Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Yleistä keskustelua musiikista »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Polyrytmiikka eri musiikeissa
1
gorgongorgon
21.04.2011 12:35:57 (muokattu 21.04.2011 12:36:48)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terve,
 
Ajattelin vääntää esseen aiheesta. Esseestä ei tule järin laaja (n. 5 sivua).
 
Eli haluaisin tietää kaikki mahdolliset musiikkikulttuurit, joissa polyrytmiikkaa esiintyy/on esiintynyt.
 
Haulla sekä googlella tulee vastaan lähinnä rumpaleiden kinastelua ja pätemistä, joten ajattelin avata keskustelun aiheesta.
 
Tiedän polyrytmiikasta klassisen musiikin piirissä riittämiin, mutta siitä, missä eri musiikkikulttuureissa polyrytmiikkaa on käytetty, kaipaisin lisää tietoa.
 
Tähän menessä lähinnä Gamelan on tuttu. Afrikasta tulee myös iso kasa polyrytmiikkaa, mutta Afrikka kaipaa purkamista, koska sielä on "muutamia" eri musiikkikulttuureja.
 
Hyviä linkkejä/kirjoja aiheesta otetaan vastaan myöskin!
 
Kiitosta paljon, jossa jolla kulla löytyy asiantuntemusta.
 
Hauler
21.04.2011 12:53:45 (muokattu 21.04.2011 12:54:00)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

May:n Musics of Many Cultures -kirjasta löytyy kansanmusiikkiperäistä aineistoa, käsittelyssä on mm. Etiopian, Ghanan yhden kansan, Aasian ja Etelä-Amerikan musiikkikulttuureita. En kyllä juuri nyt muista oliko käsitellyissä aineistoissa polyrytmiikka suuressa roolissa. Afrikan lisäksi Etelä-Amerikka olisi myös iso kohde. En valitettavasti yksityiskohtaisia kirjoja nyt osaa suositella.
 
Sergei Fallinen
21.04.2011 13:29:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Titonin Worlds of musicis käsitellään ainakin yhden afrikkalaisen kansan kohdalta aika tarkkaan polyrytmiikkaa, eri rumpujen osuudet jne. Mukana ainakin siinä mikä mulla oli oli myös CD:l ne biisit. Ite oon sitä ja tota Musics of many culturesia joskus tenttiin lukenut, molemmis on tosiaan sen verran paljon asiaa et voi tehdä tiukkaa 5 sivuun ahtaa - Worlds of music on yksityiskohtasempi ja biisilähtösempi, Musics of many cultures taas kattaa tarkemmin kaikki musakulttuurit mitenkään erityisemmin polyrytmiikkaan pysähtymättä.
 
Sergei Fallinen
21.04.2011 13:30:20 (muokattu 21.04.2011 13:30:31)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Titonin Worlds of musicis käsitellään ainakin yhden afrikkalaisen kansan kohdalta aika tarkkaan polyrytmiikkaa, eri rumpujen osuudet jne. Mukana ainakin siinä mikä mulla oli oli myös CD:l ne biisit. Ite oon sitä ja tota Musics of many culturesia joskus tenttiin lukenut, molemmis on tosiaan sen verran paljon asiaa et voi tehdä tiukkaa 5 sivuun ahtaa - Worlds of music on yksityiskohtasempi ja biisilähtösempi, Musics of many cultures taas kattaa tarkemmin kaikki musakulttuurit mitenkään erityisemmin polyrytmiikkaan pysähtymättä.
 
e. ja luulen et jos pedanttisiks mennään niin polyrytmiikkaa esiintyy jossain muodossa kutakuinkin kaikissa musakulttuureissa
 
crestfall
21.04.2011 13:40:02
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ruotsalaisen djent-väestön musiikkikulttuuri.
 
Kelpaisiko ilmainen instrumentaalimusiikki? Ihmettele & ihastu: http://www.svetogorsk.fi
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «