Aihe: Mitä on sovittaminen?
1 2
Janus
18.09.2005 11:25:59
Sovittamista on kaikki se, mitä sovittamisena pidetään.
"I've re-invented my image so many times that I'm in denial that I was originally an overweight Korean woman." -David Bowie
"Mitä vaikeampi tilanne on, sitä helpommin siitä selviää. Se on asennekysymys." -Ola Elo
ten
14.12.2005 06:52:19
Keskustelin aiheesta jokunen aika sitten erään muusikkoystäväni kanssa. Päädyttiin lopputulokseen jossa...

A) sointukulku ei ole sävellys
B) melodia sointukulun päälle on sävellys
C) riffi on sävellys
D) jos kaveri A keksii kaveri B:n sointukulku+melodiahärpäkkeen päälle toisen melodian, se on myös sävellys
E) efektit, kompit, tauot, temponvaihtelut yms. ovat sovittamista

Näin siis lyhyesti. Tämä ei ole absoluuttinen totuus, vaan minun ja ystäväni mielipide... Kiitos ja näkemiin!
THV-klubi #44. "Mä oon kyllä semmonen ateisti, että mä tommoset jeesukset upotan!" -mohkis
folkrules
28.03.2011 15:02:05

Vastaanpa oikein tosi vanhaan ketjuun kun oli tämä itsellä selvityksen alla

eli linkitän Elvisy ry:n lehdestä artikkelin:

http://www.elvisry.fi/index.php?opt … -4-2010&catid=137&Itemid=83
Musacum soittamus fixus est
Epämuusikko
15.04.2011 13:48:49
Ikuinen väännön aihe, varsinkin silloin kun ei tiedetä mitä ollaan tekemässä.
6-stroke troll.
Hargon
17.04.2011 08:58:21
Kaiken kukkuraksi Suomessa ja sivistysvaltioissa on erilainen käytäntö sovittamisen suhteen.

Suomessa sovittajaksi merkitään sosialismin hengessä yleensä koko bändi. Ulkomailla merkitään vain säveltäjä ja sanoittaja, eikä ikinä puhuta mistään sovittajista. Siellä sovittaminen tarkoittaa alkuperäisen sävellyksen muuttamista
Aijaijai aijaijaijaijaijai! Hirveältä näyttää ja voi luoja, voi luoja paratkoon! - 11.10.1997
Sax-pappa
19.04.2011 11:40:21
Plussa Dr Dominantille. Hyvin kirjoitettu!
GiovanniDiRondo
21.05.2011 23:40:31

Kysyisin ihan tosissani seuraavaa kysymystä (vaikka tämä vaikuttaa ehkä hieman huvittavalta)

Meillä on bändi, jonka ohjelmistoon jostain epäselvästä syystä on johkaantunut lähinnä minun tekemiä biisejä.

Kun olen tehnyt biisit, niin mulla on ollut aika selkeät sovitusnäkemykset.

Biisit menevät kuitenkin eri treeneissä miten sattuu, eikä kukaan soittajista ole kiinnostunut antamista ohjeista, koska kaikki ovat niin eteviä "sovittajia".

Uskomatonta kyllä, tällä toimintatavalla teimme kokopitkän cd:llisen hengentuotteitamme.

Rumpalin soittamat bassarikuviot (ja monet muutkin kuviot) olivat kerrassaan sopimattomia, ja pariin raitaan jopa leikkelin rumpuraidat käytännössä miksauksessa uusiksi, kunnes kyllästyin kun pahimmat oli saatu siistittyä.

Tähän minulla oli säveltäjänä mielestäni oikeus.

Nyt kysyisin ovatko sovitukselliset ratkaisut, jotka on tehty säveltäjän ohjeiden vastaisesti (ja siis oikeastaan soittovirheitä) tekijänoikeudellista sovittamista.

Asiassa on voimassa lievä erimielisyys-tilanne, koska julkaisuvaiheessa rumpalin sovituskrediitit vedettiin kokonaan pois, vaikka alunperin oli tarkoitus jakaa krediitit tältä osin kristillisesti tasan.

Aikuista toimintaa olisi ollut tietysti sopia asiasta, mutta näin nyt vaan kävi.

Liekö vastaavasta ennakkotapausta esim. suuressa maailmassa? Rahallisesti tässä nyt ei ole mitään pelissä, mutta tilanteen ongelmallisuus kiinnostaa.
Numb
22.05.2011 15:02:18

GiovanniDiRondo:

Vahinko on jo tapahtunut, ja sinähän olet sen antanut tapahtua kun et ole pitänyt hommaa sellaisessa ryhdissä kuin sen mielestäsi pitäisi olla.

Sun tilanteessas mä varmaan antaisin rumpalille sovituskrediitit ja miettisin annanko kenkää perään.
GiovanniDiRondo
22.05.2011 17:33:55

Numb: Vahinko on jo tapahtunut, ja sinähän olet sen antanut tapahtua kun et ole pitänyt hommaa sellaisessa ryhdissä kuin sen mielestäsi pitäisi olla.

Sun tilanteessas mä varmaan antaisin rumpalille sovituskrediitit ja miettisin annanko kenkää perään.

Kiitän mielipiteestäsi. Ehkä seuraavalla kerralla harjoitutamme kappaleet ennen studion varausta vaihteeksi. :)
-Jarski-
30.08.2011 10:55:48
Jouni Antero:
Jos kappaleen voi esittää sointusäestyksellä ja laulamalla, se on yksinkertaisimmillaan sävellys. Se joka esim sitten soittaa ja nysvää siihen seitsemän kitaran riffit ja sointuvallit ja muut voi olla joko sovittaja tai instrumentoija (säveltäjällä on yleensä aika pitkälle oikeus määritellä).

Melodian tekeminen sointukiertoon/riffiin on aina säveltämistä. Harmoniastemman teko on yleensä enintään sovittamista. Riffin teko melodian/soinnutuksen alle on sovittamista.

Itseäni kiinnostaa tämä yleiseltäkin vaikuttava käsitys, jonka mukaan riffit eivät ole sävellettyjä. Etenkin jos ajatellaan, että melodian tekeminen on säveltämistä. Mikä erottaa riffin melodiasta? Se, että se soitetaan matalalta murisevalla kitaralla? Mielestäni riffi voi olla paljon muutakin kuin harmoniastemma ja sillä voi olla hyvin paljon merkitystä sävellyksen kuulemiseen ja siihen tunnelmaan, jonka sävellys saa aikaan.

Hankala määritellä selvää eroa sovittamisen ja säveltämisen välille, mutta mielestäni ne molemmat eittämättä ovat luovaa työtä. Ehkäpä ne juuri siksi karttelevatkin tarkkaa rajanvetoa, koska luovuus itsessään on ehkä jotakin ei niin järkiperäistä.
Esim. joku lentävä lause tai jotain muuta persoonallista.
Numb
30.08.2011 10:58:02 (muokattu 30.08.2011 10:59:11)

Tuolla toisessa ketjussa onpi vallan erinomainen kirjoitus tästä säveltäminensovittaminen -asiasta: http://muusikoiden.net/keskustelu/print.php?p=10146878

Koko ketju: http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=39&t=188414 Siinähän on - yllättävästi m.netiltä - aika paljon inttämistä joukossa, mutta sitä asiaakin kyl.
I've got things to see and people to do
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)