![]() 18.04.2011 20:11:51 | |
---|---|
Musta soittaminen on kivaa! Erikoisen kivaa on keikkailu. Mä otan keikoista mitä satun saamaan, vaihteluväli toistaiseksi ollut 0-2500. Mitä hintaan vaikuttaa: 1. Kuinka kivalta keikka etukäteen vaikuttaa 2. Kuinka kaukana keikkapaikkakunta on 3. Kuinka kauan on ollut edellisestä keikasta. Toistaiseksi en ole vielä joutunut maksamaan keikoista. Jos edellisestä keikasta on liian kauan ja tarjolla oleva keikkamahdollisuus on "liian hyvä" on sekin teoreettisesti mahdollista. Jos mun harrastus vielä joltakulta leivän se on kyllä väärällä alalla, ei kenenkään kunnon pron leipä voi olla kiinni mun harrastelusta. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) | |
![]() 18.04.2011 20:49:31 | |
baron: Musta soittaminen on kivaa!. Niin minustkin. En ny muista mitä musanetin säännöt sanoo, mut parempaa vastausta mulla ei ole paitti törkeästi toisesta ketjusta lainata itte itteäni: "Jos pitää kaivaa ojaa, niin paikalle tilataan ojankaivajat. Se on työtä, josta kuuluu saada liksa, vaikka ojankaivajat olis sivutoimisia tai harrastelevia lapionheiluttajia. Mutta jos haluat tehdä hiekkalinnan ja käyt kyselemässä, että saako tuohon rakentaa hiekkalinnan, niin ei siinä oikein voi kysyä, että paljonko maksat? Eikä oikein voi vedota siihen, että joutuu lapioimaan hiekkaa ihan yhtä paljon, kuin ojankaivajatkin." Kun sitä on keikkaa ja keikkaa, ni kait sitä voipi miettiä, et mikä on se bändin tavoite? Jos tarkoitus on vetää... öööh "melodista softcoreDoomia" ja sillä breikata, ni ei sil ny herranjestas lähdetä kylätoimikunnan laituritansseihin. Juu, sielt saa sen tonnin rahaa, mut pitäis ny ainakin olla se sivuproggis: Heikki ja hauskat veikot, jotka sit edes sinnepäin vetää proudMaryt, äidinpikkupojat ja mehtäkukat. One kind of music only - the good kind | |
![]() 19.04.2011 08:32:52 | |
rintapek: Niin minustkin. En ny muista mitä musanetin säännöt sanoo, mut parempaa vastausta mulla ei ole paitti törkeästi toisesta ketjusta lainata itte itteäni: "Jos pitää kaivaa ojaa, niin paikalle tilataan ojankaivajat. Se on työtä, josta kuuluu saada liksa, vaikka ojankaivajat olis sivutoimisia tai harrastelevia lapionheiluttajia. Mutta jos haluat tehdä hiekkalinnan ja käyt kyselemässä, että saako tuohon rakentaa hiekkalinnan, niin ei siinä oikein voi kysyä, että paljonko maksat? Eikä oikein voi vedota siihen, että joutuu lapioimaan hiekkaa ihan yhtä paljon, kuin ojankaivajatkin." Kun sitä on keikkaa ja keikkaa, ni kait sitä voipi miettiä, et mikä on se bändin tavoite? Jos tarkoitus on vetää... öööh "melodista softcoreDoomia" ja sillä breikata, ni ei sil ny herranjestas lähdetä kylätoimikunnan laituritansseihin. Juu, sielt saa sen tonnin rahaa, mut pitäis ny ainakin olla se sivuproggis: Heikki ja hauskat veikot, jotka sit edes sinnepäin vetää proudMaryt, äidinpikkupojat ja mehtäkukat. Toistoa, mutta edelleen täysin mainio vertaus. Nimenomaan näin. Ja hiekkalinnat ei ole ojankaivuulta pois. Talent is cheaper than table salt. What Separates the talented individual from the successful one is a lot of hard work
:Stephen King.
Talent is 1% inspiration, and 99% perspiration
:Edison. | |
![]() 19.04.2011 15:15:25 | |
- Jos itse pyydän päästä esiintymään johonkin, voin tehdä sen ilman palkkiota. Tällöin myös soitan sitä mitä itse haluan. - Jos minua pyydetään esiintymään johonkin ja saan soittaa mitä itse haluan, en välttämättä tarvitse palkkiota. Yleensä kuitenkin neuvottelen palkkiosta tässä tilanteessa. Keikan hauskuusaste on oleellista ja mahdolliset matka- yms. kulut vaikuttavat. - Jos minua pyydetään soittamaan ja pyytäjällä on erityistoiveita, pyydän lähes poikkeuksetta palkkion (poikkeus läheinen kaveri tms.). Perusteena pyynnölle on oman vapausasteen väheneminen, eli en saa soittaa mitä haluan. Kyse ei ole tällöin enää puhtaasta harrastamisesta. Lasken useimmat viihdytyskeikat, kuten hää-, baari- ja firmakeikat tähän, koska setti pitää kuitenkin suunnitella yleisön mukaan. Kahdessa jälkimmäisessä tapauksessa myös pyytäjän maksukyky vaikuttaa palkkiopyyntööni. Jos tiedän kapakan tekevän hyvät hillot kaljanmyynnillä soiton aikana, haluan osille. Ja tämä on harrastajan näkemys. Ronnie James Dio - Kiitos 1942-2010 | |
![]() 19.04.2011 15:34:51 (muokattu 19.04.2011 15:36:01) | |
alanko: Pitääkö harrastuksesta maksaa harrastajalle? Kyse on ainakin musiikin tapauksessa tuosta vapausasteesta, josta mainitsin jo ylempänä. Jos saan soittaa juuri sitä mitä itse haluan ja toivomassani paikassa, ainakin itse voin sen tehdä ilmaiseksi. Heti jos soittoon liittyy ehtoja, erilaisia pyyntöjä tai rajoituksia, vapausaste kärsii. Hääkeikalle lähteminen ei ole enää mulle puhdasta harrastamista, mä haluan siitä palkkion kompensoimaan vapausasteen vähenemistä. Olen osallistunut laskettelu -ja lumilautailukisoihin ja porukkaa on saapunut paikalle katsomaan ja viihtymään, mutta ennemmin niiltä kilpailijoilta maksua peritään kuin mitään niille maksettaisiin. Oletko itse omasta aloitteestasi osallistunut näihin? Ja oletko kokenut että saat toteuttaa harrastustasi juuri kuten haluat? Entä onko koskaan tuntunut vedätyksen makua järjestäjien taholta? Tämmönen näkökulma vaan. Keikalla en ole ollut kuin pari kertaa ja ihan vaan juomapalkalla. Juomapalkalla on yleensä pirun mukavaa! :) Ronnie James Dio - Kiitos 1942-2010 | |
![]() 19.04.2011 18:55:30 | |
baron: Toistaiseksi en ole vielä joutunut maksamaan keikoista. Jos edellisestä keikasta on liian kauan ja tarjolla oleva keikkamahdollisuus on "liian hyvä" on sekin teoreettisesti mahdollista. Tuossa onkin hyvä bisnesidea jollekin ravintolalle. Maksa tonni, niin pääset soittamaan. | |
![]() 19.04.2011 19:34:45 | |
StJerky: Tuossa onkin hyvä bisnesidea jollekin ravintolalle. Maksa tonni, niin pääset soittamaan. kyllähän sitä jossain vaiheessa uraa kannattaa jopa maksaakin hyvästä slotista jossain enkä nyt puhu mistään puustelli keikoista :D | |
![]() 19.04.2011 21:10:21 | |
StJerky: Tuossa onkin hyvä bisnesidea jollekin ravintolalle. Maksa tonni, niin pääset soittamaan. Pay to play on ihan arkipäivää jo monessa paikassa. Suomessakin. Ne on vain jollain kaljanmyyntitakuun nimillä tms. täällä. Talent is cheaper than table salt. What Separates the talented individual from the successful one is a lot of hard work
![]() 19.04.2011 21:38:57 | |
Teijo K.: Toistoa, ... Myönsin jo, sitä se on. Tää musanetti on sillai jännä paikka, et koskaan ei voi tietää kuka kirjoittaa ja kuka lukee ja miten sanoma mahtaa mennä perille. Ittestäni ny voinen kertoa sevverran, et en mä ole muuta ko helvetin huono hanuristi... mut tommoisellekin löytyy käyttöä vaik sukulaisten häissä. Lisäksi tietty olen rytmihäiriöinen runpali, jolla on bändi, ni tommoisellekin löytyy käyttöä vaik niis sukulaisen häissä, siis sen jälkeen ko koulu- ja nuokkarikeikat on soitettu. Sit vaan suurinpiirtein kuudentoista ruhtinaalliseessa iässä hoksaat, et olet soittamassa keikalla, mis et todellakaan tunne ketään, keikasta ei makseta mitään, se ei hyödytä yhtikäs mitään, mut siltä vaaditaan kauheesti ja mahdottomia. Kesäduunissa pärjää sillä, et tekee sen kahdeksan tuntia ja saa liksan, mut tuol tarttee tehdä kakskyt tuntia saadakseen keikan, limunaatin ja palan näkkileipää. Kiinnostavuus keikkaan hinnalla millä hyvänsä, tai kiinnostus lähteä mille keikalle tahansa päättyi tolla sekunnilla. Väärä bändi väärässä paikassa ei palvele ketään, eikä mitään. One kind of music only - the good kind | |
![]() 19.04.2011 22:42:53 | |
Oletko itse omasta aloitteestasi osallistunut näihin? Ja oletko kokenut että saat toteuttaa harrastustasi juuri kuten haluat? Entä onko koskaan tuntunut vedätyksen makua järjestäjien taholta? Joo, kyllä aivan omasta halusta olen näissä ollut. Eikä ole tuntunut vedätykseltä. Hauskaa on ollut kun kavereiden kanssa pääsee "kisaamaan". Lumilautapiireissähän oli jossain vaiheessa yleistä semmoinenkin, että vaikka oli rahapalkinnot, niin jo ennen kisaa laskijat sopivat keskenään, että palkkiorahat jaetaan kaikkien osallistujien kesken tasan, sitten vaan rennosti laskettiin ja pidettin hauskaa. Ei varmaan enää toimi, kun siitä on tullut jo suht iso laji... Ja ei en itse kuitenkaan ole ollut kisoissa joissa on rahaa ollut palkintona, ihan vaan jotain urheilukasseja ja huikeasti mainetta ;) No tuota ei varmaan voi oikeen musiikkiin mitenkään toteuttaa... Vai mites toimis, että kaikki bändit jotka on samassa kaupungissa samana iltana soittamassa jakaa kaikkien palkkiot keskenään tasan? :) Voishan se toimia... Juomapalkalla on yleensä pirun mukavaa! :) Kyllä vain! | |
![]() 20.04.2011 06:52:31 | |
Teijo K.: Pay to play on ihan arkipäivää jo monessa paikassa. Suomessakin. Ne on vain jollain kaljanmyyntitakuun nimillä tms. täällä. hämärästi muistelen, että jokunen vuosi sitten oli joku firma, joka tarjosi maksua vastaan keikkoja, enny muista missä baarissa. maksu taisi olla jotain satasia. ilmeisesti ei oikein ottanut bisnesidea tulta alleen kun ei ole tuosta "keikkajärjestäjästä" sen koommin mitn kuulunut.... http://ganesha-firstnewraysoftherisingsun.blogspot.com/ | |
![]() 20.04.2011 07:13:13 | |
Teijo K.: Pay to play on ihan arkipäivää jo monessa paikassa. Suomessakin. Ne on vain jollain kaljanmyyntitakuun nimillä tms. täällä. Niin siis esim.rundien tekeminen maksaa. Lämppäribändi maksaa pääesiintyjälle siitä että saa soittaa lämppärinä ja käyttöönsä pääesiintyjän kaluston ja paikalle tuoman yleisön. M.m.näistä, siis. Myös pääesiintyjä maksaa kulunsa itse ja näitä kuluja vähentämään otetaan rundeille lämppäreitä. Silti saatetaan mennä rundilla ainakin hetkellisesti tilanteeseen että fyrkat on menny kiertämiseen ja levymyynnistä tulevia rahoja on odoteltava. Ja paitamyynnistä. Se on myös pay to play. Ei jengi kuitenkaan mitään tajuu | |
![]() 20.04.2011 07:15:15 | |
Muutenkin kaikki liksoista kitisijät voi ehdottaa baareille että menevät keikalle ja myyvät ite liput ja pitävät sit ne fyrkat. Parhaassa tapauksessa baarinpitäjä on höveli eikä halua mitään vuokraa lainaamastaan tilasta eikä siitä että ottaa riskin että paikalla oleva jengi häipyy paskan esiintyjän takia. Ei jengi kuitenkaan mitään tajuu | |
![]() 20.04.2011 07:23:41 | |
sirdickyj: Muutenkin kaikki liksoista kitisijät voi ehdottaa baareille että menevät keikalle ja myyvät ite liput ja pitävät sit ne fyrkat. Parhaassa tapauksessa baarinpitäjä on höveli eikä halua mitään vuokraa lainaamastaan tilasta eikä siitä että ottaa riskin että paikalla oleva jengi häipyy paskan esiintyjän takia. Mun eka keikka oli sellainen että mä lupasin maksaa meidän pois häätämiemme asiakkaiden osuuden mutta osoittautuikin että enemmän ihmisiä tuli meidän takia kuin lähti ja siitä ilahtuneena talo maksoi jopa bändin kaljat. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) | |
![]() 20.04.2011 07:32:08 | |
baron: Mun eka keikka oli sellainen että mä lupasin maksaa meidän pois häätämiemme asiakkaiden osuuden mutta osoittautuikin että enemmän ihmisiä tuli meidän takia kuin lähti ja siitä ilahtuneena talo maksoi jopa bändin kaljat. Vähän tolleenhan sitä monessa paikassa pyöritetään edelleen. Iltaan on varattu joku kaljanmyyntiminimi ja jos se ei täyty niin bändi maksaa välirahan. Onhan siitä ollut keskustelua näilläkin palstoilla. Talent is cheaper than table salt. What Separates the talented individual from the successful one is a lot of hard work
![]() 20.04.2011 08:40:03 | |
Meillä oli kerran keikka jossa liksaksi oli sovittu 8 A-tuoppia/soittaja. Kun yksi meistä ei halua/voi juoda kaljaa niin kysyi voiko vaihtaa valkkariin. Kapakoitsija sanoi että ei käy mutta ehdotti että myísi kaljansa kapakassa ja ostaisi niillä rahoilla valkkarinsa. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) | |
![]() 20.04.2011 10:20:51 | |
Teijo K.: Vähän tolleenhan sitä monessa paikassa pyöritetään edelleen. Iltaan on varattu joku kaljanmyyntiminimi ja jos se ei täyty niin bändi maksaa välirahan. Onhan siitä ollut keskustelua näilläkin palstoilla. Joku aika sitte luin tosta. Aika huimaa touhua. Sitkeä rotta. Aina ei voi voittaa. Nää soi. | |
![]() 20.04.2011 10:44:35 | |
Minusta ketjun aloittaja on väärillä jäljillä. Hän on olevinaan ammattimuusikko, vaikka painii harrastelijabändien kanssa samassa sarjassa ja kilpailee samoista "markkinoista" niiden kanssa. Ei ole kahtaan kysymistä menenkö katsomaan RUSHia Hartwall-areenalle vai kelpaako joku harrastelijaorkesteri hoitamaan saman homman. Kun homman hoitaa kuten ammattilaiset, niin että katsojalle tarjottu kokemus on oikeasti sen kymmenen kertaa hienompi kuin harrastelijaporukalla, niin vasta se oikeuttaa pyytämään kymmenen kertaa kovempaa liksaa kuin harrastelijat. Ja vastaavasti, ei ole mitenkään perusteltua olettaa että kukaan yleisöstä alkaisi maksamaan millekään kellaricoverbändille samaa liksaa kuin ammattilaisille. Enkä puhu mistää valoshowsta enkä massiivisista puitteista, vaan tarjotusta keikkakokemuksesta. Olen nähnyt Rasmuksen sekä Children of Bodomin keikoilla molempien bändien ekojen levyjen aikaan, ja kumpikin niistä poikkesi aivan selkeästi edukseen sellaisesta perusbändistä mitä mahtuu viisitoista tusinaan. Laatu se on mistä yleisö on valmis maksamaan, ei siitä että kuvitteleeko artisti olevansa ammattilainen vaiko ei. "I listened hard but could not see" - YES, And You and I | |
![]() 20.04.2011 12:17:38 | |
^nimenomaan esitettävä biisimateriaali loppupeleissä on tärkeintä niinkuin pitääkin. ja kaikki väsähtäneet bilepändit ja koverpumput nyt painii jo lähtökohtaisesti eri sarjassa ja taistelee eri yleisöistä. | |
![]() 20.04.2011 12:35:25 | |
18is9: Minusta ketjun aloittaja on väärillä jäljillä. Hän on olevinaan ammattimuusikko, vaikka painii harrastelijabändien kanssa samassa sarjassa ja kilpailee samoista "markkinoista" niiden kanssa. Ei ole kahtaan kysymistä menenkö katsomaan RUSHia Hartwall-areenalle vai kelpaako joku harrastelijaorkesteri hoitamaan saman homman. . ... Laatu se on mistä yleisö on valmis maksamaan, ei siitä että kuvitteleeko artisti olevansa ammattilainen vaiko ei. Mielestäni olet tuossa tylyssä rinnastuksessasi kapeakatseinen. On totta, että yleisö maksaa hyvästä keikasta ihan mielellään, mutta ennenkuin bändi tulee niin tunnetuksi, että yleisö tietää, että siitä kannattaa maksaa, se voi vaatia 4-5 vuotta rundaamista omakustannuskeikoilla. Jos ammattiin valmistuneen autonasentajan tms. pitäisi tehdä ilmaiseksi töitä 5 vuotta, ennenkuin palkka alkaisi juosta, niin eipä olisi lystiä. Tässä maassa on pilvin pimein todella hyviä ammattimuusikoita, jotka saavat yleisön syttymään. Kukaan (monikaan?) ei silti halua maksaa nähdäkseen loistobasistin säestämässä Tauno Tavallista, mutta jonkun Lauri Tähkän taustalla voi soittaa ihan tusinamuusikko, eikä kukaan edes pistä merkille asiaa. Eikä muutenkaan kaikki ole, miltä näyttää. Lordin rumpali myi kämppänsä ja muutti takaisin vanhempiensa luo asumaan, että saattoi jatkaa soittamista. Tämä oli vähän ennen Euroviisuvoittoa, kun levyt olivat jo olleet listoilla. Kaikki oikeasti hyvät ammattimuusikot eivät mahdu soittamaan kassamagneetti-porukoihin, saa soitettavakseen hittimateriaalia tai pääse kaupunginorkesteriin. Sikäli kysyjän murhe oli ihan perusteltua, vaikkei se kysynnän ja tarjonnan lakeja miksikään muuta, kuten monissa kirjoituksissa todettiin. "...kuvitteleeko artisti olevansa ammattilainen...". Aika ylimielisesti sanottu. Joku, joka on opiskellut musiikkia 5-10 vuotta, opettanut sitä, ja keikkaillut, voi ihan pää pystyssä pitää itseään ammattilaisena vaikka joutuisikin elättämään itsensä Hesburgerin tiskillä. Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300
Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)