Aihe: Vahvistinsimulaatio?
1 2 3
PIM
08.04.2011 11:18:29
jii.haanpaa:

Siitä vain! Seuraan mielenkiinnolla, mutta sen verran pitää vielä sanoa, että minä en "epäile" mitään, eikä tämä ole mulle mikään haasteen paikka. En vain ole itse onnistunut kaivelemaan Amplitubeista sitä mitä ideaalitapauksessa olisin hakemassa, enkä toisaalta ole tällaiseen demoonkaan törmännyt.

Edit: taustalla soikin sopivasti Hendriksonin "Valleys of Neptune"...

Ihan yleisellä tasolla puhuin, koska epäilijöitä on paljon joka tapauksessa.

AmpKit LINK ja Blue Mikey tulivat tänään, eli viikonlopuksi on tiukkaa iPod-musasoftatestausta tiedossa.
jii.haanpaa
08.04.2011 11:39:28
Grugi: Noniin nyt päästään taas asiaan, 11R:ssä on tuo True-Z inputti joka mahdollistaa hyvin tuon kitaran volumen käytön roson säätelyssä.

Olen ollut huomaavinani, että myös Amplituben 3-versio toi tähän asiaan parannusta sen kakkosversioon (ja sen johdannaisiin) verrattuna.

Pitääpä tarkastsaa onko tuosta kovasti kehutusta 11R:stä demoversiota tarjolla(?)
Grugi
08.04.2011 12:04:05 (muokattu 08.04.2011 12:04:33)
jii.haanpaa: Olen ollut huomaavinani, että myös Amplituben 3-versio toi tähän asiaan parannusta sen kakkosversioon (ja sen johdannaisiin) verrattuna.

Pitääpä tarkastsaa onko tuosta kovasti kehutusta 11R:stä demoversiota tarjolla(?)

Kyseessähän on rauta joten siitä ei demoa kyllä ole :) Eleven Rack löytyy kyllä myös RTAS plugarina mutta se vaatii Pro Toolsin ja siitäkään ei tainnut demoa olla.

http://www.avid.com/us/products/eleven-rack

Itse en ole Amplitubeilla päässy niin hyviin lopputuloksiin kuin tuolla 11R:llä mutta ei ne nyt ihan huonojakaan ole.
SDMF
jii.haanpaa
08.04.2011 12:23:30
Grugi: Kyseessähän on rauta joten siitä ei demoa kyllä ole :) Eleven Rack löytyy kyllä myös RTAS plugarina mutta se vaatii Pro Toolsin ja siitäkään ei tainnut demoa olla.

http://www.avid.com/us/products/eleven-rack

Itse en ole Amplitubeilla päässy niin hyviin lopputuloksiin kuin tuolla 11R:llä mutta ei ne nyt ihan huonojakaan ole.

No perhana...itse olen nähnyt tuosta vain noita käyttöliittymäruutukaappauksia (sanamonsteribingo!) ja sivistyksessä on ollut tuon rakkineen kokoinen aukko :)
hallu
08.04.2011 12:33:00
Tässä alkaa mennä mallinnukset ja simuloinnit sekaisin. Eli onko nämä kaikki tässä ketjussa mainitut laitteet semmoisia vahvistimia simuloivia vain pelkästään mallintimia? Se vahvistimen simuloiminen oli se mistä innostuin alunalkaen ja käsitin että 11R on sellainen ovatko nämä muutkin.
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
Grugi
08.04.2011 12:34:37 (muokattu 08.04.2011 12:39:24)
jii.haanpaa: No perhana...itse olen nähnyt tuosta vain noita käyttöliittymäruutukaappauksia (sanamonsteribingo!) ja sivistyksessä on ollut tuon rakkineen kokoinen aukko :)

Heh eipä tuo mitään, nykyään kun on kaikenlaista kikotinta niin kuka näissä perässä pysyy. ;)

Toi laite pitäisi olla vieläkin helsingin SLSX (soitin laine) myymälässä demossa, oma kitara ehkä kannattaa ottaa mukaan jos menee testaamaan.
SDMF
Grugi
08.04.2011 12:49:00
hallu: Tässä alkaa mennä mallinnukset ja simuloinnit sekaisin. Eli onko nämä kaikki tässä ketjussa mainitut laitteet semmoisia vahvistimia simuloivia vain pelkästään mallintimia? Se vahvistimen simuloiminen oli se mistä innostuin alunalkaen ja käsitin että 11R on sellainen ovatko nämä muutkin.

Noh simulointi/mallinnus/emulointi on melkolailla samaa tarkoittava näissä softissa ja myös raudassa. Kuitenkin näissä softissa yleensä puhutaan mallintamisesta. Esimerkiksi tuossa 11R:ssä on sellanen ominaisuus kuin Speaker breakup.

Bring more authenticity and character to your virtual rig with new speaker breakup emulation added to all amps, re-creating the natural distortion characteristics you hear when you drive the cones in an amp. With full control over where your speaker "breaks," you can use it to create fuller, dirtier tones, minimize unwanted fuzz, or dial up something in between.

Loppupeleissä puhuttakoon kuitenkin mallintamisesta ja joissakin softissa siihen mallintamiseen voi vaikuttaa itse enemmän kuin toisissa.
SDMF
hallu
08.04.2011 13:21:35
Grugi: Noh simulointi/mallinnus/emulointi on melkolailla samaa tarkoittava näissä softissa ja myös raudassa. Kuitenkin näissä softissa yleensä puhutaan mallintamisesta. Esimerkiksi tuossa 11R:ssä on sellanen ominaisuus kuin Speaker breakup.

Bring more authenticity and character to your virtual rig with new speaker breakup emulation added to all amps, re-creating the natural distortion characteristics you hear when you drive the cones in an amp. With full control over where your speaker "breaks," you can use it to create fuller, dirtier tones, minimize unwanted fuzz, or dial up something in between.

Loppupeleissä puhuttakoon kuitenkin mallintamisesta ja joissakin softissa siihen mallintamiseen voi vaikuttaa itse enemmän kuin toisissa.

Joo, tämä oli juuri se asia johon itse halusin selvennystä näihin käsitteisiin. Kyllähän minä ymmärrän, että ei ole juurikaan eroa sillä puhutaanko simuloinnista vai mallinnuksesta, mutta kun minua on kirottu tällä semanttisella luonteenlaadulla niin takerruin heti pähkäilemään miten nämä toisistaan eroavat ja kun satuin katsomaan sen mainitun ohjelman televisiosta, niin valkeni, että ohjelmallisesti voidaan tuota äänentuottamista lähestyä monella erilaisella tavalla ja siksi mietin josko näitä erilaisia lähestymistapoja myös nimitettäisiin eri nimillä.

No joka tapauksessa uskon, että tulevaisuudessa voimme soittaa holosviitissä mimmoisilla vehkeillä tahansa;-). Jonkin verran matkaa vielä lienee siihen, että vintagevahvarit tuupataan viralta lopullisesti. Ja senkin jälkeen kun niitä ei enää oikeasti tarvitse, osa porukoista haluaa käyttää niitä puhtaasti fiiliksen takia. Itse kun puuhailen pelkästään kotona, olen erityisen kiinnostunut uudesta tekniikasta ja vanhoista saundeista, koska vanhalla tekniikalla se saundin tuottaminen pienemmillä äänenpaineilla on työlästä ja kallista.
PIM
08.04.2011 13:40:40
hallu: Joo, tämä oli juuri se asia johon itse halusin selvennystä näihin käsitteisiin.

Kieltämättä näitä termejä käytetään aika holtittomasti, itse asiassa itsekin käytit sanaa simulointi vaikka tarkoitit emulointia;) Simulointi tarkoittaa (käsittääkseni) sitä, kun yritetään selvittää miten joku systeemi toimii joillain lähtöarvoilla, esim. nyt vaikka miten käy sillalle kun sitä kuormitetaan tietyllä kuormalla, kun taas emulointi tarkoittaa sitä, että joku laite toimii samalla tavalla kuin sen emuloima alkuperäinen laite. Harvaa soittajaa kiinnostaa vahvistimen simulointi, mutta putkivahvistimen emulointi transistoritekniikalla kiinnostaa taas huomattavasti suurempaa kitaristijoukkoa.

Mallintaminen taas tarkoittaa vain tapaa toteuttaa emulointi, eli mallintamisessa tarvitaan a) matemaattinen MALLI eli ohjelma ja b) prosessori, joka em. mallin avulla muokkaa malliin syötetystä inputista mahdollisimman paljon mallinnettavaa laitetta vastaavan outputin. Tech21 toi vuonna 1989 markkinoille ensimmäisen varsinaisen putkivahvistinemulaattorin SansAmpin, jonka Behringer kopioi ja lanseerasi samalla sanahirviön Analoginen Mallinnus, joka itse asiassa tarkoittaa putkivahvistimen emulointia puolijohdekytkennöillä eikä sillä ole mitään tekemistä mallintamisen kanssa, koska systemistä puuttuu sekä malli että prosessori.
hallu
08.04.2011 14:18:23
PIM: Kieltämättä näitä termejä käytetään aika holtittomasti, itse asiassa itsekin käytit sanaa simulointi vaikka tarkoitit emulointia;) Simulointi tarkoittaa (käsittääkseni) sitä, kun yritetään selvittää miten joku systeemi toimii joillain lähtöarvoilla, esim. nyt vaikka miten käy sillalle kun sitä kuormitetaan tietyllä kuormalla, kun taas emulointi tarkoittaa sitä, että joku laite toimii samalla tavalla kuin sen emuloima alkuperäinen laite. Harvaa soittajaa kiinnostaa vahvistimen simulointi, mutta putkivahvistimen emulointi transistoritekniikalla kiinnostaa taas huomattavasti suurempaa kitaristijoukkoa.

Mallintaminen taas tarkoittaa vain tapaa toteuttaa emulointi, eli mallintamisessa tarvitaan a) matemaattinen MALLI eli ohjelma ja b) prosessori, joka em. mallin avulla muokkaa malliin syötetystä inputista mahdollisimman paljon mallinnettavaa laitetta vastaavan outputin. Tech21 toi vuonna 1989 markkinoille ensimmäisen varsinaisen putkivahvistinemulaattorin SansAmpin, jonka Behringer kopioi ja lanseerasi samalla sanahirviön Analoginen Mallinnus, joka itse asiassa tarkoittaa putkivahvistimen emulointia puolijohdekytkennöillä eikä sillä ole mitään tekemistä mallintamisen kanssa, koska systemistä puuttuu sekä malli että prosessori.

No nytpä tuli semmoista vastausta jota kaipasin. Kiitos tästä, juurikin noiden käsitteiden merkitys oli minulle syvästi epäselvä ja nyt autoit minua ymmärtämään ne. Kiitokset ja plussat sulle. Tuo emulointi oli semmoinen sana, johon olen törmännyt tietokonepuolella kun on tarkoitettu ohjelmaa jolla voidaan sovittaa eri järjestelmän ohjelma toimimaan toisessa järjestelmässä. En ihan äkkiä pystynyt hahmottamaan miten se siirretään analogiseen vahvistinmaailmaan, mutta sinä sen nyt minulle selitit kiitokset siitä.
PIM
08.04.2011 21:01:15 (muokattu 08.04.2011 21:01:32)
Tässä lupaamani Yamaha DG-212 kombon ääninäyte äänitettynä n. metrin päästä vahvistimen edestä IPod Touch & Blue Mikey V2 kombinaatiolla. Kitarana Tokai LP Jr yhdellä P90:llä. Kyl miust tässä ihan mukavasti on dynamiikkaa, vaikka vahvistin edustaakin jo toistakymmentä vuotta vanhaa Yamahan mallinnusteknologiaa.

http://soundcloud.com/pimust/nauhoitus-1
Ukkovaari
08.04.2011 22:43:58
jii.haanpaa: Perhanan tyylikästä soitantaa! Sait fanin.

Mutta nuo soundit eivät kyllä olleet oikein sitä, mitä itse peräänkuulutin. Minusta nuo eivät juurikaan vastanneet ainakaan omaa käsitystäni perinnevahvarin särön rajamailla olevasta tyyppiesimerkistä. Olen huono keksimään tarpeeksi musikaalisia adjektiiveja kuvailemaan miltä mikin kuulostaa, mutta jos tökerö äidin_kielen raiskaus sallitaan, niin en löytänyt noista sellaista "orgaanisuutta ja monimuotoisuutta" mikä parhaimmillaan yksinkertaisesta perinneputkarista on irroitettavissa.

Eihän soundeissa mitään vikaa ollut, päin vastoin!

Kiitoksia soittamisen kehuista.

Täytyypi vissiin vääntää lisää ääninäytteitä kuultaviksi tuosta 11R:stä ja vieläpä siten, ettei teekkään sitä soundia ns. ihan oman pään mukaan vaan esim. jonkun toisen henkilön pohjalta mikä määrittäisi mikä mallinnos, millainen soundi/kaappi/mikki jne., tällöin ehkä saisi muutkin enempi irti soundinäytteistä.

Mulla on tuosta 11R:stä vielä perussetti eli ei Expansion Packia joten multa mm. seuraavia mallinnoksia 11R:stä kts. linkki:

http://www.avid.com/US/products/Eleven-Rack/Amps-Fx
http://www.avid.com/US/products/Eleven-Rack/tone

Olipa tullutkin paljon luettavaa yhtenä päivänä kun tänään vasta nyt pääsin näitä lukemaan.
WanhaWetäjä
08.04.2011 23:11:05

No tossa on tuota mollattua POD HD 500 -osastoa, aavistuksen säröllä oleva saundi kahella eri vahvarilla ja kaapilla...kyllähän noista vermeistä saa ainakin kotisoittoon väännettyä ihan ok saundeja varmaan mistä vaan on sitten softa tai rautapeli, soittajastahan se perussaundi sitten kuitenkin aika usein on kiinni http://maihinnousu.net/s/11929

Paras POD mitä mulla on ollut, noissahan on tosiaankin noi cleanit ollu aina aika huonoja, tai no jazz-tyyppiset on ollut aika ok mutta kyllähän tätäkin saa ruuvata notta sais esim jonkun Vox-tyyppiisen rautsikkasaundin toimiin ennenkaikkee livena, vielä en oo sellasta löytänyt mutta tutkitaan ja säädetään ;-)

Soittotuntuma ja soittoon reagointihan tossa on ihan eri luokka kuin aikasemmissa PODeissa.
hallu
08.04.2011 23:45:34
WanhaWetäjä: No tossa on tuota mollattua POD HD 500 -osastoa, aavistuksen säröllä oleva saundi kahella eri vahvarilla ja kaapilla...kyllähän noista vermeistä saa ainakin kotisoittoon väännettyä ihan ok saundeja varmaan mistä vaan on sitten softa tai rautapeli, soittajastahan se perussaundi sitten kuitenkin aika usein on kiinni http://maihinnousu.net/s/11929

Paras POD mitä mulla on ollut, noissahan on tosiaankin noi cleanit ollu aina aika huonoja, tai no jazz-tyyppiset on ollut aika ok mutta kyllähän tätäkin saa ruuvata notta sais esim jonkun Vox-tyyppiisen rautsikkasaundin toimiin ennenkaikkee livena, vielä en oo sellasta löytänyt mutta tutkitaan ja säädetään ;-)

Soittotuntuma ja soittoon reagointihan tossa on ihan eri luokka kuin aikasemmissa PODeissa.

Olipa hienoa soitantaa ja saunditkin makoisat. Tuota miksi sitä HD500:sta parjataan? eikös se ole Line6 lippulaivamalli?

Semmoista kysyisin vielä, että oletko huomannut onko siinä HooDeessä sellaisia "kuolleita" pisteitä tai sitä että ääni mystisesti tukkeutuisi joillakin taajuuksilla (matalilla yleensä) tai kuoleentuisi? mulla nimittäin oma Line6 jm4 kärsii kuvatunlaisista oireista silloin jos siitä yrittää vääntää kunnon putkikliinejä soundeja. Siis mättösäröjä siitä saa, mutta semmoiset 57twini rouheet ei oikein irtoa. Mites se HD irtoisko siitä?
jyrkalt
09.04.2011 09:25:57
hallu: Olipa hienoa soitantaa ja saunditkin makoisat. Tuota miksi sitä HD500:sta parjataan? eikös se ole Line6 lippulaivamalli?

Korjaan ja tarkennan jos epäselväksi jäi huolimaton kommenttini.

Juu niinkuin tuossa sanottiinkin, niin tarkoitin nimenomaan HD500 clean-saundeja.
En saanut sitä "digitaalista" yläpäätä oikein mitenkään luonnolliseksi, jos tuokaan nyt on oikea termi?
Sen verran on pakko tunnustaa että olen aika lailla hetimullekaikkisamantien-tyyppi enkä liiemmin syvällistä säätelyä edes tehnyt.
Alkoholiongelma se on sekin kun viina ei maistu.
WanhaWetäjä
09.04.2011 13:07:27

Krice: Kyseinen firma on Softube ja tuota ohjelmassa esiteltyä Amp Roomia on saatavilla eri versioina.

Eli tämäkö?

http://softube.se/vintage_amp_room.php
Todella hyvän ja aidon kuulosia nuo deomoclipit mutta ei silleen totaalisesti tajuntaa räjäyttävää tai mullistavaa mitä ei saisi himassa mistä vaan asiallisesta kitarasoftasta tai multihässäkästä säätämällä. Pitäs päästä ite testaan niin selviäis nuo soittotuntumajutut ja muut oleelliset asiat, saundithan kuulostaa tosiaankin erittäin aidoilta ja hyviltä, varsinkin tuo lievä säröosasto.

Toki erittäin paljonhan saundiin vaikuttaa kitara, kielet, soittotatsi ja esim himassa tehden erilaiset softan efektit, kuten kaiut ja kompurat etc
Soitin ite pidemmän aikaa Les Paul tyyppisellä Yamahalla ja pelkästään Logicin Amp Designerilla, nyt kun palasin Stratoon niin eipä toimi nuo softajutut enää niin hyvin, eli kaikki saa säätää uusiksi.

Teen usein niin että otan mallinnukset ja perussaundit PODista tai sitten Logicin Amp Designerista ja kaiut ja muut efektit Logicista. Tossa clipissa minkä laitoin omaa soittoa, se on suoraan uudesta PODista kylläkin.

Vois kuvitella että jos noihin kolmeen mallinnukseen on käytetty aikaa ja vaivaa ja muistia moninkertaisesti verraten normisoftien kahteen kolmeenkymmeneen mallinnukseen niin kyllähän sen sitten nimenomaan soittotuntumassa pitäisi huomata, korvalla kuultavat erot on aika pieniä kuitenkin.
Grugi
10.04.2011 13:55:07
Tossa testailin toto ReValveria niin ei siitä kyllä säätämälläkään saanut mun korvaan niin hyvää soundia kun tosta 11R:stä. Hyvä softa kyllä kaikin puolin mutta joku sellanen outo kliinisyys tai joku hieman vaivaa, samaa on ollut muissakin noissa softissa.
SDMF
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)