Aihe: Akustinen kitara - Jelppikerho.
1 2 3 4 540 41 42 43 4463 64 65 66 67
Numb
29.03.2011 15:06:26

Kosminen: Torilla ompi myynnissä uudenveroinen Yamaha mallimerkinnältään joku 720 ynnä kirjaimia.. Helsingissä ja musta, itse olen soitellut samanmoista ja tykännyt kovasti. Sillä oli 400 € pyynti. Ostaisin itselle jos olisi varaa...

Ehkä se kuitenkin kannattaisi ostaa jostain muualta, kun ne uutena taitavat maksaa pitkälle alle kolme sataa.
"Valmis" on parempi kuin "täydellinen"
Kosminen
29.03.2011 18:08:20 (muokattu 29.03.2011 18:15:33)

Numb: Ehkä se kuitenkin kannattaisi ostaa jostain muualta, kun ne uutena taitavat maksaa pitkälle alle kolme sataa.

Kerro muillekin mistä saa :) T-kaupan hinta on 444 €.

EDIT: Ehkä suurin vika oli noissa Yamahan toisiaan muistuttavissa mallimerkinnöissä järjettömine kirjain-numerosarjoineen. Noista alle kolmensadan kitaroista ei siis kuitenkaan ollut kyse.
"Pöntöllä istuessa, kahden paskan erotessa, ystäväni ainoan viemäriin hukutan." - Ahtopaine: Kolo
Kalamies #16 >-)))>
rasavili
29.03.2011 19:11:26
T-kaupassa 720 yammu ilman elektroniikkaa on 279 euroa ja sen kanssa 444, tuskin tuon erotuksen arvoiset elektroniikat kuitenkaan kiinni...
Mulla on tuo 730 mallinen josta oon tykänny, sekin T-kaupassa vain 333 euroa; kuitenkin "oikeasta" puusta tehty eikä mikään NATO-runkoinen kuten 720 sarjalaiset
Haba_84
29.03.2011 23:27:26
13v kitaraa takana ja uusi ongelma vastassa. Akustisen kitarani g-kieli on vireessä, kun soittaa sointuja tahi yksittäisiä ääniä ennen 5. nauhaa...Tästä ylöspäin g-kielellä mentäessä vire nousee, oktaaveja soitettaessa huomaa varsinkin, miten soittokelvottoaksi oktaavit muuttuvat esim a- ja g-kieliparilla noin e:n oktaavin kohdalla...Tarkistin mittarilla, ja vire tosiaan nousee mitä ylemmäs kaulalla mennään muuta vain g-kielellä...Muut kielet soivat puhtaasti, oktaaviparit myös...Kostutusmatoa oon nyt pitäny 3-4 pvää sisällä, tällä tempulla aiemman akustisen sointiongelmat ovat aina korjautuneet, nyt ei mitään....Kaulan suoruuden oon tsekannut...Mitä helvettiä, kaularautaa vääntämään, lisää kostutushoitoa? Kielisetti aina ollut suunnilleen samanpaksuinen tehtaaltatulosta lähtien, oon antanut soittimen akkomodoitua, jos tuun pakkasesta sisään tai päinvastoin...Eikä nyt ihan paska keppi kyseessä, oon saanut tarpeekseni laaduttomista ritsoista...Edellinen talvi meni ilman mitään ongelmia....Mitäs tolle nyt pitäs tehdä?
Aki
30.03.2011 01:27:31

Haba_84: Tarkistin mittarilla, ja vire tosiaan nousee mitä ylemmäs kaulalla mennään muuta vain g-kielellä...

Vaihda kielet. Säädä kaularautaa mikäli kaula on notkolla, ei pelkän vireen takia.
"Only dead fish go with the flow." - Bobbie Louise Hawkins, 1989
Haba_84
30.03.2011 09:49:22
Kielet vaihdettu ~ 2kk:ta sitten, joka on mulle kuin eilen, ehk varovasti annan kaularaudalle kyytiä, ja itseasias lueskelin, että puu imee vettä pidemmänkin aikaa, joten jatkan kostutusta nyt myös...Katsotaan...
Aki
30.03.2011 12:16:35

Haba_84: Kielet vaihdettu ~ 2kk:ta sitten, joka on mulle kuin eilen, ehk varovasti annan kaularaudalle kyytiä

Kostutus on toki hyvästä, ilmankosteusmittari olis hyvä.
Onko vireongelma ilmennyt vasta ihan äsken? Kielihän saattaa olla susi yksilö. Joko valmistuksessa tapahtuneen epätasaisuuden vuoksi, jolloin kieli ei ole vireinen uutenakaan, tai sitten muun ongelman takia joka on saanut kielen menettämään vireensä nyt.

Älä säädä kaulaa ennen kuin olet tarkistanut että sille on tarve. G-kielen intonaatio-ongelma ei sitä ole.
Haba_84
31.03.2011 10:21:00
Kiitti, toi on kyllä uus näkökulma! G-kieli vaihtoon, katsotaan!
Lord of the strings
05.04.2011 16:46:52
Vaihdoin akkariin kielet ja ala-E ei ole laisinkaan intonaatiossa. Koskaan aiemmin ei ole vikaa ollut. Huono kieli vai jotakin mennyt paskaksi? Lähteäkö kovaan ääneen vaatimaan uutta kieltä liikkeeseen?

Kiitos
"Itsehän arvostan niin tiede- kuin panomiehiäkin" -PomppoK
Numb
06.04.2011 09:10:51

Lord of the strings: Vaihdoin akkariin kielet ja ala-E ei ole laisinkaan intonaatiossa. Koskaan aiemmin ei ole vikaa ollut. Huono kieli vai jotakin mennyt paskaksi?

Susikieltä veikkaisin.
"Valmis" on parempi kuin "täydellinen"
torben
11.04.2011 21:16:04
Pränikkä Yamaha C-40 ei mielestäni soi kovin kauniisti vaikka sitä usein on kehuttu hintaansa nähden mainoksi peliksi. Korkea pää soi kovin heikosti ja matala päätä voisi parhaiten kuvata vähän epäpuhtaaksi ja aavistuksen rämisevä.

Syypääksi epäilen lähinnä ensiasennuskieliä. Onko niiden laadusta kokemusta, saisiko soundiin parannusta vaihtamalla kielet?
sticky fingers
11.04.2011 21:43:22
torben: Pränikkä Yamaha C-40 ei mielestäni soi kovin kauniisti vaikka sitä usein on kehuttu hintaansa nähden mainoksi peliksi. Korkea pää soi kovin heikosti ja matala päätä voisi parhaiten kuvata vähän epäpuhtaaksi ja aavistuksen rämisevä.

Syypääksi epäilen lähinnä ensiasennuskieliä. Onko niiden laadusta kokemusta, saisiko soundiin parannusta vaihtamalla kielet?

Sen mitä oon kuullut, niin C-40 on tosiaan ihan ok soitin. Soundista voi aina kiistellä jne, mutta teknisesti ihan laadukas kitara pitäis olla kyseessä.

Jos osaat epäillä syyksi kieliä, niin miksi et saman tien vaihda niitä? Ei ole kovin suuri investointi se. Kokeile pois.
...
jpokula
13.04.2011 17:00:07
Tere! Hommasin tuossa vähän aikaa sitten itselleni käytettynä Ovation Celebrityn. Kitara tuntuu kuitenkin jäykemmältä soittaa kuin aiemmat kokeilemani teräskieliset (kokemusta lähinnä parista Yamahasta). Ovatko Ovationit sitten yleensä jäykempiä soittaa vai voiko kitaraa säätää jotenkin? Kyllä tuolla siis pystyy soittamaan suht hyvin, mutta jäykkyyden ero on selvä verrattuna pariin muuhun kitaraan.

Mielestäni kielet ovat liian korkealla, sillä 12. välillä kielet ovat n. 4mm korkeudella. Käytin kitaraa kuitenkin eräässä liikkeessä ja siellä sanottiin ettei kieliä voi enää laskea, sillä ne olivat ensimmäisellä välillä jo niin lähellä nauhaa.
Aki
13.04.2011 18:36:19

jpokula: siellä sanottiin ettei kieliä voi enää laskea, sillä ne olivat ensimmäisellä välillä jo niin lähellä nauhaa.

Kielten korkeus riippuu kolmesta asiasta: Tallan korkeus, satulan korkeus, sekä kaulan kaari. Jos ekalta nauhalta on alhaalla, se johtuu matalasta satulasta ja/tai kireästä kaularaudasta. Tallan liika korkeus voi johtua eläneestä kannesta tai muista puuosista, ja tarkemmasta syystä riippuu korjaustapa.

Veisin kitaran soitinkorjaajalle trimmattavaksi, musaliikkeen myyjä kun ei välttämättä tiedä asiasta sen enempää kuin sinäkään.
jpokula
13.04.2011 18:41:34
Okei kiitos avusta. Pitää etsiä jostain käsiin soitinkorjaaja.
Gibbon
14.04.2011 23:07:35
Tässähä on sopivasti kieliin liittyvää.. Mulla on ilmestyny kans pienimuotonen ongelma akustisen kanssa. Ostin joulun jälkeen epiphonen hummingbirdin, ja täs viikko-pari sitte alko yhtäkkiä korkealta E-kieleltä kuulumaan ärsyttävää särinää. Tätä kuuluu ainoastaan ku painaa kieltä ekalta nauhalta. Esim. D molli ei soi puhtaasti. Onkoha tämän talven kovat pakkaset aiheuttanu jotain? Kitara on kyllä ollu koko ajan samas huonees, eikä mitään muuta ihmeellistä oo ilmestyny.. Mutta huippu homma jos joku osais jelpata!!
Aki
15.04.2011 01:56:43

Gibbon: viikko-pari sitte alko yhtäkkiä korkealta E-kieleltä kuulumaan ärsyttävää särinää. Tätä kuuluu ainoastaan ku painaa kieltä ekalta nauhalta.

Pika-apuna löysää kaularautaa kahdeksasosakierros (kerrallaan) ni helpottaa. Saattaa olla eka nauha painunut, mutta sen nostaminen vaatii onnistuakseen vähän kokemusta remppailusta.
jarppa182
16.04.2011 17:56:20
Terve! Tuli hommattua capo ja pari kyssäriä?

Eli jos biisinä ois vaikka Petävällä jäällä.
http://muusikoiden.net/keskustelu/print.php?p=8937323

Niin voinko laittaa vaikka capon 2 nauhalle ja soittaa samoilla soinnuilla? Eikö capolla nosteta vaan sävelkorkeutta?
reaper666
17.05.2011 22:51:07
2.nauha d ja g-kieleltä alkanut akustises rämisee. Voi vittu, että voi tympiä moinen. Mitä sille voisi tehdä? hiota nauhoja vai kui?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)