Aihe: John Cage 4'33"
1 2 3 4
Sergei Fallinen
10.04.2011 21:07:14
Janus: Usein tuota kappaletta arvostelevat vain ihmiset, jotka eivät ole nähneet ainuttakaan esitystä (tai kuunnelleet taltiota, tai katsoneet videota) siitä, tai edes kappaleen nuottia. Sävellys ei ole tiivistettävissä muotoon "4 minuuttia 33 sekuntia hiljaisuutta".

Totta, mutta tuntuu että ihan yhtä usein kyseistä kappaletta kehuvat/arvostavat vain ihmiset, jotka eivät ole myöskään tehneet mitään noista

Usein syynä siihen, ettei asioista oteta selvää, on se ettei teos herätä mitään kiinnostusta lähempään tutkiskeluun. Mä esim. voin sanoa suoraan että Kaija Saariaho on järkyttävän paskaa musaa eikä ole mun tehtävä kuuntelijana ruveta varta vasten etsimään/pahimmassa tapauksessa keksimään sille jotain oikeutusta jos en siihen tarvetta koe
Teijo K.
10.04.2011 21:08:15

Meadow: Tämäkin tuntuu olevan vähän sellainen teos että on vaan pakko arvostaa, muuten on homo ja väärässä.

Mitään ei ole pakko arvostaa, mutta mielipiteensä voisi esittää myös perustellen. Ja edes jotain sivistyneen keskustelun perussääntöjä käyttäen. Tai vaikka tämän keskustelupalstan sääntöjä noudattaen edes.
Talent is cheaper than table salt. What Separates the talented individual from the successful one is a lot of hard work :Stephen King. Talent is 1% inspiration, and 99% perspiration :Edison.
Teijo K.
10.04.2011 21:11:51

Sergei Fallinen: Totta, mutta tuntuu että ihan yhtä usein kyseistä kappaletta kehuvat/arvostavat vain ihmiset, jotka eivät ole myöskään tehneet mitään noista

Usein syynä siihen, ettei asioista oteta selvää, on se ettei teos herätä mitään kiinnostusta lähempään tutkiskeluun. Mä esim. voin sanoa suoraan että Kaija Saariaho on järkyttävän paskaa musaa eikä ole mun tehtävä kuuntelijana ruveta varta vasten etsimään/pahimmassa tapauksessa keksimään sille jotain oikeutusta jos en siihen tarvetta koe

Toki voi sanoa myös ihan vaan "järkyttävää paskaa" mutta ei kannata vetää hernettä nenään jos tuollainen kommentti ei kerää kovinkaan montaa tyylipistettä muilta keskustelijoilta. Kyse ei tosin siinä ole siitä mielipiteestä, vaan siitä miten sen esittää.
Talent is cheaper than table salt. What Separates the talented individual from the successful one is a lot of hard work :Stephen King. Talent is 1% inspiration, and 99% perspiration :Edison.
vpjarvi
10.04.2011 21:22:35

Luin aikoinaan tenttiin kirjan, jossa väitettiin, että John Cage sävellyksellään 4'33" ja joku jannu, joka maalasi kauttaaltaan valkoisia tauluja ovat tehneet tietä Internetin kaltaisille innovaatioille. Pointtina siis oli se, että nämä taideteokset joiden sisällön määrittää katsoja itse tekivät tilaa Internetille, joka tavallaan on tyhjä taulu, jolle käyttäjä määrittää sisällön.

Jos jotakuta kiinnostaa, kirja oli Charlie Geren Digitaalinen kulttuuri. Pitäisi löytyä kirjastoista.
Kuuntele enemmän. Puhu vähemmän.
dipshit
10.04.2011 22:21:59
En ymmärrä :( Tuohan on vähän kuin kutsuisi vaivaannuttavaa hissimatkaa tuntemattomien ihmisten kanssa taideteokseksi. Erona vain "teoksen" pituus.
"näin on , ei Räppi muusikot ei osaa ees laulaa ja lisäks yks räppäri vei mun tyttö kaverin . joten hevi on parasta" -hevi man
Juho L
10.04.2011 23:18:09
Dipsetcityboy: En ymmärrä :( Tuohan on vähän kuin kutsuisi vaivaannuttavaa hissimatkaa tuntemattomien ihmisten kanssa taideteokseksi. Erona vain "teoksen" pituus.

Tuosta muuten saisi mainion lyhytelokuvan!
"...more humane, more thoughtful, more understanding."
"Esto quod es"
Kimmo72
11.04.2011 08:55:49
Onhan niitä levyjä täytelty huonommillakin kipaleilla.
Tunne ja improvisaatio korvaa tekniikan.
"She said I dont like Dream Theater that much, but I had a pen, and some paper, so what the fuck..." -Kevin Moore
Teijo K.
11.04.2011 09:43:51

Juho L: Tuosta muuten saisi mainion lyhytelokuvan!

Reinikaisessahan oli tämä huikea kohtaus, missä henkilöt jäivät hissiin jumiin ilman valoja, ja näytettiin mustaa ruutua missä ne puhuivat siitä että toimisiko tuollainen kohtaus televisiossa vai ei. Aivan mahtava.
tsugaru
12.04.2011 19:39:55
S-type: Jos äänitän kotona Ipodilla kolme minuuttia hiljaisuutta, niin sehän on oma teos. Voin varmaan ihan vapaasti pistää sen kaupalliseen jakeluun.

Coverin tulet luultavasti tehneeksi.
No, olihanne tietysti pikkasen "hyvinsyöneen" näkösiä keskitysleirivangeiks, mut eise ainakaan mua silleen haitannu, ku ei täs oikeestaan ollu pääosissa ne ihmiset, vaan niitten puheet. NHR
Oan
13.04.2011 00:10:48
Jos ei kiinnosta kuunnella tota teosta niin kattokaa edes tämä:

http://www.youtube.com/watch?v=pcHnL7aS64Y
Ihmiselle kaikkein tärkein maailmassa on DÄGÄ.
Karipiirto
13.04.2011 00:32:48 (muokattu 13.04.2011 00:33:09)

Oan: Jos ei kiinnosta kuunnella tota teosta niin kattokaa edes tämä:

http://www.youtube.com/watch?v=pcHnL7aS64Y

En tiedä jaksanko videona kattoa tuota teosta. Se pitäisi kokea katsomosta käsin. Silloin siinä välittyisi kaikki se salin oma "hiljaisuus" sen sijaan että kuulisi vain mikin tallentaman osan sitä. Silti on sanottava että tuon pätkän perusteella pidän John Cagen ajattelusta ja hän vaikuttaa tyypiltä, jonka kanssa olisin varmasti tullut juttuun. Sen verta syvällisesti mutta samalla lämminhenkisesti hän asiaa käsittelee. :)
"My name is Beethoven motherf***er, maybe you've heard of me!!"
Folkson
13.04.2011 11:53:48
Miten ne sanat meni?
gorgongorgon
15.04.2011 01:52:37
Eräs tuttu kävi konsertissa. Jostain syystä tuoleja ei oltu laitettu valmiiksi, vaan ne olivat pinottuna seinustalle. Yleisö sitten typertyneenä meni ottamaan itselleen tuolit seinustalta. He saivat jälkikäteen kuulla, että juuri tämä tuolien liikuttelusta johtuva ääni tms. oli Cagen uusi teos.

Itse tulkitsen Cagen musiikkifilosofisten teosten pointin seuraavasti:

Kaikki mitä elämässä tapahtuu on suurta taidetta/musiikkia, kunhan vain pysähdymme ja kuuntelemme; annamme sen tapahtua.

Mielestäni tämä on pointti, mitä ei todellakaan korosteta riittävästi. Katselkaa nyt kaikkia niitä hermokireenä sinkoilevia tyyppejä juna-asemilla ja ostoskeskuksissa.

Cagella on myös urkuteos ASLAP (as slow as possible), jonka on määrä kestää 627 vuotta. Biisi on soinut nyt vuodesta 1997 saksalaisessa kirkossa non stoppina. Siinä vaihtui sointu ensimmäisen kerran muutama vuosi sitten. 2639 vuonna loppuvan teoksen loppuhetki on loppuun myyty. Kappaleesta on muistaakseni myös joku 10 minuutin versio, mutta tässä versiossa on "hieman" hitaampi tempo.

Henk. Koht. olen päätynyt välillä hyvinkin mukavan syviin vesiin, kun olen pohtinut biisin pointtia.

Haluan laittaa vielä yhden Cagen pianokappaleen, jotta ahdistuneimmatkin henkilöt ymmärtävät, että Cage osaa tehdä myös "oikeaa musiikkia".

John Cage - In a landscape (voiko joku puhtaalla omalla tunnolla haukkua tätä tekotaiteelliseksi?)

http://www.youtube.com/watch?v=NR0zVdjYXcw&feature=related
Pop Corn
15.04.2011 02:32:50
Löytyisköhän tähän 4'33" biisiin mistään tabuja?

Tuo ois nimittäin tärkein biisi mitä aloitteleva ja vähän pitemmällekin edistynyt kitaristi voisi kehityksensä ja uransa kannalta opetella.

Ja ois mahtavaa kuunnella Yngwie Malmsteenin coveri tuosta.
.
SiwamieS
15.04.2011 03:09:16
Pop Corn: Löytyisköhän tähän 4'33" biisiin mistään tabuja?

Tuo ois nimittäin tärkein biisi mitä aloitteleva ja vähän pitemmällekin edistynyt kitaristi voisi kehityksensä ja uransa kannalta opetella.

Ja ois mahtavaa kuunnella Yngwie Malmsteenin coveri tuosta.

http://instantrimshot.com/
I wanna see movies of my dreams
baron
15.04.2011 06:11:30

Pop Corn: Löytyisköhän tähän 4'33" biisiin mistään tabuja?

http://www.sheetmusicplus.com/title/4-33/1008430

Nuotit löytyy ainakin tuolta.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Pop Corn
15.04.2011 14:00:26
baron: http://www.sheetmusicplus.com/title/4-33/1008430

Nuotit löytyy ainakin tuolta.

Kiitos. Ei muuta kuin armotonta treeniä nyt vaan.
.
zille
15.04.2011 18:47:54 (muokattu 15.04.2011 18:49:08)
gorgongorgon: Cagella on myös urkuteos ASLAP (as slow as possible), jonka on määrä kestää 627 vuotta. Biisi on soinut nyt vuodesta 1997 saksalaisessa kirkossa non stoppina.

Oon kuullut tosta kyllä joo. Mutta en oo päässy oikeen kärryille, että tuleeko se jostain nauhalta, vai onko siellä koko ajan joku painamassa koskettimia? Suht mielenkiintonen työ olis kyllä painaa 8 tuntia päivässä yhtä sointua.

Ja voikohan tota biisiä kuulla jostakin? Onko joku livecamera esimerkiksi?
Sitä levyä, mille se biisi päätyy tuskin ihan vinyylinä julkastaan ainakaan.
Kahta en vaihda, folk & blues.
Janus
15.04.2011 20:26:56
zille: Oon kuullut tosta kyllä joo. Mutta en oo päässy oikeen kärryille, että tuleeko se jostain nauhalta, vai onko siellä koko ajan joku painamassa koskettimia? Suht mielenkiintonen työ olis kyllä painaa 8 tuntia päivässä yhtä sointua.

Taitaapa olla paino (punnus) koskettimen päällä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)