Karva-Aarne 29.03.2004 18:57:32 | |
---|
Moro. Aiheesta lienee keskusteltu aikaisemminkin, mutta en niitä keskusteluja löytänyt. Siispä: Oon hankkimassa uutta bassoa. Vanha peli on tosi kevyt ja painopiste on reilusti basson kopan puolella. Nyt sitten nämä uudet, mitä oon testaillu (venterin jaskabasso..) tuntuu olevan jotenkin kummasti epätasapainossa. Kun basson antaa roikkua vapaasti, kaula sojottaa lattiaan, mikä tietysti tarkoittaa sitä, että soittaessa sitä pitäisi koko ajan kannatella vasemmalla kädellä. Olisikos arvon asiantuntijoilla neuvoja: tottuuko tommoseen kaulan kannatteluun, löytyykö apu asiaan vaikkapa kunnon tukevasta nahkaremmistä, vai pitäisikö vain etsiä toisenlainen basso; ja jos näin, niin mikä? |
Teijo K. 29.03.2004 19:03:43 | |
---|
Olisikos arvon asiantuntijoilla neuvoja: tottuuko tommoseen kaulan kannatteluun, löytyykö apu asiaan vaikkapa kunnon tukevasta nahkaremmistä, vai pitäisikö vain etsiä toisenlainen basso; ja jos näin, niin mikä? Vastaan, vaikka asiantuntija en olekaan. Ei totu, ehkä auttaa kunnon remmi, mutta ei mielestäni jos kaulapainoa on kovin hirveästi, juu munsta on paras vain etrsiä uusi sbasso. Osta joku hyvä käytetty. :-)
Gentlemen Of The World Unite - And Prepare For The Charmed Uprising.
- Anarcho-Dandyist Revolution. |
mie 29.03.2004 19:18:57 | |
---|
Minä en ole tuohon bassoissa törmännyt, mutta kitaroissa kyllä ja minä ainakin olen tottunut kitarani etupainoisuuteen. Minun kirjootuskistani et löydäkirotus virhe itä ,etkä kieli oppi etkä yhdysja väli, merkki virheet.
IHKK #10 |
Muhwi 29.03.2004 19:44:58 | |
---|
Kyllä siihen tottuu, itse tein niinpäin että estin oikeella kädella bodyä nousemasta, kunnes sitten hommasin nahkahihnan ja onkelma katosi. It wasn't me, it was the Other Guy. |
kassper 30.03.2004 12:03:10 | |
---|
Kyllä siihen tottuu, mutta ei kannata totutella. Mulla on hartiat ihan jumissa, kun mun Yamaha on törkeen kaulapainonen. Sitäpaitsi sitä joutuu koko ajan vekslaamaan ylös, ku se valuu. Suosittelen tasapainoista bassoa ostettavaks ja siihen vielä kunnon remmi, niin ei tarvitse tuhlata hierojalla käyntiin... Kun menee kovaa, niin pääsee nopeasti pois vaaratilanteista. |
poppamies 30.03.2004 12:38:21 (muokattu 30.03.2004 12:39:08) | |
---|
No joissakin jazzbassoissa on vähän tuota "vikaa". Ei ne paljon kaulapainoisia välttämättä ole mutta koska bodyn yläsarvi on suhteellisen lyhyt (verrattuna moneen hi-fi bassoon) niin sitä etu panoisuutta kuitenkin esiintyy. Eräs keino parantaa tilannetta on vaihtaa virittimet "mini tunereinin", tai umpirautaisista valumetallisiin. "G-strings are for strippers" |
absqua 30.03.2004 13:28:07 | |
---|
Olisiko mitään jos hankkisit tarpeeksi leveän ja alapinnastaan karhean nahkahihnan. Kitkan lisääminen tulee kuitenkin halvemmaksi kuin uudet viritystapit tms. Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- |
Keny 30.03.2004 13:33:36 | |
---|
Kyllähän se kannattelu on ikävää jos on kovin kaulapainoinen basso mut osittain siihen tottuu munsta. Nykyään soittelen Fender jazz Bassoilla missä on suht painava body ja mulla ainakin pysyy hyvin balansissa. Pari vuotta sitten oli Warwick jazzman viiskielinen ja sen kaula tuppas kyllä painumaan mut niinku arva tuossa jo sano niin hyvä levee hihna auttaa kyllä jonkin verran. Blow wind blow, where ever you may go... - Tom Waits |
Teijo K. 30.03.2004 13:57:01 | |
---|
Olisiko mitään jos hankkisit tarpeeksi leveän ja alapinnastaan karhean nahkahihnan. Kitkan lisääminen tulee kuitenkin halvemmaksi kuin uudet viritystapit tms. Se ei kyllä aina riitä, ja silloin tuo virityskoneistokikka on ihan asianmukainen. Ehkä ei kuitenkaan välttämättä alle 300€ halpikseen kannata tuhlata hirveästi. Mutta minä olen kahdestakin syystä suorastaan vainoharhainen tuon kaulapainon suhteen. Ensimmäinen bassoni oli täysin kaulapainoinen, ja sillä opettelu oli yhtä tuskaa. Toinen syy taas on se, että kun minulla on tuo vasuri vähän viallinen... Ei mitään näkyvää, mutta senverran, että ei vain pysty kannattelemaan ja soittamaan samaan aikaan... Gentlemen Of The World Unite - And Prepare For The Charmed Uprising.
Pallisti 30.03.2004 14:43:14 | |
---|
Soittelin ennen aika paljon semmosella bassolla, missä oli kaulassa kaikki pano. Roikku aina ihan levottomasti, jos ei oolut joku käsi kannattelemassa. Ei ollut kivaa. |
Maisteri 30.03.2004 14:50:57 | |
---|
Kyllä lievään kaulapainoisuuteen tottuu äkkiä. Oon soitellu aktiivisemmin vasta kuukauden verran vasta hankkimallani Epiphonen Thunderbirdillä, ja jo tässä vaiheessa on outous ja häiritsevyys lähes tyystin kadonnut. Hihnatappien uudelleenasemointi auttaa paljonkin. Siirsin etutappia tosta TB:stä aika reilusti alaspäin. Vähän jäi etupainoa, muttei pahasti. Nahkahihnasta, ainakaan "T-kaupan halpis" -sellaisesta, ei ollut apua. Ikävästi aiheutti kitkaa hartioihin. Joku pidempi, lyhyellä, siirrettävällä nahkaosalla varustettu hihna saattaisi helpottaa soittoa ehkä vielä hiukan minun tapauksessani...? |
balzary 30.03.2004 14:58:17 | |
---|
Kyllä lievään kaulapainoisuuteen tottuu äkkiä. Oon soitellu aktiivisemmin vasta kuukauden verran vasta hankkimallani Epiphonen Thunderbirdillä, ja jo tässä vaiheessa on outous ja häiritsevyys lähes tyystin kadonnut. Hihnatappien uudelleenasemointi auttaa paljonkin. Siirsin etutappia tosta TB:stä aika reilusti alaspäin. Vähän jäi etupainoa, muttei pahasti. Nahkahihnasta, ainakaan "T-kaupan halpis" -sellaisesta, ei ollut apua. Ikävästi aiheutti kitkaa hartioihin. Joku pidempi, lyhyellä, siirrettävällä nahkaosalla varustettu hihna saattaisi helpottaa soittoa ehkä vielä hiukan minun tapauksessani...? välillä oon ihmetelly että miks kaikki valmistajat tunkee sen taaemman hihnatapin sinne "perinteiseen" paikkaan. jos sitä siirtäis vähän ylemmäksi (olikohan nyt nämä fame/mayonaise bassot vai mitkä lie missä näin oli ), niin varmaan auttas asiaa jonkun verran. tai sitten se hihna on tungettava haarovälin kautta, ala jape karjalainen ismo alangon bändistä :) |
SaBer 30.03.2004 15:05:11 | |
---|
välillä oon ihmetelly että miks kaikki valmistajat tunkee sen taaemman hihnatapin sinne "perinteiseen" paikkaan. jos sitä siirtäis vähän ylemmäksi (olikohan nyt nämä fame/mayonaise bassot vai mitkä lie missä näin oli ), niin varmaan auttas asiaa jonkun verran. Sama täällä... Olen monta kertaa kuullut, että tuo auttaisi. Voisi sitä kai asentaa toisen tapin vähän ylemmäs, kun on munkin spassossa vähän tota vikaa. "En ainakaan kokeilematta testaisi." ..."Tarkoitin tietysti että en ostamatta testaisi." -Niskamies |
balzary 30.03.2004 15:08:08 | |
---|
Sama täällä... Olen monta kertaa kuullut, että tuo auttaisi. Voisi sitä kai asentaa toisen tapin vähän ylemmäs, kun on munkin spassossa vähän tota vikaa. ei vaan anna luonto periksi alkaa warwickia porailemaan. varsinkaan kun sitä leveätä hihnaakaan ei ole testattu :) pitääpä käydä lähikaupan suutarisedältä kysymässä paljon maksais mother of all guitar straps. |
Voisi sitä kai asentaa toisen tapin vähän ylemmäs, kun on munkin spassossa vähän tota vikaa. Kyllä sen pitäisi auttaa asiaa. Hi-Fi bassoissa tuon tapin paikka on n. 5 cm keskiviivasta ylöspäin. "G-strings are for strippers" |
Keny 30.03.2004 15:37:35 | |
---|
Kyllä sen pitäisi auttaa asiaa. Hi-Fi bassoissa tuon tapin paikka on n. 5 cm keskiviivasta ylöspäin. Juu mun Gary Willis basossa on kaks tappii siel takana niin voi valikoida et kumpaa käyttää.Ite käytän sitä ylempää. Blow wind blow, where ever you may go... - Tom Waits |
absqua 30.03.2004 15:47:58 (muokattu 30.03.2004 15:48:20) | |
---|
Se ei kyllä aina riitä, ja silloin tuo virityskoneistokikka on ihan asianmukainen. Oletko vakavissasi siinä että virityskoneistoa vaihtamalla saisi painoa pois niin paljon että sillä olisi oikeasti jotain merkitystä tuohon tasapainoon? Kyllä ne ns. pikkukoneistot kuitenkin jotain painaa, jolloin se painoero alkaa olla jo todella marginaalinen mun mielestäni. Voi olla etten minä vain käsitä tuota ideaa mutta helpommalta ja järkevämmältä tuntuisi sitten vaikka painon lisääminen bodyn takapäähän kuin joidenkin kymmenien grammojen hienosäätö kalliita virityskoneistoja ostelemalla. Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- |
Teijo K. 30.03.2004 15:55:18 | |
---|
Oletko vakavissasi siinä että virityskoneistoa vaihtamalla saisi painoa pois niin paljon että sillä olisi oikeasti jotain merkitystä tuohon tasapainoon? Kyllä ne ns. pikkukoneistot kuitenkin jotain painaa, jolloin se painoero alkaa olla jo todella marginaalinen mun mielestäni. Kyllä minä ihan vakavissani sitä mieltä olen. Ja kokeillutkin olen erialaisilla virikoneilla. Eron kyllä huomaa. Tuossahan on kyse ihan perus-fysiikasta. Kaula on ikäänkuin vipuvarsi, se kaulan pituus toimii siinä soittajaa vastaan. Kokeilepa vastaavaa juttua vaikka harjanvarrella. Kun sinne laittaa toiseen päähän erikokoisia painoja, ja kokeilee milloin se vaikuttaa tasapainoon, ja kuinka paljon. Ja niissä kevyissä osittain jostain alumiinistakin tehdyissä virikoneissa on melko selkeästi eroa tuollaisiin rautajötiköihin mitä Fender esimerkiksi käyttää. Näin sen olen nähnyut, kun olen näitä väsäillyt. Gentlemen Of The World Unite - And Prepare For The Charmed Uprising.
absqua 30.03.2004 16:17:43 (muokattu 30.03.2004 16:42:30) | |
---|
Kyllä minä ihan vakavissani sitä mieltä olen. Ja kokeillutkin olen erialaisilla virikoneilla. Eron kyllä huomaa. Tuossahan on kyse ihan perus-fysiikasta. Kaula on ikäänkuin vipuvarsi, se kaulan pituus toimii siinä soittajaa vastaan. Kokeilepa vastaavaa juttua vaikka harjanvarrella. Kun sinne laittaa toiseen päähän erikokoisia painoja, ja kokeilee milloin se vaikuttaa tasapainoon, ja kuinka paljon. Ja niissä kevyissä osittain jostain alumiinistakin tehdyissä virikoneissa on melko selkeästi eroa tuollaisiin rautajötiköihin mitä Fender esimerkiksi käyttää. Näin sen olen nähnyut, kun olen näitä väsäillyt. Fysiikka on kyllä hyvinkin tuttua vipuvarsien, momenttien ja niihin liittyvien laskutoimitusten osalta, mutta silti ihmetyttää tuo, koska ei se bassonkaula nyt niin pitkä ole. (EDIT: eikä varsinkaan niin ohut ja massaton kuin harjanvarsi ;-) Tietenkin uutta soitinta suunniteltaessa tuo on tärkeää pohdintaa, mutta enpä ole itse kokeillut, joten kädet on nostettava pystyyn. :-/ Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- |
poppamies 30.03.2004 17:17:48 (muokattu 30.03.2004 17:33:20) | |
---|
Fysiikka on kyllä hyvinkin tuttua vipuvarsien, momenttien ja niihin liittyvien laskutoimitusten osalta, mutta silti ihmetyttää tuo, koska ei se bassonkaula nyt niin pitkä ole. (EDIT: eikä varsinkaan niin ohut ja massaton kuin harjanvarsi ;-) -/ No ensinäkään sillä vipuvarren massalla ei ole mitään merkitystä tässä tapauksessa. Se on aivan sama painaako vipuvarsi 100g vaiko 1 kg. Kun siinne toiseen päähän lisätään 200g niin sen vaikutus on sama molemmissa tapauksissa. Tässä jotain kevennystä asiaan: http://www.lmii.com/CartTwo/thirdpr … eader=Hipshot+Ultralite+Bass+Tuners Tässä seraavassa taas kerotaan miten uusissa Fenkuissa, tässä tapauksessa "Stu Hamm Urge II" mallissa ollaan lähestytty asiaa. Pidennetty yläsarvea ja asennettu keveitä virittimiä. "The headstock and body are clearly recognizable as Fender, but with subtle refinements to the classic forms. A slightly extended upper horn, a dramatic lower cutaway for unimpeded access to the 24th fret and a sculpted heel are distinguishing characteristics of the body. The slim headstock shape and Fender/Schaller Deluxe Lightweight tuning machines help reduce the weight of the neck, which is extremely important for a bass with a two-octave scale. " "G-strings are for strippers" |