Muusikoiden.net
18.04.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Hermosto-oireet ja kitara
1 2
Schenker
15.04.2011 09:19:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi!
 
Liekkö jollakulla ollut samankaltaisia ongelmia käden kanssa.
 
Eli otelautakäden (vasemman) nimetön ja pikkurilli, sekä niidenpuoleinen kämmen on lähes tunnoton. Kuulemma kyynärhermo jumissa/jotain jossain tuolla ranteessa. Mitään ongelmia ei käden kanssa ole koskaan aikaisemmin ollut, vaikka olen n. 16 vuotta kitaraa soitellut.
 
Kuulostaako tutulta? Mitä tehtiin?
 
Itselleni lääkäri määräsi B-vitamiinia, kuulemma aiemmin samankaltaisiin oireisiin jeesannut, ja jos ei, niin sitten ilmeisesti leikkauspöydälle. Tulisi luultavasti aika pitkä paussi soitteloihin.
 
Loppuun vielä mainittakoon, että sivuoireina äärimmäinen v*tutus, kun ei sormet tottele enää entiseen malliin.
 
What are You gonna do...Bleed on Me?
Jyngwie Halmsteen
15.04.2011 10:02:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla meni pitkän poskiontelotulehduksen jälkioireena plektrakäden etusormen ja peukalon liikuttamiskyky. Tunto oli tallallella ainakin osittain, mutta sormet eivät liikkuneen. Plekua ei pystynyt puristamaan sormien väliin.
Sormet pystyin painamaan kuitenkin nyrkkiin, joten opettelin soittamaan käsi nyrkissä ja pleku sormien välissä. Pientä lisähaasteetta, kun juuri silloin treenattiin silloisella bändillä Megadethin Hangar18:ia ja soolot opettelin alkuperäisen mukaan.
Melko nopeasti sitä tottui uuteen soittotapaan.
 
Sormet olivat poissa pelistä vajaan puoli vuotta, sitten ne alkoivat pikkuhiljaa liikkumaan ja varmaan noin 10kk jälkeen toimivat ihan normaalisti. Kokoajan niitä kuitenkin piti liikutella ja treenata, että liikkuvuus palasi. Työterveyden kautta pääsin johonkin hermomittaukseen (en muista nimeä tälle toimenpiteelle). Siinä työnnettiin neuloja ympäri kättä lihaksiin ja niistä annettiin sähköiskuja käteen ja mitattiin somien hermovastetta. Mitään merkittävää syytä ei siinäkään mittauksessa löytynyt, mutta sähköiskujen jälkeen liikkuvuus alkoi parantua.
 
Elikkä omalla kohdallani hermosto-oireet poistuivat ajan kanssa. Sormia kannattaa yrittää liikutella ja treenata, vaikka ne eivät juuri toimisikaan. Eikös Dave Mustainellakin ollut joku hermosto-ongelma ja hänenkin piti treenata sormet uudelleen toimimaan.
 
Jos ei askel pitene, niin elämä lyhenee.
Jousipolvi
15.04.2011 10:20:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pakko kommentoida kun aihe on mielenkiintoinen noin niinkuin työn puolesta. Mites kauan sulla on oireita ollut? Oletko vaihtanut kitaraa hiljattain? Soittoasento kohdallaan, sama kuin aina ennenkin? Mun mielipide (huom.! Näkemättä tapausta!) on, että kyllä tossa olis paljon muutakin b-vitamiinin ja leikkauksen välissä tehtävissä.
 
Käypäs jollain fysioterapeutilla, mitä enemmän sillä on kokemusta yläraajaoireista, sen parempi. Lääkäri olis mun mielestä voinut kyllä sulle fysioterapialähetteenkin kirjoittaa. Homma saattaa korjaantua ihan sillä, että saat yläselän/hartiat auki, oikeat ohjeet käden jumppaamiseen ja varmistut oikeasta soittoasennosta.
 
Hengissä hoidosta huolimatta!
Schenker
15.04.2011 11:02:35 (muokattu 15.04.2011 11:03:03)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitoksia vinkeistä.
 
Kyllä tosiaan niskat/selkä on jatkuvasti juntturassa johtuen lähinnä jatkuvasta tietokoneella notkumisesta, opintohommatkin kun tehdään lähes 99 prosenttisesti tietokoneella.
 
Soittoasentoa voisi tosiaan katsoa, kitaraa en kylläkään ole vaihtanut hiljattain.
 
Edit. Niin, siis oireita ollut n. 2 kuukautta.
 
What are You gonna do...Bleed on Me?
Krice
15.04.2011 11:20:57
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Schenker: Kyllä tosiaan niskat/selkä on jatkuvasti juntturassa
 
Selät jumit vaikuttaa varmaan osittain myös käsiin, aika pitkällehän nuo lihashommelit on yhteydessä. Jos lihakset on jumissa niin hierojalla kannattaa käydä, mutta jumittumista voi myös ehkäistä itse pitämällä lihakset kunnossa, venyttelemällä ja vaikka vanurullaamalla. Työskentelytapojakin voisi vähän tarkkailla, koska tietyt asennot vetää helpommin juntturaan kun kehoa joutuu pitämään staattisesti tietyssä asennossa (tai toistuvia liikkeitä), ne on aina pahimpia lihaksille.
 
Schenker
15.04.2011 11:24:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä tosiaan, pitäisi virutella ja sellasta enemmän.
 
Kumma toisaalta, kun ei oikeassa kädessä ole mitään ongelmaa ollut ikinä.
 
Tietysti vasemman käden suurempi rasitus yhdistettynä edellä mainittuihin edesauttaa ongelmien syntymistä, näin ainakin luulisin.
 
What are You gonna do...Bleed on Me?
Jousipolvi
15.04.2011 13:03:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jeps, Krice on jäljillä. Oon itse siis fysioterapeutti myös ja töissä aika usein vastaavanlaisiin tapauksiin törmää. Kuten sanottua, laita yläselkähartiat kuosiin (hieronta, venyttely, jumppa), työergonomia kuosiin (näytön, pöydän, tuolin korkeudet ym.), soittoasento kuosiin (rock-uskottavuus saattaa tässä kärsiä ;)).
 
Hengissä hoidosta huolimatta!
Mental_Schok0_Gummi
15.04.2011 13:18:58
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hermovaurio plektrakäden peukalolla. Sattunut tapaturmaisesti, ommeltiin 10 tikkiä nivelen kohdalle: sormesta kadonnut puristusvoimaa sekä osa tunnosta palaillut aikaa päälle takaisin. Hermoratatutkimusta ei ole tehty.
 
Saman käden alemman peukalonivelen kohdalla ja etusorminivelen kohdalla tehtiin myöskin ompeleita, kun olin n. 14-vuotias. Edelleen pöhköyksissä sattunut tapaturma.
 
Soittokäden peukalotyvestä poistettu metallikappale, oli peukalohangan kohdalla. Räjähdysvammasta peräisin ollut. Paikallispuudutuksessa poistettiin.
 
Plektrakäden nimetön on taaksepäin yliliikkuva, tapaturmaisesti sattunut juttu sekin. Mutta eipä plektrakäden nimetön juuri soittoon taikka sen puutteisiin pitäisi vaikuttaakaan...
 
-Zekalaizta gebityztä waihtelewalla meneztygzin w:desta -86...
nypdjaz
15.04.2011 23:03:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Schenker:
Liekkö jollakulla ollut samankaltaisia ongelmia käden kanssa.
 
Eli otelautakäden (vasemman) nimetön ja pikkurilli, sekä niidenpuoleinen kämmen on lähes tunnoton.

 
Mulla oli jokunen vuosi sitten täsmälleen sama ongelma kun olin nukkunut päissään käden päällä kovalla sohvalla. Meni useampi kuukausi että palautui normaaliksi. Kyllähän se vitutti ja kävi välillä mielessä ettei ehkä palaudu koskaan ennalleen. Lääkärille en tietenkään mennyt vaan annoin asian olla, jonkun verran koitin kitaraa soittaa, mutta eihän siitä mitään tullut, pikkuhiljaa kuitenkin alkoi sitten palautua ja nykyään oon kovemmassa soittokunnossa kuin silloin. Eli toivoa on :D
 
LaMotta
16.04.2011 18:14:36 (muokattu 16.04.2011 18:18:26)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Suosittelen käyntiä OMT-Fysioterapiassa.
 
Pikkurillin ja nimettömän oireet saattavat viitata hermopuristukseen kaularangan ylimmissä nikamissa. Hermoheijastetestillä voidaan paikallistaa se, että onko vika nikamavälissä (C3-C4?) vai jossain käden hermossa.
 
Keskivertoterveyskeskuslääkäriltä tuskin saa aina oikeaa diagnoosia ja vaikeissa tapauksissa antavat lähetteen ja suosituksen OMT-Fysioon.
 
"Huomatkaa, millaisen loistavan vastaanoton olemme järjestäneet Darwinin, Marxin ja Nietzschen opeille ja teorioille! Ainakin meille pitäisi näiden oppien gojimien mieliä hajoittavan vaikutuksen olla täysin selvän."
aalataur
16.04.2011 20:06:26 (muokattu 16.04.2011 20:11:14)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minulla ei ihan samanlaisia oireita ollut, mutta tunnottumuutta puutumisen muodossa kylläkin. Eli pistelyä ja puutumista otelautakäden sormissa, sekä voimattomuutta mikä haittasi pahasti soittoa. Myöskin yöllä riippumatta siitä missä asennossa nukuin, oli monen kuukauden ajan vaikeita kipuja ylempänä käsivarressa, jotka tekivät öistä helvettiä ja unet jäivät katkonaisiksi. Heinäkuussa 2010 alkoi, kyseessä oli hermopinne.
 
Kävin muutamalla eri spesialistilla ja fyssarilla myöskin, mutta laihoin tuloksin. Aloitin tuolloin heinäkuussa myös punttisalin, koska minulla oli ollut aiemminkin käsien kanssa soitosta aiheutuvia ongelmia. Jatkoin vaan itsepintaisesti soittamista, punttailua ja elämää, 300 Buranan purkki tuli siinä syksyn mittaan vedettyä, että sai edes vähän nukuttua. Oli lähete jo hermoratatutkimukseen ja lääkäri piti leikkausta miltei väistämättömänä. En kuiteskaan heti mennyt, koska ei ollut rahaa. Jatkoin vaan päivittäistä soittamista ja 4-5x viikossa punttiksella.
 
Marraskuun lopulla muistaakseni kipu vaan yhtäkkiä hävisi. Yhtäkkiä pystyin nukkumaan taas normisti eikä käteen ole sen jälkeen särkenyt enää. Eli nuo hermopinteethän voivat laueta eri tavoin, tapauskohtaista on. Toiset vaativat leikkauksen, toiset eivät.
 
Kyllä erittäin tärkeää on pitää soittajana yläkropan lihaksisto edes jonkinlaisessa kunnossa (kuntoilemalla). Selkä ja kädet etenkin. Itse luulin aiemmin että punttailu veisi nopeuden sormista mutta ei ainakaan minun kohdallani (tästä on eriäviä mielipiteitä). Minut voisi kai laskea jo aloittelevaksi voimailu-urheilijaksi, penkkaan 110 ja näin... mutta eipä ole soittonopeus lähtenyt mihinkään, kasvanut korkeintaan vaan. Wäinölän Tuomas punttaa kanssa ja sanoi, että välttää liikkeitä missä vedetään sormilla kovemmin, mutta en mä ole tehnyt edes sitä vaan teen myös maastavetoja ja leukoja sun muita. Soittaakin jaksaa enemmän kun on jonkinlaisessa tikissä.
 
Ei sinänsä auta ehkä aloittajan ongelmaa, mut just my two cents...
 
http://hikipedia.info/wiki/Tilutus
Schenker
17.04.2011 16:23:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LaMotta: Suosittelen käyntiä OMT-Fysioterapiassa.
 
Pikkurillin ja nimettömän oireet saattavat viitata hermopuristukseen kaularangan ylimmissä nikamissa. Hermoheijastetestillä voidaan paikallistaa se, että onko vika nikamavälissä (C3-C4?) vai jossain käden hermossa.
 
Keskivertoterveyskeskuslääkäriltä tuskin saa aina oikeaa diagnoosia ja vaikeissa tapauksissa antavat lähetteen ja suosituksen OMT-Fysioon.

 
Eipä tosiaan puhunut sanaakaan fysioterapiasta tms. Kuukauden kuluttua tehdään se hermoratatutkimus, jos ei vitamiinit auta.
 
What are You gonna do...Bleed on Me?
Nurmituomas
17.04.2011 19:34:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

penkki hajottaa helposti olkapäät ja ranteet(kulma), itse olen joutunut siirtymään vapaisiin painoihin rintatreenissä, koska siinä käden voi pitää helpoimmassa asennossa, eikä tarvitse antaa ranteen vääntyä paino päällä. myös etunojapunnerrukset kannattaa unohtaa. ellei tee niitä nyrkeillä.
 
Krice
18.04.2011 00:23:49
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nurmituomas: penkki hajottaa helposti olkapäät ja ranteet(kulma), itse olen joutunut siirtymään vapaisiin painoihin rintatreenissä, koska siinä käden voi pitää helpoimmassa asennossa
 
Tarkoitat varmaan käsipainoihin. Myös tanko lasketaan vapaisiin painoihin. Penkkipunnerus oikein tehtynä ei hajoita paikkoja, mutta se on totta, että penkki on se liike, jonka ihmiset usein tekevät väärin ja siinä menee juuri olkapäät hajalle, harvemmin ehkä ranteet.
 
Lilli
19.04.2011 08:15:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LaMotta: Suosittelen käyntiä OMT-Fysioterapiassa.
 
Pikkurillin ja nimettömän oireet saattavat viitata hermopuristukseen kaularangan ylimmissä nikamissa. Hermoheijastetestillä voidaan paikallistaa se, että onko vika nikamavälissä (C3-C4?) vai jossain käden hermossa.
 
Keskivertoterveyskeskuslääkäriltä tuskin saa aina oikeaa diagnoosia ja vaikeissa tapauksissa antavat lähetteen ja suosituksen OMT-Fysioon.

 
Tuossa taannoin eräs fysioterapeutti diagnosoi vasemman käteni nimettömän ja pikkusormen puutumisen, myöhemmin kokonaan tunnottomaksi muuttumisen, samalla tavalla. Kaikenlaista vemputusta ja nikaman niksauttelua niska-hartiaseudulla kokeiltiin. Ei apua.
 
Lopulta sain lähetteen hermoratamittaukseen, oliko se nyt EMG nimeltään. - Mittauksen jälkeen neurolääkäri piirsi ympyrän ranteeseeni ja sanoi, että tuossa se on vika. - Päiväkirurgiassa ranne auki, hermot ylös kanavasta, kanavan 'ruoppaus' hermot paikalleen ja nahka kiinni. Seuraavasta päivästä lähtien probleemi poissa.
 
Ja tuohon niskan ja hartioiden vaivoihin paras apu on intensiivinen venyttely ja jumppaaminen. Huomioitavaa on myös rintalihasten riittävä harjoitus, niin oudolta kun se tuntuukin ;-)
 
It ain't like it used to be, but it's better'n nothing.
Krice
19.04.2011 09:43:05
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lilli: Ja tuohon niskan ja hartioiden vaivoihin paras apu on intensiivinen venyttely ja jumppaaminen. Huomioitavaa on myös rintalihasten riittävä harjoitus, niin oudolta kun se tuntuukin ;-)
 
No oudolta tuo kuulostaa, yleensä yläselän lihakset on varsinkin ryhtiongelmissa (varmaan suurin syy myös niskavaivoihin) jo hieman venähtäneet ja rintalihakset jumissa, jolloin apu löytyy yläselän vahvistamisesta ja rintalihasten venyttelystä. Eli juuri päinvastoin kuin ehdotat. Mutta voi kai olla sellaisiakin tapauksia, että rintalihakset on alikehittyneet ja yläselkä voimakkaampi, jolloin epätasapaino on päinvastainen kuin yleensä.
 
Lilli
19.04.2011 16:53:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: No oudolta tuo kuulostaa, yleensä yläselän lihakset on varsinkin ryhtiongelmissa (varmaan suurin syy myös niskavaivoihin) jo hieman venähtäneet ja rintalihakset jumissa, jolloin apu löytyy yläselän vahvistamisesta ja rintalihasten venyttelystä. Eli juuri päinvastoin kuin ehdotat. Mutta voi kai olla sellaisiakin tapauksia, että rintalihakset on alikehittyneet ja yläselkä voimakkaampi, jolloin epätasapaino on päinvastainen kuin yleensä.
 
Myönnän ilmaisseeni asian puutteellisesti, mistä syvä anteeksipyyntö! - Rintalihasten, kuten myös mainittujen hartia- ja yläselän, intensiiviseen harjoittamiseen kuuluu sekä harjoitus (supistus) että venyttely. Hyvin harjoitettu rintalihas ei jää, ainakaan kovin pitkäksi aikaa, jännittyneesen (supistus) tilaan vaan harjoituksen toisen vaiheen eli venyttelyn ansiosta palaa ns. normaalipituuteensa, jolloin se ei vedä olkapäitä eteenpäin ja näin aiheuta jännitystä hartianseudun ja yläselän alueella.
 
It ain't like it used to be, but it's better'n nothing.
P-man
19.04.2011 21:29:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aalataur:
Kyllä erittäin tärkeää on pitää soittajana yläkropan lihaksisto edes jonkinlaisessa kunnossa (kuntoilemalla). Selkä ja kädet etenkin. Itse luulin aiemmin että punttailu veisi nopeuden sormista mutta ei ainakaan minun kohdallani (tästä on eriäviä mielipiteitä). Minut voisi kai laskea jo aloittelevaksi voimailu-urheilijaksi, penkkaan 110 ja näin... mutta eipä ole soittonopeus lähtenyt mihinkään, kasvanut korkeintaan vaan. Wäinölän Tuomas punttaa kanssa ja sanoi, että välttää liikkeitä missä vedetään sormilla kovemmin, mutta en mä ole tehnyt edes sitä vaan teen myös maastavetoja ja leukoja sun muita. Soittaakin jaksaa enemmän kun on jonkinlaisessa tikissä.
 
Ei sinänsä auta ehkä aloittajan ongelmaa, mut just my two cents...

 
Mulla ei vetoliikkeet ole ainakaan mitenkään vaikuttanut. Farmarikävelyä 110kg per käsi ja maastavedot yli 200kg raudoilla.
 
aalataur
19.04.2011 22:02:46 (muokattu 19.04.2011 22:05:44)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

P-man: Mulla ei vetoliikkeet ole ainakaan mitenkään vaikuttanut. Farmarikävelyä 110kg per käsi ja maastavedot yli 200kg raudoilla.
 
Kovat on raudat :) Asiallista. Tilutteletko? Itse mietin vielä kesällä etten uskalla alkaa rautaa puskemaan, kun nimenomaan shreditekniikan hankintaan on mennyt niin hirveä vaiva ja jos mun pitäisi valita urheilun ja soittamisen välillä (onneksi ei tarvitse) niin urheilu jäisi heti. Ajattelin että tilunopeus kärsii ja varovasti alkanut kokeilemaan. Yllättäen ei ole kärsinyt, kehitystä on tapahtanut varmaan plekutekniikassa ainakin. Toki ihan heti treenin jälkeen soittaessa kädet on vähän aikaa kuin kaksi jakoavainta, koska se on niiden funktio punttitreenissä, mutta hyvin pian ne siitä aukeaa normaalitoimintaan.
 
Kyllähän tietty Petrucci on elävä esimerkki että tilu ja raudanvääntö ei ole ristiriidassa. Zakk Wylde vissiin myös. Tosin, voisiko olla yksilökohtaista. Joskus jossain englanninkielisellä foorumilla tästä oli puhe ja kitaristien kokemukset oli kaksijakoisia, toisten mielestä nopeus hävisi ja toisten mielestä ei.
 
http://hikipedia.info/wiki/Tilutus
P-man
20.04.2011 08:00:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aalataur: Kovat on raudat :) Asiallista. Tilutteletko? Itse mietin vielä kesällä etten uskalla alkaa rautaa puskemaan, kun nimenomaan shreditekniikan hankintaan on mennyt niin hirveä vaiva ja jos mun pitäisi valita urheilun ja soittamisen välillä (onneksi ei tarvitse) niin urheilu jäisi heti. Ajattelin että tilunopeus kärsii ja varovasti alkanut kokeilemaan. Yllättäen ei ole kärsinyt, kehitystä on tapahtanut varmaan plekutekniikassa ainakin. Toki ihan heti treenin jälkeen soittaessa kädet on vähän aikaa kuin kaksi jakoavainta, koska se on niiden funktio punttitreenissä, mutta hyvin pian ne siitä aukeaa normaalitoimintaan.
 
Kyllähän tietty Petrucci on elävä esimerkki että tilu ja raudanvääntö ei ole ristiriidassa. Zakk Wylde vissiin myös. Tosin, voisiko olla yksilökohtaista. Joskus jossain englanninkielisellä foorumilla tästä oli puhe ja kitaristien kokemukset oli kaksijakoisia, toisten mielestä nopeus hävisi ja toisten mielestä ei.

 
Harrastelialle ihan ok rautoja :) Jäsen Isokitara varmaan tietää, miten oikeesti isot raudat vaikuttaa soittoon!
Jonkunverran tulee piliteltyä ja otelautakäsi on ihan ok.. mut alternate ja synkkays tuottaa enemmänkin ongelmaa. Mut nopeuteen ei mun mielestä punttihommat vaikuta.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «