Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Nuppi ja kaappi keikkailuun noin 600 - 800 euron budjetilla?
1
Cultösaurus
10.04.2011 13:21:43 (muokattu 10.04.2011 18:20:26)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hoi arvon bassottelijat!
 
Palattuani viiden vuoden horrostamisen jälkeen bassonsoiton pariin sain surukseni huomata, että vaikka muuten olen saanut kirittyä soittotaidossa ja tietämyksessäni välivuosia kiinni, en ymmärrä vahvistintekniikasta oikein mitään. Reilu vuosi sitten aloittamani bänditoiminta toi muassaan treenikämpällä lojuneen Fenderin 100-wattisen kombon jostakin 90-luvulta, mutta vaikka kyseinen laatikko on riittänyt tähänastisiin baarikeikkoihin, alkaa moisen hirvityksen nosteleminen lavalle pikkuhiljaa nolottaa. Soundi ei ole pahin mahdollinen muttei muovisuudessaan ja steriiliydessään kovin kehuttavakaan.
 
Siis, olen kiristellyt nälkävyötäni ja päättänyt sijoittaa noin 600 - 800 euroa nuppiin ja 4x15 kaappiin, ellette saa minua jostain syystä ylipuhuttua hankkimaan kyseisessä hintahaarukassa olevaa komboa. Tiedän hyvin, että melkeinpä sen jälkeen, kun soittokamat vain toistavat ääntä pätkimättä, on eri vehkeiden vertailussa kyse omista mieltymyksistä, mutta etsinkin lähinnä jotakin luotettavaa ja lämminsoundista yhdistelmää, jolla saisi ensikosketuksen näihin vempeleisiin. Soitan funk-rock-yhtyeessä, jossa soundipolitiikka vaihtelee rosoisesta pehmeään. Äänensävyssä saa siis olla karaktääriä, kunhan räkäisyyttä ja särmää saa tarvittaessa pehmennettyä poijes. Lämpimyys, vintage ja napakkuus ovat siis avainsanoja - ei missään nimessä mitään täysin puhdasta ja muovista pompottelua. Mitä lähemmäs pääsen 70-luvun klassisen rokin soundeja, sen parempi. Mietin myös, jos ostaisin nupin ja kaapin yhteydessä Sansampin VT-bassin (deluxen tai normaalin), jotta voisin muokata soundiani tarvittaessa roheammaksi.
 
Yllä mussuttamani ympäripyöreä kuvailu soundista ei nyt luultavimmin rajaa vaihtoehtoja pahemmin, mutta lähinnä sitä gainilla säädettävää murinaa tahtoisin vahvistimesta löytyvän. Ostaisin mielelläni uutta kamaa T-kaupasta tai jostakin päin Tamperetta, sillä vaikka kusettajia lienee bassotorilla vain muutamia, en tässä elämäntilanteessa voi riskeerata 800 euron ostosta niin, että ostetut käyteyt kamat kusevat jotenkin ratkaisevasti tai vaativat muutaman kuukauden jälkeen 500 euron korjausta.
 
Jos pääsitte tänne tekstimuurin alaosaan, mitä suosittelisitte minun tekevän? Olen yrittänyt selailla, kysellä ja lukea tietoja eri kamppeista, mutta koska paikallisten kivijalkaliikkeiden valikoima on suppea, joudun melkeinpä sokkona tilaamaan. Hybridinupeista olen katsellut muun muassa Kuston Deep-End 300 HD:tä (riittääkö 300 wattia mihinkään, onko laatu paska?) ja Marshallin MB450H:ta, jota löytyisi nyt toriltakin takuun kanssa.
 
Jakkeko
10.04.2011 17:44:45
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oletan että tuossa on nyt kirjoitusvirhe... Tai jos todella haluat 4x15" kaapin niin ainakin se helpottaa valintaa... Tosin budjettikin on varmaan sitten jo syöty. :)
 
Itse lähtisin rakentamaan pinoa juurikin valitsemalla ensin jonkun sopivan kaiuttimen ja hankkimalla sitten siihen sopivan nupin. Ja kyllä 300w riittää aivan varmasti enemmän kuin hyvin... Tai no. Toki riippuu myös tuosta kaiuttimesta.
 
rokrokpoprok
Cultösaurus
10.04.2011 18:18:25 (muokattu 10.04.2011 18:19:20)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jakkeko: Oletan että tuossa on nyt kirjoitusvirhe... Tai jos todella haluat 4x15" kaapin niin ainakin se helpottaa valintaa... Tosin budjettikin on varmaan sitten jo syöty. :)
 
Itse lähtisin rakentamaan pinoa juurikin valitsemalla ensin jonkun sopivan kaiuttimen ja hankkimalla sitten siihen sopivan nupin. Ja kyllä 300w riittää aivan varmasti enemmän kuin hyvin... Tai no. Toki riippuu myös tuosta kaiuttimesta.

 
Hoh, joo, piti todellakin kirjoittaa 4x10''. Lähinnä muiden kokemuksia noista halvemmista kaapeista ja nupeista yrittäisin udella, jotta osaisin välttää täysin sudet mallit. :) Ehkä helpompi tapa hahmottaa kysymykseni on miettiä, mitä itse kukin tekisi, jos olisi samanlaisessa tilanteessa ja rahaa on noin vähän mällättävänä.
 
Johnny Buzz
10.04.2011 18:20:09
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Cultösaurus: Hoh, joo, piti todellakin kirjoittaa 4x10''. Lähinnä muiden kokemuksia noista halvemmista kaapeista ja nupeista yrittäisin udella, jotta osaisin välttää täysin sudet mallit. :) Ehkä helpompi tapa hahmottaa kysymykseni on miettiä, mitä itse kukin tekisi, jos olisi samanlaisessa tilanteessa ja rahaa on noin vähän mällättävänä.
 
Käytettyä lähtisin ite tsekkailemaan, niin saat enemmän vastinetta rahoillesi.
Funkånaut
10.04.2011 18:51:39 (muokattu 10.04.2011 18:51:53)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Multa vois koittaa ostaa Marshallin MB450H-hybridinupin ja MBC410-kaapin. Järkevällä tarjouksella/houkuttelevalla vaihdolla voisinki laittaa lihoiks.
 
E: Ja vehjes Tampereella.
 
Lisätään vielä sellainen tieto, että tähän ketjuun rölötteleviä tähdätään vuoden jäähyaseella ja liipaisinsormi on herkässä. - Moderaattori
ajs
11.04.2011 09:48:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gallien-Kruegerilla on musta aika hyviä 4x10" kaappeja budjettihintaan. Bongaat jostain sellaisen, sitten joku käytetty trankkunuppi jossa on kunnon EQ, ja vaikka vielä Tech21:n Sansamp basson perään, niin pitäisi irrota soundia jos jonkinlaista.
 
"Somehow - and this may sound farfetched - I have the feeling that all notes are contained in one." - Roy Buchanan
M.Hanski
11.04.2011 09:51:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

70-luvun classic rock -soundeja voi lähteä myös tavoittelemaan 2x15"-kaapilla.
 
Cultösaurus
11.04.2011 12:22:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitoksia kaikille ehdotuksista! Kokeilemme Funkonautin kanssa hieroa kauppoja näiden Marsujen suhteen, joten katsotaan, mitä tuleman pitää.
 
Windreaper
11.04.2011 23:55:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hartke LH-500 oli mun muistin mukaan saundiltaan aika vintagehenkinen peli (EQ:kin oli hieman Fender-tyylinen passiiviviritys). Tehoakin just passelisti laadukkaalle 4x10 -skobelle. Kaappi on taas makukysymys. Jos painolla ei ole väliä niin Hartken 4.5 XL on mun mielestä edullinen ja yllättävän hyväsaundinen kaappi (!). Muuten GK Neo 410 tai Hartke Hydrive 410 tai vastaava (tompalla on kans 4ohm Eden 4x10 vähän alle 600e, joka voisi olla passeli, mutta mulla ei ole siitä kokemusta). Halpaan kaappiin ei mun mielestä kannata rahojaan tuhlata - mielumin vaikka vähän vaatimattomampi nuppi (esim. Hartke 2500 - käytin joskus isommalla keikalla rantiksen kanssa - hyvin pömisi kun kaiutinpinta-alaa oli riittävästi).
 
Pedro Picaporte
12.04.2011 08:53:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hartke 4.5xl ei ole huono. soitin sillä monta vuotta Ampegin B2R nupin kanssa. Meitsillä olisi semmoinen poistolistalla tarpeettomana, torilta löytyy yhteystiedot.
 
Naiset ja rytmiryhmä ensin!
Etvi
12.04.2011 09:18:55
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pedro Picaporte: Hartke 4.5xl ei ole huono. soitin sillä monta vuotta Ampegin B2R nupin kanssa. Meitsillä olisi semmoinen poistolistalla tarpeettomana, torilta löytyy yhteystiedot.
 
Jep, hyvä kaappi on. Mulla olis muuten torilla sille kaveriksi 15-tuumainen alakaappi, jos haluaa Hartke-tornin itselleen pystyttää.
 
"Äänimies hoi, saisko vähän lisää akustiikkaa?"
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «