Aihe: Kosketinsoittimen ostajille!
1 2 3 4 535 36 37 38 3951 52 53 54 55
Holbe
15.02.2011 17:56:10
En ehkä ihan videon meininkejä hae, vaan ihan perus pianosaundi saisi nyt ainakin olla. Siihen lisäksi jos saundivalikoimasta löytyy vaikka jotain rhodesmallinnusta yms niin hyvä.
Philicorda
11.03.2011 08:28:23
Entä Kawai Mp-10 ? Onko kenelläkään siitä mitään sanottavaa? Kokemuksia?
BillC
20.03.2011 10:07:35
Olen vielä aloittelija kosketinsoittimissa ja olen ostamassa ensimmäistä keyboardia. Arvostan laitteessa hyvää pianoa, jälleenmyyntimahkuja (jos haluaakin vaihtaa tms), halpaa hintaa sekä sellaista 8-bit -äänimaailmaa. Lähinnä vaan fiilistelisin musaa ja kikkailisin luurit päässä.. siis sitten kun oppisin soittamaan kunnolla! :)

Yks tutun tuttu lupasi myydä Korg M1 mulle sopuhintaan eli maksan siitä varmaan 100-150e. Vanhoissa soittimissa on kyllä riskinsä, mut M1 täyttää ainakin nuo mun "vaatimukset". Ymmärsin, että jollain M1 Card setillä saisi myös nuo 8bit soundit.

En oikein tiedä mitään syntikoista.. varsinkaan vanhoista. Olisiko jotain vinkkejä, mihin pitää kiinnittää huomiota wanhaa laitetta ostaessa. M1 näppäinten herkkyys heikkenee ajan myötä, mut muuten katson vaan, et laite ja liitännät näyttää ehjiltä ja soundi hyvältä???

Thänks!
Quru
20.03.2011 11:39:22 (muokattu 20.03.2011 11:40:34)
Tuo on toimivasta M1:sestä oikein käypä hinta. Jos haluaa kunnon räkäistä digisaundia niin lähtisin ehkä katselemaan jotain Casion CZ-sarjalaista, käytettynä siis, kasarivehje kun on. Ei todellakaan helppo ohjelmoida, mutta Phase Distortion-synteesi antaa laajemmat mahdollisuudet tuollaisiin lofi-soundeihin kuin samplepohjainen äm-ykkönen.

Videota vielä: http://www.youtube.com/watch?v=W6vyCNWJVME
"Alussa seksi meni tosi hyvin. Sitten myöhemmin homma muuttui aikamoiseksi röytämiseksi, kun tyttö sai jotenkin minun peeniksen esinahan pois paikoiltaan."
BillC
23.03.2011 12:34:46
Quru: Jos haluaa kunnon räkäistä digisaundia niin lähtisin ehkä katselemaan jotain Casion CZ-sarjalaista .. mutta Phase Distortion-synteesi antaa laajemmat mahdollisuudet tuollaisiin lofi-soundeihin kuin samplepohjainen äm-ykkönen.

Videota vielä: http://www.youtube.com/watch?v=W6vyCNWJVME

Fiilistelin kyllä tota, mut taitaa olla nuo kaikki kasarisoittimet enemmän tai vähemmän kiven alla. Kiitoksia vinkistä kuitenkin! Yritän etsiä tuollaisen käteeni, jos äm-ykkönen ei natsaakaan.
Larry Kela
02.04.2011 10:13:04
Meinaan alottaa koskettimien soiton ja haluaisin vähän vinkkeja että mikä olis paras kosketin viritelmä. Yks mikä kiinnostais olis ne koskettimet mitä children of bodom yhtyeen Janne Wirman soittaa. Ja tosiaan etsin semmosta hevi musiikkiin soveltuvaa kosketin viritelmää.
Matti
02.04.2011 10:48:49
Heviin on tavattu suositella Korgin vehkeitä. Wikipediän mukaan Wirman on käyttänyt mm. Korg X5D, Korg Triton ja Korg X3r.
Larry Kela
02.04.2011 12:18:38
Juu kiitoksia. Mietin että mitä se Korg X5D oikeen maksaa suomessa. Nimittäin asustelen kiinassa tällä hetkellä ja jos suomessa maksaa paljon niin vois täältä kiinasta ostaa kopion.
Dolly_Keys
02.04.2011 15:00:42
Larry Kela: Juu kiitoksia. Mietin että mitä se Korg X5D oikeen maksaa suomessa. Nimittäin asustelen kiinassa tällä hetkellä ja jos suomessa maksaa paljon niin vois täältä kiinasta ostaa kopion.

Uutenahan mitään noista ei ole myyty pitkään aikaan ja kiinassa noi laitteet muutenkin tehään, joten en usko että löydät mitään ratkaisevasti halvempaa kopiota (piraatisyna ajatuksen tasolla kuulostaa muutenkin todella harvinaiselta)..

Korg X5D on torilla liikkunut 200-250e, Tritonille kertyy hintaa helposti vähintään 500e (tosin torilla on välillä vähän ylihintaisia), mutta Korgilla on paljon muitakin vastaavia vaihtoehtoja, kuten Triton LE, TR, X3, X5, N364 - mitään näistä ei siis tehdä uutena, mutta hintaluokka on alkaen jostain kolmensadan hujakoilta. TR on näistä uusin, ja pienimmän mallin saanee ehkä neljäänsataan jos tuuri käy.

Jos et pysty mitenkään tekemään kauppoja Suomessa, suosittelen, että etsit jonkun kiinalaisen osto/myynti -sivuston tai käytettyjen kaupan, josta ostat.
Larry Kela
02.04.2011 15:45:51
No jos se suomessa pyörii samoissa hinnoissa niin tottakai se on kannattavampi ostaa suomesta. Mistähän sais halvimalla sen Korg X5D:n nimittäin ei tarttis olla mikään huippu laatunen kun oon ihan aloittelia. Sit toinen peli mikä olis mielessä olis tuo Tuomas Holopaisen kättämä Korg N264. Ne on niinkuin kaks mihin tähtään ja mietin kumpihan olis halvempi suomessa?
Larry Kela
03.04.2011 04:29:17
Dolly_Keys: Uutenahan mitään noista ei ole myyty pitkään aikaan ja kiinassa noi laitteet muutenkin tehään, joten en usko että löydät mitään ratkaisevasti halvempaa kopiota (piraatisyna ajatuksen tasolla kuulostaa muutenkin todella harvinaiselta)..

Korg X5D on torilla liikkunut 200-250e, Tritonille kertyy hintaa helposti vähintään 500e (tosin torilla on välillä vähän ylihintaisia), mutta Korgilla on paljon muitakin vastaavia vaihtoehtoja, kuten Triton LE, TR, X3, X5, N364 - mitään näistä ei siis tehdä uutena, mutta hintaluokka on alkaen jostain kolmensadan hujakoilta. TR on näistä uusin, ja pienimmän mallin saanee ehkä neljäänsataan jos tuuri käy.

Jos et pysty mitenkään tekemään kauppoja Suomessa, suosittelen, että etsit jonkun kiinalaisen osto/myynti -sivuston tai käytettyjen kaupan, josta ostat.

Missahan se siella torilla se Korg X5D on ollu 200-250 e. Siina on aika asiallinen hinta jo.
Dolly_Keys
03.04.2011 08:49:14
Larry Kela: Missahan se siella torilla se Korg X5D on ollu 200-250 e. Siina on aika asiallinen hinta jo.

Muistelisin, että tossa viime syksynä oli samanaikaisesti 2 X5D:tä myynnissä, hintapyynnöt 200e ja 180e, eikä ne sieltä ihan heti kadonneet. Yllättäen nyt on jo kaupaks käyneet.
pekka montin
15.04.2011 15:15:56

Larry Kela: No jos se suomessa pyörii samoissa hinnoissa niin tottakai se on kannattavampi ostaa suomesta. Mistähän sais halvimalla sen Korg X5D:n nimittäin ei tarttis olla mikään huippu laatunen kun oon ihan aloittelia. Sit toinen peli mikä olis mielessä olis tuo Tuomas Holopaisen kättämä Korg N264. Ne on niinkuin kaks mihin tähtään ja mietin kumpihan olis halvempi suomessa?

Huutonetissä myydään X50D, mutta ylihintaan. Ei noista kannata 250 enempää maksaa.
Trio Erectus
16.04.2011 15:37:27
Olen hankkimassa ensimmäistä syntikkaani kotiin leluksi. Mikä se on suurin ero digitaalisella ja virtuaali analogisella syntikalla? Olen kiinnostunut noin 700 euron hintaisesta soittimesta. Digitaalisella puolella olis vaihtoehtona Yamahan MO 6 (minulla on Yamahan säestyskiippari PSR 550S) ja VA vehkeistä tuohon hintaan löytyisi veikeältä vaikuttava Waldorf Blofeld Keyboard.

Tietenkin pitäisi tietää, mihin tarkoitukseen on ostamassa syntikkaa. Mutta jos noista pitäisi valita, kumpi on järkevämpi vehje? Eli kumman itse ottaisit? Olisin iloinen jos näistä syntikoista enemmän tietävät voisivat hieman valaista asiaa. Yamaha on noin 80 euroa kalliimpi. Suurin kysymys on ehkä se, että mikä ero käytännössä on digitaalisella ja analogisella? Onko digitaalisessa aidommat äänet?

Auttakee, please...
Dolly_Keys
18.04.2011 13:10:48
Trio Erectus: Olen hankkimassa ensimmäistä syntikkaani kotiin leluksi. Mikä se on suurin ero digitaalisella ja virtuaali analogisella syntikalla? Olen kiinnostunut noin 700 euron hintaisesta soittimesta. Digitaalisella puolella olis vaihtoehtona Yamahan MO 6 (minulla on Yamahan säestyskiippari PSR 550S) ja VA vehkeistä tuohon hintaan löytyisi veikeältä vaikuttava Waldorf Blofeld Keyboard.

Tietenkin pitäisi tietää, mihin tarkoitukseen on ostamassa syntikkaa. Mutta jos noista pitäisi valita, kumpi on järkevämpi vehje? Eli kumman itse ottaisit? Olisin iloinen jos näistä syntikoista enemmän tietävät voisivat hieman valaista asiaa. Yamaha on noin 80 euroa kalliimpi. Suurin kysymys on ehkä se, että mikä ero käytännössä on digitaalisella ja analogisella? Onko digitaalisessa aidommat äänet?

Auttakee, please...

Moi, mä koitan auttaa :)

Virtuaalianalogit = VA-synat mallintavat analogisyntetisaattoreita eli niistä ei saa ulos akustisten soitinten esim. pianon, kitaran, torvien yms. ääniä vaan erilaisia synteettisiä ääniä, mieti vaikka Van Halenin Jumpia tai Rushin Tom Sawyeria. Nämä ovat tosin aika kapeita, toisiaan vahvasti muistuttavia esimerkkejä, koska analogiset ja VA-synat ovat oikeasti tosi monipuolisia äänimaailmaltaan.

VA:t ovat myös digitaalisia (vrt. alkuperäisiin analogisyniin, jotka eivät ole) eli sun tekemällä erottelulla ei ikävä kyllä pitkälle päästä, MUTTA eroa esimerkiks MO6:een on se, että MO6 ei ole VA-syna vaan ns. rompleri, jossa on nimenomaan em. akustisia saundeja, jotka on samplattu. Myös synteettistä saundia saa ulos (sitäkin voi samplata), mutta sen muokkausmahdollisuudet ovat VA:ta rajatummat.

Kannattaa lukea palstalta löytyvä "FAQ: Koskettinsoittimien ym. määrittelyjä.", se valottaa aika hyvin mistä missäkin synteesissä on kyse.

Aika paljon synan/kosketinsoittimen valintaan vaikuttaa se, millaista musiikkia aiot soittaa, koska -surprise surprise- virtuaalianalogin synasaundeilla voi olla tavallista erikoisempaa soittaa pianoballadeja etc., ja jos taas vastaavasti tietää tarvitsevansa vain synteettistä ääntä, on fiksuinta hankkia sen mukainen soitin. Tottakai virtuaalianalogeistakin saa jonkinnäköisiä sähköpianosaundeja ulos, mutta on aika epätarkotuksenmukaista käyttää väärää välinettä, jos vaihtoehtona on myös oikea.
Dolly_Keys
19.04.2011 10:43:19
Trio Erectus: Olen hankkimassa ensimmäistä syntikkaani kotiin leluksi. Mikä se on suurin ero digitaalisella ja virtuaali analogisella syntikalla? Olen kiinnostunut noin 700 euron hintaisesta soittimesta. Digitaalisella puolella olis vaihtoehtona Yamahan MO 6 (minulla on Yamahan säestyskiippari PSR 550S) ja VA vehkeistä tuohon hintaan löytyisi veikeältä vaikuttava Waldorf Blofeld Keyboard.

Auttakee, please...

Tässä viel pari esimerkkiä romplereista ja VA-synista/analogeista:

romplereita tms. akustisia ääniä sisältäviä masiinoita:

Yamaha Motif (tunnettu mm. kansallisrunouden ehkä tunnetuimmasta fraasista "Osta Motif!")
http://www.youtube.com/watch?v=UrZxNU1QpmY

Roland Fantom X (tässä demossa paljon myös synteettistä ääntä, mutta myös akustisia)
http://www.youtube.com/watch?v=MaBhT2NDJfE

Roland Juno-D (halvempi vehje kuin em., siksi saunditkin sen mukasia, mutta ihan jees vähintään treenikselle tai kotisoitteluun)
http://www.youtube.com/watch?v=e6IR5e9EVj8

Korg Triton LE (pakko laittaa vielä kolmesta suurimmasta yks edustus)
http://www.youtube.com/watch?v=uuNkXf-y07E

ja sitten muutama VA/analogi/ei-akustista-ääntä-päästävä:

Alesis Micron (muistaakseni FM-synteesiä mallintava laite, as.tuntijat saa korjata)
http://www.youtube.com/watch?v=xDU2MHL_5Bg

Novation Xiosynth (budjettisoittimien kärkinimiä, tässä demossa on myös suht. hyvin tehty urkuja muistuttava saundi, jollaisia voi olla hankala duunata VA-synilla)
http://www.youtube.com/watch?v=QZ2Ob7wHC9w

Doepfer Dark Energy (älä hämäänny, vaikkei ole koskettimia - se on kytketty midipiuhoilla koskettimiin, joten konsepti on sama; tämä on lisäks monofoninen eli sointuja ei voi soittaa lainkaan)
http://www.youtube.com/watch?v=eQFTR91o9qE

Roland Juno-60 (kasariklassikko, oma henkilökohtainen nuoruuden rakkauteni)
http://www.youtube.com/watch?v=vjeIc9JAcwk

Minimoog (synafasistina väitän, että kaikkien on pakko tuntea tämä)
http://www.youtube.com/watch?v=-YO8GrOaAcw

----------------------------

Toivottavasti tää vähän selkeyttää ostossuunnitelmia. Mainittakoon vielä se, mitä jätin kertomatta eli tossa Waldorf Blofeld Keyboardissa on myös samplattuja saundeja jonkin verran, eli muistaakseni esim. pianoja lähtee "ihan ok"-tasolla, vaikka se pääasiallisesti onkin virtuaalianalogi.
Trio Erectus
19.04.2011 21:36:15
Moi ja kiitos avusta! Syntetisaattorilla tuotetaan siis synteettistä ääntä, jonka muokkausmahdollisuudet ovat mahdollisimman hyvät. Useat soundit eivät siis välttämättä jäljittele mitään instrumentteja, vaan ne ovat synteettisiä ääniä.

Mulla on tällainen soitin:

http://www.f-musiikki.fi/kosketinso … srs550_kosketinsoitin_/_yamaha.html

Kyllä minä hankin toiseksi leluksi sen Waldorf Blofeldin. Se MO6 on kuitenkin aika lähellä tätä nykyistä soitintani, joten Waldorfista saan tarpeeksi erilaisen pelin :). Niissä oli jotakin ongelmia kun ne tulivat markkinoille (ainakin räkkimalleissa). Niihin on tehty päivityksiä ja jospa se toimii. Sisäinen virtalähde hieman myös ihmetyttää. Kai niissä on sähkönkulutus sitten suurempi tai ainakin se on vähän sellainen vanhanaikainen. VA-syntikoista (ei mistään) ei siis ole minulla mitään kokemusta, mutta ovat sanoneet tuota Blofeldia hyväksi tuossa hintaluokassa. Taidan tässä pyhien aikana näpytellä tilauksen Saksaan. Saan sen sieltä hieman halvemmalla kun postikulut on 0 € ja samaan pakettiin ostan alle parinkympin telineen. Ja mielestäni valkoinen metallikuorinen Blofeld keyboard on vielä tosi tyylikäs paketti.
Quru
19.04.2011 21:41:45
Trio Erectus: . Sisäinen virtalähde hieman myös ihmetyttää. Kai niissä on sähkönkulutus sitten suurempi tai ainakin se on vähän sellainen vanhanaikainen.

Sisäinen virtalähde on usein laadukkaampi ja kestävämpi kuin ulkoinen pikkumötikkä pistorasiassa. Lisäksi piuha on yleensä jykevämpää tekoa, ei vie kahta paikkaa jatkojohdosta ja pysyy varmasti kiinni seinässä. Minulla on Novationin pikkumuuntaja irronnut jatkoroikasta kesken soitteluiden kun olen rokannut kovaa ja jalka on osunut jatkojohtoon. Keikkakäytössä sisäinen virtalähde mielestäni pesee ulkoiset pikku-wallwart-mötikät.
-rokkijumala-: Taitaa olla vaan muodissa tuo rokkijuttu poppareiden keskuudessa kun rihannat sun muutkin pitää nahkatakkia ja yrittää olla rock-uskottavaa.
Trio Erectus
30.04.2011 14:52:27
Waldorf Blofeld keyboard ja 19,5 e:n jalusta tuli tilattua Music Storesta Saksasta. Paketit olivat eilen jo Tanskassa, joten ensi viikolla päässee testailemaan tuota VA-syntikkaa. Tuossa minun nykyisessä PSR S550 soittimessa ei ole MID-liitäntöjä, mutta pitää se säilyttää kuitenkin. Siinä on aika hyvät pianot ja muutkin soittimet. Jännittää tuon uuden vehkeen saaminen kun siinä voi niitä soundeja muokata ja työstää. Se on ensimmäinen syntetisaattorini ja varmasti hintaisekseen hyvä peli.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)