Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Koskettimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Sähköpiano vai mikä?
1
lvjh1351
23.03.2011 12:50:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen aloittamassa pianon soittamista musiikkiopistossa. Haluan lisäksi säveltää musiikkia/äänittää midinä koneelle. Eli: kelpaako sähköpiano soiton opiskeluun? Jostain olen nimittäin lukenut ettei kävisi, mutten ymmärrä miksi, kerran kosketus on aidon tuntuinen.
 
tepposal
23.03.2011 13:09:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

lvjh1351: Olen aloittamassa pianon soittamista musiikkiopistossa. Haluan lisäksi säveltää musiikkia/äänittää midinä koneelle. Eli: kelpaako sähköpiano soiton opiskeluun? Jostain olen nimittäin lukenut ettei kävisi, mutten ymmärrä miksi, kerran kosketus on aidon tuntuinen.
 
Kyllä sähköpiano varmaan alkuun menee, mutta jos erityisesti soittaa pianoa niin kyllä sen kannattaisi oikea olla. Aidon tuntuisesta sen verran, että eivät kaikki nk. täyspainotetut pianokoskettimet ole silti välttämättä juuri täysin aidon tuntuiset. Ja mikä suunnilleen yhtä tärkeää, niin miten laadukkaat saundit sähköpianossa ovat nimenomaan soittotuntuman suhteen, niin sillä on varmasti merkitystä.
 
Melkein uskaltaisin jotain Rolandin V-pianoa suositella vakavampaankin pianonsoittoon. Sillä hintaa saa kyllä jo pianonkin, muttei midiä (koska pianossa ei luonnollisestikaan ole sitä).
 
Thomas Häggblom
23.03.2011 13:10:53 (muokattu 23.03.2011 13:14:15)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä kelpaa.
 
Hyvä digitaalipiano on paljon parempi soiton opiskeluun kuin joku vanha ja huonosti pidetty akustinen piano.
 
Lähtökohtaisesti akustinen piano on "aina parempi", koska se on kuitenkin se aito soitin, kun taas digitaalipianon tehtävänä on lähinnä matkia akustista pianoa.
 
Kuitenkin käytännön realiteettien vuoksi digitaalipiano on monille erittäin kätevä, jopa ainoa mahdollinen vaihtoehto akustiselle pianolle treenaamista varten. Lisäksi ei voi poissulkea digitaalipianon tiettyjä etuja suhteessa akustiseen, kuten helpompi mahdollisuus nauhoittaa soittoa, midinä etenkin. Lisäksi mm. kuulokeliitäntä on todella hyödyllinen, samoin sisäänrakennettu metronomi yms. Minunkin olisi aivan mahdotonta treenata akustisella nykyisessä kerrostaloasunnossani, varsinkin kun usein tekee mieli soittaa todella myöhään illalla, ja kyllä kuulokkeiden kanssa digitaalipianon soittaminen keskellä yötä on parempi vaihtoehto kuin akustisen, varsinkin jos ei halua samantien häätöä kämpästä :D Lisäksi perheenjäsenet arvostavat varmasti kuulokeliitäntää, ettei tarvi kuunnella sitä harjoitusetydin vaikeata tahtia sata kertaa peräkkäin ;)
 
Tässä on kuitenkin aina se pointti, että digitaalipianon pitää olla hyvä, etenkin pianosoundin ja kosketuksen. Huono digipiano on periaatteessa täysin turha soitin.
Itselläni on eniten kokemusta Kawai-pianoista, tällä hetkellä omistan CN 43 -version ja olen erittäin, erittäin tyytyväinen.
 
www.myspace.com/loistavapolku
pekka montin
23.03.2011 14:34:06
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

lvjh1351: Olen aloittamassa pianon soittamista musiikkiopistossa. Haluan lisäksi säveltää musiikkia/äänittää midinä koneelle. Eli: kelpaako sähköpiano soiton opiskeluun? Jostain olen nimittäin lukenut ettei kävisi, mutten ymmärrä miksi, kerran kosketus on aidon tuntuinen.
 
