Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Tietokoneet ja musiikkiohjelmat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Musiikkiohjelma aloittelialle
1
sepsu35
19.04.2011 20:22:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikäs olisi hyvä musiikki ohjelma aloittelialle? tarkoitus olisi tehdä koko biisit kokonaan koneella ja ohjelma pitäis olla ilmainen ja sillä pitäis voida myös tallentaa kätteni jäljet.
 
Janzu78
19.04.2011 21:26:45
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sepsu35: Mikäs olisi hyvä musiikki ohjelma aloittelialle? tarkoitus olisi tehdä koko biisit kokonaan koneella ja ohjelma pitäis olla ilmainen ja sillä pitäis voida myös tallentaa kätteni jäljet.
 
Pistä hieman enemmän yksityiskohtia, niin on helpompi vinkata. Esim. mikä kone / käyttis.
 
http://www.youtube.com/user/kb1629 | http://soundcloud.com/rationalizer
JPQ
20.04.2011 08:27:34
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos ei ole vielä konetta ja käyttistä lukkoon löyty ehdotan OS X ja Garageband.
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
Kalmo
20.04.2011 11:57:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos lähdetään koneen hankinnasta, niin kyllähän Mac+Garageband on helpoin tie.
 
Muussa tapauksessa:
En tiedä, onko missään ilmaisessa sekvensserisoftassa mukana kylliksi VSTtä kokonaisten biisien väsäämiseksi. Luulen, että osaset ovat murusina maailmalla kuin se kuuluisa soittajan leipä.
 
Helpoimmalla selviää, kun etsii jostain Computer Music-lehden. Sen kansi-DVD:llä on kaikki softa, mitä musanteon aloittamiseksi tarvitaan, aloittelijan opas mukaanlukien.
Englanninkielentaito on tietysti välttämätöntä. Tätä tavaraa ei juuri suomeksi löydy.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
passe
20.04.2011 13:10:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Suosittelen aloittamaan mahdollisimman yksinkertaisella ja selkeällä softalla, muuten mennään helposti perse edellä puuhun. Sitten kun hallitset softan kokonaisvaltaisesti ja niin voit pävittää astetta kattavampaan. Minä suosittelen varauksetta tätä:
 
http://www.kreatives.org/kristal/
 
Ilmainen softa, jossa on juuri se mitä alkuun pitääkin olla perusteiden opetteluun, minun mielestäni.
 
Joskus virta katkeaa tai sitä on liikaa - mut voi tahto nuorallatanssijan nostaa ilmaan.
Kalmo
20.04.2011 13:45:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuossa Kristalissa on se ongelma, että kysyjä haluaa tehdä kaiken koneella, enkä ainakaan minä löytänyt tuon linkin specseistä varmistusta sille, että Kristal tukisi MIDIä. Ilman sitä se lienee kysyjälle aika viraton.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
passe
20.04.2011 17:58:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kalmo: Tuossa Kristalissa on se ongelma, että kysyjä haluaa tehdä kaiken koneella..
 
Aah... Konemusiikkiin lienee ihan eri softat paikallaan, niistä minä en tiedä mitään. Äänikorttien mukana tulee usein joku LE-versio jostakin softasta, ostopäätöstä kannattaa linjata vähän senkin mukaan että mikä softa siinä tulee mukana.
 
Joskus virta katkeaa tai sitä on liikaa - mut voi tahto nuorallatanssijan nostaa ilmaan.
Kalmo
20.04.2011 18:21:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hmmm...saivartelen :o) Konemusiikilla tarkoitetaan yleensä Hip Hop etc. tavaraa.
 
Kysyjä saattaa haluta tehdä perinteistä kantria tai klassista. Ihan samoilla softilla ne syntyvät, mutta ilman MIDIä on hankala pärjätä, kun niin harvoilla on esim. rumpuja kotona, ja niiden äänittäminen vaatisi sitten kuitenkin kokemusta.
 
No joo...kunhan vääntelen. Muuten olen kyllä Kristalista kuullut paljon hyvää.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
Janzu78
20.04.2011 19:19:00
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No, ketjun aloittaja voisi ehkä hieman valottaa tarkemmin mitä aikoo tehdä. Ja ennen kaikkea, mitä laitteita hänellä mahdollisesti jo on. Muuten vinkkien antaminen on hieman hankalaa.
 
http://www.youtube.com/user/kb1629 | http://soundcloud.com/rationalizer
Krister
20.04.2011 20:45:00
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kristalilla on hyvä aloittaa, mutta poloinen ei tosiaan ymmärrä midiä eli käyttö rajoittuu audioon. Suosittelen suuresti LMMS:ää. Ilmainen, asentuu Windows-koneeseen( käyttiksestä ei ole vielä tullut selkoa ketjussa) eikä käytön opettelussa pahemmin pala hermokaan. Lisäksi sen ympärillä pyörii aktiivinen foorumi, jossa kysyä vinkkejä/ neuvoa. http://lmms.sourceforge.net/
 
Elä oo tommonen. Pääset hermoistas vähemmälläkin
mattim
20.04.2011 20:47:31
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Suosittelen Reaper:ia. Siirryin siihen Kristalista, helpompi käyttää minulle. Monipuolinen, ilmainen, kuitenkin niin hyvä softa, että sen vapaaehtoisen rekisteröintimaksun maksaa suu virneessä
 
http://www.reaper.fm/
 
"I refuse to prove that my product will make you sound better", says the guitar gear vendor "for proof denies faith, and without faith, you will hear nothing."
mattim
20.04.2011 20:51:50 (muokattu 20.04.2011 21:29:47)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krister: Kristalilla on hyvä aloittaa, mutta poloinen ei tosiaan ymmärrä midiä eli käyttö rajoittuu audioon. Suosittelen suuresti LMMS:ää. Ilmainen, asentuu Windows-koneeseen( käyttiksestä ei ole vielä tullut selkoa ketjussa) eikä käytön opettelussa pahemmin pala hermokaan. Lisäksi sen ympärillä pyörii aktiivinen foorumi, jossa kysyä vinkkejä/ neuvoa. http://lmms.sourceforge.net/
 
Siistin näköinen softa hänkin, testinpa tässä illan kuluksi. Eipäs ollut minulle. Konemusaa tekevälle passeli.
 
"I refuse to prove that my product will make you sound better", says the guitar gear vendor "for proof denies faith, and without faith, you will hear nothing."
Kalmo
20.04.2011 21:08:20 (muokattu 20.04.2011 21:13:10)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei se Reaperin maksu vapaaehtoinen ole, kyllä se kuuluu maksaa. Sen maksamatta jättämistä ei vain kukaan saa tietää.
 
Reaper on kyllä varsin suositeltava, koska se on jo ominaisuuksiltaan niin monipuolinen. Siihen noin 40-50 egen pintaan löytyy myös Cakewalk Music Maker ja joitain muita.
 
Computer Music-lehti maksaa irtonumerona n. 15 egeä, ja siinä on oma versio EnergyXT 2.5 Core sekvensseristä, EnergyXT sekvensseri, CM Wusik Station sampleri/syntikka, Kotka Paaax sampleri, viitisentoista syntikkaa (U-He Zebra CM, Big Tick RhinoCM, Junglist ym.), ja yli 20 efektiä (EQ:ta, kompuroita, kaikuja, delaytä, multiefektejä ym.)
 
Muistaakseni tuo EnergyXT on sellainen sekvensseri, että sitä voi pyörittää suoraan muistitikulta.
 
Tuo LMMS kieltämättä herättää uteliaisuuden.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
MDMK
22.04.2011 15:08:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krister: Suosittelen suuresti LMMS:ää. Ilmainen, asentuu Windows-koneeseen( käyttiksestä ei ole vielä tullut selkoa ketjussa) eikä käytön opettelussa pahemmin pala hermokaan. Lisäksi sen ympärillä pyörii aktiivinen foorumi, jossa kysyä vinkkejä/ neuvoa. http://lmms.sourceforge.net/
 
+1 LMMS:lle.
 
Latasin softan pari päivää sitten testailin sitä tänään nopeasti. Mukana tulee kiitettävästi plugeja, jotka ovat ihan kohtuullisia. Eivät nuo nyt parempia kaupallisia plugeja uhkaa, mutta kyllä noilla musiikkia tekee. Käyttäjäliittymä on hyvin pitkälti kopio FL Studiosta, jonka projektitiedostoja LMMS myös tukee. Osa paketin VSTi-plugeistakin on muuten melkein samanlaisia kuin FL Studion mukana tulevat. MIDI-tuki näyttäisi toimivan hyvin, eikä ainakaan mulla tullut esiin mitään latenssiongelmiakaan. Demobiisit soivat myös hyvin ja vasta-alkajalle ne on hauska lisä. VSTi-tuki vaikuttais hyvältä. Testatut VSTi:t on listattu netissä LMMS:n dokumentaatiossa. Muutaman tunnin testailun ajan LMMS toimi liukkaasti, eikä minkäänlaista takkuilua tai kaatumisia esiintynyt. Efektiplugeja en viitsinyt testata, mutta listaa niistäkin on dokumentaatiossa.
 
Mun nopea arvio on, että tää on täysin ilmainen ihan kelvollinen DAW. Käyttäjäliittymä on tosiaan melkein identtinen FL Studion kanssa ja se on sitten makuasia, mitä mieltä siitä on. Mun omat kokemukset FL Studiosta rajoittuvat version 9 demon testaamiseen.
 
Aloittelijalle näkisin isona plussana, että paketissa on kohtalaisesti tavaraa. Kun ei alussa tiedä mistään mitään, niin vie aikaa alkaa metsästää ilmaisia plugeja. LMMS:llä pääsee mukana tulevilla heti alkuun. Jos haluaa ihan pystymetsästä tulleena ilman mitään ennakko-osaamista tehdä tunnissa jonkinlaisen loopeihin perustuvan rallin, niin ilmainen Sony Acid Xpress voi olla hitusen helpompi ihan perusjuttujen oppimisen kannalta.
 
LMMS:n saitilla on muutama demobiisi, jotka soivat streamina. Lisäksi Youtubessa on joitain demobiisejä ja tutoriaaleja.
 
Joku suositteli Reaperia. Se on mun mielestä myös erinomainen softa, mutta mukana ei muistaakseni tule samalla tavalla plugeja ja demobiisejä kuin LMMS:ssä. Oppimiskäyrä voi olla Reaperilla hitusen haastavampi.
 
Renoise on myös yksi ilmainen vaihtoehto. Sen käyttäjäliittymä muistuttaa 1990-luvun demosceneajan trackereita. Eli musiikkidata rullaa pystysuunnassa. Silläkin on ihan hyviä biisejä tehty, mutta mulle se GUI on myrkkyä vaikka olen 90-luvulla trackereiden kanssa säheltänytkin.
 
-Cale
22.04.2011 16:59:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Missähän vika kun LMMS ei suostu toimimaan? Latasin montakin eri versiota, ilmoittaa aina käynnistettäessä että LMMS on havainnut virheen ja tuote on suljettava jne.
 
MDMK
22.04.2011 18:14:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

-Cale: Missähän vika kun LMMS ei suostu toimimaan? Latasin montakin eri versiota, ilmoittaa aina käynnistettäessä että LMMS on havainnut virheen ja tuote on suljettava jne.
 
Mikä käyttöjärjestelmä sulla on? Jos sulla on Windows, niin onko 32- vai 64-bittinen? Molemmille on omat asennuspaketit tarjolla. Tuskin Linux-versiota latasit kuitenkaan?
 
Mulla tosiaan ei ollut 32-bittisen Windows 7:n kanssa mitään ongelmia. Asentui nätisti, kuten se rumpupakettikin.
 
32-bittisellä Windowsilla siis toimii vain lmms-0.4.10-win32.exe (18.1 MB)
 
Pitäs olla tässä osoitteessa alimpana tarjolla olevista latausvaihtoehdoista:
 
http://sourceforge.net/projects/lmms/files/lmms/0.4.10/
 
-Cale
22.04.2011 20:11:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MDMK: Mikä käyttöjärjestelmä sulla on? Jos sulla on Windows, niin onko 32- vai 64-bittinen? Molemmille on omat asennuspaketit tarjolla. Tuskin Linux-versiota latasit kuitenkaan?
 
Mulla tosiaan ei ollut 32-bittisen Windows 7:n kanssa mitään ongelmia. Asentui nätisti, kuten se rumpupakettikin.
 
32-bittisellä Windowsilla siis toimii vain lmms-0.4.10-win32.exe (18.1 MB)
 
Pitäs olla tässä osoitteessa alimpana tarjolla olevista latausvaihtoehdoista:
 
http://sourceforge.net/projects/lmms/files/lmms/0.4.10/

 
XP. Kokeilin molempia, 32 ja 64 -bittisiä, ja 64 -bittistä ei suostunut edes yrittämään aukaista, joten lienee 32-bittinen. Kokeilin myös vanhempaa versiota 32-bittisestä ja siinäkin tulee tuo virheilmoitus. Windows -versioita siis kaikki. Yleensä on kyllä ohjelmat toimineet ja asennus onnistunut moitteetta.
 
MDMK
23.04.2011 01:51:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

-Cale: XP. Kokeilin molempia, 32 ja 64 -bittisiä, ja 64 -bittistä ei suostunut edes yrittämään aukaista, joten lienee 32-bittinen. Kokeilin myös vanhempaa versiota 32-bittisestä ja siinäkin tulee tuo virheilmoitus. Windows -versioita siis kaikki. Yleensä on kyllä ohjelmat toimineet ja asennus onnistunut moitteetta.
 
Tsekkaa läpi LMMS:n keskustelufoorumi tai heitä kysymys sinne. Siellä on muutamalla muulla ollut samaa ongelmaa XP:n ja erityisesti Service Pack 3:n kanssa:
 
http://sourceforge.net/apps/phpbb/lmms/viewtopic.php?f=7&t=157
 
En tosiaan osaa lähteä arvailemaan missä vois olla vika. Mulla asennus sujui nätisti ja softa käynnistyi normaalisti. Oletusääniasetukset eivät mulla toimineet tosin. Kaikki äänet rahisivat, mutta homma tosiaan selvisi nopeasti asetuksia muuttamalla.
 
sepsu35
24.04.2011 13:10:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sori oon ollu lomalla nii vastaus vähä viipyny. elikkäs mulla on tälläi hp:n läppäri jossa on windows 7 prerium. koko biisit pitäis saada koneella tehtyy ja tallennettuu
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «