Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Livetoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Digitiski
1 2
Mr General
04.04.2011 11:51:46 (muokattu 04.04.2011 11:52:42)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Näistähän on ollut paljon keskustelua esim digitiskiketjussa johon olen itsekin osallistunut, mutta otetaan nyt vielä uusi keskustelunavaus. Itse olen analogimiehiä todella tiukasti, mutta myönnetään että digilaudoille on tilauksensa. Mielellään hommaisin vaikka Digicon, mutta SD9:n hinta pompsahtaa jo ihan eri luokkaan. Hankinnassa on tärkeää hinta-laatu-suhde, kustannustehokkuus, helppokäyttöisyys ja yleinen hyväksyntä alan ammattilaisten joukossa. Tiski korvaa kokonaan toisen analogifohin (Soundcraft GB 8 + prossuräkit), joten sen pitää kelvata yleisesti myös muille kuin meikäläiselle. Lisäksi olisi plussaa jos tiskille löytyisi näppärä etäkontrollointisofta. Antakaa siis arvon kollegat mahdollisimman yleispätevää ja perusteltua kommenttia mikä olisi mielestänne paras vaihtoehto näiden reunaehtojen puitteissa.
 
EDIT: jostain syystä otsikko ei tullut kokonaan, mutta hintaluokka siis alle 10000 €
 
arig
04.04.2011 12:47:27 (muokattu 04.04.2011 12:51:20)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mr General: Antakaa siis arvon kollegat mahdollisimman yleispätevää ja perusteltua kommenttia mikä olisi mielestänne paras vaihtoehto näiden reunaehtojen puitteissa.
 
EDIT: jostain syystä otsikko ei tullut kokonaan, mutta hintaluokka siis alle 10000 €

 
Taitaa olla A&H iLive sitä mitä olet hakemassa. Kaupantekijäisenä tulee vielä CAT5 kake.
 
EDIT: Taitaa T80 + iDR32 mennä just tuohon maaliin.
 
-Turn Me Up!
Sami_T
04.04.2011 21:56:38 (muokattu 05.04.2011 07:57:15)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei tähän nyt (yllättäen) oikein ole sellaista oikeata vastausta.
 
Mainitsemassasi hintaluokassa (tai edes sinnepäin) LS9 on varmaan se kaikista idioottivarmin valinta. Kukaan siitä ei tykkää mutta aika moni suostuu hampaita kiristellen sillä vetämään. Ja osaa myös käyttää sitä. Ja kun sepällä on se file kuitenkin jo valmiina USB-tikulla taskussa niin...
 
M7 kelpaa melkein joka lähtöön mutta hinta käytetystäkin koneesta kiipee helposti sinne kymppiin (tai yli) ja pienempiin hommiin se on melko vitsikkään kokoinen ja painoinen vekotin.
 
Etupäähän jos tyrkytetään iLivea niin mä ainakin (ja varmaan myös moni muu) ottais mieluiten sen iLiven vähintään sillä T112-surfacella. Mulla on sellainen kutina että toi iLive saavuttaa koko ajan kasvavissa määrin jonkinlaista hyväksyntää mutta ei sitä minään "yleisesti hyväksyttynä" vehkeenä voi pitää vielä pitkään aikaan.
 
Niin ja omana neuvona sanoisin että älä nyt ainakaan vielä muutamaan vuoteen luovu mistään analogikamoista. Myydessä ei saa paljoa mitään mutta käyttöarvoa on ja mulle ainakin koko ajan tulee sellaista lappua pöydälle aika yllättäviltäkin tahoilta missä heti ekana lauseena on että mikään digimikseri ei käy.
 
www.showtekniikka.fi - samitorvinen.blogspot.com
NeliX4
05.04.2011 09:46:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Valitettavasti se 1-2 kpl LS9:jä taitaa olla se raideriystävällinen ratkaisu - heti analogikamojen jälkeen.
 
Itse ottaisin jonkun SAC paketti omaan käyttöön tai sitten sen 16 kan iLive boksin ja läppärin.
 
Mr General
05.04.2011 15:22:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yamaha on tietysti yleisin tiski tossa hintaluokassa, mutta niitäkin on jotka sanoo että se LS-9 ei kelpaa. Itsekään en ole kyseisen laitoksen fani. Tuohon iLiveen pitää tutustua. Yksi lisävaihtoehto olisi Soundcraft Si Compact. Sellainen olisi tulossa lähiaikoina testiin. Liekkö kenelläkään kokemusta? Näytti aika helposti hanskattavalta laudalta, kun suurin osa asioista on näkösällä heti. Omia kokemuksia pitää heittä sitten kun on testattu. Presonuksen studioliveä joku ehdotti, mutta siinä toi halpa hinta epäilyttää. Liekö tiski oikeasti hyvä..
 
Marzi
05.04.2011 22:03:05
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Soundcraftin Si Compact -sarja kannattaa tsekata. Taitaa hinnat olla piirun alle Yamahan vastaavien ja käyttölogiikka o aika paljon mukavampi. Sisällä Lexixonia, BSS:ää ym. Pikaräpläilyllä erittäin lupaava värkki ja ohjaus käy kait iPhonellakin. :)
 
Tarpeeksi on aivan liian vähän.
NeliX4
06.04.2011 12:52:30 (muokattu 06.04.2011 12:54:39)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tää http://www.airfader.com/screenshots softa vaikuttaa ihan fiksulta lisäykseltä LS9:iin. Onko jollain kokemusta tai haluisko joku kokeilla, kelllä on ko. laite.?
 
Tuohon kun lisäis viel midikonrollerin Behkun liukuboksiin, niin vanha rouskukin muuttuu aika meneväksi.?
 
pitk
06.04.2011 19:43:28
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

iLive +1.
 
Ja muistakaa se kaukokaapelimukavuus-/ kustannus. KAT5 on aika paljon halvempaa kestävänä flex-mallinakin kuin kunnollinen kupari. T-kaupan kaapelissa ei ole kuparia ;-)
 
Ja T80 pinnalla pärjää aika isonkin kattauksen kanssa, kun hiukan viitsii kelata, miten pinnan rakentaa.
 
Pitk.
 
Ryhdy roudariksi, näet maailmaa, sanoivat!
Kalkutan Konepaja
Mr General
06.04.2011 20:45:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tohon kaukokaapeliin sen verran, että se miulla on jo olemassa eikä ole T-kaupasta, vaan ihan klotzin huipputason letku. Toi Soundcraftin Compact Si alkaa ehkä olla aika vahvoilla, kunhan sen pääsee vielä testaamaan. Siihenkin on olemassa stageboksi, ja 32 ch versio stageboksilla ja kortilla jää sekin alle kymppiin ja ton kanssa voiskin tehdä niin että hommaa tiskin ja päivittää sitten siihen digikaukon, kun kyllästyy kantamaan kuparia;) Taitaapi olla edullisimmasta päästä vaihtoehtoja joissa on tuo määrä fadereita ja digikauko. Mutta testaan kyllä tuon iLivenkin, että miltä se vaikuttaisi, kun sekin näköjään kerää ääniä! Kuun lopussa varmaan teen päätöksen että ehtii kesän keikoille käyttöön.
 
LHU
19.04.2011 01:53:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

iPadiin, ilmaiseksi.
 
http://itunes.apple.com/app/ls9-stagemix/id406087165?mt=8
 
http://itunes.apple.com/us/app/m7cl-stagemix/id397288883?mt=8
 
Sami_T
19.04.2011 11:35:58
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LHU: iPadiin, ilmaiseksi.
 
http://itunes.apple.com/app/ls9-stagemix/id406087165?mt=8
 
http://itunes.apple.com/us/app/m7cl-stagemix/id397288883?mt=8

 
Hommasin just iPadin ja asensin ton Stagemixin. Pitää kyllä sanoa että vähän jäin ihmettelemään että mihinköhän käyttöön insinööri on tän softan suunnitellu.
 
Ainoa asia mitä tolla käytännössä voi tehdä on se että meet lauteelle popparin viereen seisomaan ja klikkaat "sends on fader" ja heiluttelet liukuja. Ja kanava-eq:ta pääsee kääntelemään. Ja MIXien master-eq:ta, parametristä sellaista. Jos on insertoituna graafinen niin siihen ei sitten enää pääsekään käsiksi.
 
Samoten ei pääse käsiksi gainiin, panorointiin, kompuraan, gateen, efekteihin tai patchiin.
 
Toivottavasti Yamaha lisää tohon softaan tulevaisuudessa lisää ominaisuuksia. Mutta ainakin tää nykyinen versio (1.0.2) jättää aika paljon toivomisen varaa.
 
www.showtekniikka.fi - samitorvinen.blogspot.com
Calyamaha
19.04.2011 12:35:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sami_T: Hommasin just iPadin ja asensin ton Stagemixin. Pitää kyllä sanoa että vähän jäin ihmettelemään että mihinköhän käyttöön insinööri on tän softan suunnitellu.
 
Ainoa asia mitä tolla käytännössä voi tehdä on se että meet lauteelle popparin viereen seisomaan.

 
Hmmm.... softan nimi on StageMix... :)
 
Kyllä tuota vielä kehitetään eteenpäin, sillä välin voit kytkeä vanhan läppärisi mikseriin, ajaa siinä StudioManageria ja ohjata sitä iPadilla tai Android-tabletilla:
http://www.splashtop.com/remote
 
stnprkl
19.04.2011 17:02:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sami_T: Hommasin just iPadin ja asensin ton Stagemixin. Pitää kyllä sanoa että vähän jäin ihmettelemään että mihinköhän käyttöön insinööri on tän softan suunnitellu.
 
Ainoa asia mitä tolla käytännössä voi tehdä on se että meet lauteelle popparin viereen seisomaan ja klikkaat "sends on fader" ja heiluttelet liukuja. Ja kanava-eq:ta pääsee kääntelemään. Ja MIXien master-eq:ta, parametristä sellaista. Jos on insertoituna graafinen niin siihen ei sitten enää pääsekään käsiksi.
 
Samoten ei pääse käsiksi gainiin, panorointiin, kompuraan, gateen, efekteihin tai patchiin.
 
Toivottavasti Yamaha lisää tohon softaan tulevaisuudessa lisää ominaisuuksia. Mutta ainakin tää nykyinen versio (1.0.2) jättää aika paljon toivomisen varaa.

 
Jos ihan rehellisiä ollaan ni en mä siinä popparin vieressä lauteilla ollessa edes halua päästä käsiks esmes patchiin :)
Mutta se miten mä oon ton softan ymmärtäny niin sehän vaikuttaa loistavalta, koska se mitä mä haluan siin lauteilla tehä popparin vieressä on juurikin vain kanavien tasonsäätö ja lähtöjen graafisen rukkaus ja thats it, loput tehään luurit päässä laudan vieressä oikealla kontrollipinnalla. (Se graafisen ohjaus löytyy nyt jo julkaistusta 1.5 versiosta).
 
Tää oli mun näkemys aiheeseen.
Moro
Viltsu
 
Viltsu audiokantaja
Sami_T
20.04.2011 09:39:01
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

stnprkl: Jos ihan rehellisiä ollaan ni en mä siinä popparin vieressä lauteilla ollessa edes halua päästä käsiks esmes patchiin :)
Mutta se miten mä oon ton softan ymmärtäny niin sehän vaikuttaa loistavalta, koska se mitä mä haluan siin lauteilla tehä popparin vieressä on juurikin vain kanavien tasonsäätö ja lähtöjen graafisen rukkaus ja thats it, loput tehään luurit päässä laudan vieressä oikealla kontrollipinnalla. (Se graafisen ohjaus löytyy nyt jo julkaistusta 1.5 versiosta).

 
Joo näköjään M7-versio on päivittyny tohon 1.5:een, mä oon hiplannu LS9-versiota, se on edelleen 1.0.2 ja sillä ei graafista käännellä.
 
Joka tapauksessa, olisi se mukava nähdä _natiivi_ iPad-softa noille Yamahan tiskeille mistä löytyisi ne olennaisimmat toiminnot myös etupäähommien hoitamiseen.
 
www.showtekniikka.fi - samitorvinen.blogspot.com
stnprkl
20.04.2011 11:28:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sami_T: Joo näköjään M7-versio on päivittyny tohon 1.5:een, mä oon hiplannu LS9-versiota, se on edelleen 1.0.2 ja sillä ei graafista käännellä.
 
Joka tapauksessa, olisi se mukava nähdä _natiivi_ iPad-softa noille Yamahan tiskeille mistä löytyisi ne olennaisimmat toiminnot myös etupäähommien hoitamiseen.

 
En mä etupäässäkään tolle kauko-ohjaimelle muuta tarvetta nää kun lähtöjen tasot, viiveet ja eequut (eli ihan puhtaasti systeemiasioita). Ellei sit oo tarkotus jättää lautaa lavapäähän säästääkseen kaapelissa, mut onhan se nyt tommosella miksaaminen ihan perseestä verrattuna oikeeseen pintaan. Mikseri on kuitenkin mikseri :)
Ja kun toi LS9 on siitä omastakin pinnasta vähän kankee käyttää nii siitä vielä hankalampaan/hitaampaan toimintatapaan siirtyminen on mun mielestä vain typeryyttä. Mut nääkin ny oli taas vaan mun näkemyksiä eikä niitä tarvii turhan vakavasti ottaa.
 
Viltsu audiokantaja
Katti
20.04.2011 12:17:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

stnprkl: En mä etupäässäkään tolle kauko-ohjaimelle muuta tarvetta nää kun lähtöjen tasot, viiveet ja eequut (eli ihan puhtaasti systeemiasioita). Ellei sit oo tarkotus jättää lautaa lavapäähän säästääkseen kaapelissa, mut onhan se nyt tommosella miksaaminen ihan perseestä verrattuna oikeeseen pintaan. Mikseri on kuitenkin mikseri :)
Ja kun toi LS9 on siitä omastakin pinnasta vähän kankee käyttää nii siitä vielä hankalampaan/hitaampaan toimintatapaan siirtyminen on mun mielestä vain typeryyttä. Mut nääkin ny oli taas vaan mun näkemyksiä eikä niitä tarvii turhan vakavasti ottaa.

 
Komppaan täysin... Olen yrittänyt, ja onnistunutkin rämpimään joskus jonkun firmakisan ihan tabletPC:n avulla StudioManager softaa käyttäen, mutta kyllä siinä melko lailla äitee tuli ikävä... Oikea pinta on kuitenkin oikea pinta...
...tiiä sit miten noi kilpailevat työkalut (Rolle, Digico etc.) taipuis, mutta ainakin omat kokemukset (mitkä liittyy yammuun) on olleet, että tiettyihin juttuihin toi etäohjaus on ihan passeli (popparin vieressä monitorointitason ihmettelyt jne. sekä tilanne tsekki esim joidenkin sivu/taka/what-ever viiveiden peittoalueella), mutta ei se missään nimessä oikea miksaustyökalu ole...
 
(Oonkohan tulossa vanhaks, kun ei kaikki tää uus ookaan enää niin hienoo?)
 
Sami_T
20.04.2011 13:35:58 (muokattu 20.04.2011 13:40:53)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

stnprkl: En mä etupäässäkään tolle kauko-ohjaimelle muuta tarvetta nää kun lähtöjen tasot, viiveet ja eequut (eli ihan puhtaasti systeemiasioita). Ellei sit oo tarkotus jättää lautaa lavapäähän säästääkseen kaapelissa, mut onhan se nyt tommosella miksaaminen ihan perseestä verrattuna oikeeseen pintaan. Mikseri on kuitenkin mikseri :)
 
En mä hae vaihtoehtoa "oikealle" mikserille vaan työkalua sellaisiin tilanteisiin missä etupään voi rakentaa korkeintaan checkin ajaksi tai sitä ei voi rakentaa ollenkaan. Mulla tää tilanne kävelee eteen ei nyt viikottain mutta vähintään pari kertaa kuussa, tyypillisimmin firmakisoissa. Muutamissa baareissa (ja laivoilla) on sen etupään sijainti kans sellainen että kun on ensin raapinu asiat checkissa "oikealla" mikserillä jossain siellä salin pimeimmässä takanurkassa suunnilleen tonteille niin mielellään hiippailisi siitä sitten vedon aikana sinne missä se valtaosa yleisöstä on ja tekisi siellä sitten sen hienosäädön kun kuulee saman mitä se (maksava) yleisökin kuulee. Tähän asti oon harrastanu tota Studio Managerilla ja läppärillä mutta tota systeemiä ei voi kyllä erityisen käteväksi kehua. Jos yrittää ohjata Studio Manageria tabletilla tms. niin siitä sitten seuraa omat ongelmansa kun SM on suunniteltu käytettäväksi hiirellä ja nyt sitä käytetäänkin kosketusnäytöllä.
 
www.showtekniikka.fi - samitorvinen.blogspot.com
NeliX4
20.04.2011 14:35:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kokeilitko tuota airfaderia?
 
stnprkl
20.04.2011 15:58:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sami_T: En mä hae vaihtoehtoa "oikealle" mikserille vaan työkalua sellaisiin tilanteisiin missä etupään voi rakentaa korkeintaan checkin ajaksi tai sitä ei voi rakentaa ollenkaan. Mulla tää tilanne kävelee eteen ei nyt viikottain mutta vähintään pari kertaa kuussa, tyypillisimmin firmakisoissa. Muutamissa baareissa (ja laivoilla) on sen etupään sijainti kans sellainen että kun on ensin raapinu asiat checkissa "oikealla" mikserillä jossain siellä salin pimeimmässä takanurkassa suunnilleen tonteille niin mielellään hiippailisi siitä sitten vedon aikana sinne missä se valtaosa yleisöstä on ja tekisi siellä sitten sen hienosäädön kun kuulee saman mitä se (maksava) yleisökin kuulee. Tähän asti oon harrastanu tota Studio Managerilla ja läppärillä mutta tota systeemiä ei voi kyllä erityisen käteväksi kehua. Jos yrittää ohjata Studio Manageria tabletilla tms. niin siitä sitten seuraa omat ongelmansa kun SM on suunniteltu käytettäväksi hiirellä ja nyt sitä käytetäänkin kosketusnäytöllä.
 
Niinpä niin. Meillä on niin eri tyyppisiä kisoja normaalisti eli tarpeetkin on erit. Meitsi tekee pääasiassa monitoreita (toisinaan keulaa) rokkibändeille rundiolosuhteissa ja huomattavasti vähemmässä määrin firmakisoja nykyisellään. Taisinko viime vuonna olla mukana kaikkiaan neljässä yritysjuhlassa. Eli aina oon sen etupään tai monitorilandian saanu laittaa (suht) hyville mestoille ja siinä se on saanu maata koko illan.
 
Viltsu audiokantaja
Marzi
21.04.2011 12:47:12
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun mielestä noiden iPad ym. kaukosäädinten etu on just toi monitoribalanssin ja esim. viiveiden tsekkailu. Ja miksei just esim laivameiningissä, etupään sijaitessa av-kopissa, vedon aikana salissa balanssin tsekkaaminen. Ohan toi ihan helkutan kätevää. Soundcheckissä vähenee ramppaaminen kulmaryhmillä kun voi läpyskä kädessä säätää balanssin popparikohtaisesti, seisomalla siellä missä se sitä kulmaansa kuuntelee. Cue-kulmakin antaa tietty oman osviiittansa, mut ei siellä lavan sivussa oo sama backlinen ja muiden kulmaryhmien yhteismouhina.
 
Mut ainoona kosketuksena miksaukseen, ei tietenkään. Hyvä työkalu, jota ei oo tarkoitettukaan olemaan mikään "LS-9 on iPad".
 
Vrt, mulla on iPhonessa remote Chamsysiin. Ei sillä showta oo tarkoitus ajaa, mut suunnatessa se on äärimmäisen kätevä, ei tarvi käydä joka välissä tiskillä vaihtamassa tuikkuja. Esim päivänvalossa liikkuvien etuvalojen suuntaaminen on mahdotonta jos lavalla ei seiso joku ilmoittamassa, että koska häikii. Saman voi nykysellään hoitaa itse iPuhelin kourassa. Tikapuilta par-kannuja suunnatessa homma vielä korostuu. :)
 
Tarpeeksi on aivan liian vähän.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «