Aihe: Vahvistinsimulaatio?
1 2 3
Grugi
07.04.2011 20:01:51
Juu kyllä täältäkin ääni 11R:lle, loistava laite ja hintakaan ei nyt ihan kauhian kova ole. Tuskin tarvitsee ihan heti harkita vahvistimen ostoa kun tosta lähtee kyllä oikeestaan mitä soundia vaan. Looginen ja helppokäyttönen kapistus, vielä kun saan studiomonitorit hommattua ni se on siinä.
SDMF
hallu
07.04.2011 20:21:53 (muokattu 07.04.2011 20:22:31)
Ukkovaari: Jos tuota Eleven Rack vehjettä käyttää pelkästään vaikkapa ilman Protools Le 8 ohjelmaa niin mulla on se käsitys ettei se ainakaan mitään hirveitä vaadi koneelta (oikaiskaa jos olen väärässä). Protools LE 8 tulee tuon mukana ja tätä nykyä tuohon on suht edullisesti saatavissa se Expansion Pack myös (91€) Avidilta jossa on sitten lisää vahvari, kaappi, mikki sekä efektipuolta ja nämäkin ns. päivittyvät itse laitteeseen eli tuota voi käyttää ihan Stand Alone vehkeenä vaikkapa ilman tietsikaa jos ei halua sillä Protools LE 8:llä äänitellä.

Eleven Rack myös toimii ihan kivasti esim. FL studio 9:n kanssa (tosin Protools LE 8:ssa tietysti ohjelmassa näkyy se ns. virtuaalinen liittymä josta voi säätää tuon Eleven Rackin soundeja).

Myös Vegasis videointi softat toimii nätisti tuon Eleven Rackin kanssa eli ainakin tällä videointi softalla pystyy hyvin äänittää Eleven Rackista tulevat äänet.

Ainakin meikä on tykänny tuosta Eleven Rackista ( 11r on myös käytetty sanonta tuosta vehkeestä).

Ja tuosta kyllä irtoaa soundit mun mielestä menoon kuin menoon eli taipuu niin bluesit jazzit kuin vaikkapa metallitkin.

Se että pitääkö tuon soundeista on sitten jokaisen makuasioita mutta ite tykkään.
Käyttöliittymäkin on ainakin mulle passeli.

Siis hyvät soundit noissa sun aikaisemmissa linkeissä enkä tarkoittanut missään mielessä moittia. Ne vaan on vähän semmoiset sliipatun sisäsiistit. Meinasin, että lähteekö tuosta 11R_stä sellaista kesytöntä vintage bluesrosoa, joka on vähän vaarallinen. Aattelin sillä simulaatiolla nimenomaan sitä, että ne vanhuksen repaleiset äänihuulet olisivat sinne ohjelmaan myös kätketty. Mallinnoksissahan on se vika, että ohjelman tekijä lähtee rakentamaan soundia ja tekee päätöksiä sen suhteen, että mikä on niinkö hyvä, mutta aattelin, että jos se itse vahvistin on simuloitu niin silloinhan se mitä sieltä outputista tulee, on samalla tavalla autenttista kuin missä tahansa analogisessakin laitteessa. Joo saundiahan niissa analogisissakin kamppeissa on ajateltu, kun niitä on rakennettu, mutta jotenkin analogisissa vehkeissä on sellaista yllätyksellisyyttä että aata ei aina seuraa b tai sellaista säännöttömyyttä joka soundillisesti näyttäytyy sellaisena omaperäisyytenä, mitä näihin tietokone vehkeisiin kaipaisi. Siksi innostuin ajatuksesta vahvistimen simuloimisesta. Onko 11R tällainen? nimittäin kiinnostuin siitä ihan toden teolla ja menen varmaan musafasulle tutkimaan vähän tarkemminkin sitä. Muttä löytyykö siltä esimerkiksi semmoinen Fender 57twin tyyppinen niiaava hiukan reunoiltaan rosoutuva kliini bluessärö?
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
Evergrey
07.04.2011 20:24:33

http://www.iherb.com/?rcode=SEP790
hallu
07.04.2011 20:32:29
Evergrey: http://www.guitarampmodeling.com/vi … id=ee897cbefc40d3059bbdb4d4f86c7357

Kiitos, silläpä sitä keskustelua löytyy. En oikein hanskaa tuota kieltä, niin mulla menee jonkin aikaa kun tuon kahlaan läpi. Eiköhän tämä tästä.
Evergrey
07.04.2011 20:59:05

hallu: Kiitos, silläpä sitä keskustelua löytyy. En oikein hanskaa tuota kieltä, niin mulla menee jonkin aikaa kun tuon kahlaan läpi. Eiköhän tämä tästä.

Jonkinlainen suomennos
http://translate.google.com/transla … c40d3059bbdb4d4f86c7357&act=url
http://www.iherb.com/?rcode=SEP790
Grugi
07.04.2011 21:09:48 (muokattu 07.04.2011 21:10:28)
Evergrey: Jonkinlainen suomennos
http://translate.google.com/transla … c40d3059bbdb4d4f86c7357&act=url

Hehehe nopeemmin opettelee englannin kun alkaa tosta siansaksasta arvailemaan mitään :D

Sellanen sana vielä 11R:stä joka on musta erittäin oleellinen asia miksi itsekkin osaltaan tuohon laitteeseen päädyin. Softia on tullut vuosien mittaan kokeiltua todella paljon mutta mikään niistä ei ainakaan minun korvalla ole ollut yhtä hyvä kuin tuo 11R. Valitettava asia softissa on että luonnollisesti ne vaatii sen tietokoneen jotta homma hoituu, 11R toimii myös itsenäisesti ilman konetta mikä on todella suuri etu.
SDMF
hallu
07.04.2011 21:38:22
Grugi: Hehehe nopeemmin opettelee englannin kun alkaa tosta siansaksasta arvailemaan mitään :D

Sellanen sana vielä 11R:stä joka on musta erittäin oleellinen asia miksi itsekkin osaltaan tuohon laitteeseen päädyin. Softia on tullut vuosien mittaan kokeiltua todella paljon mutta mikään niistä ei ainakaan minun korvalla ole ollut yhtä hyvä kuin tuo 11R. Valitettava asia softissa on että luonnollisesti ne vaatii sen tietokoneen jotta homma hoituu, 11R toimii myös itsenäisesti ilman konetta mikä on todella suuri etu.

Niin ja se toimii kummiskin myös äänikorttina, mikä on itselleni merkittävää koska olen joka tapauksessa viiveetöntä äänikorttia hakemassa. Mutta joo ajattelin, että eikös tuo R11 toimi niin ettei se tarvitse kaverikseen muuta kuin kitaran ja monitorin?
Grugi
07.04.2011 21:44:06
hallu: Niin ja se toimii kummiskin myös äänikorttina, mikä on itselleni merkittävää koska olen joka tapauksessa viiveetöntä äänikorttia hakemassa. Mutta joo ajattelin, että eikös tuo R11 toimi niin ettei se tarvitse kaverikseen muuta kuin kitaran ja monitorin?

Juu kitara ja vaikka ne studiomonitorit tai sitten vaikka PA setti ihan miten sen itse haluaa tehdä. Toki sitten voi vielä hankkia midi-pedaalin jolla ohjata noita parametrejä kuten wah, säröt, delayt jne.
SDMF
Ukkovaari
07.04.2011 21:49:19 (muokattu 07.04.2011 21:51:58)
hallu: Siis hyvät soundit noissa sun aikaisemmissa linkeissä enkä tarkoittanut missään mielessä moittia. Ne vaan on vähän semmoiset sliipatun sisäsiistit. Meinasin, että lähteekö tuosta 11R_stä sellaista kesytöntä vintage bluesrosoa, joka on vähän vaarallinen. Aattelin sillä simulaatiolla nimenomaan sitä, että ne vanhuksen repaleiset äänihuulet olisivat sinne ohjelmaan myös kätketty. Mallinnoksissahan on se vika, että ohjelman tekijä lähtee rakentamaan soundia ja tekee päätöksiä sen suhteen, että mikä on niinkö hyvä, mutta aattelin, että jos se itse vahvistin on simuloitu niin silloinhan se mitä sieltä outputista tulee, on samalla tavalla autenttista kuin missä tahansa analogisessakin laitteessa. Joo saundiahan niissa analogisissakin kamppeissa on ajateltu, kun niitä on rakennettu, mutta jotenkin analogisissa vehkeissä on sellaista yllätyksellisyyttä että aata ei aina seuraa b tai sellaista säännöttömyyttä joka soundillisesti näyttäytyy sellaisena omaperäisyytenä, mitä näihin tietokone vehkeisiin kaipaisi. Siksi innostuin ajatuksesta vahvistimen simuloimisesta. Onko 11R tällainen? nimittäin kiinnostuin siitä ihan toden teolla ja menen varmaan musafasulle tutkimaan vähän tarkemminkin sitä. Muttä löytyykö siltä esimerkiksi semmoinen Fender 57twin tyyppinen niiaava hiukan reunoiltaan rosoutuva kliini bluessärö?

Juu, tiesinkin ettei ollut moite tuo aikaisempi kirjoituksesi.
Mulla tosiaan kun ajattelee noi soundit taitaa mennä "sliipatun sisäsiisteiksi" mutta lienee vaan meikän soundimakua tuo.

Mä uskon että kyllä tuosta "Fender 57thin tyyppistä reunoiltaan rosoutuvaa kliini bluessäröäkin lähtee"

Ja tuo on siitäkin kiva, että vastaa myös soittajan tatsiin esim. vetämällä hiljempaa särö hieman ns. puhdistuu, sama juttu kun vääntää kitaran volanapista pienemmälle niin särö puhdistuu, tuo oli yksi niitä asioita monista minkä takia tykkäsin tuosta eli dynamiikka jos näin saa sanoa on kiva, ainakin itse tykkään siitä, että soittajan tatsilla on merkitystä.

Tuota laitetta löytyy ainakin MusaFasulla sekä Soitinlaineen SLSX liikkeestä Helsingistä siinä Soitinlaineen viereisessä näihin asioihin erikoistuneessa liikkeessä.

Edit: Unohtu mainita, että tuon kautta soittaa vallan mainiosti myös akustisia kitaroita (joko erillisellä mikillä äänet talteen tai niillä elektroakustisilla suoraan).
pekurides
08.04.2011 03:44:28

Kovasti puhuvat siellä täällä että axe fx olis tällä hetkellä mallintavien kunkku...

Olihan täällä pitkä ketjukin laitteesta ja paljon nimekkäitä käyttäjiä.

tiedä näistä:=)

Mikähän se saksalainen kemper oli?
ATTENTION! Kitaristi hakusessa Metallin gruuvaukseen!!!
Grugi
08.04.2011 09:01:50
pekurides: Kovasti puhuvat siellä täällä että axe fx olis tällä hetkellä mallintavien kunkku...

Olihan täällä pitkä ketjukin laitteesta ja paljon nimekkäitä käyttäjiä.

tiedä näistä:=)

Mikähän se saksalainen kemper oli?

Tuskin se ihan perätönkään väite on mutta mun mielestä 11R on hinta/laatu/monipuolisuus suhteessa parempi kapistus. Jos taas perse kestää niin miksikäs ei sitä Axea ostaisi
SDMF
Christeraser
08.04.2011 09:04:01

POD HD omistajille/mahdollisille ostajille sivuten tuota putkihommelia.

Firmware V. 1.3 announced... 06-04-2011

FREE UPDATE FOR POD_ HD MULTI-EFFECTS ADDS NEW HD AMP MODELS AND MORE Six HD amp models and five tone parameters in free v1.3 update provide a wider tonal palette and added flexibility to all POD HD multi-effect processors

CALABASAS, Calif.April 6, 2011Line 6, Inc. (line6.com), the industry leader in digital modeling technology for musicians, announced today a free update for all POD_ HD multi-effect processors. Firmware update v1.3 will include six new HD amp models and five new amp parameters for addition tones and flexibility.

This free update is our way of thanking POD HD owners for making the POD HD family such a huge success, remarked Michael Murphy, Category Manager for POD and Effects Products at Line 6. The new sets of HD models and parameters deliver a deeper experience to the POD HD platform and more flexibility that we hope will inspire POD HD players.

The six new HD amp models available in v1.3 are based on* channels from three classic American combos (the Vibrato channel of a Fender_ Deluxe Reverb_, the Vibrato channel of a Fender_ Twin Reverb_ and the Bright channel of a Fender_ Bassman_), two British half stacks (the Normal channel of a Park 75 and the Normal channel of a Marshall_ JTM-45 MkII) and a high-gain Line 6 original.

The inclusion of alternate channels of amps already found in POD HD multi-effects ensures an experience that more closely relates to playing the actual modeled amp. The new parameters in v1.3 enable POD HD users to further customize and dial in any amount of tube amp feel and behavior. Sag, Hum, Bias, Bias Excursion and Master Volume can be adjusted within any HD amp model, including the 16 that come with POD HD multi-effects processors originally.

Firmware update v1.3 will be available to download from line6.com later this month. Learn more about the v1.3 update and POD HD multi-effect processors at line6.com/podhd.
jii.haanpaa
08.04.2011 09:37:57
Ukkovaari: Joo, kyllä tuosta Eleven Rackista lähtee ihan perinteiset rosot ja rosoa laidasta laitaan eli mietoa ja stydiä rosoa, hyvä vehje tuo on ollut.

http://www.mikseri.net/artists/soun … eleven-rack-sounds1-samples/430921/

0.17 rosoisempaa
0.42 heavympää rosoa
1.08 sellaista aika cleania pienemmällä rosolla
2.12 sellaista pehmyt rosoa

http://www.youtube.com/watch?v=YSnH2qTBWX8

Alkupuoliskon impro on sellaista jonkin näköistä rososoundia (on tuossa toki muutakin).

1.22 kohdilta hieman erillaisempaa soundia, cleanimpaa mutta vähän tuossakin on "särötystä"

http://www.youtube.com/watch?v=i6TcVCYUwYE

Rosoa tässäkin, en mene vannomaan minne rosogategoriaan tuo menee mutta rosoa

Tuossa muutama ns. "roso" "särö" tai millä nyt noita kukin haluaa kutsua ;-)

Perhanan tyylikästä soitantaa! Sait fanin.

Mutta nuo soundit eivät kyllä olleet oikein sitä, mitä itse peräänkuulutin. Minusta nuo eivät juurikaan vastanneet ainakaan omaa käsitystäni perinnevahvarin särön rajamailla olevasta tyyppiesimerkistä. Olen huono keksimään tarpeeksi musikaalisia adjektiiveja kuvailemaan miltä mikin kuulostaa, mutta jos tökerö äidin_kielen raiskaus sallitaan, niin en löytänyt noista sellaista "orgaanisuutta ja monimuotoisuutta" mikä parhaimmillaan yksinkertaisesta perinneputkarista on irroitettavissa.

Eihän soundeissa mitään vikaa ollut, päin vastoin!
PIM
08.04.2011 09:49:26 (muokattu 08.04.2011 09:53:45)
jii.haanpaa: Perhanan tyylikästä soitantaa! Sait fanin.

Mutta nuo soundit eivät kyllä olleet oikein sitä, mitä itse peräänkuulutin. Minusta nuo eivät juurikaan vastanneet ainakaan omaa käsitystäni perinnevahvarin särön rajamailla olevasta tyyppiesimerkistä. Olen huono keksimään tarpeeksi musikaalisia adjektiiveja kuvailemaan miltä mikin kuulostaa, mutta jos tökerö äidin_kielen raiskaus sallitaan, niin en löytänyt noista sellaista "orgaanisuutta ja monimuotoisuutta" mikä parhaimmillaan yksinkertaisesta perinneputkarista on irroitettavissa.

Mitäs jos kertoisit vaikka jonkun esimerkki biisin, jossa on tuota kaipaamaasi soundia? Olisi paljon helpompi yrittää jäljitellä sitä jollain mallintavalla jos tietäisi tarkasti mistä on kyse.

Itselleni on tänään (toivottavasti) Thomannilta tulossa AmpKit Link palikka, jolla saa kitaran kiinni IPhoneen/IPod Touchiin. Ko. platformillekin on tarjolla jo aika vakuuttavan kuuloisia vahvistinmallintajia muutamalla eurolla ja kympillä, esim. AmpKit ja iRig tulee nyt ensimmäisenä mieleen.

Lisäys:
Olisko tässä ihan pikku kisan paikka? Eli joku valitsisi jonkun kitarasoundin esimerkkibiisin muodossa ja halukkaat yrittäisivät saada aikaan mahdollisimman vastaavan soundin omilla mallintavillaan. Siinä olisi oiva tilaisuus näyttää epäilijöille mallinnusteknologian mahdollisuudet.
dropD
08.04.2011 10:04:29 (muokattu 08.04.2011 10:35:35)

Mulle "orgaanisesta ja monimotoisesta" putkisoundista tulee mieleen esimerkiksi tällainen http://www.youtube.com/watch?v=a0OeHfUnxFE

Biisi ei oo kovin kaksinen, mutta koko ajan omia polkujaan taustalla kulkeva kitara on kyllä herkkua

EDIT: Heitetäämpäs nyt vielä hyvä hyvä putkidynamiiksta http://www.youtube.com/watch?v=Uc3Xi6aAG80 (noin 6:20 eteenpäin)
Virhe! Tyhmä tai liian lyhyt kirjoitus
jii.haanpaa
08.04.2011 10:25:25 (muokattu 08.04.2011 10:49:50)
PIM: Mitäs jos kertoisit vaikka jonkun esimerkki biisin, jossa on tuota kaipaamaasi soundia? Olisi paljon helpompi yrittää jäljitellä sitä jollain mallintavalla jos tietäisi tarkasti mistä on kyse.

Heti ensimmäisessä postauksessani tähän ketjuun viittasin Piiviin sivuilla olevaan videoon, jossa joku kaiffari soitteli Delta Bluusiaan. Jostakin syystä nyt en onnistunut sitä sieltä enää löytämään, vaikka pari sekuntia jaksoinkin kaivella(?).

Sitten tietenkin nämä peruskliseet: esim SRV:n koko tuotanto, mutta pienemmällä rosolla, Lennyt, Little Wingit yms muut siirapit. Näissäkin on tosin säröä vielä "reilusti". Eli en siis välttämättä tarkoita mitään yhden nuotin mallinnusta, vaan sitä koko pakettia, jossa riitaisemmatkin soinnut kuulostavat selkeiltä vaikka säröä onkin päällä, joissa soundin luonne muuttuu pitkin piisiä vain tatsia vaihtamalla tai kitaran volaa kääntelemällä.

Kuten jo sanoinkin, itselläni on kokemusta vain Amplitube-perheestä. Mitenkäs nuo rankkautuu mallinnussoftien joukossa?

Itselleni on tänään (toivottavasti) Thomannilta tulossa AmpKit Link palikka, jolla saa kitaran kiinni IPhoneen/IPod Touchiin. Ko. platformillekin on tarjolla jo aika vakuuttavan kuuloisia vahvistinmallintajia muutamalla eurolla ja kympillä, esim. AmpKit ja iRig tulee nyt ensimmäisenä mieleen.

Kerros miten toimii! Tuo on ollut omallakin lelulistalla jo hetken, voxin amplugin korvikkeeksi.

Lisäys:
Olisko tässä ihan pikku kisan paikka? Eli joku valitsisi jonkun kitarasoundin esimerkkibiisin muodossa ja halukkaat yrittäisivät saada aikaan mahdollisimman vastaavan soundin omilla mallintavillaan. Siinä olisi oiva tilaisuus näyttää epäilijöille mallinnusteknologian mahdollisuudet.

Siitä vain! Seuraan mielenkiinnolla, mutta sen verran pitää vielä sanoa, että minä en "epäile" mitään, eikä tämä ole mulle mikään haasteen paikka. En vain ole itse onnistunut kaivelemaan Amplitubeista sitä mitä ideaalitapauksessa olisin hakemassa, enkä toisaalta ole tällaiseen demoonkaan törmännyt.

Edit: taustalla soikin sopivasti Hendriksonin "Valleys of Neptune"...
Terry Pantheras
08.04.2011 11:00:26
PIM: Itselleni on tänään (toivottavasti) Thomannilta tulossa AmpKit Link palikka, jolla saa kitaran kiinni IPhoneen/IPod Touchiin. Ko. platformillekin on tarjolla jo aika vakuuttavan kuuloisia vahvistinmallintajia muutamalla eurolla ja kympillä, esim. AmpKit ja iRig tulee nyt ensimmäisenä mieleen.

Onkohan tästä mihinkään? Interface ja softa samaan hintaan: http://www.thomann.de/fi/ik_multimedia_amplitube_irig.htm
MASTEROID ~~ stoner doom metal ~~ MYSPACE
PIM
08.04.2011 11:05:12 (muokattu 08.04.2011 11:13:40)
Terry Pantheras: Onkohan tästä mihinkään? Interface ja softa samaan hintaan: http://www.thomann.de/fi/ik_multimedia_amplitube_irig.htm

Toi iRigin palikka on passiivinen, ton AmpKit Linkin pitäisi olla teknisesti ylivoimainen ratkaisu about samaan hintaan. Interface palikkahan ei vaikuta mitenkään siihen mitä ohjelmia sen kanssa voi käyttää ja erityisesti HiGain mallinnusten kanssa passivissa ratkaisuissa on ongelmia.

http://www.ipadcreative.com/blog/20 … nk-which-is-better-part-2-of-2.html
PIM
08.04.2011 11:11:10
jii.haanpaa: Heti ensimmäisessä postauksessani tähän ketjuun viittasin Piiviin sivuilla olevaan videoon, jossa joku kaiffari soitteli Delta Bluusiaan. Jostakin syystä nyt en onnistunut sitä sieltä enää löytämään, vaikka pari sekuntia jaksoinkin kaivella(?).

Sori, my bad. En huomannut lukea koko ketjua alusta alkaen.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)