Kyllä se sähpiano kelpaa, mutta nua halvat rutkuttimet eivät kelpaa mihinkään. Mä en esim. Elämäni aikana soittanut kovinkaan montaa siedettävää sähköpianoa jotka kulkisivat hintahaitariltaan 1000-1500 eurossa. Kaikki aivan kamalia. Sitten onkin jo asia erikseen kun mennään 2000 euron hintaluokkaan, ja eikös Rolandilta ole tullut nyt aivan joku käsittämätön Killer Sähköpiano markkinoille ihan hiljattain? On kuulemma paras ikinä, mutta niin on sitten hintakin sen mukana.
 
Anyway. Jos oot rahoissa, niin kaikkeehan saa. Mihinkä hintahaitariin oot funtsinut ostavasi soitinta?
 
EP
23.03.2011 15:44:30 (muokattu 23.03.2011 15:45:02)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

lvjh1351: Olen aloittamassa pianon soittamista musiikkiopistossa. Haluan lisäksi säveltää musiikkia/äänittää midinä koneelle. Eli: kelpaako sähköpiano soiton opiskeluun? Jostain olen nimittäin lukenut ettei kävisi, mutten ymmärrä miksi, kerran kosketus on aidon tuntuinen.
 
Lisäks vois käydä (ainakin alkuun) ihan musaopistollakin treenaamassa, riippuu tietenkin miten pianoluokkia vapaana.
 
lvjh1351
30.03.2011 10:18:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pekka montin: Kyllä se sähpiano kelpaa, mutta nua halvat rutkuttimet eivät kelpaa mihinkään. Mä en esim. Elämäni aikana soittanut kovinkaan montaa siedettävää sähköpianoa jotka kulkisivat hintahaitariltaan 1000-1500 eurossa. Kaikki aivan kamalia. Sitten onkin jo asia erikseen kun mennään 2000 euron hintaluokkaan, ja eikös Rolandilta ole tullut nyt aivan joku käsittämätön Killer Sähköpiano markkinoille ihan hiljattain? On kuulemma paras ikinä, mutta niin on sitten hintakin sen mukana.
 
Anyway. Jos oot rahoissa, niin kaikkeehan saa. Mihinkä hintahaitariin oot funtsinut ostavasi soitinta?

 
Joo, eli se oli myös yks ongelma, nimittäin hinnaltaan soitin saisi olla jotain tonnin luokkaa.. :/ Olen katellut käytettyjä pelejä jonkun verran ja sieltä saattaisi saada vähän laadukkaamaan halvemmalla.
 
Sekin, että soittimessa olisi mahdollisimman paljon eri soundeja, on minulle suht tärkeä kriteeri. Olen miettinyt, että ostaisin nyt alkuun jonkun halvemman syntikka-tyyppisen sähköpianoviriteltän lähinnä äänittelyä varten, ja treenaan pianoläksyjä ym. kotona olevalla fazerin perusakustisella pianolla (kunhan se saadaan viritettyä.)
 
Kiitos kaikille vastauksista!
 
Anonyymilapsi
09.04.2011 21:29:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

vähän riippuu opiskeletko musiikkiopistolla klassista/ns "kevyttä" musiikkia. Jos opiskelet klassista suosittelen kyllä ehdottomasti akustisen pianon ostamista, sähköpianolla et pääse lähellekkään sitä soundia ja tulkintaa + nyanseja, mitä akustisella saa. Mutta kevyeen musiikkiin luulis kelpaavan laadukas sähköpiano. Soittimet on aika kalliita, mutta käänny myyjän puoleen ja santsaa kunnolla tähän ekaan soittimeen, koska laadukas soitin kestää käytön monta vuotta.
 
ANONYYMILAPSI
Chamelon
13.05.2011 11:23:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

lvjh1351: Joo, eli se oli myös yks ongelma, nimittäin hinnaltaan soitin saisi olla jotain tonnin luokkaa.. :/ Olen katellut käytetyjä pelejä jonkun verran ja sieltä saattaisi saada vähän laadukkaamaan halvemmalla.
 
Sekin, että soittimessa olisi mahdollisimman paljon eri soundeja, on minulle suht tärkeä kriteeri. Olen miettinyt, että ostaisin nyt alkuun jonkun halvemman syntikka-tyyppisen sähköpianoviriteltän lähinnä äänittelyä varten, ja treenaan pianoläksyjä ym. kotona olevalla fazerin perusakustisella pianolla (kunhan se saadaan viritettyä.)
 
Kiitos kaikille vastauksista!

