Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Livetoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Bassorummun mikitys ja vuodot
1
TommyFunky
06.04.2011 14:18:53 (muokattu 06.04.2011 14:20:37)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitä lääkkeitä ootte käyttänyt ko. ongelman poistamiseksi.
Itse en ole kauheasti näitä mikitellyt, ja jatkuva riesa on ollut vuotaminen.
Mikit on ollut vaihtuvia mutta nyt aattelin että AKG D 112 ostaisin käyttöön.
 
Eli jos esim lähtee napakampaa basari soundia hakemaan.
 
ideoita:
-Sijoituksen suhteen,kylmästi sisään vai ulkokautta?
-Equtus, viimesin keino?
-"peittääkö" joku basari mikin?
 
Muuta?
 
Edittii.
Ja joo en ole rumpali, ja sen lisäksi noi rumpukamat vaihtelee, eli aika yleisiä ohjeita kaipaan, ei mitään BD kalvon koko/paksuus/ yms aiheita, vaikka toki ne asiaan vaikuttaa.
 
mattivuorela
06.04.2011 14:42:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aukon huulille tai siitä vähän sisemmäksi vasaran iskukohtaa päin, sieppona B52/D6/opus99 siihen päälle gate ja/tai kompuraa vähän ja pikku eq päälle, melkein poikkeuksetta on sopiva tullut.
 
Mitäs sulla sinne vuotaa ja missä ympäristössä?
 
-matti | teknikoiden.net
Kallekorvola
06.04.2011 16:23:53 (muokattu 06.04.2011 16:24:28)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos me mielletään "napakkuus" samalla lailla (tulkinnan virheen mahdollisus on aina olemassa), niin sisältä se napakin sointi löytyy. Etukalvon reiältä sisään, ja sit kääntelee nuijan iskukohtaa päin, ja siitä poispäin, ja kattoo mikä miellyttää eniten. Kuinka lähelle nuijaa mennään, on enempi tyylilajikysymys.
 
Itse rummulla, sen vireellä ja fylleilläkin on merkitystä. Jos bassariin on sullottu mummon sohvakalusto ja petivaatteet sisään, sen sointi on paitsi täysin kuollut, myös niin hiljainen, että voisin vuodon kuvitella nousevan ongelmaksi. Vuoto voi olla ongelma myös jos rumpali ei osaa soittaa tai on pumpulijalka. Hyvää ja tanakasti soitettua rumpua on helpompi mikittääkin.
 
Eekuuta joutuu käyttämään, eikä sitä tarvitse pelätä.
 
Kuvaile ongelmaa lisää, niin voi vastata spesifisemmin.
 
Dugeroow
06.04.2011 17:09:16 (muokattu 06.04.2011 17:09:32)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

TommyFunky: Mitä lääkkeitä ootte käyttänyt ko. ongelman poistamiseksi.
Itse en ole kauheasti näitä mikitellyt, ja jatkuva riesa on ollut vuotaminen.
Mikit on ollut vaihtuvia mutta nyt aattelin että AKG D 112 ostaisin käyttöön.
 
Eli jos esim lähtee napakampaa basari soundia hakemaan.
 
ideoita:
-Sijoituksen suhteen,kylmästi sisään vai ulkokautta?
-Equtus, viimesin keino?
-"peittääkö" joku basari mikin?
 
Muuta?
 
Edittii.
Ja joo en ole rumpali, ja sen lisäksi noi rumpukamat vaihtelee, eli aika yleisiä ohjeita kaipaan, ei mitään BD kalvon koko/paksuus/ yms aiheita, vaikka toki ne asiaan vaikuttaa.

 
Toivottavasti teillä on siellä etukalvo jossa on sopivan kokoinen reikä. Jos hyvänkuuloista settiä halutaan, ratkaisu ei ole irrottaa etukalvo tai se, että kalvon reikä on frisbeen kokoinen.
 
Jos koittaa mikittää kalvoa ilman reikää tai niin, että koko kalvo puuttuu, vuoto-ongelmat ovat ilmeisiä. Syytä on myös katsoa ettei siihen demppiin tms. käytetty tyyny ole suoraan sen mikin edessä. Kannattaa myös koittaa ilman sitä demppiä ja virittää se rumpu.
 
TommyFunky
08.04.2011 02:10:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dugeroow: Toivottavasti teillä on siellä etukalvo jossa on sopivan kokoinen reikä. Jos hyvänkuuloista settiä halutaan, ratkaisu ei ole irrottaa etukalvo tai se, että kalvon reikä on frisbeen kokoinen.
 
Jos koittaa mikittää kalvoa ilman reikää tai niin, että koko kalvo puuttuu, vuoto-ongelmat ovat ilmeisiä. Syytä on myös katsoa ettei siihen demppiin tms. käytetty tyyny ole suoraan sen mikin edessä. Kannattaa myös koittaa ilman sitä demppiä ja virittää se rumpu.

 
Hyviä pointteja kiitokset niistä.
 
Ok, eli ongelmana näyttää vuodon puolesta olevan että etukalvo on otettu veke, ja riepua liikaa sisällä..joka vaimentaa iskua turhan paljon, varsinkin toinen rumpali on kevytkenkäisempi tapaus...
 
eli kun en ole se rumpali niin
Mulle on vähän auki että mitä tolla kalvon poistamisella edes tarkalleen ottaen rumpali hakee, resonoinnin poistoa vai? onko toi treenikämppätapa mikä jää joillekkin keikoillakin tavaksi?
Eikös kuitenkin ton resonoinnin saa veke kun laittaa sisään jotain mikä menee kalvosta kalvoon esim.vaahtomuovi jne..tai mites jos kalvoa vasten laittaa ihan ulkopuolelta jotain nojaamaan ??eikös noi kaikki ole normi konsteja mikä vain parhaiten ajaa asian...
ja kun sen equttaa niin luulishan sen potkivan halutusti...
 
ja noista kalvoista eli etukalvo sais olla nähtävästi tiukemmassa kuin lyöntikalvo
kun lähtee sitä "tiukkuutta" ja mun mainitsemaa monitulkinnaista "napakkuutta" hakemaan??
 
Kallekorvola
08.04.2011 08:36:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

TommyFunky:ja noista kalvoista eli etukalvo sais olla nähtävästi tiukemmassa kuin lyöntikalvo
kun lähtee sitä "tiukkuutta" ja mun mainitsemaa monitulkinnaista "napakkuutta" hakemaan??

 
Rummun tulisi olla vireessä. Etukalvon suhteellinen kireys tai löysyys on sitten kiinni rummusta, kalvoista, dempistä jne. Liian kireä etukalvo ilman riittävää demppiä voi alkaa soida yläbassotaajuuksilla, joka on ainakin mun mielestä tosi ärsyttävää. Sitä demppiä tulis olla sopiva määrä, eli haluttu rummun sointi ja voima pitää päästä läpi, ja vain ylimääräinen soinnin pituus pois.
 
Dj.Dumbass
08.04.2011 09:18:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rumpukamapuolelta tuollainen neuvoa antava topic:
 
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=30&t=63967
 
But what would Musamies do?
anapena
08.04.2011 11:20:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jotkut studiosepot on dempannu aika kevyesti, esimerkiksi mikserin suojapeite vähän viikkailtuna pohjalle.
 
eetuss
09.04.2011 13:01:41
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuulin todella kokeneelta rumpalilta mielenkiintoisen vinkin tuohon basarin demppaukseen. Itse en ole kokeillut vielä, mutta aion kyllä.
 
Leikataan tiheästä vaahtomuovista (esim. mitä on casejen sisäpinnalla) palan joka on pituudeltaan n. puolet basarin kehästä ja pari tuumaa leveämpi kuin basarin syvyys. Tämä sitten taiteillaan sinne basarin kattoon niin että se 'ylileveänä' puristaa kumpaakin kalvoa. Pysyy kuulemma itestään puristusvoimalla paikoillaan (pitää siis olla riittävän tiheää materiaalia). Samalla se demppaa sitä basarin kattoa parantaen monesti saundia ja eristää jonkin verran myös vuotoa mikkeihin. Kalvoihin kohdistuvaa suoraa demppausvoimaa voi sitten muutella basarin ja mielensä mukaan leikkaamalla kapeammaksi sitä palasta.
 
Ei se tästä..
sepisti
09.04.2011 13:08:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

eetuss: Kuulin todella kokeneelta rumpalilta mielenkiintoisen vinkin tuohon basarin demppaukseen. Itse en ole kokeillut vielä, mutta aion kyllä.
 
Leikataan tiheästä vaahtomuovista (esim. mitä on casejen sisäpinnalla) palan joka on pituudeltaan n. puolet basarin kehästä ja pari tuumaa leveämpi kuin basarin syvyys. Tämä sitten taiteillaan sinne basarin kattoon niin että se 'ylileveänä' puristaa kumpaakin kalvoa. Pysyy kuulemma itestään puristusvoimalla paikoillaan (pitää siis olla riittävän tiheää materiaalia). Samalla se demppaa sitä basarin kattoa parantaen monesti saundia ja eristää jonkin verran myös vuotoa mikkeihin. Kalvoihin kohdistuvaa suoraa demppausvoimaa voi sitten muutella basarin ja mielensä mukaan leikkaamalla kapeammaksi sitä palasta.

 
Mä, kitaristi siis, demppasin vähän tuohon tyyliin meidän rumpalin basaria. Juurikin noiden mikitys ongelmien takia:)
 
Indican Jenny on ihana...
rintapek
09.04.2011 16:48:37
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

eetuss: Kuulin todella kokeneelta rumpalilta mielenkiintoisen vinkin tuohon basarin demppaukseen. Itse en ole kokeillut vielä, mutta aion kyllä.
 
Leikataan tiheästä vaahtomuovista (esim. mitä on casejen sisäpinnalla) palan joka on pituudeltaan n. puolet basarin kehästä ja pari tuumaa leveämpi kuin basarin syvyys. Tämä sitten taiteillaan sinne basarin kattoon

 
Kyl tota voi kokeilla vaik "lattialla". Pysyypi paikallaan ihan painovoimalla.
Itte olen kovin skeptinen kaikkeen, mikä lepää kalvoa vasten, mut kun kokeilu ei maksa mitään, ni kandee kokeilla.
 
One kind of music only - the good kind
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «