Aihe: Mistä lähtien voi kutsua itseään nopeaksi rumpaliksi?
1 2 3
Bee-äf
29.03.2004 15:13:17 (muokattu 29.03.2004 15:13:34)
Miksi kaikki aina hyökkää, kun joku uskaltaa mainita nopeuden tai vastaavan?

No kun se on yhtä oleellinen tieto kuin että millä kilometrinopeudella Litmanen pystyy palloa ampumaan. (Vastaushan tähän on "tarpeeksi lujaa", ja miksei sama vastaus kävisi rummuttelunopeuskyselyihin )
Oleellinen tieto Litmasesta olisi se, pystyykö hän auttamaan joukkueensa voittoon.
eleeton
29.03.2004 19:04:44
mie sanon vaan että nopeus ja tarkkuus kulkee käsi kädessä ja kyllä se groove olisi hyvä olla olemassa. vaikka blast beatissakin.
Paas
29.03.2004 19:08:01
vaikka blast beatissakin.

Minä en kyllä ymmärrä miten blast beat voisi groovata. :)
Älä käsitä väärin, olen kyllä metalli muusiikin ystävä mutta blast beat on kyllä melkosen suoraa menoa että ei siinä minusta ole paljon tilaa grooville. ;)
The Mullet: Hairstyle of the Gods
eleeton
29.03.2004 19:20:09
Kun soittaa niin nopeeta että se kuulostaa aku ankalta!
Blitz
29.03.2004 20:26:29
1. Kuinka nopea on nopea rumpali?
2. Kuinka iso faktori nopeus on rumpalin taidoissa?
3. Arvostetaanko nopeutta liikaa?

Siis sinähän olet kuin suoraan joku Platon tai Sokrates. Kysyt nyt aika filosofista juttua. Sama kun kysyisit vaikka että minkälainen on hyvä ihminen?

Tässäkin, kuten metafysiikassa ja psykologisessa ihmiskuvassa, pätee sama totuus, eli riippuu täysin asiayhteydestä. Riippuu, kuinka kriittisiä asiaa kohtaan ollaan, ja miltä kannalta sitä tarkastellaan?

Kysypä filosofian opettajaltasi tuota niin voit saada omista pohdinnoista plussaa. :)

Ja tänäänhän minulla oli siis filosofian koe.. :/
Keksikää joku mulle plz?
Blitz
29.03.2004 20:28:22
Älä käsitä väärin, olen kyllä metalli muusiikin ystävä mutta blast beat on kyllä melkosen suoraa menoa että ei siinä minusta ole paljon tilaa grooville. ;)

Kaksi asiaa. En voi suvaita sitä, että metallimusiikki kirjoitetaan erikseen. Pyhää asiaa ei saa häväistä tai jotain. Se pistää silmään ja sydämeen. :P

Ja toinen juttu on, että enhän minäkään voi kunnon metallimies olla, jos en tiedä, mikä blast beatti on. Eli kertokaa nyt äkkiä joku minulle se totuus siitä. :)
Keksikää joku mulle plz?
Paas
29.03.2004 22:15:02
Kaksi asiaa. En voi suvaita sitä, että metallimusiikki kirjoitetaan erikseen. Pyhää asiaa ei saa häväistä tai jotain. Se pistää silmään ja sydämeen. :P

Sori, kirjoitusvirheitä tulee aina joskus. :) Suomi ei edes ole äidinkieleni, olen puoliksi suomenruotsalainen.

Ja toinen juttu on, että enhän minäkään voi kunnon metallimies olla, jos en tiedä, mikä blast beatti on. Eli kertokaa nyt äkkiä joku minulle se totuus siitä. :)

No se black/death täkätäkätäkätkäk-komppi.
Blitz
30.03.2004 13:39:49
Sori, kirjoitusvirheitä tulee aina joskus. :) Suomi ei edes ole äidinkieleni, olen puoliksi suomenruotsalainen.

Minäpäs olenkin suomennorjalainen. Tai en ole, mutta ehkä haluaisin olla. Tai sitten en.

No se black/death täkätäkätäkätkäk-komppi.

Jotain tämäntyylistä olin arvellutkin. Periaatteessa peruskomppia on vaikeampi soittaa nopeampaa kuin blast beattia (mä tiedänkin mikä beatti se on), sillä kun tuon oppii niin ei siinä periaatteessa tarvitse tehdä muuta kuin polkee basareita ja lyödä virveli ja haikka suht oikeisiin väleihin. :P
Keksikää joku mulle plz?
veke69
30.03.2004 15:08:58
Hauska seurata tätä threadia :-)

Ei vaan, mun mielestä, jos nyt nopeutta edes kannattaa arvioida, sitä ei ole mikään tasaisen nopeen biitin vetäminen basareilla tms. Nopeutta on kyky vetää monipuolisesti ympäri settiä niin että se istuu biisiin ja kuulostaa... groovelta :-) Vähän niinkun foxin askeleet, hidas-hidas-nopee-nopee-hidas-hidas... Jos pelkkä tasainen nopea jytinä olisi kriteeri, eiköhän kaikki meidät rumpalit olisi jo aikaa sitten korvattu koneilla? Tosin osin jo nyt onkin, viittaus mainittuun triggausjuttuun.

Off topic: säälittää nähdä tapauksia joissa "nopea" metallihevirumpali joutuu nöyrtymään ja triggaamaan basarinsa studiossa, kun ei homma taivu. Vi**u, hieno vetää sitten livenä sama biisi :-)
juoni
30.03.2004 17:00:51
No kun se on yhtä oleellinen tieto kuin että millä kilometrinopeudella Litmanen pystyy palloa ampumaan. (Vastaushan tähän on "tarpeeksi lujaa", ja miksei sama vastaus kävisi rummuttelunopeuskyselyihin )
Oleellinen tieto Litmasesta olisi se, pystyykö hän auttamaan joukkueensa voittoon.

Nimenomaan se on yhtä oleellinen tieto, sillä jos Litmanen osaa potkaista palloa todella lujaa, se lentää pidemmälle ja kovemmalla vauhdilla, jolloin sillä on suurempi todennäköisyys ohittaa maalivahti, ja näinollen auttaa joukkue voittoon. Toisaalta jos Litmanen ei osaa potkaista muutamaa metriä kauemmas, mutta on aina oikeassa paikassa oikeaan aikaan, saattaa hän silti olla joukkueelle tärkeä lenkki.
Vertaus ontuu sinänsä hieman, sillä jalkapalloa on vain yhtä lajia, kun taas musiikkia on useita eri "lajeja". Jossain tarvitaan nopeita soittajia. Lisäksi jotkut rumpalit jopa tekevät päätyökseen klinikoita, eli käytännössä esittelevät teknisiä taitojaan. Muunmuassa sitä nopeutta.
Lahjattomat Treenaa
MoonDog
30.03.2004 17:30:01
Off topic: säälittää nähdä tapauksia joissa "nopea" metallihevirumpali joutuu nöyrtymään ja triggaamaan basarinsa studiossa, kun ei homma taivu. Vi**u, hieno vetää sitten livenä sama biisi :-)

Jos käsitin viestisi aivan oikein, niin kehtaan sanoa, että herra ei ole nyt aivan perillä asioista.
Triggerithän eivät rumpalia nopeuta millään tavalla. Rumpalin ei vain tarvitse käyttää niin paljoa voimaa saadakseen iskut kuuluviin, kun trigatuista rummuista kuuluu yhtä kova ääni, löi siihen sitten kovaa tai hiljaa (no sekin on kaiketi moduulista ja säädöistä kiinni mutta näin yleisesti ottaen). Yhtä nopeastihan se rumpali polkee triggaamattomia basareita kuin trigattujakin. Triggerittömät vaan eivät välttämättä kuulu yhtä hyvin. Ja mainittakoon vielä tähän samaan syssyyn, että jos triggereiden kanssa soitto kuulostaa tasaiselta niin se tekee sitä varmasti ilmankin, koska triggerit eivät anna anteeksi pieniä mokia.

Jos tarkoitit tuolla viestilläsi sitä, että triggereiden avulla rummut on hyvä vetää midiraidaksi, jota sitten pätkitään ja siirrellään iskuja oikeille paikoilleen, niin sitten käsitin asian väärin. Näin on toki mahdollista tehdä, mutta eipä se lautasten iskuissa siltikään toimi.
Shit just doesn't happen, it takes effort.
J. Cool
30.03.2004 19:47:35

nyt heräs mielenkiintonen kysymys: entä toinen puoli? intianmongolialainen? :D

joku tuolla aiemmin mietti että taas hyökätään nopeuden kimppuun mut eihän siitä ole kyse. jos joku kysyy reenivinkkejä ja sillon avaudutaan niin se olis kaiketi hyökkäämistä. kattoo nyt tota otsikkoa ja avausviestiä niin huhhei. kyllä kai tuolla "hyökättiin" ihan koko aiheen korniuden kimppuun..syystäkin. vastausohjesääntö oli muutes melkosen bueno sana. mitä *****a se sitten tarkottaakaan :D
Paas
30.03.2004 20:32:49
nyt heräs mielenkiintonen kysymys: entä toinen puoli? intianmongolialainen? :D

Aivan oikein. :)
markkuliini
31.03.2004 13:34:55

Uskomatonta että kirjoitan aiheesta trigatut bassarit... Jokatapauksessa: Kun bassorumpu trigataan, usein "vedetään velocity kaakkoon". Toisinsanoen kaikki lyönnit, myös hiljaiset hiplauksetkin, kuullostavat todella lujaa soitetuilta. Näin syntyy illuusio todella voimakkaasti soittavasta lihaskimpusta ja vaikka nuottien paikkaa ei olisikaan siirretty digitaalisesti niin soitto kuullostaa paljon vakuuttavammalta ja siksi se voi vaikuttaa jopa nopeammalta joidenkin korvissa . Tosiasiassa akustisesti kuunneltuna soitto saattaa kuullostaa hyvinkin epämääräiseltä hiplaukselta mutta kun nuotit kompressoidaan täysille niin avot. Pointti on siis se että jos soittaa huonommalla timella mutta tasaisella dynamiikalla (vaikka sitten triaten) soitto kuullostaa paljon munakkaammalta kuin epätasaisella dynamiikalla. Iheellistä ompi tekniikka..
Blitz
31.03.2004 17:31:25
Ja siis noista triggereistä, ja juuri tuosta "velocityn vedosta", että siinähän hyödynnetään myös sitä seikkaa, että kun pienikin hipaisu ottaa kovan äänen, niin nuijat saa laitettua miltei kalvoon kiinni, jonka tuloksena saa pienellä voimalla tasaista ja nopeaa komppia. Energiaa ei kulu liikaa, jos se ääni lähtee hipaisemalla.
Keksikää joku mulle plz?
Antti1997
31.03.2004 18:06:30
Mitä on triggaus?
Tää on niin tätä.
Jaakko Hyvärinen
31.03.2004 19:44:50
Kun soittaa niin nopeeta että se kuulostaa aku ankalta!

Hoho..oisko noin että pitää olla yhtä nopee kun biisi vaatii?

ÅåkÅÅ groovea tietty..
Itku pitkästä ilosta, Pieru paskan jauhannasta
methanol88
01.04.2004 15:33:06

nopea rumpali on sellanen joka juoksee satasen alle 10s.

Se on kyllä jo aika helvetin nopee!
Koko ajan jano!
J. Cool
02.04.2004 17:25:36

Se on kyllä jo aika helvetin nopee!

jep! eiköhän tähän vois heittää nohevasti loppukaneettina että mä en ainakaan oo nopee, eikä varmasti kukaan muukaan täällä. lukkoa tällasille topikeille, @$€€§!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)