 
Oma suositus: Yamaha DGX-640, hinta 750-800 egee. Siinä on vähän ylimääräisiäkin ominaisuuksia, jos jatkossa haluaa divertisoida soitettavaa musiikkia.
 
- Midi-liitäntä
- Usb-liitäntä
- Kuulloke-liitäntä
- Usb-tikulle paikka
 
Thothmes
13.05.2011 11:33:55 (muokattu 13.05.2011 11:37:20)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Digipiano käy ihan hyvin pianonsoiton opetteluun. Jos tarkoitus on kehittyä loistavaksi klassisen soittajaksi, kannattaa siirtyä mahdollisuuksien mukaan oikeaan akustiseen, mutta minun mielestäni on ihme nillitystä ettei digipianolla voi oppia pianoa soittamaan. Kyllä voi.
 
Tonnilla saa etenkin käytettynä oikein kelvollisia pianoja. Itse olen eniten pitänyt Rolandeista, mutta myös Yamaha, Kurzweil ja Technics tekevät ymmärtääkseni kelpo tavaraa. Kyllä akustisessa pianossa on sitä jotain, mutta oikeasti, keneltäkään ei ole jäänyt pianonsoitto oppimatta siksi, että on soittanut laadukkaalla sähköpianolla.
 
edit:jaa, jos sulla kerran on jo akustinen kotona niin viritä se ja soita pianoja sillä. Yksi tärkeimpiä vinkkejä joita osaan antaa on se, että kun ostat soitinta, niin yksi hyvä soundi on tärkeäpää kuin 100000000 huonoa. Perehdy hiukan syntikoihinkin ennen ostoa, joku peruscasiokiippari ei tarjoa sinulle mitään. Jos haluat ruuvata soundeja, osta syntikka. Jos haluat treenata urkujensoittoa, osta joku urkutyyppinen. Kosketinsoitinkenttä on helvetin epäselvä ja hajanainen, mutta akustisella pianolla saa hyvän pohjan. Ja jos äänitellä haluat, niin mikrofoneja saa muutamalla kympillä ja sillä saat sitä pianoa talteen. Midi-äänitykset eivät tarjoa mitään suurempaa iloa, ellei sinulla ole jotain järkevää äänilähdettä, jolla niitä miditiedostoja sitten toistat.
 
Pahoittelen jos olin epäselvä, voin tarvittaessa selventää termejä yms lisää. En oikein tiedä mikä on aloittajan tietotaso.
 
kiippariippa
13.05.2011 11:56:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

lvjh1351: Joo, eli se oli myös yks ongelma, nimittäin hinnaltaan soitin saisi olla jotain tonnin luokkaa.. :/ Olen katellut käytettyjä pelejä jonkun verran ja sieltä saattaisi saada vähän laadukkaamaan halvemmalla.
 
Sekin, että soittimessa olisi mahdollisimman paljon eri soundeja, on minulle suht tärkeä kriteeri. Olen miettinyt, että ostaisin nyt alkuun jonkun halvemman syntikka-tyyppisen sähköpianoviriteltän lähinnä äänittelyä varten, ja treenaan pianoläksyjä ym. kotona olevalla fazerin perusakustisella pianolla (kunhan se saadaan viritettyä.)
 
Kiitos kaikille vastauksista!

 
Jos ja kun opiskelet musiikkiopistossa pianonsoittoa ja tarkoitus on myös oppia juuri pianonsoittoa niin välttäisin tota "syntikka-tyyppistä" viritelmää (jos tarkoitat sellaista jossa ei ole painotettua sormiota). Enemmän tai vähemmän lerppana synasormio ei oikein toimi jos haluat juurikin pianonsoittoa opiskella. Tatsi on niin erilainen.
 
Laadukas sähköpiano kyllä toimii, kunhan on hyvä painotettu sormio, vaikka kyllähän aito piano on aina aito. Oon sitä mieltä että alle tonnin saa tatsiltaan aivan kelpoja pelejä jotka sopii ihan hyvin tohon käyttötarkoitukseen. Esim Jammuissa on yleensä hyvä tatsi. Esim toi P95 tms, aivan kelpo laite ja hintaa on 500 ja rapiat.
 
Täysin samaa mieltä Tothin kanssa että yks hyvä soundi on äärest parempi kuin monta huonoa.
 
- balanssit täysille -
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «