Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Puhaltimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Tenorisaksofoni
1
eskoma
18.09.2010 13:27:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Esitän lyhyen kysymyksen: On tarkoitus ostaa tenori. Millaisia hyviä vaihtoehtoja löytyy 1000-2000euron haarukasta? Ei tarvitse olla korkeaa tasoa mutta kelpoinen pilli jolla voi soitella vähän pitempäänkin. Olen katsonut muutamaa merkkiä:
TENORISAKSOFONI JTS-587GL-F JUPITER
Malli: 2JTS587GLF
Hinta: 790.00€
 
TENORISAKSOFONI YAMAHA YTS-275 EJ
Malli: 2YTS275
Hinta: 1,395.00€1,295.00€
 
Tenorisaksofoni Stagg 77-ST
Hinta 665,00€
 
Mitä arvelette? Onko muita noissa raameissa sellaisia kohtalaisen luotettavia? Hyviä asiantuntevia mielipiteitä kaivataan.. Kiitän jo etukäteen, Kiitos!
 
NeliX4
19.09.2010 16:04:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eihän täst juu oo keskusteltu, mut kummatkin hyviä.
 
Osta Soitinlaineelta (/vuokraa), niin ei tarvi sitoutua heti ja neuvovat sulle sopivan pelin.
 
ZaGaali
20.09.2010 11:38:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Esitän lyhyen kysymyksen: On tarkoitus ostaa tenori. Millaisia hyviä vaihtoehtoja löytyy 1000-2000euron haarukasta? Ei tarvitse olla korkeaa tasoa mutta kelpoinen pilli jolla voi soitella vähän pitempäänkin. Olen katsonut muutamaa merkkiä:
TENORISAKSOFONI JTS-587GL-F JUPITER
Malli: 2JTS587GLF
Hinta: 790.00€

TENORISAKSOFONI YAMAHA YTS-275 EJ
Malli: 2YTS275
Hinta: 1,395.00€1,295.00€

Tenorisaksofoni Stagg 77-ST
Hinta 665,00€

Mitä arvelette? Onko muita noissa raameissa sellaisia kohtalaisen luotettavia? Hyviä asiantuntevia mielipiteitä kaivataan.. Kiitän jo etukäteen, Kiitos!

 
Samaa miltä Nelixin kanssa. Kannattaa tutustua Soitinlaineen antiin ja alapuolella olis myös linkki sivulle missä selvennetään tätä vuokra juttua.
 
http://www.soitinlaine.fi/sumuCMS/s … u/kategorialistaus/kategoria_id/978
 
Mutta jos sun haarukka on oikeasti 1000-2000€ niin melkeimpä suosittelisin sulle tätä:
 
http://www.soitinlaine.fi/sumuCMS/s … dot/tuote_id/19275&kategoria_id=465
Vintage-malli
 
http://www.soitinlaine.fi/sumuCMS/s … edot/tuote_id/8351&kategoria_id=465
Kultalakattu-malli
 
Tämä Jupiterin 2000-series XO professional soitin on erittäin kehuttu ja ammattitason pilli,
JA HALPA (1850€)!
Vastaavia malleja Selmeriltä, Yamahalta, Buffelta, Yanagisawalta, jnejne löytyy, mutta hinnat liikkuvat 2000€ reilusti ylöspäin.
 
Joten miksi tuhlata rahaa "huonompiin" pilleihin, kun saat tuolla sinun antamallasi hintahaarukalla jo erittäin laadukkaan pillin??
 
Jos ei muuten, niin sitten fiiliksellä..
yaou
20.09.2010 21:10:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laitan tähän myös oman pohdiskeluni eli tuossa vähän jo kyselin paikallisilta fonisteilta, kun uutta tenoria olen ostamassa..
 
Suunnilleen samaan hintaluokkaan niin soitin laineen sivuilta ja muutenkin asiantuntijani suositettelivat Yanagisawan t-901 ja Jupiterin 2000 series XO professionalia. Josko näistä saisi jotain arviota risuja ja ruusuja onko niissä sitten niin paljoa eroa ilmeisesti kummatkin perusvarmoja torvia. Nyt on testiin tulossa tuo Yanagisa kannattaako helsinkiin asti matkustaa täältä itärajalta kokeilemaan tuota Jupiteria vai ostanko tuon Yanagisan jos on toimiva onko niissä oikeesti niin paljon eroa? Kun jotenkin itsellä sellainen fiilis, että tuo yana ois sellanen varma perustorvi peruspuhaltajalle...
 
jkourula
22.09.2010 09:49:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

yaou: Laitan tähän myös oman pohdiskeluni eli tuossa vähän jo kyselin paikallisilta fonisteilta, kun uutta tenoria olen ostamassa..
 
Suunnilleen samaan hintaluokkaan niin soitin laineen sivuilta ja muutenkin asiantuntijani suositettelivat Yanagisawan t-901 ja Jupiterin 2000 series XO professionalia. Josko näistä saisi jotain arviota risuja ja ruusuja onko niissä sitten niin paljoa eroa ilmeisesti kummatkin perusvarmoja torvia. Nyt on testiin tulossa tuo Yanagisa kannattaako helsinkiin asti matkustaa täältä itärajalta kokeilemaan tuota Jupiteria vai ostanko tuon Yanagisan jos on toimiva onko niissä oikeesti niin paljon eroa? Kun jotenkin itsellä sellainen fiilis, että tuo yana ois sellanen varma perustorvi peruspuhaltajalle...

 
Itselläni on tuo T-901, jonka ostin käytettynä. Täytyy sanoa, että erinomainen foni. Jos siihen budjetti taipuu, niin kannattaa ehdottomasti. Tuolla pärjää (hyvällä huolenpidolla) vaikka kuinka pitkään.
 
Jaakko
 
ZaGaali
23.09.2010 14:27:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Varmasti molemmat ovat hyviä vaihtoehtoja! Itsellänikin on 991 altto ja olen siihen enemmän kuin tyytyväinen, mutta siltikin suosittelen ottamaan vertailukohteen vierelle.
Siten ainakin tietää mikä on se oma soitin. :)
 
Jos ei muuten, niin sitten fiiliksellä..
jthereal
23.09.2010 23:37:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Asiahan ei tietysti minulle kuulu mutta osta mielummin käytettynä vanha peli. Saat kaupanpäälle patinaa ja karakteria. Voit löytää halvalla todella hyviä pelejä, suosittelen lämpimästi! Parhaat kokemukset käytetyistä!
 
M line freak on a funky tip.
jkourula
24.09.2010 09:00:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jthereal: Asiahan ei tietysti minulle kuulu mutta osta mielummin käytettynä vanha peli. Saat kaupanpäälle patinaa ja karakteria. Voit löytää halvalla todella hyviä pelejä, suosittelen lämpimästi! Parhaat kokemukset käytetyistä!
 
Tämä on sinänsä totta. Mutta kahdella käytetyllä fonilla soittaneena suosittelen uuden ostamista. Varsinkin jos aloittelee soittamista. Yleensä käytetty + huolto (ainakin täällä pääkaupunkiseudulla) tulee maksamaan lähes saman verran kuin uusi. Ainut on, jos löytää aika äskettäin huolletun ja ottaa mukaan jonkun kokeneen fonistin (mielellään opettaja), joka sitten pystyy sanomaan vuotaako foni. Silloin kannattaa.
 
Hillboy
17.04.2011 02:48:44 (muokattu 17.04.2011 02:49:48)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Taas vanha ketju ja nää asiat on kaiken lisäksi välpätty ja läpikäyty moneen kertaan ainakin osittain. Uuttakaan en viitsi aloittaa... siitä tulee vaan sanomista: "Ois voinu käyttää hakua..." jne. Juttelenpa siis lämpimikseni täällä.
 
Haaveissa olisi ottaa sivusoitin työn alle sähkökitaran rinnalle. Tenorisaksofoni tarkemmin sanottuna. Ongelman vaan muodostaa se, ettei opiskelijabudjetilla pelatessa ole varaa ostaa mitään pro- pilliä. Musiikkiopistolta on saanut muinoin järkyttävän halvalla vuokralle laadukkaita soittimia, mutta tenorit on kaikki käytössä ja alttoon en haluaisi tyytyä, koska tenorin saundi miellyttää paljon enemmän. Tenorista kuulemma helpompi saada myös kunnollista/vireistä ääntä ulos... ?
 
Suuria summia ei todellakaan ole varaa laittaa soittimeen kiinni, mutta Jupiterin pillit kaiketi ovat ihan käypäisiä pelejä, jos olen oikein ymmärtänyt. DV247:sta saisi suhteellisen edullisesti. http://www.dv247.com/musical-instruments/jupiter-585gl--1584 Tietysti täytynee paikalliset kivijalkaliikkeet käydä koluamassa, josko vastaavaan vehkeeseen pääsisi käsiksi. Käytetty olis tietenkin yksi mahdollisuus, mutta kun en näistä mitään ymmärrä, niin vaarana on saada romua soittimen sijaan...
 
Vaihtoehtoja tietysti on Yamahat ja muut, mutta hintaa on sen verran enemmän, ettei sellaisiin ole varaa, ellei löydä hyvää ja halpaa käytettynä. Miten tuo 585 Jupiter eroaa esimerkiksi Staggin suurinpiirtein saman hintaluokan tenorista tai Yamahan halvimmasta tenorista?
 
Toisessa ketjussa on puhuttu näistä todella halvoista pilleistä. Tyyliin Startone ja Thomannin oma. Ovat kuulemma soitettavia, mutten viitsisi ottaa riskiä. Jos pilli alkaakin reistailla heti kohta, niin alkaa vaan kyrpiä sellainen...
 
- L
 
"Mun vasen käsi on vitun huono! Sama kun soittasin kullillani..." - Ville
Sirgtr
17.04.2011 10:50:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jkourula kirjoitti syksyllä 2010 Yleensä käytetty + huolto (ainakin täällä pääkaupunkiseudulla) tulee maksamaan lähes saman verran kuin uusi. Ainut on, jos löytää aika äskettäin huolletun ja ottaa mukaan jonkun kokeneen fonistin (mielellään opettaja), joka sitten pystyy sanomaan vuotaako foni. Silloin kannattaa.
Olen samaa mieltä ja saman se kai maksaa muuallakin suomessa. Ostin kerran uutuutta hohtavan YTS 62 jota oli soittamatta säilytetty telineessä olohuoneessa. Hyvä peli mutta ei vaan soinut. Soitinkorjaajan tuomio oli että tyynyt kuivuneet, täysremontti ja lasku yli 500 eur. Eli käytetyn vertailuhintana kannattaa käyttää myyntihinta+500 eur koska täyshuolto on joka tapauksessa nopeammin käsillä kuin uudessa soittimessa. Sitten Thomannin pillit. Thomann on ymmärtääkseni myynyt niitä tuhansia, joten kai niitä Suomeenkin on toimitettu. Thomannin saxien omistajat: rohkeasti esiin kertomaan kokemuksista koska aihe tuntuu olevan jatkuvasti esillä, lähinnä laatua epäillään mutta onks tietoo?
 
Hillboy
17.04.2011 12:10:29
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sirgtr: Ostin kerran uutuutta hohtavan YTS 62 jota oli soittamatta säilytetty telineessä olohuoneessa. Hyvä peli mutta ei vaan soinut. Soitinkorjaajan tuomio oli että tyynyt kuivuneet, täysremontti ja lasku yli 500 eur. Eli käytetyn vertailuhintana kannattaa käyttää myyntihinta+500 eur koska täyshuolto on joka tapauksessa nopeammin käsillä kuin uudessa soittimessa.
 
Varmaan hyvinkin totta. Jos "Hyvä käytetty" uhkaa lähteä jostain mukaan, niin täytyy harkita tarkkaan, ettei soittimen hinta kohta tuplaannu.
 
Sitten Thomannin pillit. Thomann on ymmärtääkseni myynyt niitä tuhansia, joten kai niitä Suomeenkin on toimitettu. Thomannin saxien omistajat: rohkeasti esiin kertomaan kokemuksista koska aihe tuntuu olevan jatkuvasti esillä, lähinnä laatua epäillään mutta onks tietoo?
 
Netistä tilatessa epäilyttää vielä enemmän Thomannin oman pillin tilaaminen, kun ei voi ottaa asiantuntijaa mukaan testaamaan ennen ostopäätöstä. Onhan Thomannilla tietysti palautusoikeudet ja muut, mutta turhaa sähläämistä ja edestakaisin sahaamista haluaisin välttää. Tällä hetkellä tuntuu tuo Jupiter kiinnostavimmalta jo hintansa takia. (netistä siis senkin tilaisin... kokeiltuani ensin samanlaista täällä Tampereella.) Ei kallis, mutta ei ihan tuollainen 300e pelikään. Joku kun tietää millainen pilli on ja miten eroaa noista aiemmin mainituista suunnilleen saman hintaisista tötteröistä, niin saa ilmoittaa omat käsityksensä.
 
- L
 
"Mun vasen käsi on vitun huono! Sama kun soittasin kullillani..." - Ville
Klezberg
17.04.2011 17:50:06
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Netistä ostaessa laatumerkkinen puhallinkin voi olla ainakin säädön tarpeessa. Kun kävin syksyllä kaupoissa huilua ostamassa, niissäkin oli pikkuvikoja ihan hyllystä otettuna. Eli riski joutua palautusrumbaan säilyy vaikka ottaisi laatumerkin.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
Murgo
17.04.2011 22:05:05 (muokattu 17.04.2011 22:11:00)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Thomannin foneista minulla on kokemusta uusina ostettujen tenorin ja alton (Startone) sekä käytettynä (joskin kutakuinkin soittamattomana) ostetun käyrän sopraanon (Thomann) verran, näistä olen kirjoitellut aikoinaan pitkät pätkät, vanhat ketjut löytynevät vielä tältä palstalta. Tenorin ja alton olen myynyt ja tenorin myyntiä kaduin melko pian ja hommasin vanhan käytetyn tilalle. Sopraano on edelleen minulla, tuli alton tilalle helposti kuljetettavaksi "matkatorveksi" jolloin myin alton tarpeettomana pois. Kaikkiin olen kyllä tehnyt pientä hienosäätöä, lähinnä jousien taivuttelua sekä pientä tyynyjen asennon korjaamista paremmin asettuvaksi yms.
 
Mutta siis täysin soittokuntoisia kaikki ovat olleet alusta asti, "viat" lähinnä turhan jäykiksi säädettyjä jousia ja hiukan epätasaisesti sulkeutuvia (ei kuitenkaan vuotavia) läppiä.
 
Samoin olen ostanut kaksi käytettyä vanhaa itäsaksalaista fonia (tenori ja baritoni) jotka myös molemmat olivat ostohetkellä soittokuntoisia mutta etenkin baritoni silti melko runsaan "laiton" tarpeessa, siihen vaihdoin kutakuinkin puolet tyynyistä ja pari odottaa vielä vaihtoa mutta en ole ruvennut kun eivät toistaiseksi vuoda.
 
En silti suosittelisi sen paremmin halppista kuin käytettyäkään henkilölle joka ei ole kykenevä/halukas tekemään pientä viimeistelyä itse tai suhtautuu soittoharrastukseen kovin vakavasti, minä taas olen innokas tee-se-itse-mies ja minulle soittimien laittelu on osa harrastusta. Tosin uusissa halppiksissa on tosiaan se palautusoikeus jos susikappale sattuu kohdalle.
 
Asiantuntevasta liikkestä (mieluummin sellaisesta jolla on myös korjauspalvelu) ostamisessa on se etu että mahdolliset ongelmat todennäköisesti saa hoidettua takuuna suhteellisen joustavasti, Thomannilta tilatessa tulee ainakin palauttamisen vaiva ja käytetyn ostaja on omillaan (paitsi tietysti jos ostaa liikkeestä ja liike myöntää jonkinlaisen takuun).
 
Tosin jos haluaa soittimen jota voi "vain soittaa" eli ei halua värkätä sitä tai maksaa jollekulle sen värkkäämisestä, niin saksofoni ei ehkä ole se paras valinta, nimittäin uusi laatupillikin tulee todennäköisesti muutaman vuoden sisään tarvitsemaan ainakin pientä "laittoa", senverran (näin koneenrakentajan näkökulmasta) "heppoinen" ja kulumis/vaurioaltis mekanismi on kyseessä.
 
Edit. Täällä http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=46&t=161931&o=0&co=60 runsaasti keskustelua (ja vääntöä :) halppistorvista yms.
 
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
Hillboy
18.04.2011 00:00:12
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Murgo: Thomannin foneista minulla on kokemusta uusina ostettujen tenorin ja alton (Startone) sekä käytettynä (joskin kutakuinkin soittamattomana) ostetun käyrän sopraanon (Thomann) verran, näistä olen kirjoitellut aikoinaan pitkät pätkät, vanhat ketjut löytynevät vielä tältä palstalta. Tenorin ja alton olen myynyt ja tenorin myyntiä kaduin melko pian ja hommasin vanhan käytetyn tilalle. Sopraano on edelleen minulla, tuli alton tilalle helposti kuljetettavaksi "matkatorveksi" jolloin myin alton tarpeettomana pois. Kaikkiin olen kyllä tehnyt pientä hienosäätöä, lähinnä jousien taivuttelua sekä pientä tyynyjen asennon korjaamista paremmin asettuvaksi yms.
 
Mutta siis täysin soittokuntoisia kaikki ovat olleet alusta asti, "viat" lähinnä turhan jäykiksi säädettyjä jousia ja hiukan epätasaisesti sulkeutuvia (ei kuitenkaan vuotavia) läppiä.
 
Samoin olen ostanut kaksi käytettyä vanhaa itäsaksalaista fonia (tenori ja baritoni) jotka myös molemmat olivat ostohetkellä soittokuntoisia mutta etenkin baritoni silti melko runsaan "laiton" tarpeessa, siihen vaihdoin kutakuinkin puolet tyynyistä ja pari odottaa vielä vaihtoa mutta en ole ruvennut kun eivät toistaiseksi vuoda.
 
En silti suosittelisi sen paremmin halppista kuin käytettyäkään henkilölle joka ei ole kykenevä/halukas tekemään pientä viimeistelyä itse tai suhtautuu soittoharrastukseen kovin vakavasti, minä taas olen innokas tee-se-itse-mies ja minulle soittimien laittelu on osa harrastusta. Tosin uusissa halppiksissa on tosiaan se palautusoikeus jos susikappale sattuu kohdalle.

 
Tähän täytyy sanoa se, että opiskelujen ohella soittelu (kitara + mahd foni) vaatii jonkin verran aikatauluttamista, että ehtii harjoitella, joten ylimääräistä aikaa ei soittimen "ropaamiselle" liiemmin ole, vaikka näpräilyhommista tykkään ja niitä jonkin verran teenkin...
 
Asiantuntevasta liikkestä (mieluummin sellaisesta jolla on myös korjauspalvelu) ostamisessa on se etu että mahdolliset ongelmat todennäköisesti saa hoidettua takuuna suhteellisen joustavasti, Thomannilta tilatessa tulee ainakin palauttamisen vaiva ja käytetyn ostaja on omillaan (paitsi tietysti jos ostaa liikkeestä ja liike myöntää jonkinlaisen takuun).
 
Tosin jos haluaa soittimen jota voi "vain soittaa" eli ei halua värkätä sitä tai maksaa jollekulle sen värkkäämisestä, niin saksofoni ei ehkä ole se paras valinta, nimittäin uusi laatupillikin tulee todennäköisesti muutaman vuoden sisään tarvitsemaan ainakin pientä "laittoa", senverran (näin koneenrakentajan näkökulmasta) "heppoinen" ja kulumis/vaurioaltis mekanismi on kyseessä.

 
Soittaminen tietenkin olisi se pääasia, niin kuin jo sanoin...
 
Edit. Täällä http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=46&t=161931&o=0&co=60 runsaasti keskustelua (ja vääntöä :) halppistorvista yms.
 
Jjuu tuota olen jonkin verran katsellut... en kuitenkaan välttämättä halua ostaa sitä halvinta mahdollista, ettei ala harmittaa hetken päästä. Se lähinnä on kysymysmerkki, missä suhteessa ja miten tuollainen 500-700e pilli on tuollaista tosi halpaa parempi?
 
- L
 
"Mun vasen käsi on vitun huono! Sama kun soittasin kullillani..." - Ville
Hillboy
21.04.2011 17:05:44 (muokattu 21.04.2011 17:05:55)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mutta kertokaahan toki tuollaisen halvan Jupiterin omistajat mielipiteitänne(, jos sellaisia näille palstoille on siunaantunut...)
 
Olisin kiitollinen.
 
- L
 
"Mun vasen käsi on vitun huono! Sama kun soittasin kullillani..." - Ville
Klezberg
21.04.2011 18:19:07
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla ei ole aivan halpis-Jupiter, vaan 25-vuotisjuhlamalli joka vastannee 700-sarjaa mutta hopeisella kaulalla. Ihan kunnon peli se ainakin on. 500-sarjan peli tuntui jotenkin heppoisemmalta kokeillessa, ohutpeltiseltä. Mutta saattaa olla tarkoituksella. En ainakaan muista kuulleeni niistäkään mitään huonoa.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
Saaruska
21.04.2011 20:10:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minä omistan Jupiterin alton. Halpikseksi sitä en myönnä, sillä se taisi olla silloin 7-8 vuotta sitten niitä kalleimpia. Soitin on hyvin toiminut eikä mitään suurempaa huollettavaa siinä ole ollut. Alimpien äänien läpän korkeutta taisi opettaja joskus säätää, ja nyt taitaa ne alimmat äänet vähän vuotaa, mutta ei suurempaa haittaa niistäkään. Soittimen mukana tuli hyvä "pehmeä" selkäreppukotelo, joka on kyllä ollut ihan tarpeellinen. Soitin kulkeee vähän pidempääkin matkaa selässä, eikä tarvitse sitä käsissä kantaa. Todella tyytyväinen olen ollut soittimeen, eikä vaihto ole käynyt mielessäkään, vaikka tenoria haluaisinkin.
 
Klezberg
21.04.2011 20:28:31
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No, minä tarkoitin halpiksella Jupiterin 500-sarjaa, mikä on se halvin malli, vaikkei olekaan halvin foni mitä löytyy.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «