Aihe: Sandberg bassot
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
T.Nick
24.03.2011 12:16:50
Esa H: Kielet eivät asettuneet sittenkään säätämisestä huolimatta. Treeneissä rapinaa oli liikaa. Minulla on tapana näppäillä aika kovalla tatsilla. Vein basson pajalle ja siellä oltiin sitä mieltä, että nollanauhan koloja on viilattu alemmaksi. Siltä se tosiaan vaikutti. Ehkä joku aikaisempi omistaja on pitänyt hyvin alhaalla olevista kielistä. Asia tulee kuntoon vaihtamalla kyseinen nauha.

Morom.

Basso oli ennen sua mulla ja sitä ennen Visakoivulla. Voin tietysti puhua vain omasta puolestani, mutta veikkaisin vahvasti, että nollanauhat on tehdasuritettuja, eikä niitä kukaan ole kotikonstein viilaillut yhtään sen syvemmäksi. Näin taisi olla myös yhdessä JM-5:sessa, joka käväisi talossa.

Ja nollanauhahan ei tietenkään vaikuta räminöihin muuten, kuin vapaita kieliä soittaessa, eli syy räminöntiin on jossain muualla. Täytyy myöntää, että ainakin multa lähtiessä säädöt oli sellaiset, että sai forcea kasvattamalla kielet paukkumaan kivasti sormisoitossa ja perustatsilla taas oli tarkoitus että soi normaalisti, tai että korkeintaan Schallerin lukoissa olevat prikat rämisee.
Visakoivu
24.03.2011 12:24:02 (muokattu 24.03.2011 12:27:13)
Thominisk: Morom.

Basso oli ennen sua mulla ja sitä ennen Visakoivulla.

Ei ole viilailtu myöskään minun toimesta ja uutena olen tuon ostanut. Itselläni ei ollut nauhojen kanssa mitään ongelmia eikä myöskään mitään räminöitä esiintynyt. Kielinä käytin ihan perus 40-100 settiä. Muistelisin kyllä, että nollanauhassa ei olut uutena uria ollenkaan, eli urat ovat syntyneet kielien liikkeestä virityksen yhteydessä tms.

E. Tjaa taitaa muisti tehdä tepposet kun monet ovat laittaneet, että nollanauhassa on ollut urat tehtaan jäljiltä. No oli miten oli.
"Hamster on overdrive."
T.Nick
24.03.2011 12:31:02
Visakoivu: Ei ole viilailtu myöskään minun toimesta ja uutena olen tuon ostanut. Itselläni ei ollut nauhojen kanssa mitään ongelmia eikä myöskään mitään räminöitä esiintynyt. Kielinä käytin ihan perus 40-100 settiä. Muistelisin kyllä, että nollanauhassa ei olut uutena uria ollenkaan, eli urat ovat syntyneet kielien liikkeestä virityksen yhteydessä tms.

E. Tjaa taitaa muisti tehdä tepposet kun monet ovat laittaneet, että nollanauhassa on ollut urat tehtaan jäljiltä. No oli miten oli.

Lirpalaisella oli lisäksi myyntihetkellä kiinni semi-flätit (mikä über-wound mahtoi olla kyseessä. Hyvä Kärpät!). Mutta jos moinen olisi tarjolla taas, niin varmaan ostaisin pois kuleksimasta. Poismyyminen oli ehkä virhe...
Visakoivu
24.03.2011 12:38:53
Thominisk: Lirpalaisella oli lisäksi myyntihetkellä kiinni semi-flätit (mikä über-wound mahtoi olla kyseessä. Hyvä Kärpät!). Mutta jos moinen olisi tarjolla taas, niin varmaan ostaisin pois kuleksimasta. Poismyyminen oli ehkä virhe...

Jaa niin tais olla GHS Brite Flatsit kiinni kun sen hait.
"Hamster on overdrive."
Esa H
24.03.2011 14:37:15
Thominisk: Morom.

Basso oli ennen sua mulla ja sitä ennen Visakoivulla. Voin tietysti puhua vain omasta puolestani, mutta veikkaisin vahvasti, että nollanauhat on tehdasuritettuja, eikä niitä kukaan ole kotikonstein viilaillut yhtään sen syvemmäksi. Näin taisi olla myös yhdessä JM-5:sessa, joka käväisi talossa.

Saattaa olla tosiaan tehtaan jäljiltäkin tuollaiset kolot. Pajalla näytti siltä, että nollanauhan kolot olisivat muita nauhoja alempana. Mä tykkään pitää kaulaa säädöiltään hyvin suorana. Häiritsevää rapinaa alkoi ilmenemään kun pistin kiinni tuoreet Swingbassit. Hetki menee aina ennen kuin basson saa itseä viimeisen päälle miellyttäviin säätöihin.
Visakoivu
24.03.2011 15:12:49
Esa H: Saattaa olla tosiaan tehtaan jäljiltäkin tuollaiset kolot. Pajalla näytti siltä, että nollanauhan kolot olisivat muita nauhoja alempana. Mä tykkään pitää kaulaa säädöiltään hyvin suorana. Häiritsevää rapinaa alkoi ilmenemään kun pistin kiinni tuoreet Swingbassit. Hetki menee aina ennen kuin basson saa itseä viimeisen päälle miellyttäviin säätöihin.

Ainakin mulla oli tuossa Santussa kaula aikalailla luotisuora ja tosiaan ei mitään räminää ilmennyt. Ja tosiaan tulihan siinä pidettyä kiinni myös noita GHS Brite Flatsejä 45-105 ja hyvin pelas.
"Hamster on overdrive."
Esa H
10.04.2011 23:00:02
Visakoivu: Ainakin mulla oli tuossa Santussa kaula aikalailla luotisuora ja tosiaan ei mitään räminää ilmennyt. Ja tosiaan tulihan siinä pidettyä kiinni myös noita GHS Brite Flatsejä 45-105 ja hyvin pelas.

Noniin! Sandberg on saatu pajalta taikaisin. Nollanauha on vaihdettu. Räminät saatiin pois ja soitettavuus kuntoon. Positiivinen yllätys oli, että koko basson sointi muuttui dekadin paremmaksi. Body soi ja värähtelee ihan eri tavalla kuin aikaisemmin. Ihme juttu - kaippa nauhojen rapina satulan päässä ja tallan puolella yhtä aikaa demppasi soinnin hetkessä. Nyt on sustainia ja bottnea niin kuin pitääkin. Huippu vehje.
Timar
27.07.2011 09:02:08
Hei vaan hei,

Nauhattoman osto on kovasti alkanut himottamaan, ja sandbergiltä sattuisi löytymään ihan komian näkönen keppikin jossa hintakin on kohdallaan.

Onko kenelläkään kokemusta kyseisestä kepistä?
thomann.de/fi/sandberg_california_jj4_rw_tsbfl_passiv.htm
Näin on marjat
T.Nick
27.07.2011 10:15:41
Timar: Hei vaan hei,

Nauhattoman osto on kovasti alkanut himottamaan, ja sandbergiltä sattuisi löytymään ihan komian näkönen keppikin jossa hintakin on kohdallaan.

Onko kenelläkään kokemusta kyseisestä kepistä?
thomann.de/fi/sandberg_california_jj4_rw_tsbfl_passiv.htm

On kyllä ihan kohtalaisen näyttävän näköinen soitin. Ostaisin varmaan ainakin ite pohjaten aiempiin kokemuksiin Sandbergeistä, jos nauhaton ei näyttelisi niin pientä roolia mun repertuaarissa. Tai no ehkä sit, kun on todella ylimääräistä hilloa..
Timar
13.08.2011 09:04:20
Nyt meni Sandberg tilaukseen.

California TT4 passive Candy Red fretless.
On kyllä sen verran seksikkään näkönen peli että 3kk toimitusaika tuntuu ikuisuudelta. Kun pääsis vaan jo hivelemään vähäsen...
Näin on marjat
JussiKoo
13.08.2011 16:05:08
Timar: Nyt meni Sandberg tilaukseen.

California TT4 passive Candy Red fretless.
On kyllä sen verran seksikkään näkönen peli että 3kk toimitusaika tuntuu ikuisuudelta. Kun pääsis vaan jo hivelemään vähäsen...

Been there done that. Basso tuli melkein päivälleen kolmen kuukauden päästä. Ajattelin, että varmaan tulee aiemmin, mutta eipä tullut...
"Mikä muualla tulkitaan homoeroottiseksi, on bassodadassa vain ryhmähenkeä." (kraaps 03/2010)
Timar
20.12.2011 00:58:02
Sieltähän se tuli vaikka kestikin kuukauden enemmän mitä luvattiin :)
Kyllä nyt on hymy korvissa
Soi kyllä aivan uskomattoman smoothisti.

https://photos-1.dropbox.com/i/l/be … 4422000/c7d46ab/Sandberg_2459.jpg#1
Näin on marjat
kingnothing
20.12.2011 08:42:45
Timar: Sieltähän se tuli vaikka kestikin kuukauden enemmän mitä luvattiin :)
Kyllä nyt on hymy korvissa
Soi kyllä aivan uskomattoman smoothisti.

https://photos-1.dropbox.com/i/l/be … 4422000/c7d46ab/Sandberg_2459.jpg#1

Osoitteeseen https --> http niin linkki toimii.
Timar
20.12.2011 11:29:44
no perskeles, siinä vielä kansiollinen kuvia
http://www.dropbox.com/gallery/18032260/1/Sandberg?h=79ee45
Näin on marjat
sorhe
21.12.2011 20:02:53
Kertoisiko joku Sandbergin omistaja ystävällisesti millainen on Sandbergin 5-kielisen kaulan leveys ja kielten väli verrattuna esim. 5-kieliseen Fenderiin tai Laklandiin? Suunnilleen samanlainen vai kapeampi?
T.Nick
22.12.2011 08:26:54
sorhe: Kertoisiko joku Sandbergin omistaja ystävällisesti millainen on Sandbergin 5-kielisen kaulan leveys ja kielten väli verrattuna esim. 5-kieliseen Fenderiin tai Laklandiin? Suunnilleen samanlainen vai kapeampi?

Mää voin verrata G&L L-1505:seen kahta viiskielistä Sandbergia (UMBO 35" ja JM-5 34").

G&L:ssä oli ainakin hirmu kapee kaula satulan päässä (44 vai 44,5 mm). Myös noissa mun testaamissa Sandbergeissa leveys satulan päässä on kohtalaisen kapea, mutta kielivälit kasvaa tallaa kohden reilummin. Satulan päässä kaulan leveys yli 45 mutta vielä alle 50. Eli heitetään tähän, että noin 47,5 mm. Tallan päässä kieliväli puhtaasti tuntuman perusteella vastaava kuin nelikielisessä jatsarissa. Ainakin tallapalat näyttäis olevan mitoitukseltaan identtiset neli- ja viisikielisissä Sandbergeissä. Kaulan profiili taitaa olla litteämpi kuin F-bassoissa. En ole juuri tällä hetkellä bassojen äärellä tönäri kädessä, eli tarkkoja millimetrejä ei pysty heittämään peliin.
sorhe
23.12.2011 00:00:51
Ok, kiitos. Olen sen verran lyhytsorminen soittaja, että 5-kielisen Fenderin ja Laklandin kaulat tuntuvat leveytensä vuoksi hieman rasittavilta soittaa pidemmän päälle, vaikka muuten hyviä pelejä ovatkin. Pitää käydä testaamassa Sandbergia paikan päällä, josko se toimisi.
Mase
23.12.2011 07:23:35
sorhe: Ok, kiitos. Olen sen verran lyhytsorminen soittaja, että 5-kielisen Fenderin ja Laklandin kaulat tuntuvat leveytensä vuoksi hieman rasittavilta soittaa pidemmän päälle, vaikka muuten hyviä pelejä ovatkin. Pitää käydä testaamassa Sandbergia paikan päällä, josko se toimisi.

Jos kapeakaulaisen femman haluat, niin kannattaa harkita myös Musarin SR5:sta. Kaula ekalta nauhalta 44.5 mm(eli about sama ku 4-kielinen presari).
http://www.music-man.com/instruments/basses/stingray-5.html

itelle ainakin tähänastisista kätösissä pyörähtäneistä vitosista paras... Jotkut ei tykkää 34" skaalasta vitosissa(eikä "tiukasta" kielivälistä tallassa), mutta mulla ei ainakaan ole ollut siitä mitään haittaa, päinvastoin. 5-kielisistä santuista ei ole kokemusta, mutta JM-4:n(eli kaiketi nykyinen TM-4) mulla oli jonkin aikaa käytössä... hyvä käteen & korvaan, mutta sähköt ei oikeen laadullisesti vakuuttaneet...
Saa kysellä tuuraamaan kitaran/basson varteen. Taustalaulut saa kaupanpäälle.
T.Nick
23.12.2011 07:32:05
sorhe: Ok, kiitos. Olen sen verran lyhytsorminen soittaja, että 5-kielisen Fenderin ja Laklandin kaulat tuntuvat leveytensä vuoksi hieman rasittavilta soittaa pidemmän päälle, vaikka muuten hyviä pelejä ovatkin. Pitää käydä testaamassa Sandbergia paikan päällä, josko se toimisi.

Äskeiseen palatakseni vielä: torilla on säännöllisen epäsäännöllisesti noita G&L:n vitosbassoja myynnissä ja siihen nähden, minkä tasoisia soittimia ovat, niin hintaa on yleensä aika vähän; 900-1000€ jenkky-mallilla, eli suht sama, kuin käytetyillä Sandbergeillä. Uutenahan näillä on sitten jo hintaeroa melkolailla G&L:n ollessa monta hunttia tyyriimpi. Jos nimenomaan halutaan kaposta kieliväliä, niin noita George&Leo -bassoja ei kande sivuuttaa.

Sandbergeissa on paljon erilaisia vaihtoehtoja materiaalien suhteen ja itse olen huomannut, että h-kielen toimivuudessa on ratkaisevia eroja tämänkin merkin sisällä sen suhteen, onko leppärunkoa tai saarnirunkoa ja sitten kun näitä viiskielisiä santtuja on aika tasasesti kaupan 34" ja 35" mensuureilla, niin tottahan se on aina parempi, kun on 35" skaala. On kai se huomattu Laklandillakin, kun niillä taitaa mallistossa kaikki 5-kieliset olla tolla pidemmällä mensuurilla. Vaikka prosentuaalisesti kielten pituusero on aika vähäinen, niin on sillä siitä huolimatta ainakin suuri psykoakustinen merkitys, jos ei muuta. Ja samaten toi runkopuun merkitys voi olla puhtaasti metafyysinen, kun painavampi soitin saattaa luoda illuusion sellasesta jämäkämmästä luonteesta jopa korvissa. Tosin on näistä ollu näitä sokkotestejä tälläkin foorumilla, että on joku taitava jätkä duunannu himassa spekseiltään muuten keskenään samanlaisia bassoja, mutta eri runkomateriaalilla, niin yleisö on yllättävän hyvin kuullut eron ääninäytteistä ja pystynyt vieläpä nimeämään saundin perusteella, että mitä puuta siinä on käytetty.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)