Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kamahomostelua vai jaloa harrastamista?
1 2 3 4 58 9 10 11 12
jumara
21.04.2011 23:55:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jaahas veljet, parin päänsisäislonkeron rohkaisemana aion nyt avautua / harrastaa hieman tutkivaa journalismia aiheesta, joka vaivaa minua.
OBS! Älkööt pliis kukaan ottako seuraavasta nokkiinsa tai henkilökohtaisesti.
 
Ihmetyttääkö ketään muuta tällä palstalla jatkuvasti päätään nostava "huippu-/best in breed/state-of-art/etc." vehkeiden kanssa nysvääminen? Täällä kirjoitteleva porukka kuitenkin edustanee pääasiassa harrastaja-/puoliammattilaiskastia - silti kamapuolella vedetään täysin starbalinjaa, hankitaan ihan saatanan kalliita kitaroita ja muita vermeksiä ja useasti isoon ääneen. Tekis joskus mieli vastata jokaiseen Hei, hankin jälleen kerran kitarakamaa -ketjun viestiin, että "annaks nimmarin". Nojoo. Kaiken kruununa täällä käy elvistelemässä 17-kesäisiä janttereita, jotka aikovat tehdä unelmistaan totta tappiin vedetyn opintolainan voimin. Justjust.
 
Oon itte vetänyt viimeisen vajaan parinkymmenen vuoden aikana yli puolentuhatta keikkaa ja soittanut yli sadalla levytetyllä kipaleella, joista ainakin toistakymmentä on soinut radiossakin. Varusteina on ollut useimmiten keskihintainen japsiskeba ja JCM 800, akustisissa tarpeissa olen käyttänyt yhtä ainutta 15 v. sitten käytettynä hankittua Yamahan kuusikantista. Efektipuolella omistan pääasiassa Bossin ja Fulltonen tuotteita sekä FuzzFacen ja tietty PODin. Täysin voita ja leipää -osaston kamaa. Silti kertaakaan ei ole tullut vastaan tilannetta, jossa tilaajan tarve ei olisi tullut tyydytettyä. Studiossa tai stagella.
 
Eli kaikkien yllätykseksi (?) viiden-kuuden sadan euron kitaralla, SD/DS-1:llä ja perusstygellä voikin harjoittaa kitaristin tointa?!? Vieläpä hyvillä soundeilla. Vai voiko? Tätä palstaa lukiessa tulee välillä fiilis, ettei voi. Tosiasia on kuitenkin, että kallis kitara itsessään ei soita yhtään hittiä tai hyvää keikkaa. Silti suurimmat intohimot näyttävät täällä polarisoituvan kamoihin eikä siihen kaikkein oleellisempaan. Kaiken lisäksi voisin jakaa teille rakkaat toverit palan inhorealismia toteamalla, että se yökerhon lattialla pyörivä Kura-Eero ei pidä sua yhtään kovempana kepittäjänä skeban lavan perusteella. Taksikyytikin maksaa saman Toyotalla kuin Mersulla..
 
Miksi sitten esim. neljä tuhatta euroa kitaraan? Tiedän harrastajamuusikoita, jotka ovat valmiita tinkimään paljosta muusta (jopa lasten menoista) saadakseen jonkun tietyn "premium-kitaran". Itse en ole. Koska se ei oikeasti tee minusta yhtään parempaa soittajaa tahi viihdyttäjää.
 
Valaiskaa nihilistiä.. ;-)
 
HUOM! TÄHÄN EI KELPAA VASTAUKSEKSI, ETTÄ "EI SAATANA KUULU SULLE MIHIN KÄYTÄN RAHANI". Ei kuulukaan, tämä on paljon filosofisempi kysymys.
 
En käytä rahojani amerikkalaisiin kitaroihin, kun japanilaisiakin saa.
Juicy
21.04.2011 23:57:56
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Näillä soittotaidoilla ei ole yhtään varaa antaa kamoissa tasoitusta.
 
Fureimumeipurutoppu is attractive beautiful!
RekoS
22.04.2011 00:00:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllähän hyvät kamat pitää soittomotivaation korkeena. Ainakin itellä. Sanoisin että ihan ok kamat on, ehkä liiankin hyvät soittotaitoon verraten, mutta toisaalta kiinnostus soittoa kohtaan on pysynyt ja 6 vuotta sitten alkanut kipinä vaan ei sammu millään.
 
Miikathebest
22.04.2011 00:04:41 (muokattu 22.04.2011 00:06:59)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kamaharrastajat soittaa kitaralla vahvistinta.
 
E: Kitarakamoja harrastetaan - ei soittamista. (Toki voi harrastaa myös molempia. Ammattikamahomostelija on soitinkaupan setämiees.)
 
Liikaa säröä!
jipeeällä
22.04.2011 00:11:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyvä kysymys.
 
Mielestäni kamojen tulisi olla soittotavan - ja tyylin - jatke (ei kikkelin).
Laatusoittimet & vahvistimet antavat kukin omanlaista potentiaalia ja mahdollisuuksia muusikolle, joka tietää, mitä haluaa. Päämäärätön GAS on tautina kalliimpi kuin rutto.
Tulee olla visio, ja kykyä (myös maksu) toteuttaa se.
 
Itselläni loppupeleissä arvostan helppokäyttöistä, kestävää, luotettavaa monipuolisuutta. Sen ei tarvitse olla mitenkään erityisen kallista. Kunhan on täyttää em. ehdot.
 
McNulty
22.04.2011 00:15:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä sitä näin harrastelija-autoilijanakin on mukavampi ajella kunnon menopelillä kuin jollain rupuisella kipolla (vaikka niissäkin on välillä viehätystä) :)
 
Onhan se totta, että 100% meistä pärjäisi huomattavasti paljon vähemmälläkin. Monesti kun katsoo niiden oikeiden starojen kamppeita, niin siellä on hyvin pitkälle "peruslinjaa".
 
Tässä esim. kovasti arvostamani Dave Grohlin pedalboardi:
http://i56.tinypic.com/10fynbd.jpg
 
Muuta Foo Fighters -miehistön kamalistaa voi tsiikailla täältä:
http://acapella.harmony-central.com … -The-Stars-quot-Collection!/page273
 
Eli, hyvin hyvin pienellä ja käytännöllisellä sitä moni oikeasti illasta toiseen täysille saleille ja areenoille vetelevä tekee hommia. Eräs meidän puodin asiakas totesikin että "saman rahan tienaan tällä Epiphonen LP:llä kuin sillä Gibsonillakin... miksi siis ostaa moinen?" No joo, tavallaan totta tuokin. Tietysti Gibsonin käyttöikä voi olla monessa tapauksessa pidempi, mutta eniveis. Totta toinenpuoli niin sanotusti.
 
Miusta kuitenkin homma menee näin... Jokainen Ostaa ITSELLEEN Sellaiset Kamat Joilla Tykkää ITSE Soitella (tai joita tykkää katsella, kopeloida, ronata... mitä nyt milloinkin.)
 
What the fuck did I do?
Joees
22.04.2011 00:23:26 (muokattu 22.04.2011 00:27:23)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nii, kyllä sitä harrastelija ja ammattilainen pärjää vaikka millä. Mutta, toinen todentotta voi olla se harrastelija. Se tykkää käyttää rahansa rojuihin vaikka tietäisi pärjäävänsä vaikka millä ruiskulla. Ammattilainen taasen tarvii vaan työkalun useimmiten. Miksei toki huippulaitekin kelpaa mut jotenkin taitaa porukka silti ottaa klubeille, baareihin ja vastaaviin sen vähän halvemman jotta ei tarttis huolehtia siitä kolmentontun ruoskasta sen enempää.
 
Vihaan autovertauksia mut toiset harrastaa autoja ja ne tykkää laittaa rahansa siihen kiinni. Duuniin ne pääsis silti sillä datsunillakin.
 
Tai miksi ihmeessä valokuvausta harrastuksenaan pitävät hommaa kalliimpia järkkäreitä kun ammattilainen ottaisi sillä pokkarillakin todennäköisesti tasokkaampia, tai lähes yhtä tasokkaita kuvia.
 
Tai tenniksessä mailat, juoksemisessa kengät, pyöräilyssä pyörät jne jne.
 
Miks itseasiassa ylipäätänsä tehdään kalliimpia rojuja kun halvemmillakin pärjää? Jos niinkun sille filosofiselle linjalle lähdetään. Aivan, harrastajat harrastaa ja ammattilaiset sit hoitaa hommansa millä tahansa.
 
E: Ja mieleen tuli että sille harrastelijalle saattaa olla isokin juttu että pääsee käpistelemään jotain vähän arvokkaampaa laitetta. Sitä fiilistä ei toki sovi vähätellä. Se voi monesti piristää päivää vaikka tylsän duunipäivän jälkeen. Toiset kun eivät soita ammatikseen ja vielä pienempi sakki päätyy staroiksi.
 
Loafers
Grunge-garagerokin räimettä höystettynä powerbluesilla á la Zepukat -fox
Humina on mun särö ja feedback on mun laulaja.
Andy J.
22.04.2011 00:26:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun kamahomoudella on tätä aiemminkin mietittyäni monta eri mulle merkityksellistä syytä... Meikäläiselle kamojen kanssa touhuaminen on selkeästi tavallaan oma harrastuksensa harrastuksen sisällä: mulla on muidenkin harrastuksieni parissa ollut taipumusta hurahtaa kamahomoiluun. Lisäksi soittamani musan kaupallisen potentiaalin huomioon ottaen bändissä soittamisen ja biisien nikkaroinnin asema mun elämässä on aivan suhteettoman suuri ja tämä on tavallaan tapa ylläpitää jotain siihen liittyvää silloinkin, kun ei ole mahdollista soitella bändikavereiden kanssa.
 
...on siinä vielä sekin, että on vaan todella hienoa, kun kamat on just eikä melkein sitä, mitä itse haluaa, kun ekat keikat on aikoinaan soittanut vanerirunkoisella Vesterillä!
 
Hyviä kauppakumppaneita: jars, gaunt666, Twinkle, JPHe, slowfinger, Akilles, E Tone, jaripat, kuolio, GoshFlardon, flea laven, joppejoo, runrunrun, santeriv, StevieRayVehkakoski, p. s
TvA
22.04.2011 00:28:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Harrastaminen vie yleensä ihmisiltä vain kaksi asiaa: kaiken rahan ja kaiken vapaa-ajan. Toisilla sitä rahaa vain on enemmän. Siinä sinulle filosofointia.
 
Lindström Overdrive - Tarpeettoman kovaäänistä nuorisomusiikkia 60 ja 70-luvuilta http://www.facebook.com/pages/Lindstrom-Overdrive/114474938567902
Krice
22.04.2011 00:28:56
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jumara: Täällä kirjoitteleva porukka kuitenkin edustanee pääasiassa harrastaja-/puoliammattilaiskastia - silti kamapuolella vedetään täysin starbalinjaa, hankitaan ihan saatanan kalliita kitaroita ja
 
Millä perusteella kalliit kitarat kuuluu vain staroille? Yleensä kalliimmat kitarat on parempia. Jos on varaa hankkia sellainen niin miksi ei?
 
Andy J.
22.04.2011 00:30:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Methis:Tai tenniksessä mailat, juoksemisessa kengät, pyöräilyssä pyörät jne jne.
 
Miks itseasiassa ylipäätänsä tehdään kalliimpia rojuja kun halvemmillakin pärjää? Jos niinkun sille filosofiselle linjalle lähdetään. Aivan, harrastajat harrastaa ja ammattilaiset sit hoitaa hommansa millä tahansa.

 
Urheiluvälineiden osalta tämä aika harvoin menee näin: ammattilaisten vehkeet ovat yleensä viimeisen päälle viritettyjä ja heitä varten säädettyjä, oli kyse sitten kengistä, mailoista, pyöristä tahi suksista. Seuraavalle kaudelle näistä tulee sitten myyntiin suuren yleisön käyttöön kelpaava top-of-the-line "ammattilaismalli"... Poikkeuksia sääntöön toki on, kuten aina.
 
Hyviä kauppakumppaneita: jars, gaunt666, Twinkle, JPHe, slowfinger, Akilles, E Tone, jaripat, kuolio, GoshFlardon, flea laven, joppejoo, runrunrun, santeriv, StevieRayVehkakoski, p. s
fox
22.04.2011 00:32:38
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jumara: Jaahas veljet, , hankitaan ihan saatanan kalliita kitaroita ja muita vermeksiä ja useasti isoon ääneen. Tekis joskus mieli vastata jokaiseen Hei, hankin jälleen kerran kitarakamaa -ketjun viestiin, että "annaks nimmarin". Nojoo. .
 
No, niin kauan ku ne kamat on "omilla rahoilla" hommattu, niin mun näkökanta on se, ettei siinä ole paljon saumaa parkua sen paremmin soittimien hinnasta ku laadustakaan.
Suomalainen vitun kauhia kateus ja muu tauti toki saattaa siin hyökkäillä esiin, vai mites on laitas jumara??
Perkele, sitä saa tyystin soittotaidotonkin sälli ostaa minun puolesta vaikka neljän donitsin customshop-skeban jos hänestä tuntuu, että sellasta on vailla, eikä siihen ole kenelläkään pellellä sanan sijaa, tykkään mä. Ihmetyttää välillä tää parkuminen ja nillitys. Jumalaut, jos ei oo kunnon kamoihin varaa, niin ei se siitä parane jos täällä omaa huonouttaan itkee..jos ei oo rahaa, niin ei ole rahaa. Jos taas toisilla on niihin "saatanan kalliisiin kitaroihin" ja vahvistimiin, niin eipä sillä kitisemisellä sellasia itelleen saa, vaikka kuinka koittais sitä säälipalasta täällä yrittää herutella. Ja tasan tosi on se, että jokainen saa vapaassa maailmassa ne omat rahansa pistää juur siihen, mihin haluaa, ei siihen tarvitse "siunausta ja hyväksyntää" keneltäkään.
Nojoo. (sanoo myös JUMARA)
Itse olen korjannut ja laittanut monen tuhannen soittimia sellasille ihmisille, jotka varsinaisesti ei soita (tai osaa) mutta se ei ole minun asia vähimmässäkään määrin, eikä se oikeuta meikäläistä sen kummemmin "nimmaria pyytelemään" kyseisiltä kamojen omistajilta.
Naurettavaa tuollanen "vitun kateus ja päteminen".. Seittan, jos "kippeetä tekee", niin kannattaa hommata kunnon kamat.. ASika ajoin tosiaan näilläkin sivustoilla moista on havaiitavissa, ja, kuten JUMARA asian ilmaisi, kännissähän nää tunteet tuppaa purkautuimaan.
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
jumara
22.04.2011 00:37:06 (muokattu 22.04.2011 00:40:32)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyvä jätkät, jatkakaa.
 
Kettuherralle voisin sanoa, että en ole kännissä. En itse asiassa ole tainnut olla sitten 90-luvun.
 
Mistä muuten moinen kateusolettamus?
 
En käytä rahojani amerikkalaisiin kitaroihin, kun japanilaisiakin saa.
nakedzen
22.04.2011 00:44:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jumara: Oon itte vetänyt viimeisen vajaan parinkymmenen vuoden aikana yli puolentuhatta keikkaa ja soittanut yli sadalla levytetyllä kipaleella, joista ainakin toistakymmentä on soinut radiossakin.
 
Annaks nimmarin?
McNulty
22.04.2011 00:44:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ehkä osittain näin foorumia silmäillen, osa siitä kaasusta ja kamarumbasta on myös "statuksen" pönkittämiseen. Ei tietysti kaikilla, mutta varmasti porukkaan mahtuu niitäkin joille se tavaroiden hintalappu tai muu "hyvyysmittari" vaikuttaa kohottavasti... jollei muuhun niin omaan egoon :)
 
On kiva kuitenkin harrastaa tällei semivakavasti ja on kivaa kun itselle on löytynyt laitteita täysin erilaisista hintaluokista. On sekä kotimaista käsityötä soittimien muodossa kuin myös Squjun Affinity ja CV-sarjan Telejä. Nuille käsityösoittimille on kyllä ollut tilausta ja tarvetta... ne kun on räätälöity ihan miulle sopivin speksein. Hintalappu voi olla korkea(hko), mutta se on vain yksi puoli asiaa. Tärkein on soundi ja soitettavuus. Jos joku vaan toimii ja tuntuu hyvältä (ja omalta) niin sellainenhan pitää saada :)
 
What the fuck did I do?
jumara
22.04.2011 00:46:58 (muokattu 22.04.2011 00:48:39)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

McNulty: Ehkä osittain näin foorumia silmäillen, osa siitä kaasusta ja kamarumbasta on myös "statuksen" pönkittämiseen. Ei tietysti kaikilla, mutta varmasti porukkaan mahtuu niitäkin joille se tavaroiden hintalappu tai muu "hyvyysmittari" vaikuttaa kohottavasti... jollei muuhun niin omaan egoon :)
 
On kiva kuitenkin harrastaa tällei semivakavasti ja on kivaa kun itselle on löytynyt laitteita täysin erilaisista hintaluokista. On sekä kotimaista käsityötä soittimien muodossa kuin myös Squjun Affinity ja CV-sarjan Telejä. Nuille käsityösoittimille on kyllä ollut tilausta ja tarvetta... ne kun on räätälöity ihan miulle sopivin speksein. Hintalappu voi olla korkea(hko), mutta se on vain yksi puoli asiaa. Tärkein on soundi ja soitettavuus. Jos joku vaan toimii ja tuntuu hyvältä (ja omalta) niin sellainenhan pitää saada :)

 
Thanks, Mac. We're getting there...
 
nakedzen: Annaks nimmarin?
 
Loistosivallus, propsit siitä!!! Ei tässä mitään starboja kuitenkaan edes yritetä olla... ;-)
 
En käytä rahojani amerikkalaisiin kitaroihin, kun japanilaisiakin saa.
fox
22.04.2011 00:47:06
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jumara: Hyvä jätkät, jatkakaa.
 
Kettuherralle voisin sanoa, että en ole kännissä. En itse asiassa ole tainnut olla sitten 90-luvun.

 
No, "kettuherra" oli taas jälleen väärässä. Ei se silti muuta minun näkökantaani ko. asiaan, saati sun kirjoitukseen. Melko monia vuosia oon laitellu sekä halpiksia (jotka on yhtä tärkeitä soittimia ko. soittajille/soittimenomistajille) että myös niitä mainitsemias "v**n kalliita" instrumentteja. Mulle ne on tasan samalla viivalla. Niillä soitetaan, tai ollaan soittamatta ammatikseen/harrastukseksi, mutta ne on kuitenkin ko. henkilön henkilökohtasia soittimia. Jos kyseisessä tilanteessa se asentaja ryhtyis "tekemään jakoa" siitä, onko kyseinen henkilö "riittävän" hyvä ko. instrumentin omistajaksi, ollaan MINUN mielestä pielessä. Kirjoituksestasi paistaa, että tuossakin olen väärässä. ???
Eli kyseessä on "kama-homostelu"??
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
fox
22.04.2011 00:49:49
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jumara: Hyvä jätkät, jatkakaa.
 
Kettuherralle voisin sanoa, että en ole kännissä. En itse asiassa ole tainnut olla sitten 90-luvun.
 
Mistä muuten moinen kateusolettamus?

 
Aah, modausta kesken kaiken.. =) Kateusolettamus pohjautuu - omaan kirjoituksees.
Jos olen väärässä, niin sitten olen, ei luultavasti ole mitään merkitystä sillä. Ainakaan pitäisi, isommin.
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Wradlin
22.04.2011 00:49:50 (muokattu 22.04.2011 00:50:51)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

McNulty: Onhan se totta, että 100% meistä pärjäisi huomattavasti paljon vähemmälläkin. Monesti kun katsoo niiden oikeiden starojen kamppeita, niin siellä on hyvin pitkälle "peruslinjaa".
...
 
Eli, hyvin hyvin pienellä ja käytännöllisellä sitä moni oikeasti illasta toiseen täysille saleille ja areenoille vetelevä tekee hommia.

 
Myös Angus & Malcom Young ovat tästä loistavia esimerkkejä, yksinkertaisilla ja vähilläkin kamoilla pärjää.
 
Soittajasta itsestäänhän se homma lopulta on kiinni.
 
E:
 
jumara: Ei tässä mitään starboja kuitenkaan edes yritetä olla... ;-)
 
No mut hei, yhden kirjaimen päässä jumalasta on sekin jo jotain?
 
MikaHekkanen
22.04.2011 00:49:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Andy J.: Urheiluvälineiden osalta tämä aika harvoin menee näin: ammattilaisten vehkeet ovat yleensä viimeisen päälle viritettyjä ja heitä varten säädettyjä, oli kyse sitten kengistä, mailoista, pyöristä tahi suksista.
 
Tiedän toisesta harrastuksestani ja entisestä ammatistani sen, että ainakin yhdessä urheilulajissa välinetietoisen harrastajan välineet ovat paljon tarkemmin mitoitetut ja säädetyt kuin merkittävällä osalla ammattilaisista. Toki sitten ammattilaisissakin on paljon heitä, jotka ovat hyvin pedantteja välineittensä suhteen.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 58 9 10 11 12

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «