Aihe: Rumpupläjäykset vol. IV
1 2 3 4 513 14 15 16 17447 448 449 450 451
Epämuusikko
24.04.2011 17:56:30
ostany: Mikäs tässä, hauskaahan tämä. :)
Haluaisin katsos sivistää itseäni ja tulla paremmaksi ihmiseksi ymmärtämällä sen, mitä nykyjazzissa tapahtuu, jos siellä jotain oikeasti merkittävää tapahtuu.

Olen nimittäin ollut siinä uskossa, että nykyisin jazzmusa on taiteena joko "pitserian nurkka", tai "pori jazz".

Jos kaivonkannen ottaa irti, sinne voi hypätä.
6-stroke troll.
ostany
24.04.2011 18:21:51 (muokattu 24.04.2011 19:55:38)
Epämuusikko: Jos kaivonkannen ottaa irti, sinne voi hypätä.

Entäs jos on jo kaivon pohjalla?

Is jazz dead?
http://jazz.nuvvo.com/lesson/6828-is-jazz-dead

"Originality is nice to find but is no longer the grail," Giddins writes. "Interpretation has trumped it. 'Can you play?' has supplanted 'Can you play something I've not heard before?' - something that comes only from you, and not from your favorite records." This is life in what Giddins calls the "post- historical era," when "new guidelines for listening and evaluating" are called for.
jazzmies
24.04.2011 21:22:49
ostany: Mikäs tässä, hauskaahan tämä. :)
Haluaisin katsos sivistää itseäni ja tulla paremmaksi ihmiseksi ymmärtämällä sen, mitä nykyjazzissa tapahtuu, jos siellä jotain oikeasti merkittävää tapahtuu.

Olen nimittäin ollut siinä uskossa, että nykyisin jazzmusa on taiteena joko "pitserian nurkka", tai "pori jazz".

Kyllä minä sen ymmärrän, että jotkut (lue: lähes kaikki härmäläiset dallaajat) kuuntelevat alkeellista musiikkia, mutta sitä en ymmärrä että sen pitää vielä olla köyhää. Tänään yritin automatkalla löytää radiosta jotakin musiikkia kuunneltavaksi, mutta sieltä tuli just kaikkea Foo Fightersia ja siitä alaspäin. Maailma on pullollaan kaikkea hyvää, mutta mikä ajaa ihmisen vapaaehtoisesti kuuntelemaan musiikkia, mikä on kyvytöntä tunteiden välittämiseen. Tai sitten se tunne on aina yksi ja sama, jokin näennäistunne. Foo Fighters edustaa itselleni jotakin ihan kauheaa - ammattilaisuskottavaa osaamisrockia. Mutta se on arveluttavaa, että monet muusikotkin pitävät siitä.

Jazzissa tapahtuu paljon asioita, mm. sitä sävelletään, levytetään ja esitetään.
Ei se absoluuttinen totuus ole, mutta lähes järjestelmällisesti olen oikeassa asian kuin asian todellisesta jamasta. - jazzmies 2011 -
Speedy
24.04.2011 21:50:22

jazzmies:alkeellista musiikkia

hhmm... alkeellista, jazz/rock.. kumpi oli ensin, kana vai muna?

Jazzissa tapahtuu paljon asioita, mm. sitä esitetään.

Dementikkojen esittäminä? Jokainen kerta/tulkinta on erilainen, ei ole soittajilla kykyä vangita suuren yleisön tunteita esitykseen.. omaa surkeaa elämää ja vaimon lähtöä surkutellaan vaan siinä niin.. tai kun se ottikin takasin.. Sama biisi, eri fiilis eri soolo.

Vakavasti puhuen, esmes Foolla se piisi on se tulkinta, tunteiden välittäjä. Jatsissa taas mun mielestä hetkessä eläminen, improvisointi ja ennen kaikkea live tilanteet on ne jutut, joita ei ehkä niinkään pysty toteuttamaan äänitteillä. Itse ainakin mielummin kuuntelen jatsia livenä kuin cd:ltä.. Toisaalta taas lauletussa musassa itse teksti on "tavallisille" immeisille se tärkein juttu.. Homma voisi toimia myös jatsin kanssa, jos lauluosuuksien välissä ei olisi tylsiä foni tuuttauksia jonka aikana ei voi edes jorata. Eli tuossa tunteiden välitys hommassa olen kyllä ihan täysin eri mieltä..

Mitä taas Foohon tulee niin itse kuuntelin vasta keikkareissulta ajellessa Echoes, Silence, Patience & Grace albumia, joka oli oikeestaan ensimmäinen kerta kun kuuntelin kuuntelemalla koko bändiä, ja aloin kyllä diggaamaan, ainakin tosta levystä. Hyvät saundit oli ainakin yksi mikä teki muhun vaikutukset, ja hienot kitara raidat..=)
"All I think about is time and groove" J. Porcaro
moderndrummer88
24.04.2011 22:26:27
Speedy: hhmm... alkeellista, jazz/rock.. kumpi oli ensin, kana vai muna?

No jos oot joutunu musahissan tunneilla istumaan ja jopa kiinnittäny huomiota siellä asioihin, niin etköhän itekkin tiedä vastauksen tohon...
Vieno
25.04.2011 00:03:48
jazzmies: Kyllä minä sen ymmärrän, että jotkut (lue: lähes kaikki härmäläiset dallaajat) kuuntelevat alkeellista musiikkia, mutta sitä en ymmärrä että sen pitää vielä olla köyhää. Tänään yritin automatkalla löytää radiosta jotakin musiikkia kuunneltavaksi, mutta sieltä tuli just kaikkea Foo Fightersia ja siitä alaspäin. Maailma on pullollaan kaikkea hyvää, mutta mikä ajaa ihmisen vapaaehtoisesti kuuntelemaan musiikkia, mikä on kyvytöntä tunteiden välittämiseen. Tai sitten se tunne on aina yksi ja sama, jokin näennäistunne. Foo Fighters edustaa itselleni jotakin ihan kauheaa - ammattilaisuskottavaa osaamisrockia. Mutta se on arveluttavaa, että monet muusikotkin pitävät siitä.

Jazzissa tapahtuu paljon asioita, mm. sitä sävelletään, levytetään ja esitetään.

No mitäs sää näät Da Vincin Mona Lisa maalauksessa? Mää nään siinä pelkän ämmän, joka on keskivertoo paremmin maalattu..
VeKrio
25.04.2011 00:52:57

jazzmies: Foo Fighters edustaa itselleni jotakin ihan kauheaa - ammattilaisuskottavaa osaamisrockia.

Foolla on brändi kunnossa. Ei liian hienot kuteet mutta ajan hengessä mukana. Kitaroita piisaa ja on säröt juu.

Kaikki skulaa mutta just sit se joku puuttuu miksi se ei mua napakympillä liikuta. Arvostan sillä kentällä millä se liikkuu niin oikeinkin korkealle. Sit kun viereen pannaan joku Vesku Loiri vaikka joka pyyhkii kaikilla säännöillä pöytää, niin Foo on jo aika vaan 7 miikka.

No niin. Nyt on taas palattu maan pinnalle hetkeks. Lähen vääntään gradua, kunhan katon vähän MacGyveria. Perjantaina se on sitten valmis, ja tänä yönä ei nukuta.
Mut six pitäÄki VETäÄ VAA!1!1!! :D
ostany
25.04.2011 07:13:05
jazzmies: Jazzissa tapahtuu paljon asioita, mm. sitä sävelletään, levytetään ja esitetään.

Rockmusaakin sävelletään, levytetään ja esitetään, mutta jos esität väitteen rokin olevan kuollut ja jazzin elossa, niin mikä tekee jazzista huom Taiteena vielä elinvoimaisen? Ei menneitä kaavoja varioimalla synny uutta. Sehän on kuin kokki laittaisi yhteen viikon ruuantähteet ja sanoisi sitä uudeksi annokseksi. Vaikka olisi kuinka hyvä kokki, se maistuisi siltikin edellispäivän sapuskalta.

Keitä on ne 2000-luvun jazzrumpalit, joiden vaikutus taiteeseen on verrannollinen vaikkapa Elvin Jonesiin, tai Tony Williamsiin?
Speedy
25.04.2011 10:38:07

moderndrummer88: No jos oot joutunu musahissan tunneilla istumaan ja jopa kiinnittäny huomiota siellä asioihin, niin etköhän itekkin tiedä vastauksen tohon...

No en tiiä millä musahistorian tunnilla teillä on puhuttu kanoista ja munista, mutta meillä on kyllä puhuttu musiikkitylien synnystä jne.. Jos en ihan väärin muista, niin jazz on ollut maapallolla huomattavasti aiemmen kun rock. Tietysti bluesinhan voi ajatella vähän tasoittavan tilannetta, mutta on rock silti tuoreempi ilmiö.. Mikä taas oli viittaaus tuohon muinaisuuteen, jonka itse käsitän ainakin synonyymiksi vanhemmalle, kuin tuoreemmalle...=I
"All I think about is time and groove" J. Porcaro
moderndrummer88
25.04.2011 11:08:01
Speedy: No en tiiä millä musahistorian tunnilla teillä on puhuttu kanoista ja munista, mutta meillä on kyllä puhuttu musiikkitylien synnystä jne.. Jos en ihan väärin muista, niin jazz on ollut maapallolla huomattavasti aiemmen kun rock. Tietysti bluesinhan voi ajatella vähän tasoittavan tilannetta, mutta on rock silti tuoreempi ilmiö.. Mikä taas oli viittaaus tuohon muinaisuuteen, jonka itse käsitän ainakin synonyymiksi vanhemmalle, kuin tuoreemmalle...=I

No niin, mitenkähän taas nopeasti lukaisemalla sain tosta sellaisen käsityksen, että nimenomaan haettiin sitä että rock on vanhempi ilmiö, my bad :D

Niin siinä käy kun hakee liian kuumeisesti tylsälle illalle loppuillan väittelyä :)
jazzmies
25.04.2011 21:59:05
Speedy: Jokainen kerta/tulkinta on erilainen, ei ole soittajilla kykyä vangita suuren yleisön tunteita esitykseen..

Taiteilijoidenko pitäisi vangita suuren yleisön tunteita esitykseen, pah! Taiteilija taiteilee ja yleisö toimii yleisönä. Valitettavan suuri osa yleisöstä haluaa tätä nykyä livenä samaa kökköä kuin levyltä. Se on sitä äärikonservatiivisen nuorison kapinaa ainutkertaisuutta ja taideinstituutiota vastaan. Täytyy saada vain ja ainoastaan sitä vaaleaa leipää!

Vakavasti puhuen, esmes Foolla se piisi on se tulkinta, tunteiden välittäjä. Jatsissa taas mun mielestä hetkessä eläminen, improvisointi ja ennen kaikkea live tilanteet on ne jutut, joita ei ehkä niinkään pysty toteuttamaan äänitteillä.

Olet ihan metsässä tässä jazzkeskustelussa :) Jazzissa kaikki lähtee kappaleesta ja melodiasta itsessään. Se on kaiken perusta. Ja jos yleisö ei siitä kostu, niin ainahan on Tangomarkkinat, Madonna ja Foo Fighters, missä taas ranskanleipää tulee. Itse viihdyn älyttömän hyvin jazzlevyjen kanssa, uusien ja vanhojen, mistä kultivoitunut korva erottaa kaiken oleellisen.
Ei se absoluuttinen totuus ole, mutta lähes järjestelmällisesti olen oikeassa asian kuin asian todellisesta jamasta. - jazzmies 2011 -
passe
25.04.2011 22:09:18
Jazzmiehellä on ikuisuudelta tuntuva identiteettikriisi:) Joo joo, on se jazz ihan jees, varsinkin punaviinin ja vaalean leivän kera.
Joskus virta katkeaa tai sitä on liikaa - mut voi tahto nuorallatanssijan nostaa ilmaan.
jazzmies
25.04.2011 22:13:06
Halford: This is so ggrrrreat.....

http://www.youtube.com/watch?v=TebUMhJAKSM

Tämä on ihan mahtavaa :D Se oli muuten Bobana, joka tähän keskusteluun veti jazzin mukaan. Ahoj!
hollmi-5
25.04.2011 22:26:18
jazzmies: Tämä on ihan mahtavaa :D Se oli muuten Bobana, joka tähän keskusteluun veti jazzin mukaan. Ahoj!

Mulle tulee tästä niin mieleen reipas kuukausi takaperin nähty keikka, jossa oli nimimiehiä:
Jukkis Uotila,piano
Joonatan Rautio, saksofonit
Juho Kivivuori, basso
Jussi Lehtonen, rummut
Mongo Aaltonen, perkussiot

Koko jengi nyökytteli viinilasi kourassa, vaikka kukaan ei tajunnut musasta mitään. Pidemmän linjan jazzharrastaja (tohtoritasoinen musiikkipedagogi) oli hämmästynyt, kun ei nyt oikein saanut mitään fiboja ;-)

Meitsi rupesi viihtymään neljännen pitkän kohdalla. Eli ei kannata jazzikeikkaa kuunnella yhden viinilasin voimalla :-)
Soundit, piuhat ja kajarit.
Ronttu
25.04.2011 22:27:36 (muokattu 25.04.2011 22:28:24)
Onko se ohi? Kuka voitti?

Tässä pläjäys sillä välin: http://drummerworld.com/Videos/markguilianadhaferyoussef.html
Soittaminen on vaikeaa
Vieno
25.04.2011 23:03:11
Ronttu: Onko se ohi? Kuka voitti?

Tässä pläjäys sillä välin: http://drummerworld.com/Videos/markguilianadhaferyoussef.html

Ei ainakaan Paavo..

Kova sälli! Hienoo vetoo kaikenkaikkiaan ja mahetsun hyvän kuuloinen symbaali-osasto!
wardog
26.04.2011 00:53:13
Mitäköhän Tykkyläinen olis voinut tehdä eduskunnassa rumpaleiden hyväksi? http://www.youtube.com/watch?v=NYm_85hqEpw&NR=1
VeKrio
26.04.2011 03:39:08

Noniin vät hertsat! Kertokaas ny miksi mä tykkään tästä Hanckockin Actual Proofista ihan simona? Joku sellanen koheesioanalyysidiskurssireflektio että miks tää toimii? http://www.youtube.com/watch?v=vOw80e3jfsY

Vinnie Colaiuta soittaa aivan sikana, mutta se ei ole yli vaan just nappiin sen kanssa mitä Hankko ja Nathan bassossaan veivaa. Vinnien soolo ihan ihan huikea. Se teema tupsahtelee sieltä tasasesti, mut muuten tuntuu että mennään hirveellä draivilla veitsen terällä koko ajan leikaten.

On tää musa hienoa. Öit!
Mut six pitäÄki VETäÄ VAA!1!1!! :D
ostany
26.04.2011 07:36:32
jazzmies: Tämä on ihan mahtavaa :D Se oli muuten Bobana, joka tähän keskusteluun veti jazzin mukaan. Ahoj!

No jos tälle tielle lähdetään niin B)>
http://www.youtube.com/watch?v=OBmM79YadYM
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)