Aihe: Kitaroiden puuroutuminen treenikämpällä
1 2 3
Nurmituomas
08.04.2011 21:50:54
kahdella kitaralla vire on tärkeä, kannattaa virittää mittarilla, esim pelkkä basso ja kitara toimii monesti korvavireellä, mutta kaksi kitaraa ei toimi, ellei ole tarkasti vireessä.
wilo
08.04.2011 22:21:51
Nurmituomas: kahdella kitaralla vire on tärkeä, kannattaa virittää mittarilla, esim pelkkä basso ja kitara toimii monesti korvavireellä, mutta kaksi kitaraa ei toimi, ellei ole tarkasti vireessä.

Tää on muuten hyvä pointti varsinkin, jos kitarat soittaa samoja riffejä.
kimurantti1
08.04.2011 23:05:26
Mä olen löytänyt ongelmaan täydellisen ratkaisun: http://www.thomann.de/fi/standback_ … id=0be028bf617a2c0b13a3cc41e3fc351d

En voisi elää enää ilman.
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
novo
09.04.2011 14:52:34
kimurantti1: Mä olen löytänyt ongelmaan täydellisen ratkaisun: http://www.thomann.de/fi/standback_ … id=0be028bf617a2c0b13a3cc41e3fc351d

Munsta on mukavampaa, kun faffari on korkialla, ei tartte kyykkiä säätäessä, mutta nää ootki vähä pätkä =)
voip se olla sekkii, voip se olla olemattakii...
Mandarax
09.04.2011 15:09:39
kimurantti1: Mä olen löytänyt ongelmaan täydellisen ratkaisun: http://www.thomann.de/fi/standback_ … id=0be028bf617a2c0b13a3cc41e3fc351d

Hirmu vakuutusrumba edessä kun pistät sen full-/halfstackin tuohon tuollai nojulleen...
I don't care to belong to a club that accepts people like me as members. -Groucho Marx-
Osteri
09.04.2011 17:06:05
Treenikselle kannattaa raahata esim vanha olohuoneen lipastosta modattu huonekalu jonka päällä kappi ja vaffari nousee sen puolimetriä lattiasta. Mitoiksi päätin sahailun ja ruuvaamisen jälkeen 80cmx50cmx40cm (pit/kork/syv). Lappeellaan sen päälle sopii mainiosti 4x12 kaappi + nuppi. Kombo tasen nousee sinne 80cm korkeuteen huonekalun ollessa pystyssä. Hyödyt: soundi toimii aina, helppo liikutella ja rahaa ei pala kun sen rungon löytää ja itse nikkaroi loput. Varokaa sormianne, kun nikkaroitte.
Kirjoitan...siis ehkä en just nyt soita....
B-tone-flat
09.04.2011 19:40:44
Vanha kunnon kaljakori toimii hyvin. Kapakoistakin niitä löytyy keikalla jos kaikki tuolit on varatttu.
Marshall Amp makes Amazing Noise and has a Black Tone
Nurmituomas
09.04.2011 20:46:15
"amp remains on the ground to maintain bass frequencies (coupling effect)"

tommonen vahvistimen kallistin vois olla hyvä, koska ainakin jotkut combot kuulostaa todella huonoilta jo ne on nostettu tuolille. johtuuko jostain basson menetyksestä, en tiedä?
komero
10.04.2011 01:53:58
Nurmituomas: "amp remains on the ground to maintain bass frequencies (coupling effect)"

tommonen vahvistimen kallistin vois olla hyvä, koska ainakin jotkut combot kuulostaa todella huonoilta jo ne on nostettu tuolille. johtuuko jostain basson menetyksestä, en tiedä?

Tulin just keikalta. Yleensä olen soittanut Tesa 30 -nupilla ja sille tehdyllä 2x12 -kaapilla, mutta nyt oli mukana vain Fender Blues Junior. Se toimi älyttömän hyvin kun oli kallistettuna. Taidanpa hankkia jonki tuollaisen standin. Ei tosiaan mitään alapääongelmia kun kone oli kallellaan.

Nin siis mulla oli se vahvistin itselle monitorina ja mikitettynä.
Midrange
10.04.2011 02:04:20
Oon huomannu että jotkut vahvarit ei vaan sovi keskenään yhteen, tuottavat niin erilaista soundia että vaikka kuinka toisesta lisää voluumia ja yrittää säätää niin se toinen leikkaa sieltä vahvemmin silti läpi.
Stratoja emme ole, Lespoiksi emme tahdo tulla, olkaamme siis Ibanezin Ässiä!
nakedzen
10.04.2011 10:33:42
Midrange: Oon huomannu että jotkut vahvarit ei vaan sovi keskenään yhteen, tuottavat niin erilaista soundia että vaikka kuinka toisesta lisää voluumia ja yrittää säätää niin se toinen leikkaa sieltä vahvemmin silti läpi.

Tuossa tapauksessa pitääkin säätää ne soundit yhdessä, että vahvarit tukevat toisiaan, ei niin että molemmilta vaan keskiäänet täysille.
kimurantti1
10.04.2011 15:05:04 (muokattu 10.04.2011 15:39:47)
novo: Munsta on mukavampaa, kun faffari on korkialla, ei tartte kyykkiä säätäessä, mutta nää ootki vähä pätkä =)

Heh, ei kai sullakaan nyt meikäläistä pari vuotta vanhempana vielä selkä ihan niin kovilla ole, että napsahtaisi rikki kun minuutin verran keikan alussa ruuvaa. Lattiallahan ne pedaalitkin on, ja niissä on vielä paljon enemmän nappeja! :-D Ihan tosissaan, mä väitän että vahvistimen tilttauksesta saatu hyöty on sata kertaa isompi kuin se pieni vaiva, jos nyt vähän joutuukin kykkimään.

Mandarax: Hirmu vakuutusrumba edessä kun pistät sen full-/halfstackin tuohon tuollai nojulleen...

Käy lukemassa valmistajan sivuilta mitä toi kannattaa, muistaakseni se oli päälle 40kg, ja toi linkittämäni ständi on oikeasti tosi vakaa. Järkeä saa tietysti käyttää, isommille laitteille on järeämmät tiltit. (AUTOVERTAUS) Ethän sä rekkaankaan laita henkilöauton renkaita. (/AUTOVERTAUS) Full stackia ei tarvitse kallistaa, kun ylempi kaappi on jo niin korkealla että huutaa suoraan korville, mutta kyllä yksittäinen 4x12-kaappikin kuuluu aivan eri tavalla kun sen tilttaa "kulmaksi".

Huomasin myös ym. jutun alapään kanssa kun aloin käyttämään tilttiä, eli toi mitä tuotteen kuvauksessa puhutaan jykevämmästä alapäästä ei ole mitään huuhaata. Sai vääntää vahvarista bassonamiskaa reilusti alas totutusta. Itse olen kokeillut ton myös Mesan 2x12-kaapin kanssa ja hyvin toimii. Nuppi voi olla jossain muualla. Vahvistimen tilttaamalla soundin kuulee oikeasti paljon paremmin, kuin vain nostamalla laitteen ylös. Kun se laite nostetaan ylös, niin se pitää kanssa nostaa sitten korvien korkeudelle että siitä olisi kunnolla hyötyä. Suosittelen lämpimästi kaikkia kokeilemaan tollasta tilttiä, sen jälkeen kun sitä kokeilee, ei haluaisi olla enää ilman.
Mandarax
10.04.2011 16:15:47
kimurantti1: Käy lukemassa valmistajan sivuilta mitä toi kannattaa, muistaakseni se oli päälle 40kg, ja toi linkittämäni ständi on oikeasti tosi vakaa. Järkeä saa tietysti käyttää, isommille laitteille on järeämmät tiltit.
..........

Joo no, se oli tarkotettu vitsiksi. Fullstäkki tuollaseen kenoon -> nuppi tippuu oikeen jalan varpaalle, yläkaappi vasemman, auts. Hahaha.
Jep...

Juuei tarvi kaikkea niin tosissaan ottaa..! Ei kai kukaan hullu oikeesti lähde full-/halfstackia kenottamaan tuolleen pisalaisittain. Jos yhdellä 4x12" nuppikaapilla mennään niin mielellään slantti ja se perinteikäs kaljakori alla, hyvin pärjää.
I don't care to belong to a club that accepts people like me as members. -Groucho Marx-
kimurantti1
10.04.2011 16:32:30
Mandarax: Juuei tarvi kaikkea niin tosissaan ottaa..! Ei kai kukaan hullu oikeesti lähde full-/halfstackia kenottamaan tuolleen pisalaisittain. Jos yhdellä 4x12" nuppikaapilla mennään niin mielellään slantti ja se perinteikäs kaljakori alla, hyvin pärjää.

En ottanut tosissaan. Mutta on vähän sellasta vibaa havaittavissa, että "ei oo ennenkään tarvittu, niin ei tarvita nytkään". :-) Oikeasti, 4x12 kuuluu kallistettuna todella, todella paljon paremmin ja selkeämmin kuin suoraan pystyttäin huutamassa, kantsii kokeilla.
novo
10.04.2011 16:34:05
kimurantti1: Heh, ei kai sullakaan nyt meikäläistä pari vuotta vanhempana vielä selkä ihan niin kovilla ole, että napsahtaisi rikki kun minuutin verran keikan alussa ruuvaa. Lattiallahan ne pedaalitkin on, ja niissä on vielä paljon enemmän nappeja! :-D Ihan tosissaan, mä väitän että vahvistimen tilttauksesta saatu hyöty on sata kertaa isompi kuin se pieni vaiva, jos nyt vähän joutuukin kykkimään.

Speduissahan on parhaat asetukset koko ajan päällä, jos kukaan ei niitä vaan nyi, vahvarista haetaan se perussoundi vaan kohilleen ;) Ei vaan, toi vois helpottaa miunki treenisasioita, tuntuu olevan hankalaa löytää ja mahduttaa sopiva taso mille laittaa kaappi/vahvari. Kun miullaki o viel 212-skobe ni toi kai pelittäis sen kanssa ihan jepasti. Tää asia ois kyl pitänä tulla ilmi vähän aiemmin, koska pari viikkoo sitten tilattiin Tonpalta ronpetta.
voip se olla sekkii, voip se olla olemattakii...
Mandarax
10.04.2011 19:56:12
kimurantti1: En ottanut tosissaan. Mutta on vähän sellasta vibaa havaittavissa, että "ei oo ennenkään tarvittu, niin ei tarvita nytkään". :-) Oikeasti, 4x12 kuuluu kallistettuna todella, todella paljon paremmin ja selkeämmin kuin suoraan pystyttäin huutamassa, kantsii kokeilla.

Juuei mitenkään tarkotus dissata tuota ständiratkaisua - päinvastoin, varmastikin toimiva systeemi..!

Itse olen kovasti nuppikaappimiehiä ja harmillisen usein treenikset tai pienet keikkalavat ovat sen verran ahtaita, että ne komerot hönkivät omille nilkoille eikä sieltä juur mitään kuule sitten bändin seasta. Joskus miettinyt, että eikö ne 4kpl elementtejä voisi kaikki sojottaa pikkuisen eri suuntiin. Ei nyt mitään eteen/taakse/ylös/alas -meininkiä, vaan vähän normaalia leveämmälle ja yksi esim vielä vähän korkeammallekin jos joutuu ihan vieressä ähertämään. Tai jos vaikka kaikkien neljän elementin tukirakenteen saisi yksilöllisesti säädettyä haluamaansa kulmaan kuten jonkun pesukoneen säätöjalat tms... Siinäpä jollekulle pellepelottomalle haastetta..!
penatuna
10.04.2011 20:14:02
Itse olen kovasti nuppikaappimiehiä ja harmillisen usein treenikset tai pienet keikkalavat ovat sen verran ahtaita, että ne komerot hönkivät omille nilkoille eikä sieltä juur mitään kuule sitten bändin seasta. Joskus miettinyt, että eikö ne 4kpl elementtejä voisi kaikki sojottaa pikkuisen eri suuntiin. Ei nyt mitään eteen/taakse/ylös/alas -meininkiä, vaan vähän normaalia leveämmälle ja yksi esim vielä vähän korkeammallekin jos joutuu ihan vieressä ähertämään. Tai jos vaikka kaikkien neljän elementin tukirakenteen saisi yksilöllisesti säädettyä haluamaansa kulmaan kuten jonkun pesukoneen säätöjalat tms... Siinäpä jollekulle pellepelottomalle haastetta..!

Beam blocker auttaa tohon. Voi tehdä itse, tai ostaa vaikkapa weberin version asiasta: http://www.custom-sounds.com/epages … 9&ChangeAction=SelectSubProduct
aristoteles666
11.04.2011 03:33:12

penatuna: Beam blocker auttaa tohon. Voi tehdä itse, tai ostaa vaikkapa weberin version asiasta: http://www.custom-sounds.com/epages … 9&ChangeAction=SelectSubProduct

ei tuo auta.
penatuna
11.04.2011 07:09:07
aristoteles666: ei tuo auta.

Omasta kokemuksesta olen kunnioittavasti eri mieltä. Sen lisäksi, että tuo estää sen kovimman jääpiikin iskua, niin levittää myös kaiuttimen ääntä tasaisemmin eri suuntiin. Eikö tätä juuri haettu?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)