Aihe: Epiphone vai Tokai?
1 2 3 4 5 6
jii.haanpaa
05.10.2009 19:01:06
Painajaismainen: Ei muuten ollenkaan huono vastaus. Itse soitan enemmän noita Gibsonin Studio-LP:itä, mitä tuota Tokain LC-85:ta.

Nuo nyt ovat jo lähtökohdiltaankin aivan erilaiset kitarat. Toinen on umpimahonkia jämyllä kaulalla ja toinen on puoliakustinen tiluslimtaperilla.

...vitsivitsivitsi :)
McNulty
05.10.2009 19:06:41
jii.haanpaa: Nuo nyt ovat jo lähtökohdiltaankin aivan erilaiset kitarat. Toinen on umpimahonkia jämyllä kaulalla ja toinen on puoliakustinen tiluslimtaperilla.

...vitsivitsivitsi :)

Mitäs umpimahonkia se on? Nyatoh eli Nato, joka ei ole mahonkia nähnytkään? :)
"Perseverance does not equal worthiness." -Greg House
jii.haanpaa
05.10.2009 19:30:31
bonecrusher: Mitäs umpimahonkia se on? Nyatoh eli Nato, joka ei ole mahonkia nähnytkään? :)

"BODY: Mahogany Top / Mahogany Back". Mustassa tosin vaahterakansi.
musatuukka
05.10.2009 23:02:52
Mul on Tokai Les paul Japani oisko tuo LS-75. Hyvä kitara mutta vaikka ostinkin japanin version enkä koreaa niin on tuosta kyllä saanu laitella osia uusiks ku ei ole mielyttänyt. (virittimet,tallapalat). En ole Epiphone kokeillu.
Vaikeanmusiikinammattilaiset.com
McNulty
05.10.2009 23:20:37
jii.haanpaa: "BODY: Mahogany Top / Mahogany Back". Mustassa tosin vaahterakansi.

Mahogany ei ole mikään yksi lajike, se on yleisnimitys aika monelle eri sorttimentille. Monia lajeja siis luetaan mahongiksi ja aika usein tuolta idästä tuleva nato eli nyatoh kääntyy länsimaisten bisnesketkujen toimesta mahongiksi, vaikka ei itseasiassa kuulu mahonkien sukuun.

Sikäli tuo kuvaus, "body: mahogany top / mahogany back" ei kerro meille vielä mitään. Täältä hivenen lisää aiheesta: http://en.wikipedia.org/wiki/Mahogany
LaXu
05.10.2009 23:36:46
Mä rankkaisen nuo about näin:

Halvemmissa (n. 500€ ja alle uutena) Epiphone, kalliimmaksi mentäessä ihan sama kumpi, Japanissa valmistettu Tokai tai Epiphone Elite/Elitist, molemmat hyviä, joskin mielestäni Epissä elektroniikkapuoli ja mikit piirun verran paremman oloisia.

Jos budjetti ei Japanin peleihin taivu, niin sitten mun suositus on Fenix Les Paul, liimakaulaiset mallit. Kovasti tyytyväinen olen omaani ollut, vaikka elektroniikka onkin mennyt vaihtoon. Näitä saa tosin metsästää aikalailla.
McNulty
05.10.2009 23:55:31
Nykyäänhän Tokain halvempien mallien valmistus on siirtynyt Koreasta Kiinaan... eikä ainakaan kaikissa yksilöissä se "valmistusmaan vaihto" ole ollut hyvästä. Vaikka Epiphonen LP Custom tulee myös Kiinasta, on siinä parempi viimeistely, se on aavistuksen keveämpi, virittiminä Groverit jne.
käsi
06.10.2009 05:08:28

FensonGibder: Vastaus: gibson LP studio

SEURAAVA!

tottakai:)

Jos budjetti on tuon 700e, niin mun mielestä kannattaa pysähtyä miettimään ostosta tarkemmin, koska siihen tosiaan satanen tai kaksi lisää ja saa tuon gibsonin studio mallin.

Mun kokemuksen mukaan se on hyvä kitara, lisäksi säilyttää arvonsa paremmin kuin epiluurit tai tookkanit. Ja koska lp:ta oltiin hakemassa tuosta oli mun mielestä asiallista mainita. Toki jos haluaa ostaa tokain niin siitä vaan. Voi vaan ottaa myöhemmin päähän jos ei säästänyt ja ostanut "aitoa ja alkuperäistä".

Soittimissa on aina jonkinverran tuota mojoa:) Mutta saivartelu sikseen. Jos ihan ummikkona olet ostamassa soitinta, kyseles kavereiltasi osaako joku niistä suositella jotain ja auttaa valinnassa. Toki myyyjätkin kaupoissa auttaa. Liikkeisiin kannattaa mennä kokeilemaan.
treenaaminen on turhaa, katotaan sitten iltamissa
markkuh
06.10.2009 07:58:05
musatuukka: Mul on Tokai Les paul Japani oisko tuo LS-75. Hyvä kitara mutta vaikka ostinkin japanin version enkä koreaa niin on tuosta kyllä saanu laitella osia uusiks ku ei ole mielyttänyt. (virittimet,tallapalat). En ole Epiphone kokeillu.

Satulan vaihdolla olisit melko varmasti pärjännyt....
Et silleen...
jii.haanpaa
06.10.2009 08:36:16 (muokattu 06.10.2009 11:17:34)
bonecrusher: Mahogany ei ole mikään yksi lajike, se on yleisnimitys aika monelle eri sorttimentille. Monia lajeja siis luetaan mahongiksi ja aika usein tuolta idästä tuleva nato eli nyatoh kääntyy länsimaisten bisnesketkujen toimesta mahongiksi, vaikka ei itseasiassa kuulu mahonkien sukuun.

Sikäli tuo kuvaus, "body: mahogany top / mahogany back" ei kerro meille vielä mitään. Täältä hivenen lisää aiheesta: http://en.wikipedia.org/wiki/Mahogany

Katsos vaan, aina sitä oppii.

Mutta rasiaan: tokai-foorumia sivusilmällä seuraavana olen jäänyt siihen ymmärrykseen, että Tokain käyttämä mahonki olis peräisin Afrikasta. Pikainen kuukelointi väittää, että nyatoh/nato taas olisi peräisin Kaakkois-Aasiasta (Malesia-Intia-Indonesia-Filippiinit-akselilta). My Lespaul-foorumilta on myös tarttunut kiinni sellainen kuriositeetti, että gibson käyttää halvemmissa pauleissaan brasilialaista mahonkia, joka saa osakseen myös hienoista kritiikkiä. Ilmeisesti laatu vaihtelee rankasti (lue: enemmän kuin höndyraasialaisessa "aidossa" mahongissa).

Joku hortonomihenkisempi kitaraharrastaja voi kertoa enemmän lajien sukujuurista, jos kokee tarpeelliseksi.
Björn E. Borg
06.10.2009 12:39:08
jii.haanpaa: Katsos vaan, aina sitä oppii.

Pikainen kuukelointi väittää, että nyatoh/nato taas olisi peräisin Kaakkois-Aasiasta (Malesia-Intia-Indonesia-Filippiinit-akselilta).

Mulla on 70-luvun alusta Yamahan "Les Paul", jossa on tota nyatohia.

Se ei minusta ole ollenkaan mahonkimainen, vaan paljon kirkkaampisaundinen.

Ihan hyvä kitara se on, mutta puu on elänyt voimakkaammin kuin useimmissa muissa suunnilleen samanikäissä kitaroissa. Johtuisikohan erilaisista kosteusolosuhteista, joissa kitara on valmistettu. Ei se mitään rikki ole, mutta lakka esim. on huomattavan riekaleina. Mutta tosiaan 35 vuotta on ikää, eikä ole säilytysolosuhteet olleet mitenkään optimoidut.
petrin1
06.10.2009 13:01:52
fenix les paulia itsekin voisin suositella jos alta 500€ haluaa päästä..
on kunnon puista tehty ja gotohin raudat..
itsellä oli fenix les paul custon joka oli vertailukelpoinen japsi tokain kanssa.
Karhukoira74
06.10.2009 14:52:12

Itseä kaasuttelee kanssa LP-mallinen laitos jälleen kerran....ehta Gibson Standard tai Custom olisi tietty SE, mutta tietyistä syistä Tokai kiinnostaa enemmän. Miulla yksi Epin LP Custom oli, ja en tiiä oliko susi syntyessään jo, mutta ainakaan mie en saanu säätämälläkään sitä kunnolliseksi ja mieluisaksi. Hävitin sen ja nyt olen katellu noita Tokain kinkkivehkeitä....ainakin paikallisessa mitä kävin testaamassa 3 eri yksilöä (2 Love Rockia ja 1 LC) niin melkeinpä jokaisen olisi noista voinut mukaansa ottaa jos olisi tuota voimapaperia ollut. Ite asiassa parhaalta näppeihin tuntui ihan perus Love...Customin kaula tuntui ainakin leveämmältä ja miun pieniin kätösiin ei niin käypäiseltä. Mutta Epistä jäi sen verta paska maku, että sitä ei meille tule.
-So many assholes, so few bullets-
Terppi
22.04.2011 01:51:06
Olen ostamassa ekaa sähkökitaraa ja budjetti on n. 500 ja tietenki LP. Olen katsonut Epiphonen standard plus top tai sitten Tokain vastaavaa saman hintaluokan kitaraa (TOKAI ALS-55(ALS-53L)/VF) kaiketi.

Kumpaan nykypäivänä kannattaa kallistua? Vuosia vanhoissa posteissa sanotaan Tokain olevan huonolaatusempi mutta monet sanoo että sopii paremmin kätösiin. Mutta onko tilanne muuttunut? Tietenki henkilökohtainen asia mutta mulla ei ole mitkään ison miehen kädet niin olisko tokai mulle parempi.

Olen vasuri ja se rajoittaa melkosesti. Myös vahvistinta sais ehottaa koska en tiedä niistä mitään. Kotosalla soittelisin.

Kiitoksia jos jaksatte vaivautua.
Twinkle
22.04.2011 03:02:33
Vaikka onkin vuodelta 2009 niin palataan asiaan:

McNulty: Mahogany ei ole mikään yksi lajike, se on yleisnimitys aika monelle eri sorttimentille. Monia lajeja siis luetaan mahongiksi ja aika usein tuolta idästä tuleva nato eli nyatoh kääntyy länsimaisten bisnesketkujen toimesta mahongiksi, vaikka ei itseasiassa kuulu mahonkien sukuun.

Nato ja Nyatoh ei taida olla sama rehu, koska Nato kuuluu Mora-sukuun ja Nyatoh taas Palaquium-sukuun. Ne on about sama asia, mutta toinen kasvaa filippiineillä ja toinen malesiassa. ei siinä paljoa vettä ole välissä mutta kuitenkin.

Soppaa hämmentää se, että esim. FTC on määrittänyt kaupalliseksi mahongiksi kuuluvaksi myös muita lankkuja jotka ei siihen Meliceaeaan tai swieteniaan kuulu. Lisäksi kannattaa huomata se, että vaikkei noita swietenioita nyt kuulukaan kaukoidän luonnolliseen faunaan (ollen siis Hondurasin ja itä-intian mahonkia, toiselta puolelta planeettaa siis) niin näppärät vinosilmät on istuttaneet kaakkois-aasiaan (intiaan, filippiineille, ja indonesiaan) noita swietenia-suvun rehuja sikäläisiä tarpeita kattamaan.

periaatteessa siis, on hyvinkin mahdollista että kaukoidän mela on ns. oikeaa mahonkiakin.
J.RA
22.04.2011 07:17:01
Joku sen jo tuolla vanhoissa sanoi, mutta pienellä budjetilla Epiphone ja sitten kalliimmalla Tokai. Mulla oli toi nimenomainen Tokain malli joskus ja itteäni häiritsi sen reilu bodypainoisuus. Varmaan viideksi vuodeksi hylkäsin koko LP mallin käyttökelvottomana mutta sitten jostain syystä sain hommattua Tokain LC90 ja se on nyt ollutkin seuraavat viisi vuotta melkein parasta mitä rahalla saa omilla mittareillani. Mutta käy nyt ainakin kokeilemassa miltä se Tokai omiin pikkukätösiin tuntuu!
www.circusnecropolis.com
Gimba
23.04.2011 20:20:46

Muitakin merkkejä kannattaa seurata: itse ostin mnet-torilta just Aria Pro II -merkkisen lp-kopion (MIJ) vm. 1980, ja siinä on kyllä itselle fiilistä ja mielenkiintoa enemmän kuin musaliikkeiden uusilla 500€:n kitaroilla.
Terppi
23.04.2011 20:36:18
Tuo Vintage alkoi kyllä kiinnostamaan. Kaikista hienoin tobacco sunburst jopa.

Pystyisköhän kukaan vertaamaan Vintagea Epiphoneen tai korean Tokaihin?

Niukasti sai tietoa Vintageista mutta positiivista palautetta kyllä saanut. Soi kuulemma hyvin ja hyvä tuntuma mutta miten viimeistely? Onko kitara ulkopuolisestikin siisti ja oikean Lp:n näköinen?
mopar
23.04.2011 21:44:51

Karhukoira74: Miulla yksi Epin LP Custom oli, ja en tiiä oliko susi syntyessään jo, mutta ainakaan mie en saanu säätämälläkään sitä kunnolliseksi ja mieluisaksi....
...Mutta Epistä jäi sen verta paska maku, että sitä ei meille tule.

Mulla on tommonen Epin LP Custom (made in korea). Uutena olen ostanu kymmenisen vuotta sitten ja en oo katunu.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)