12 kertaa?) basso-opastuksen tuossa vuodenvaihteessa, ja vaikka kuinka tuli nuoteista soitettua hieman ennen sitä ja nyt varsinkin sen jälkeen niin silti paineen alaisena mennään ihan tuurilla. Se on tää ikä katsos, ei sen kummempaa. Tuossa kun oikein tahkot ja opiskelet muutaman kuukauden, niin sitten vasta voi miettiä että missäs sitä oikein ollaan asioiden kanssa. Tuo otelaudan opiskelu on helpostikkin enempi/vähempi "hauki on kala" meininkiä, vaikkakin siinä pitäis pitää idea kokoajan mukana että treeni olis mielekästä ja tehokasta. Nuottien kanssa mä olen aina silloin tällöin klikutellut tuolta löytyvää ohjelmaa. Sen saa ite konfiguroida että mitä kaikkea se eteen tuuppaa. Sävelet jää mieleen, mutta eihän ne sitä paikkaa siellä otelaudalla kerro, hyödyllistä treeniä silti. Kyllä se siitä sitten, pikkuhiljaa... http://www.musictheory.net/ "Mun mielestä hyvässä pändissä basistilla on ainakin kaks fuzzia ja kälysesti träkkäävä oktaaveri." -TommiW. | |
jperala: Onko palstalla muita aloittelevia / osaavia basisteja joilla lukihäiriö, itse ole tällaisen riesan kanssa saannut elää jo 41 vuotta. Nostaa tuo luki/kirotushärö aina välillä rumaa päätään kun pitäisi jotain opetella, tuntuu vaikuttavan tässä soittamisen opettelemisessa mikä välillä turhauttaa. Miten muut ovat tällaisen ongelman kanssa pärjänneet, itsellä tuo ilmenee kirjaimien unohtumisena ja asioiden päähän saaminen tuntuu olevan tuplasti vaikeampaa + käsiala on kuin 3 vuotiaalla :) Mulla on lukihäiriö ja sen takia joskus lapsena kävin saamassa jotain opetustakin. Mulla se ilmenee lähinnä taipumuksena yhdistää monta sanaa yhteen (puhuessa) ja kirjoitusvirheinä, etenkin konsonanttivirheinä. Nuottien lukemisen kanssa ei ole mitään ongelmia, ehkä se että opin ne jo lapsena (samaan aikaan kuin lukihäiriö syntyi) auttoi asiaa. Sähän voisit mennä johonkin lukihäiriö opetukseen/terapiaan (en muista mitä ne on), eiköhän sellaista saa aikuisenakin ja ainakin rahalla. Pakko harjoitella, jotta olisi hyvä syy miksi en osaa. | |
pahaeno: Nyt stressaat ihan turhasta. Mä otin tuommoisen kurssimuotoisen (oisko ollut 12 kertaa?) basso-opastuksen tuossa vuodenvaihteessa, ja vaikka kuinka tuli nuoteista soitettua hieman ennen sitä ja nyt varsinkin sen jälkeen niin silti paineen alaisena mennään ihan tuurilla. Se on tää ikä katsos, ei sen kummempaa. Tuossa kun oikein tahkot ja opiskelet muutaman kuukauden, niin sitten vasta voi miettiä että missäs sitä oikein ollaan asioiden kanssa. Tuo otelaudan opiskelu on helpostikkin enempi/vähempi "hauki on kala" meininkiä, vaikkakin siinä pitäis pitää idea kokoajan mukana että treeni olis mielekästä ja tehokasta. Nuottien kanssa mä olen aina silloin tällöin klikutellut tuolta löytyvää ohjelmaa. Sen saa ite konfiguroida että mitä kaikkea se eteen tuuppaa. Sävelet jää mieleen, mutta eihän ne sitä paikkaa siellä otelaudalla kerro, hyödyllistä treeniä silti. Kyllä se siitä sitten, pikkuhiljaa... http://www.musictheory.net/ Ikä on eri asia kun lukihäiriö, en kai minä nyt tällaista juttua hatusta vedä :) onhan basson kanssa tullut leikittyä -90 luvulla, ei ole jäännyt mieleen biisejä mitä silloin opettelin. Otelaudan jouduin nyt opettelemaan jokseenkin uudestaan, vähän meni helpommin kun eka kerralla. Kun saa kaikessa rauhassa basso kädessä touhuta niin osaan kyllä otelaudan, voin vaikka piirtää se jos joku kysyy töissä. Mutta kun mukaan otetaan toinen tekijä, biisin opettelu esim. niin ei tahdo sen ensimmäistäkään nuottia löytyä otelaudalta.. hassu asia ja vaikea selittää. En stressa kuitenkaan.. no ehkä vähän :) ps: olen kursseilla, ihan yksityisopetuksessa. Ibanez SR300 | |
jperala: Ikä on eri asia kun lukihäiriö, en kai minä nyt tällaista juttua hatusta vedä :) onhan basson kanssa tullut leikittyä -90 luvulla, ei ole jäännyt mieleen biisejä mitä silloin opettelin. Otelaudan jouduin nyt opettelemaan jokseenkin uudestaan, vähän meni helpommin kun eka kerralla. Kun saa kaikessa rauhassa basso kädessä touhuta niin osaan kyllä otelaudan, voin vaikka piirtää se jos joku kysyy töissä. Mutta kun mukaan otetaan toinen tekijä, biisin opettelu esim. niin ei tahdo sen ensimmäistäkään nuottia löytyä otelaudalta.. hassu asia ja vaikea selittää. Jep jep. Mulla oli pointtina juuri tyyliin prima vista, tarttis soittaa mutta kun ei tajuu siinä kohtaa nuotteja ja samoin alkaa "eiku EIKU oho" sekoilu otelaudalla. Mä en tartte siihen luki-häiriötä, ehkä ennemmin iän tuoma ominaisuus mulla ja kokemuksen puute? Omista muistiinpanoista soittaminen onnistuu helpommin, ne kun on itse tehnyt samalla kun linjaa soitellut ja muistiin painellut. Ysikytäluvun alussahan itekkin bassoon tartunut, tai no, leikillään varmaan jo kasikytäluvun lopulla, mutta kuitenkin. Ei hirveesti muistikuvaa mitä silloin on tullut soiteltua, tuskin mitään kovin mahtavaa. Taukoakin kerkesin pitään useamman vuoden. Olinpa tyhmä! En stressa kuitenkaan.. no ehkä vähän :) Kyllä aina vähän täytyy. Parempaa tulosta pukkaa paineenalaisena. ps: olen kursseilla, ihan yksityisopetuksessa. Juu, yksityistuntejapa hyvinkin, eipä juuri vaihtoehtoja ole ollut. Mulla loppui kurssi hieman aikaa sitten. Ihan ok setti saatiin open kanssa kasaan. Syksyllä ajattelin ottaa parit tunnit yhdeltä kaverilta jonka opissa olin aiemmin. "Mun mielestä hyvässä pändissä basistilla on ainakin kaks fuzzia ja kälysesti träkkäävä oktaaveri." -TommiW. | Kämis 28.04.2011 21:45:21 (muokattu 28.04.2011 21:47:20) | |
|
itsekin LUKI-häirikköbasistina (tai wanna be sellaisena) ole monasti miettinyt tutkimuksia, joissa LUKI-häiriö liitettään aivojen kuulon toimintoon - olkoon kuuleminen sitten ilman värähtelyä tai "mielessä kuulemista" sanoja kirjoittaessa. Siihen olen miettinyt, että soittamisen harjoittaminen voi olla jopa terapeuttista ko. aivoalueen harjoittamista.(?) | |
Itse "suomennan" nuotit, näin homma hieman helpottuu.. eli kirjoitan sinne nuotin päälle A jne. Tabuloita en ole jaksanut katsella tai opetella vaan halusin lähteä siitä että osataan ne nuotit. Ibanez SR300 | |
Lukihäiröstä on yllättävän vähän saatavilla tietoa mistään. Sen takia syntyy väärinkäsityksiä ja kummallisia luuloja ja kehoituksia, joissa esimerkiksi kehoitetaan vaan reenaamaan enemmän, keskittymään tai vaikka menemään kurssille. Asia ei ole kuitenkaan näin yksinkertainen. Lukihäiriö on monialainen oppimisvaikeus, joka voi näkyä eri ihmisillä eri osa-alueilla. Toisille lukeminen on vaikeaa eikä oikeinkirjoitus onnistu, joku ei ymmärrä lukemaansa vaikka lukisi kymmeniä kertoja, joku ei pysty lukemaan karttaa ja eksyy uudessa ympäristössä, joku ei muista pitkiä ohjeita kuulematta niitä useita kertoja, joku ei ymmärrä matikkaa ja numerot vilisee silmissä, joku taas ei hahmota kehonsa liikeratoja: näitä löytyy! Lukihäiriöinen muusikko on ihan yhtälailla pihalla koulunsa ja työnsä parissa, kun kuka tahansa muukin. Asiat helpottuu pitkäjänteisyydellä ja useilla toistoilla, mutta ongelmia on silti aina. Asennetta täytyy siis fiksata. Oma lukihäiriöni on hahmottamisen puolella. Kirjallinen ulosantini on hyvä ja ymmärrän lukemani, mutta nuotit hyppii silmissä ja musiikin teoriasta ei meinaa saada mitään otetta. Solffatessa saatan osata taputtaa diktaatin rytmin ulkoa alusta loppuun, mutta rytmi ei asetu paperille mihinkään muotoon. Suvussamme lukihäiriö kulkee geeneissä, mutta silti minua on aina pidetty koulussa ja perheessä jotenkin vajaana. Niin piti ulkomaailmakin, ainakin niin kauan kun kerroin ihmisille ongelmasta. Millä tavoin lukihäiriö vaikeuttaa treenaamista/soittamista? Itsellä ei ole siitä kokemusta. Monet lukihäiriöiset pelkäävät mokaamista ja välttelevät luokkatilanteita, joissa pitää vastata ääneen. Irti päästäminen voi olla vaikeaa. Ainakin niin kauan, kun puhuu oppismivaikeudesta ääneen. Lukihäiriö näkyy omassa musiikin opiskelijan arjessa vaikeutena muistaa pitkiä ohjeita tai ohjeita ylipäätään. Musiikin teoria on niin kauan vaikeaa, mutta helpottuu kun sitä tekee käytännön kautta. Kaikki opiskelu vaatii pitkäjänteisyyttä ja useita toistoja. Rytmiikka ja solffa tuottaa suurta päänvaivaa. Rytmitehtävissä lasken esimerkiksi nuotit desimaaleina, että saan niistä jotain tolkkua. Opettajat naureskelee, mutta ymmärtää asian. Yksinkertainen teoria-asia, joka tuottaa vaikeuksia on oktaavialat, kun siirrytään avaimelta toiselle. Yhtäkkiä logiikka muuttuu ja kaikki menee uusiksi päässä. Vähättelin omaa oppimisvaikeuttani useita vuosia ja pidin itseäni laiskana ja tyhmänä, vaikka totuus on se, että joudun opiskeluideni eteen tekemään tuplasti töitä kun "tavallinen" kurssikaverini. Valmiuteni ammattimuusikoksi on myös kyseenalaistettu useita kertoja pelkän teoriatietämyksen perusteella, joka taas ei käytännöstä kerro mitään. Haluan kuitenkin tehdä musiikkia, olen siinä lahjakas ja suhtaudun opiskeluihini intohimoisesti ja päämäärätietoisesti. | |
Melodian kirjoituksesta paistaa nykyaikainen ajattelumalli, jossa monet sinänsä erilaiset ongelmat pitää saada jonkun diagnoosin alle väkisin. Mä en väheksy mitenkään lukihäiriöisten ongelmia, mutta kannattaa silti varoa, ettei selittele harjoituksen puutetta jollakin diagnoosilla. Mulle oli uutta, että jos ei ymmärrä matematiikkaa hyvin, tai eksyy uudessa kaupungissa, niin se liittyy lukihäiriöön. Ennen puhuttiin huonosta suuntavaistosta tai matemaattisten lahjojen puutteesta. Ketjun aloittajalle sanoisin, että ei sun tilanne mahdoton ole, mikäli nuottien suomentaminen viivaston päälle auttaa. Uskon, että sulla lukihäiriö vaikuttaa asiaan, mutta vähän kuulostaa kuitenkin treenauksen puutteelta myös. | |
Loppujen lopuksi ihmiset ovat hyviä tai vähemmän hyviä eri asioissa. Jollakin ammattikorkeakoululla oli netissä semmonen testi jossa oli joku 20 kysymystä ja jos tiettyyn määrään vastan "positiivisesti" niin sattoi epäillä lukihäiriötä. Aloittajalle sanoisin että passon soitosta saa paljon irti vaikkei osaisikkaan soittaa nuoteista. Ainakin popppipuolella mennään paljon sointujen pohjalta ja skaalojen muikaan. tietysti vaati otelaudan tuntemusta. Osta koko paketti jo tänään ja naura paskainen nauru iloisena Esso-vahvistimen omistajana tavallisille hölmöläisille. | |
jperala: Onko palstalla muita aloittelevia / osaavia basisteja joilla lukihäiriö, itse ole tällaisen riesan kanssa saannut elää jo 41 vuotta. Nostaa tuo luki/kirotushärö aina välillä rumaa päätään kun pitäisi jotain opetella, tuntuu vaikuttavan tässä soittamisen opettelemisessa mikä välillä turhauttaa. Miten muut ovat tällaisen ongelman kanssa pärjänneet, itsellä tuo ilmenee kirjaimien unohtumisena ja asioiden päähän saaminen tuntuu olevan tuplasti vaikeampaa + käsiala on kuin 3 vuotiaalla :) Joo ei ole mulla mutta mieti tota: "Deep down Louisiana close to New Orleans Way back up in the woods among the evergreens There stood a log cabin made of earth and wood Where lived a country boy named Johnny B. Goode Who never ever learned to read or write so well But he could play the guitar just like a ringing a bell" | |
Mä en väheksy mitenkään lukihäiriöisten ongelmia, mutta kannattaa silti varoa, ettei selittele harjoituksen puutetta jollakin diagnoosilla. Tiedostan ja ymmärrän, että on olemassa paljon ihmisiä jotka lentelee erilaisten diagnoosien varjolla ja yrittää sillä lailla päästä asiosta helpommalla samalla keräten sympatiapisteitä. Juuri tämän takia olin omasta oppimisvaikeudestani hiljaa lähes kymmenen vuotta. Tottakai mukana on myös aina pelko, ettei oteta vakavasti. Olen huomannut, että oppimisvaikeudesta on hyvä mainita opettajille ja ihmisille, joiden kanssa on tekemisissä enemmän, mutta diagnoosilla ei tosiaan pidä lähteä ratsastamaan ja sitä kautta päästämään itsensä aina siitä mistä aita on matalin. Kun lähipiiri tietää ja kun itse tiedostaa, on eteenpäin meneminen selkeämpää. Mulle oli uutta, että jos ei ymmärrä matematiikkaa hyvin, tai eksyy uudessa kaupungissa, niin se liittyy lukihäiriöön. Ennen puhuttiin huonosta suuntavaistosta tai matemaattisten lahjojen puutteesta. Lukihäiriö ilmenee harvoin pelkkänä lukemisen ja kirjoittamisen vaikeutena. Useimmille esimerkiksi kielet ja matikka tuottavat ongelmia. Usein lukihäiriöön liittyy myös muita oppimisen vaikeuksia, kuten hahmottamisongelmia. | |
Mulla on lukihäiriöinen 9v. poika, ja täytyy sanoa että ainakin hänellä aivot ovat kompensoineet tuota puutosta mitä hienoimmilla hahmotustavoilla. Siis kaveri on aidosti luova, yhdistelee asioita ja hahmottaa niitä hieman eri vinkkelistä. Eli se ei ole pelkästään ongelma, vaan ominaisuus muiden mukana. Joissain asioissa jopa iso vahvuus. Kerron tämän siksi, että minusta tämän alueen keskustelut menevät aina liikaa "tuo tuossa ei sovi standardimalliin"-suuntaan. Ei ole olemassa oikeaa tapaa jäsentää musiikkia tai basson soittoa. Juuri siitä että jokainen hahmottaa musiikkinsa itselleen ominaisella tavalla voi tulla jotain (ainakin itselle) hienoa. Eei ole olemassa oikeaa tapaa soittaa tai opetella bassoa, hienoimmat elämykset ovat tulleet siitä että joku itse asiassa tekee jotain aivan eri tavalla, kunhan sen tekee kunnolla ja sydämellä. Virkamiesasenteella saa aikaan virkamiesinnostusta. Ihmiset menevät yleensä halpaan siinä että on olemassa samanlaisten yksilöiden "normaaliryhmä" ja muut ovat sitten ryhmän ulkopuolella. Minusta porukka asettuu asian kuin asian suhteen gaussin käyrälle. Siihen on sitten piirretty keskiviivan molemmin puolin "normaalin" viiva, mutta porukka jakautuu itse asiassa laajemmalle, ja asteittain. Yhteiskunta (ja siinä sivussa koululaitos ja esim. musiikin opiskelu) perustuu melko binääriseen on/ei ole-jaotteluun. Se on pitkään olettanut että sama oppimistapa sopii jokaiselle. Itselläni ei ole lukihäiriötä, mutta silti en koskaan opettele basson soittoa nuoteista. Enkä tule opettelemaan. Vaan kuuntelemalla ja kokeilemalla. Luulen tämän johtuvan siitä että sain piano-oppini aikanaan Suzuki-metodilla ja se herkisti tuon tavan oppia. Se on minulle luontainen tapa. Ja näyttäisi olevan myös tuolle lukihäiriöiselle sopiva tapa. Sen sijaan että tuskastut lukihäiriön aiheuttamaa haittaa, mieti mikä oppimistapa (vaikka se olisi outokin) on sellainen jossa pääset hyödyntämään vahvuuksiasi. Vain omia vahvuuksiaan hyödyntämällä voi tuottaa jotain (ainakin itselleen) merkityksellistä. Tsemppiä! Hyvä siitä tulee kun uskot itseesi! t.Ola | |
paineen alaisena mennään ihan tuurilla Näin on. Vaikka kuinka treenaat kotona...
Ja viestin aloittajalle ratkaisukeskeitä positiivista ajattelua: 1. Älä koita korjata sitä, mikä ei ole rikki! 2. Tee lisää sitä, mikä toimii! 3. Tee pieni muutos siihen, mikä ei toimi! Onko se korva vai kamat?? | « edellinen sivu | seuraava sivu » | 1 |
---|
|
|