Miikathebest: Tarkoitin otelaudan öljyämistä. Myöhäistä. Maidot ovat jo maassa. Nyt lähtee, SAATANA! |
Snapo 20.04.2011 07:48:54 | |
---|
Eli eikun vaan kaupasta valkoinen rakokastelin ja body irti parvekkeelle päivettymään. Tällä välin voi verstaalla röytää otelautaa kuopalle. Kun body alkaa kellertämään yhtä lailla kun meikäläisen hampaat, lyöpi kaulan kiinni ja siinähä sitä ois Ynkkä-strato. "Mitään hyödyllistä tietoa musiikista tai soittimista täältä tuskin oppii, mutta kielioppi väännetään kuntoon vaikka väkisin." |
-JiiTee- 20.04.2011 08:46:22 (muokattu 20.04.2011 08:46:57) | |
---|
Aikanaan esim. Gibsonin les paulien sunburst oli tehty sellaisella punavärillä, joka haalistui auringon valosta, muodostaen näitä honey bursteja, lemonbursteja, unbursteja jne punavärin haalistumisasteesta riippuen. Sittemmin G-paja on virheensä korjannut ja käyttää punaista joka ei haalistu samalla tavalla. Samaten vanhat nitro lakatut Fenderit ja etenkin tietyt värit haalistu makeesti auringon valon vaikutuksesta. Näiden lisäksi nitroselluloosalakalla on tapa kellastua auringon valon vaikutuksesta ja halkeilla komeasti (checking) lämpötilaerojen nopeasta vaihtelusta johtuen. Nykypäivän värit, joita kitaroissa käytetään, on kuitenkin tehty käytännössä immuuneiksi auringonvalolle. Tsekatkaa vaikka jonkun musaliikkeen näyteikkunassa vuosia suoraa auringonvaloa saanutta kitaraa esim. jonkun suojamuovin tms alle ja veikkaan ettei "rusketusrajaa" ole havaittavissa. Mitä lakkaan tulee, niin todella harvassa nykykitarassa sitä enää on. Ymmärtääkseni lähes kaikki valmistaja käyttävät polyuretaania lakan asemasta, joka kovettuu erittäin kovaksi "muovipinnaksi", ei ole herkkä naarmuille ja kolhuille ja on (käytännössä) kellastumaton. Huhut kertoo ettei edes Gibsonin nitro ole enää nitroa, vaan poly pohjaisilla kovettajilla jatkettua, mikä tekee siitä vähemmän herkän auringon valon vaikutuksille. Historic sarjassa ymmärtääkseni käytetään vähän enemmän oikeaan nitroselluloosalakkaan kallellaan olevaa tavaraa. Eli kitaran pinnan suhteen en olisi järin huolissani auringon vaikutuksesta. Kova auringonpaiste ikkunan läpi voi kuitenkin tehdä esim seuraavia: - vahan sulaminen / valuminen mikrofoneista - kielten lämpölaajeneminen -> epävireisyys - joissain tapauksissa muovin halkeilu (teoriassa mahdollista, en ole itse törmännyt nykymuoveilla tähän) - otelaudan kuivuminen (en ole huomannut, koska öljyän joka kieltenvaihdossa otelaudan anyway) Kuten aiemmin jo todettu, paras paikka kitaralle on sen oma laukku. Itse kuitenkin roikutan sekä muovipintasia että lakkapintasia keppejä seinällä, kohdassa jossa saavat osan päivästä aurinkoannosta. |
Christeraser 20.04.2011 09:00:04 | |
---|
Miikathebest: Tarkoitin otelaudan öljyämistä. Itse asiassa harrastin tuota lähes kuukauden välein kieltenvaihdon yhteydessä. Tokkopa siis turhan vähän ainakaan. |
Turtle 20.04.2011 11:21:43 | |
---|
Telecasterin musta viisi ruuvinen plektrasuojus pullistuu mukavasti auringossa.Siis lämpölaajenee. |
Joees 20.04.2011 12:43:02 | |
---|
Christeraser: Itse asiassa harrastin tuota lähes kuukauden välein kieltenvaihdon yhteydessä. Tokkopa siis turhan vähän ainakaan. Liika on myös aina liikaa öljyämisessäkin. Kerran kaks vuodessa on oikein mainio. Loafers
Grunge-garagerokin räimettä höystettynä powerbluesilla á la Zepukat -fox
Humina on mun särö ja feedback on mun laulaja. |
RawknRawl 20.04.2011 12:54:31 | |
---|
Kellastuu kuin hirvi. Itsellä on "hieno" "varjokuva" erään 80-lukuisen Epin valkoisessa kannessa, kun pidin siluettitarraa siinä pari vuotta. Mielestäni se kellastuminen on tässä tapauksessa nimenomaan maalissa, ei lakassa. Poishan sitä ei saa kuin hiomalla maalit pois tai vetämällä uudet päälle. Sinänsä jees. Tuntee ainakin omansa. Kuka tahansa voi hypätä järveen. |
CountX 20.04.2011 14:59:03 | |
---|
Kertokaas nyt kun asia on tapetilla, että millä öljyätte otelaudan? En ole koskaan älynnyt moista toimenpidettä tehdä. Käykö hommaan sama rasva jota käytän kun runk... rasvaan perintö lipastoa? "You'll have to stand up to women, Paul. They all think they want to be liberated. But they all are secretly hungering after a big strong man with the pipe. To use a car metaphor: men were born to drive, women to be driven." -Swiss Toni |
Joees 20.04.2011 15:04:26 | |
---|
CountX: Kertokaas nyt kun asia on tapetilla, että millä öljyätte otelaudan? En ole koskaan älynnyt moista toimenpidettä tehdä. Käykö hommaan sama rasva jota käytän kun runk... rasvaan perintö lipastoa? http://www.thomann.de/fi/dandrea_lemon_oil.htm Mulla on moista. Sama tötsä ollut käytössä ehkä jostain 2003-2004 asti. Vielä on jäljellä toiselle samanmoiselle ajalle. Loafers
Grunge-garagerokin räimettä höystettynä powerbluesilla á la Zepukat -fox
Humina on mun särö ja feedback on mun laulaja. |
Entropia666 20.04.2011 15:04:57 | |
---|
CountX: Kertokaas nyt kun asia on tapetilla, että millä öljyätte otelaudan? En ole koskaan älynnyt moista toimenpidettä tehdä. Käykö hommaan sama rasva jota käytän kun runk... rasvaan perintö lipastoa? Otelautaöljyllä? |
Christeraser 20.04.2011 15:05:22 (muokattu 20.04.2011 15:06:33) | |
---|
|
Numb 20.04.2011 15:10:06 (muokattu 20.04.2011 15:12:39) | |
---|
Methis: http://www.thomann.de/fi/dandrea_lemon_oil.htm Mulla on moista. Samaa. Vähänlaisesti vajunut on. Vaikka sitä täällä ankarastikin on vastustettu, niin otelautaan voi siihen sipaista vaikka rypsiöljyä, jos ei asiakseen halua hankkia tota tai vastaavaa. Jotkut sanoo, että moiset orgaaniset oljyt hirmusti homehtuu taikka jotakin. Mut mä sanon siihen, että näpeistä lähtee kaikkea orgaanista töfkää sen verran, ettei se soitin siihen kuale taikka rupea haisemaan jos jonkin kerran oliiviöljyä laittaa :) Tero Vaara soitti Eruptionin |
Nazareth 20.04.2011 15:48:42 | |
---|
Numb: Samaa. Vähänlaisesti vajunut on. Vaikka sitä täällä ankarastikin on vastustettu, niin otelautaan voi siihen sipaista vaikka rypsiöljyä, jos ei asiakseen halua hankkia tota tai vastaavaa. Jotkut sanoo, että moiset orgaaniset oljyt hirmusti homehtuu taikka jotakin. Mut mä sanon siihen, että näpeistä lähtee kaikkea orgaanista töfkää sen verran, ettei se soitin siihen kuale taikka rupea haisemaan jos jonkin kerran oliiviöljyä laittaa :) Rypsiöljyä oon aina 9 vuoden soittoharrastukseni aikana otelautoihin käyttäny, eikä mitää ongelmia oo ollu. Kokeilin jotai meiän kitaristin lainaamaa otelautaöljyä, mutta siitä lähti niin kammottava löyhkä että olis pitäny tehä koko operaatio ulkona. Sitkeä rotta. Aina ei voi voittaa. Nää soi. |