Aihe: Straton quack-soundi ja mikrofonin sijainti | |
---|
|
Olen siis pohdiskellut, että mistä straton väliasentojen quack-soundi oikein saa alkunsa. Onko keskimmäisen kelan sijainnilla suuri merkitys? Mietin, että jos se keskimmäinen olisi lähempänä esim. tallamikkiä, olisiko silloin talla-keski -yhdistelmällä mahdollista saada sammakkoääntä. On se jännä.. Onko kellään kokemusta tei peräti jotakin tieteellisempää sanottavaa tähän? |
mattim 21.04.2011 20:56:27 (muokattu 21.04.2011 21:00:11) | |
|
Vaimonhakkaaja: Olen siis pohdiskellut, että mistä straton väliasentojen quack-soundi oikein saa alkunsa. Onko keskimmäisen kelan sijainnilla suuri merkitys? Mietin, että jos se keskimmäinen olisi lähempänä esim. tallamikkiä, olisiko silloin talla-keski -yhdistelmällä mahdollista saada sammakkoääntä. On se jännä.. Onko kellään kokemusta tei peräti jotakin tieteellisempää sanottavaa tähän? Tuo Quack soundi syntyi aluksi vahingossa johtuen yhtäaikaa päälläolevien mikkien tuottamien signaalien vaihe-erosta. Mikkien välimatktalla ei ole käytännönmerkitystä vaihe-ero mielesssä, vain amplitudien suuruuden suhteen. Amplitudien suuruuteen voidaan vaikuttaa käämien määrällä ja magneettien voimakkuudella, Tavallisesti tallamikit ovat kuumempia, eli niissä on enempi käämiä. "I refuse to prove that my product will make you sound better", says the guitar gear vendor "for proof denies faith, and without faith, you will hear nothing." |
Swan 21.04.2011 21:07:27 | |
|
mattim: Mikkien välimatktalla ei ole käytännönmerkitystä vaihe-ero mielesssä, vain amplitudien suuruuden suhteen. Amplitudien suuruuteen voidaan vaikuttaa käämien määrällä ja magneettien voimakkuudella, Tavallisesti tallamikit ovat kuumempia, eli niissä on enempi käämiä. Mitenkäs sitten, jos Stratoon tekee blend-kytkennän, jossa talla- ja kaulamikit on yhtä aikaa päällä, ei samanlaista nasaaliutta esiinny kuin normaaleissa väliasennoissa? Samaten jos kahden humbuckerin kitaraan lisää mikinpuolituksen, sisäkelojen ollessa aktiivisina quackia esiintyy enemmän kuin ulkokeloilla. "Once Lady Yuna fixes her hair, we leave!" >-)))> #26 S.M.A.K. |
|
Mitä on quack? Youtubesta yritin hakea esimerkkejä, mutten ymmärtänyt... Liikaa säröä! |
|
Miikathebest: Mitä on quack? Youtubesta yritin hakea esimerkkejä, mutten ymmärtänyt... http://maihinnousu.net/s/6292 Vähän tonne päin kai. |
Swan 22.04.2011 00:38:30 | |
|
Miikathebest: Mitä on quack? Youtubesta yritin hakea esimerkkejä, mutten ymmärtänyt... Se on toi Knopfler-saundi: http://www.youtube.com/watch?v=8Pa9x9fZBtY "Once Lady Yuna fixes her hair, we leave!" >-)))> #26 S.M.A.K. |
|
mattim: Tuo Quack soundi syntyi aluksi vahingossa johtuen yhtäaikaa päälläolevien mikkien tuottamien signaalien vaihe-erosta. Mikkien välimatktalla ei ole käytännönmerkitystä vaihe-ero mielesssä, vain amplitudien suuruuden suhteen. Amplitudien suuruuteen voidaan vaikuttaa käämien määrällä ja magneettien voimakkuudella, Tavallisesti tallamikit ovat kuumempia, eli niissä on enempi käämiä. nykyään ne on niin, mutta vanhoissa stratoissa ei niitä tehty erikseen johonkin kohtaa kitaraa vaan niitä otettiin laatikosta summamutikassa ja joskus kävi parempi tuuri kuin toisessa. |
PIM 22.04.2011 10:28:03 | |
|
Nimen omaan mikkien etäisyydellä on suuri merkitys syntyvälle soundille ja paljon suurempi kuin mikkiyksilöiden ominaisuuksilla. Jos straton kaula- ja tallamikit kytkee rinnakkain niin soundi on paljon lähempänä telen ominassoundia kuin straton soundia ja mikkien välinen etäisyys määrittää sen kuinka paljon mikkien poimimat signaalit on eri vaiheessa keskenään tietyllä taajuudella. Tämä video varmaan selventää asiaa kun ajattelee että värähtelevän kielen alle laittetaisi pari mikkiä erilaisille etäisyyksille toisistaan. http://www.youtube.com/watch?v=Ut7gy_7NDRI |
|
Miikathebest: Mitä on quack? Youtubesta yritin hakea esimerkkejä, mutten ymmärtänyt... Eiköhän se ihan tämä vaan ole: http://www.youtube.com/watch?v=3ZR9SQj272Y&feature=related - 0.09 |
|
Toinen siis sanoo, että etäisyys ei vaikuta, ja toinen sanoo, että vaikuttaa. Olen käsittänyt, että vaihe-erolla on joku rooli siinä soundin syntymisessä. Mutta alunperinhän keskimikki ei ollut ns reverse phase. Kun kytken humpparin rinnan( kaksi single coilia yhtä aikaan päällä), se ei quakkaa. Ihmeellistä. |
|
Tuli ensin mieleen tämä: http://www.youtube.com/watch?v=Yw74sDWPH7U -4:10 Liikaa säröä! |
PIM 22.04.2011 21:58:39 | |
|
Vaimonhakkaaja: Toinen siis sanoo, että etäisyys ei vaikuta, ja toinen sanoo, että vaikuttaa. Olen käsittänyt, että vaihe-erolla on joku rooli siinä soundin syntymisessä. Mutta alunperinhän keskimikki ei ollut ns reverse phase. Kun kytken humpparin rinnan( kaksi single coilia yhtä aikaan päällä), se ei quakkaa. Ihmeellistä. Tähän on yksinkertainen selitys, toinen on oikeassa ja toinen väärässä;) Humpparissa kelat on niin lähekkäin että ne ovat lähes samassa vaiheessa eli vaihe-eroa ei samalla tavalla synny kuin jos välimatkaa on enemmän. Yritäpä nyt vielä oikein ajatuksen kanssa katsoa se videoo, jonka aiemmin linkitin. Siinä näkyy miten kieleen syntyy taajuudesta riippuen lähes paikallaan pysyviä kohtia elikkäs nodeja ja vastaavasti niiden välille hyvinkin suurta liikettä tekeviä kohtia ja jos sulla on kaksi mikkiä, joista toinen on tälläisen noden toisella puolella ja toinen täsmälleen samalla etäisyydellä toisella puolellan niin silloin ne ovat täysin vastavaiheessa. Siitä kun liikutat toista mikkiä eri etäisyydelle niin mikit eivät enää olekaan täsmälleen vastavaiheessa vaan vaihe-ero riippuu niitten mikkien välisestä etäisyydestä sekä kielen värähtelytaajuudesta ja mikkien yhdessä poimima soundi muuttuu koko ajan kun säädät mikkien välistä etäisyyttä. |
wilo 22.04.2011 22:27:31 | |
|
Tän vois varmaan ajatella niin, että jos rinnan kytketyt kelat tai mikit ovat tietyllä etäisyydellä, quack-saundi ilmenee. Jos ovat liian lähellä (kuten humbucker-mikissä) tai liian kaukana (kuten telecasterissa), quack-saundia ei tule. Tässä vois varmaan mennä askeleen eteenpäin ja laskea optimaalisen mikkien sijoituksen quack-saundia ajatellen. Lasku voisi perustua kielen värähtelyn pituuteen tietyillä taajuuksilla. En tosin osaa arvata, mitä ne taajuudet voisi olla... |
PIM 23.04.2011 11:06:06 | |
|
wilo: Tän vois varmaan ajatella niin, että jos rinnan kytketyt kelat tai mikit ovat tietyllä etäisyydellä, quack-saundi ilmenee. Jos ovat liian lähellä (kuten humbucker-mikissä) tai liian kaukana (kuten telecasterissa), quack-saundia ei tule. Tässä vois varmaan mennä askeleen eteenpäin ja laskea optimaalisen mikkien sijoituksen quack-saundia ajatellen. Lasku voisi perustua kielen värähtelyn pituuteen tietyillä taajuuksilla. En tosin osaa arvata, mitä ne taajuudet voisi olla... Pitääpä kaivaa Variax ja Workbench naftaliinista ja kokeilla virtuaalisesti miltä mikkien välisen etäisyyden säätäminen vaikuttaa quack efektiin. Tiedä vaikka saisin aikaiseksi jonkun asiaa selventävän äänitteen tänne raadin ruodittavaksi. |
wilo 23.04.2011 11:36:46 | |
|
PIM: Pitääpä kaivaa Variax ja Workbench naftaliinista ja kokeilla virtuaalisesti miltä mikkien välisen etäisyyden säätäminen vaikuttaa quack efektiin. Tiedä vaikka saisin aikaiseksi jonkun asiaa selventävän äänitteen tänne raadin ruodittavaksi. Joo, just tollasella sen vois tehdä. Ja olihan joskus pari kitaramalliakin, joissa oli siirrettäviä mikkejä... |
|
wilo: Tän vois varmaan ajatella niin, että jos rinnan kytketyt kelat tai mikit ovat tietyllä etäisyydellä, quack-saundi ilmenee. Jos ovat liian lähellä (kuten humbucker-mikissä) tai liian kaukana (kuten telecasterissa), quack-saundia ei tule. Tässä vois varmaan mennä askeleen eteenpäin ja laskea optimaalisen mikkien sijoituksen quack-saundia ajatellen. Lasku voisi perustua kielen värähtelyn pituuteen tietyillä taajuuksilla. En tosin osaa arvata, mitä ne taajuudet voisi olla... Noinhan se menee. Tuo guack soundi syntyy joka kielellä ja efektin voimakkuus vaihtelee en mukaan miltä nauhalta niitä kieliä painelee ? Tästä syystä ei mikkien sijainti ole mielestäni se tärkein tekijä tuon soundin syntyyn. "I refuse to prove that my product will make you sound better", says the guitar gear vendor "for proof denies faith, and without faith, you will hear nothing." |
PIM 23.04.2011 13:28:55 | |
|
Joo siis mikkien sijainnilla ei ole sen suurempaa merkitystä kuin mikä on yksittäisen mikin sijainnillakaan, mutta mikkien välisellä etäisyydella taas sitten on hyvinkin suuri merkitys. |
|
PIM: Joo siis mikkien sijainnilla ei ole sen suurempaa merkitystä kuin mikä on yksittäisen mikin sijainnillakaan, mutta mikkien välisellä etäisyydella taas sitten on hyvinkin suuri merkitys. Tietyillä taajuuksillä näin on. "I refuse to prove that my product will make you sound better", says the guitar gear vendor "for proof denies faith, and without faith, you will hear nothing." |
|
Ok, eli mikkien välinen etäisyys. Löysin muuten hyvän linkin liittyen noihin värähtelykohtiin: http://www.till.com/articles/PickupResponse/index.html Mietin vaan, että jenkkifoorumeilla jotkut on modannut esim. Fender Mustangejaan vaiheenkääntökytkimellä, saaden väliasennossa aikaan quakkia. Toimisikohan tuo telessä? |
mattim 23.04.2011 14:43:54 (muokattu 23.04.2011 14:44:33) | |
|
Vaimonhakkaaja: Ok, eli mikkien välinen etäisyys. Löysin muuten hyvän linkin liittyen noihin värähtelykohtiin: http://www.till.com/articles/PickupResponse/index.html Mietin vaan, että jenkkifoorumeilla jotkut on modannut esim. Fender Mustangejaan vaiheenkääntökytkimellä, saaden väliasennossa aikaan quakkia. Toimisikohan tuo telessä? Ei käytännössä toimi kaksimikkisessä telessä. Koitettu on. "I refuse to prove that my product will make you sound better", says the guitar gear vendor "for proof denies faith, and without faith, you will hear nothing." |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|