Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Bänditoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Paljonko tarvitaan oman nimen saamiseksi biisin tekijäksi?
1
Minushuman
22.04.2011 02:31:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuinka paljon tarvitaan kirjoittaa biisiin omaa originaalia materiaalia, että biisin tekijöissä pitäisi lukea oma nimi? Yhteen biisiin kirjoitin kaksi tahtia 4/4 stemmoja? Riittääkö vai onko lähinnä sovitus osastoa? Yhteen toiseen biisiin taas 9 tahtia 4/4 neljälle eri instrumentille + 14 tahtia 4/4 viidelle eri instrumentille?
 
"And there goes the Challenger, being chased by the blue, blue meanies on wheels. The vicious traffic squad cars are after our lone driver, the last American hero, the electric centaur, the, the demi-god, the super driver of the golden west!"
Nidhöggr
22.04.2011 04:17:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olin kaljalla yhden bändin treeniksellä. Jos treenikassussa mainitaan "Jawski - kalia", saanko haasta yhtyeen oikeuteen?
 
"Joo tiede, heh. Matikka, heh. heh. Semmosta." -ruuvimeisseli
Minushuman
22.04.2011 15:10:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lempeän kettuilun sijaan toivoin lähinnä lakipykälä tyyppistä lähestymistä. Että onko tästä olemassa jotain lakiin perustuvia sääntöjä? Ja älkää nyt helvetissä vastatko, että on/ei vaan, jos on parempaa tietoa, niin sen saa myös jakaa. Tämähän on, tiäksää, keskustelupalsta. Täällä saapi keskustella.
 
"And there goes the Challenger, being chased by the blue, blue meanies on wheels. The vicious traffic squad cars are after our lone driver, the last American hero, the electric centaur, the, the demi-god, the super driver of the golden west!"
Numb
22.04.2011 18:26:21
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minushuman: Kuinka paljon tarvitaan kirjoittaa biisiin omaa originaalia materiaalia, että biisin tekijöissä pitäisi lukea oma nimi? Yhteen biisiin kirjoitin kaksi tahtia 4/4 stemmoja? Riittääkö vai onko lähinnä sovitus osastoa? Yhteen toiseen biisiin taas 9 tahtia 4/4 neljälle eri instrumentille + 14 tahtia 4/4 viidelle eri instrumentille?
 
Tää on kai lähinnä sopimisasia. Noin riisuttuna säveltäjä on se, joka tekee päämelodian. Eli jos sä kirjoitat valmiiseen biisiin stemmoja tai instrumentoit, niin sä olet sovittaja. Jos minä vaikka otan John Lennonin Working Class Heron, ja kirjoitan siihen pianot, viulut, torvet ja triangelin, niin riippumatta siitä mitä em. soittimet soittavat, se ei tee minusta Working Class Heron säveltäjää.
 
Mutta sitten taas jos mulla on biisiaihio, jossa on sanotaan nyt vaikka A-osa ja kertsi, ja Joku Jantteri tekee siihen väliin bridgen, niin säveltäjiä ollaan minä ja Joku Jantteri.
 
Emmä tiedä selvensikö tää yhtään...
 
Tero Vaara soitti Eruptionin
Minushuman
23.04.2011 08:16:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Numb: Tää on kai lähinnä sopimisasia. Noin riisuttuna säveltäjä on se, joka tekee päämelodian. Eli jos sä kirjoitat valmiiseen biisiin stemmoja tai instrumentoit, niin sä olet sovittaja. Jos minä vaikka otan John Lennonin Working Class Heron, ja kirjoitan siihen pianot, viulut, torvet ja triangelin, niin riippumatta siitä mitä em. soittimet soittavat, se ei tee minusta Working Class Heron säveltäjää.
 
Mutta sitten taas jos mulla on biisiaihio, jossa on sanotaan nyt vaikka A-osa ja kertsi, ja Joku Jantteri tekee siihen väliin bridgen, niin säveltäjiä ollaan minä ja Joku Jantteri.
 
Emmä tiedä selvensikö tää yhtään...

 
Tätä mä juuri hain. Eli ekassa kohdassa olen lähinnä sovittaja ja tokassa music by jokujantteri ja Minushuman. Onks näillä jutuilla sitten mitään tekemistä sen kanssa, jos biisit sitten joskus soi radiossa, niin kenelle ne pelimerkit menee?
 
"And there goes the Challenger, being chased by the blue, blue meanies on wheels. The vicious traffic squad cars are after our lone driver, the last American hero, the electric centaur, the, the demi-god, the super driver of the golden west!"
Krister
23.04.2011 15:37:33
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minushuman: Tätä mä juuri hain. Eli ekassa kohdassa olen lähinnä sovittaja ja tokassa music by jokujantteri ja Minushuman. Onks näillä jutuilla sitten mitään tekemistä sen kanssa, jos biisit sitten joskus soi radiossa, niin kenelle ne pelimerkit menee?
 
On. Pelimerkit jakautuvat sen mukaan, kuka on mitäkin tehnyt.
Esim. jos säveltäjiä on 2, niin sävellysosuus jakautuu heidän kesken. Mikäli koko bändi on merkitty sovittajiksi, jakautuu sovitusosuus kaikkien kesken. Sama koskee myös tekstiä, jos sellainen on.
Näin siis, mikäli kaikki tekijät on merkitty tekijäinoikeusilmoitukseen oikeille paikoille.
 
Elä oo tommonen. Pääset hermoistas vähemmälläkin
delarco
27.04.2011 22:22:43
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Riippuu tilanteesta, paljonko tarvitaan.
Jos nimi on bändissä esim. Ozzy Osbourne ja ei ole säveltänyt biisiin nuottiakaan, niin siltikin siellä voi lukea, että säveltänyt Ozzy Osbourne. :)
 
Noin muuten, niin normitilanteessa luulisi asianosaisten olevan kohtuu samaa mieltä, kuka on antanut minkäkinlaisen panoksen kappaleeseen, ilman tahtien laskemista.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «