Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Laulaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Keikalla laulaminen/Äänihuulet
1 2
Bijergo
19.04.2011 21:03:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi. Olen 30v mies ja laulanut n. 10 vuotta suht aktiivisesti. Levyttänyt, keikkaillut, eli kokemusta hiukkasen enemmän kuin pelkältä harrastepohjalta.
 
Ensialbumia äänitettäessä menetin ääneni täysin, jonka seurauksena aloitin laulunopiskelun ja aloin ottamaan laulutunteja. Myöhemmin huomasin, että laulutunneista oli ollut todellakin hyötyä ja kehitystä oli huomattavissa. Huomasin myös itse kehostani että laulaminen oli paljon aikaisempaa rennompaa.
 
Ongelmani on kuitenkin nuo keikat. Eli esimerkkinä se, että 45 min kestävän setin pystyn yksikseni esim autoa ajaessani (ja lauluasentonakin tuo on sieltä kaikkein huonommasta päästä) laulamaan kaikki kappaleet ilman että menetän ääntäni ja pystyn tekemään saman vielä useampana päivänä peräkkäin. Yleensä keikan jälkeisenä päivä kuitenkin ääneni on mennyt. Suuni ei ole kipeä, mutta kuitenkaan en saa kunnolla ääntä ulos ja tuntuu kuin äänihuulet vetelisi viimeisiä.
 
Tätä kaikkea ihmettelen kuitenkin sen takia, että ennen keikkaa avaan ääneni, veryttelen paikat yläkroppaa myöten auki. Keikalla laulaminen ei tunnu pahalta, eikä muiltakaan osin ole mitään heikkoa ilman pientä jännitystä tietysti ja minun mielestäni sekin kuuluu asiaan.
 
Laulunopettajakin on sanonut että minulla on vahva ja kirkas ääni, ja että äänen tuottamisessakaan ei mitään ongelmaa ole.
 
Olisinkin halukas tietämään onko kohtalotovereita ja kenties miten olette saaneet tuon ääniongelman korjattua. Muutenkin ehkä apuja ja hyviä keinoja juuri tuon suunalueen rentoutukseen. Jotenkin musta vaan tuntuu et mulla on suun lihaksistossa jotain jännitteitä, mitä en itsekään tiedä mutta jotka kuitenkin ilmoittavat itsestään juuri tuona keikan jälkeisenä päivänä. Apuja, vinkkejä, kaikki tervetulleita!!
 
18is9
20.04.2011 10:14:30 (muokattu 20.04.2011 10:19:17)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En ole mikään lauluguru, joten kommentteihini pitää suhtautua varoen. Minusta vaikuttaisi että sinulla on ilmiselvä ongelma siinä ettet laula keikalla niin kuin laulat autossa tai treeneissä tai tunneilla. Minkä genren musiikia laulat? Kuuletko keikalla laulamisesi yhtä hyvin kuin laulutunnilla? Ethän vain puske keikalla kompensoidaksesi sitä, ettet kuule mitä teet? Jos laulat keikalla kovempaa kuin autossa, ei ole mikään ihme että ääni on rasittunut seuraavana päivänä. Onko laulunopettajasi kuullut keikkalaulamistasi? Olisko hänelle mahdollista toimittaa keikkatallenne audiona tai mikä vielä parempaa, videona?
 
EDIT: Ja tämä on siis erittäin yleinen ongelma joka on vaivannut ihan maailmanluokan artisteja Ian Gillanista Freddie Mercuryyn.
 
"I listened hard but could not see" - YES, And You and I
Bijergo
20.04.2011 11:40:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Keikoilla pyrin saamaan monitoreihin sellaiset levelit että kuulen lauluni selvästi. Tämä tietysti ei ihan aina ole mahdollista, kuitenkin keikoilla paikan pa:n mukaan eletään.
 
Metalli on tyylilaji, mutta laulan siis puhtaasti, kuten aikasemmin mainitsin. Keikoilla myös kitaransoitto varmasti vaikuttaa omalta osaltaan tilanteeseen. Kitara kaulassa ei nyt anna kuitenkaan täysin mahdollisuutta rentouttaa koko kehoa keikoilla, kuten itse ehkä toivoisi. Pystyn myös keikkojen aikana tutkailemaan itseäni miten laulan ja säädellä laulun voimakkuutta, eli pystyn siis keskittymään siihen miten fyysisesti keikasta suoriudun, joten tuo jännityskään ei ole niin suurta, että se sokaisi silmiäni täysin.
 
Ja asiasta tekee todella vaikean se, että oikesti en tiedä mistä tota vyyhtiä pitäisi lähtä purkamaan. Aluksi ajattelin että laulutunneilla saadaan asia korjattua, mutta kun ei se varsinaisesti ole auttanut tuohon asiaan. Aikaisemmin oli ongelmia kurkunpään kanssa, mutta siitä ollaan päästy eroon kun tekniikkaa on saatu hiottua paremmaksi, mutta keikoilla vaivaa tuo ks ongelma edelleen.
 
Ja eihän tässä mitään jos vain vkloppu keikkoja olisi, mutta nuo kiertueasiat tietyllä tapaa saa aina ajatukset huonolla tapaa sekaisin.
 
Kerran olen yli 3vkon rundin vetäny. Vkon kesti ääni ja loput vedettiin väkisin ja oli toi laulusta nauttiminen aikas kaukana. Samanlaista kokemusta en todellekaan toivo kenellekään toiselle laulajalle. Itseä nuo tulevat koitokset jonnin verran aina
tietyllä tavalla ehkä siitä syystä juuri pelottaakin.
 
18is9
20.04.2011 12:20:09
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hommaappa jostakin Pro Secrets of Heavy Metal Singing, sieltä löytyy vinkkejä ammattilaisilta miten ne ovat hoitaneet tuon lämmittelyn ja palauttelun ja pitkät kiertueet. Oletko käynyt tunneilla kitaran kanssa? Minusta avainasemassa olisi miettiä että mitkä ovat ne erot keikkalaulamisen ja ääntä vahingoittamattoman laulun välillä jonka ilmiselvästi osaat hyvin. Laula joku biisi yhdellä otolla nauhalle ja ota joltain keikalta narulle saman biisin liveversio ja kuuntele että kuuluuko eroa ja jos kuuluu niin missä.
 
http://www.amazon.com/Pro-Secrets-Heavy-Rock-Singing/dp/1860744370
 
"I listened hard but could not see" - YES, And You and I
Numb
20.04.2011 12:38:41
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bijergo: Kitara kaulassa ei nyt anna kuitenkaan täysin mahdollisuutta rentouttaa koko kehoa keikoilla, kuten itse ehkä toivoisi.
 
Kävitkö tunneilla myös kitara kaulassa? Itse olen huomannut, että mulla istuallaan hengitystekniikka toimii paremmin kuin seisaallaan. Ja mikrofoniin laulaminen pyrkii myös muuttamaan tekniikkaa. Mutta mä olenkin "laulaja", eli suu auki ja sitten kuunnellaan mitä sieltä tällä kertaa tulee...
 
Tero Vaara soitti Eruptionin
Bijergo
20.04.2011 13:19:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos näin ensikäteen molemmille ;) Nauhoituksia on tullut kuunneltua ja videoita katottua ja noin ensisilmäyksellä en "soundillisesti" mitään suurempia eroja ole huomanut. Mut nyt ku tarkemmin tsekkailin noita pätkiä ja ajattelemalla asiaa ajatteli, niin voipi olla et enempi tuohon huutamisen puolelle menee, kuin verratessa levyyn. En vaan oikein tiedä miten tuota sitte alkais "harjoittelemaan" ja vyyhtiä purkamaan :-(
 
Toi kitaran vieminenkin tuonne laulutunnille vois olla ihan järkevää, niin pystyis vähän paremmin keskittymään siihen kehon toimintaan noin ihan yleisesti ja kenties muuttamaan tiettyjä asentoja, maneereja, mitä vuosien varrella on tullu.
 
Laitoin ton dvdnkin tilaukseen ;) Jostain se tutkiskelu/opettelu on aloitettava ton asian tiimoilta. Mutta jos on ilmoille antaa jotain vinkkejä edelleen, niin kaikki lämpimästi tervetulleita o/
 
18is9
20.04.2011 13:34:47
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bijergo: Mut nyt ku tarkemmin tsekkailin noita pätkiä ja ajattelemalla asiaa ajatteli, niin voipi olla et enempi tuohon huutamisen puolelle menee, kuin verratessa levyyn.
 
Luulisin että eron ei tarvi olla kovinkaan suuri, jotta eron huomaa seuraavana päivänä. Kirjassa on muistaakseni Dickinsonilta kommentti ettei se tykkää käyttää kompuraa monitoroinnissa, koska sille tulee se fiilis että volume ei nouse kun laulaa lujempaa (mikä onkin totta) ja tästä syystä se vaistomaisesti yrittää laulaa vielä lujempaa.
 
"I listened hard but could not see" - YES, And You and I
Bijergo
20.04.2011 15:43:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toi kompura-asia täytyykin muistaa. Olen myös ajatellu laululle korvamonitorointia, mut taitaa tuo mennä liika säätämiseks ku o kitarakin viel messis...
 
Numb
20.04.2011 15:52:08
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bijergo: Olen myös ajatellu laululle korvamonitorointia, mut taitaa tuo mennä liika säätämiseks ku o kitarakin viel messis...
 
En tiä, olin tossa kattomassa Von Hertzenin veljeksiä, ja napit korvissa ja instrumentit kaulassa oli kaikilla heillä.
 
Tero Vaara soitti Eruptionin
JaS
22.04.2011 16:44:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sitten, jos bändi suostuu soittamaan pikkusen hiljempaa, niin ei tule sitä fiilistä, että tarvii laulaa soittajat suohon. Lavavolyyminhän ei tarvii olla iso, kun PA:sta voi tuutata sitten lujempaa.
 
Olen ajattelua helpottaakseni päätynyt siihen, että olen ihan yksinkertaisesti vain tyhmä. -vaimoni sisko
Bijergo
27.04.2011 12:10:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No sitten tuosta korvamonitoroinnista. Osaisikohan kenties joku sanoa että voisiko tuo olla kenties ratkaisu tuohon minun ongelmaan keikalla laulettaessa, meinaan että uskaltaisiko siitä toivoa ratkaisua tähän asiaan?
 
18is9
27.04.2011 14:10:44
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oletko laulanut yleensä tulpat korvissa treeneissä/keikoilla? Jo pelkästään että korvakäytävissä on jotain tavaraa vaikuttaa siihen kuinka oma ääni "kuuluu" ja miltä laulaminen tuntuu. Itsellä ei ole korvamonitoreista kokemusta.
 
"I listened hard but could not see" - YES, And You and I
tatta
27.04.2011 15:56:33
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jep. Ei kompuraa lauluun ollenkaan. Monitoriin riittävästi alapäätä, ettei soundi kuulosta korvaan "kevyen diskantilta" ( joka saattaa hämätä korvaa ja hämätä "laulamaan ääniensä/ itsensä yli". Riittävästi vettä kaikkamatkojen aikana ja keikan jälkeen. Lisäks kalaöljyä kapseleis päivittäin, ku ennen läträttiin kalanmaksaöljyllä. Pitää limakalvot kunnossa kun reissaa, ilmasto vaihtelee ( jo pelkkä huoneilmakin, auto, baarit, muusta puhumattakaan (katupöly). Ja laulaja tarvitsee vahvat limakalvot tai sillä on aina joku flunssa tai joku muu helvetin käkimisongelma. Omaa ääntä joskus syö myös, uskokaa tai älkää, pelkkä savukoneen käyttö, joten sitäkin tarvittaessa pyydän minimoimaan. Näillä oon pärjännyt nyt viitisen vuotta, vaikka kymmenen vuotta sitten ongelmia välillä olikin. Ei mee ääni enää keikan jälkeen ja jaksaa 3, kin keikkaa peräkkäin. Pienist jutuista tulee pitkältähtäimel joskus ihan kestävääkin kehitystä :)
(Ai juu, ja oli sitten kesä tai talvi, niin ihan tavallisen antihistamiinin pumppaaminen välillä helpottaa kummasti. Allergista limakalvojen kuivumista voi olla ajoittain vuodenajasta riippumatta. Esiintyy reissaamisen rinnalla.)
 
Tatta the orginal Grazy Mama! Sepä se, so not! Jos elämää seuraa kuolema... on väistämätöntä, että me molemmat olemme yhtä aikaa perillä....
Bijergo
28.04.2011 08:15:47 (muokattu 28.04.2011 08:23:03)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin, treeneissä olen tulppia käyttäny, mut tosin vaan et asettanut ne siten ettei ne kovin paljoa suojaa. On tuntunu vaan niin oudolla ku tulppia pitää, et kaikki muu jää periaatteessa aika pimentoon sen oman äänen taakse. Keikoilla ne on sitte aina jätetty suosiolla pois, siinä pelossa et entä jos muusta ei helposti mitään selvää saa. Ehkäpä jos niitä sit jotenkin sais modifoitua omaan käyttötarkotuseen sopivaks. Tota tulppa-asiaa olen miettiny ja päättäny et seuraavaks koitan niitä, ja periaatteessa pakko totuttautua, jos jotenkin meinaan tän mun "keikkalaulamisen" kanssa edistyä. Tatalle ja kovasti kiitoksia neuvoista ;) Kaikki apu tulee tarpeeseen.
 
Chamelon
29.04.2011 10:44:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bijergo: No sitten tuosta korvamonitoroinnista. Osaisikohan kenties joku sanoa että voisiko tuo olla kenties ratkaisu tuohon minun ongelmaan keikalla laulettaessa, meinaan että uskaltaisiko siitä toivoa ratkaisua tähän asiaan?
 
Korvamonitorointi helpottaa itse laulamista, koska kuulee riittävän hyvin mitä laulaa. Tällöin ei myöskään tarvitse tehdä niin kovasti töitä laulamisen eteen, eikä niin sanotusti "puskea" laulua ulos, vaan laulu ulostulo on rentoa. Korvamonitorointi on laulajaystävällisempää, kuin perinteinen lavamonitorointi.
 
ap78
16.05.2011 13:48:25
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

1. mene laulutunnille kitarasi kanssa ja analysoi opettajan kanssa SIELLÄ tilannettasi
2. Älä analysoi keikalla yhtään mitään vaan vedä tunteella. Jos liikaa funtsit ja kelaat, sä mietit esiintyessäsi ihan vääriä asioita. Tunne liikuttaa kehoa ja keho liikuttaa mieltä. Jos yrität laulaa järjellä, kulutat silläkin ääntäsi.
 
3. Huolehdi kuulemisestasi, mutta ei liikaa. Totuttele tuntemaan kehossasi laulamisesi resonointi miltä silloin kehossa tuntuu ( ja missä tuntuu) kun homma pelittää ja ääni kestää
 
4.Älä lämppää liikaa ennen keikkaa LAULAEN. Tee huulitäryä, juokse, venyttele mutta älä liikaa laula.
 
5. Muista nesteen juonti ennen keikkaa! EI kaffee, ei kossua vaan vettä tai mehuu, ainakin sekaan.
 
6. Tupakansavu, savukoneet ja tunkkaset keikkapaikat saa allergisen ihmisen tukkoon helposti ja ääni on taas karkumatkalla.
 
Kaikista eniten veikkaisin että kitaraa soittaessasi sulla yläkropan lihakset jännittyy enemmän kuin tavallisesti, laulusi ei enää kuulosta yhtä voimakkaalta--> alat prässätä kovempaa ja äänihuulet ei o tottunut siihen että paine on liian kova. Huolehdi niskan ja hartioiden rentoudesta silloinkin kun harrastat huutamista tahi rääkymistä.
 
ELÄYDY laulamaasi tekstiin ja anna oikein tunteiden viedä ääntäsi, silloin ollaan hyvällä ja luonnollisella tiellä, oli tyylilaji mikä tahansa.
 
Mikko L
18.05.2011 01:10:10
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo tämä on todennäköisesti juurikin se että livenä et kuule itseä yhtä hyvin kuin esim. autossa tai missä tahansa tilassa jossa kitaravahvistin ei huuda täysillä. Tästä syystä alat vaistomaisesti puristaan enemmän volumea. Rehellisesti sanottuna en ole ikinä ollu tyytyväinen lavamonitorointiin ennen kuin hommasin in-earit ja suosittelen sitä ainakin kaikille laulajille.
 
Myöskin menevässä musiikissa monesti tekee mieli revitellä livenä vähän erillä tavalla kuin esim. autossa istuen. Tähän on sellainen oppisääntö että kun laulat niin pyri olemaan mahdollisimman aloillaan lavalla ja kun tulee joku instrumenttipainotteisempi kohta niin sitten voit hyppiä seinillä.
 
Pääpointti on siis että koita olla rauhassa lavalla ja laulumonitorit ei voi ikinä olla liian isolla. Tää on aivan "mental game" eli kokeilemalla se vaan löytyy. Kun kerran on studiokokemusta niin voit kuvitella olevasi studiolla nauhoittamassa...
 
Kaiken voi oppia kunhan vaan lopettaa harjoittelemisen.
artope
24.05.2011 15:32:52
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ap78: 1. mene laulutunnille kitarasi kanssa ja analysoi opettajan kanssa SIELLÄ tilannettasi
2. Älä analysoi keikalla yhtään mitään vaan vedä tunteella. Jos liikaa funtsit ja kelaat, sä mietit esiintyessäsi ihan vääriä asioita. Tunne liikuttaa kehoa ja keho liikuttaa mieltä. Jos yrität laulaa järjellä, kulutat silläkin ääntäsi.
 
3. Huolehdi kuulemisestasi, mutta ei liikaa. Totuttele tuntemaan kehossasi laulamisesi resonointi miltä silloin kehossa tuntuu ( ja missä tuntuu) kun homma pelittää ja ääni kestää
 
4.Älä lämppää liikaa ennen keikkaa LAULAEN. Tee huulitäryä, juokse, venyttele mutta älä liikaa laula.
 
5. Muista nesteen juonti ennen keikkaa! EI kaffee, ei kossua vaan vettä tai mehuu, ainakin sekaan.
 
6. Tupakansavu, savukoneet ja tunkkaset keikkapaikat saa allergisen ihmisen tukkoon helposti ja ääni on taas karkumatkalla.
 
Kaikista eniten veikkaisin että kitaraa soittaessasi sulla yläkropan lihakset jännittyy enemmän kuin tavallisesti, laulusi ei enää kuulosta yhtä voimakkaalta--> alat prässätä kovempaa ja äänihuulet ei o tottunut siihen että paine on liian kova. Huolehdi niskan ja hartioiden rentoudesta silloinkin kun harrastat huutamista tahi rääkymistä.
 
ELÄYDY laulamaasi tekstiin ja anna oikein tunteiden viedä ääntäsi, silloin ollaan hyvällä ja luonnollisella tiellä, oli tyylilaji mikä tahansa.

 
Juo vettä joka bisin välissä. Se on hyvä keino "voidella" äänihuulia.
 
"Pelimanni kolmannessa polvessa. Toisessa polvessa kuluma"
Volt
18.07.2011 17:36:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuulostaa tosiaan siltä että kyseessä voisi olla ero lauluvoimakkuudessa. Asian voinee korjata riittävän hyvällä monitoroinnilla, jolloin kuulet itsesi vaikka laulaisit hieman hiljempaakin. Toinen vaihtoehto on opetella laulamaan livetilanteissa voimakkaammin, mutta kuitenkin niin ettei se silti rasita ääntä (esim. enemmän Complete Vocal Technique -metodin Overdrive ja Edge -moodien suuntaan: http://kjelinfoto.dk/cvtbook/CVTfin2009_preview.pdf ).
 
TyhjäSointu
19.07.2011 03:47:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Volt: Kuulostaa tosiaan siltä että kyseessä voisi olla ero lauluvoimakkuudessa. Asian voinee korjata riittävän hyvällä monitoroinnilla, jolloin kuulet itsesi vaikka laulaisit hieman hiljempaakin. Toinen vaihtoehto on opetella laulamaan livetilanteissa voimakkaammin, mutta kuitenkin niin ettei se silti rasita ääntä (esim. enemmän Complete Vocal Technique -metodin Overdrive ja Edge -moodien suuntaan: http://kjelinfoto.dk/cvtbook/CVTfin2009_preview.pdf ).
 
Yhdyn tähän. Itseään ei keikoilla välttämättä kuule ollenkaan, niin ikävää kuin se onkin. Itselläni on sinänsä paha sanoa tähän paljoakaan, koska klassista laulaessa en usein mikkiä joudu käyttämään mutta uskoisin näin. + Että mikäli lisäät volyymia väärällä tavalla, saatat kuulemattasi puskea äänihuulilla hieman liikaa mikä rasittaa niitä suht huomaamatta. Kannattaa siis harjoitella myös hengitystekniikkaa entistä enemmän ja lisäämään volyymia äänihuulten sijaan pallean ja tuen avulla. Ja mikäli nämä ovat jo hallussa niin kertaushan on opintojen äiti - muusikko palaa aina jäljilleen... :)
 
"Take a piece of the sky Make it rain cherry wine Give her love, give her life Give her mine" Angie Aparo - Wonderland
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «