Muusikoiden.net
17.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Piuha
1 2 3 4
Uljas
08.04.2011 10:12:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen ostamassa ensimmaista kertaa erillisen vahvistimen ja siihen 412 kaapin. Onko mitaan valia soundin suhteen millaisen piuhan laitan niiden valille? Onko olemassa jotain erikoispiuhoja juuri tahan tarkoitukseen, vai mennaanko samoilla mita tulee vahvistimen ja kitaran valiin (ehka vaan mahdollisimman lyhyt sellainen). Kuvittelisin, etta piuha ei tassa tarkoituksessa ainakaan paljon kulu, eli sen puolesta voisi menna halvimman vaihtoehdon mukaan.
 
Estranged
08.04.2011 10:14:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nupin ja kaapin väliin kaappipiuha, ei ikinä normaalia kitarapiuhaa sinne väliin, tuloo herkästi savut ulos vehkeistä.
 
"I only know two kinds of people; those who obey me and those who die." | "lähes kaikissa voi valita kytkemällä kitara-efekti input- efekti looppi send-vahv. input-vahv.looppi send- efekti looppi return-efekti output-vahvistin looppi return." aristo666
Juntunen
08.04.2011 10:20:30
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuvittelisin, etta piuha ei tassa tarkoituksessa ainakaan paljon kulu, eli sen puolesta voisi menna halvimman vaihtoehdon mukaan.
 
En missään tapauksessa suosittelisi tähän tarkoitukseen halvinta mahdollista. Laatupiuhoissa on kunnon plugit ja jämyt kolvaukset. Vähänkään jos tulee keikkaa ja kamat rytisee lavalla seiniä vasten, ni saattaa äkkiä halpispiuhan pää napsahtaa paskaksi. Ja varsinkaan putkivahvaria ei ois oikeen suositeltavaa pitää päällä ilman kaapin kuormaa. Saattaapi alkaa käry haista.
JuSu
08.04.2011 10:30:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juurikin niin mitä aiemmat kirjoittajat ovat sanoneet.
 
Jos hankkii femman maksavan halpispiuhan kun reilulla kympillä saa Cordialin, niin silloin on kyllä säästetty ihan väärässä paikassa. Hintaero hyvän ja huonon kaappipiuhan (ja myös instrumenttipiuhan) välillä on kamojen kokonaisbudjetissa häviävän pieni.
 
JuSu
 
hemmo: kuka sitä nyt vanhana jakfaa nuffia
Jucciz
08.04.2011 10:53:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei missään nimessä kitarapiuhaa, vaan nimenomaan kaappipiuha: samat liittimet, mutta itse johto on ihan eri tavaraa. Hyvän piuhan (Neutrik + Cordial) saat kympillä tai vähän yli, joten miksipä siis ostaa vitosella huono kun hyvä kestää eliniän eikä jätä pulaan.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Uljas
08.04.2011 11:36:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitokset kommenteista. Olin siis aika ulalla kun luulin etta nuo piuhat on ihan samoja mita laitetaan kitaran ja vahvistimen valiin. Voisitteko heittaa viela tyyppimerkin / linkin johonkin tallaiseen "laatupiuhaan" (esim. joku Cordial), niin menee kerralla oikein. Mieluummin pysyttaisiin jossain alle 30 euron budjetissa kuitenkin.
 
JAM
08.04.2011 11:49:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.beatman.fi/product_details.php?p=1154
 
Muut osti lakanoita - Tapio Liinoja
Migo
08.04.2011 12:03:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tostakin tuommosta: http://www.f-musiikki.fi/kaapelit_j … aapeli_1_m_plugi-plugi_/_klotz.html on hyvae.
 
"Bitum teinit.. vaikka se on kyllä mua vuoden vanhempi. D:"-vvaltsu
fox
08.04.2011 12:16:19
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Uljas: Kiitokset kommenteista. Olin siis aika ulalla kun luulin etta nuo piuhat on ihan samoja mita laitetaan kitaran ja vahvistimen valiin..
 
Juu, eivät ole. Mutta et oo ainoa, siis tuo on melko yleinen käsitys kuitenkin. Johtuu lähinnä siitä, ettei mielletä tosiasiaa, että vahvistimen kaiutinlinjassa vaikuttavat virrat on kokonaan "eri planeetalta" kuin kitaran tuottama signaalin taso. Kitarapiuhassa se signaalia kuljettava johdin on luokkaa 0,10 - 0,15 joka ei kovin monta ampeeria virtaa kestä, kun taas jonkun 50-wattisenkin vahvistimen kaiutinlinjassa ei enää puhuta milliampeereista, vaan ihan ampeeriluokassa jo mennään virran siirrossa. Kaiutinjohdon ja kitarapiuhan rakennekin on täysin erilainen, toinen on "sähköjohtoa", toinen häiriösuojattua kaapelia.
Oikeat työkalut oikeaan käyttöön! =)
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Uljas
08.04.2011 14:06:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitti kaikille, eikohan noista jo loydy!
 
baba o riley
08.04.2011 15:37:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

itse tykkään switchcraftin kulmallisista kaappipiuhoista. plugi on niin litteä että se on hyvin suojassa vaikka komero työnnettäis seinää vasten.
 
McNulty
08.04.2011 15:38:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baba o riley: itse tykkään switchcraftin kulmallisista kaappipiuhoista. plugi on niin litteä että se on hyvin suojassa vaikka komero työnnettäis seinää vasten.
 
Toimii kyllä, ellei kaapin takana ole kovasti upotettu jakki.
 
What the fuck did I do?
Jucciz
08.04.2011 15:48:37 (muokattu 08.04.2011 15:48:56)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baba o riley: itse tykkään switchcraftin kulmallisista kaappipiuhoista. plugi on niin litteä että se on hyvin suojassa vaikka komero työnnettäis seinää vasten.
 
Tossa mielessä hyvä joo. Ei vaan taida toimia näitten kaappien kanssa, jossa liitin on vähän syvemmällä "kupin pohjalla": http://www.elderly.com/new_instrume … /items/images/130N/1960C-A_back.jpg
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
baba o riley
08.04.2011 15:54:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Tossa mielessä hyvä joo. Ei vaan taida toimia näitten kaappien kanssa, jossa liitin on vähän syvemmällä "kupin pohjalla": http://www.elderly.com/new_instrume … /items/images/130N/1960C-A_back.jpg
 
Joo ootte kumpikin oikeessa, tollases ei tosiaan toimi. Omissa ei ole tollasia ollut niin en muistanutkaan. Upotetussa tosin esim. lyhyempi suora kuten georgeL onkin hyvin suojattu.
 
SirElwood
08.04.2011 18:12:55 (muokattu 08.04.2011 18:13:53)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baba o riley: Joo ootte kumpikin oikeessa, tollases ei tosiaan toimi. Omissa ei ole tollasia ollut niin en muistanutkaan. Upotetussa tosin esim. lyhyempi suora kuten georgeL onkin hyvin suojattu.
 
Tota... Ensin kovasti sanotaan että kaappipiuhan pitää olla luotettava ja hyvä, mutta sitten ollaan valmiita käyttämään liitintä jota ei juoteta ja jossa ei ole kunnollista vedonpoistoa? Yritin tuossa kyllä georgen - varsin sekaisilta - sivuilta katsella, eli ehkä mulla vaan meni jotain ohi.
 
baba o riley
08.04.2011 18:44:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

SirElwood: Tota... Ensin kovasti sanotaan että kaappipiuhan pitää olla luotettava ja hyvä, mutta sitten ollaan valmiita käyttämään liitintä jota ei juoteta ja jossa ei ole kunnollista vedonpoistoa? Yritin tuossa kyllä georgen - varsin sekaisilta - sivuilta katsella, eli ehkä mulla vaan meni jotain ohi.
 
http://www.georgels.co.uk/loudspeakercables.htm
 
en ole itse käyttänyt, mutta tutut jotka ovat eivät ole valittaneet.
 
mattim
08.04.2011 18:59:48 (muokattu 08.04.2011 19:02:08)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

fox: Juu, eivät ole. Mutta et oo ainoa, siis tuo on melko yleinen käsitys kuitenkin. Johtuu lähinnä siitä, ettei mielletä tosiasiaa, että vahvistimen kaiutinlinjassa vaikuttavat virrat on kokonaan "eri planeetalta" kuin kitaran tuottama signaalin taso.)
 
Valotetaan tätä hieman, kitarasta vahvistimeen mennään 1000-10000-100000000 kertaa pienemmillä virrolla kuin vahvistimen ja kaiuttimen välillä,
 
"I refuse to prove that my product will make you sound better", says the guitar gear vendor "for proof denies faith, and without faith, you will hear nothing."
SirElwood
08.04.2011 19:02:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baba o riley: http://www.georgels.co.uk/loudspeakercables.htm
 
en ole itse käyttänyt, mutta tutut jotka ovat eivät ole valittaneet.

 
Juu, nuo löysin kyllä. Enpä ole moista päässyt käpistelemään. Olishan tuohon kiva lähemmin tutustua.
 
kotoilija
08.04.2011 21:21:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tänään haettiin Matkahuollosta uus MArshall MA-sarjan nuppi. Sen mukana tuli virtajohdon lisäksi toinenkin piuha. Itse veikkaisin kaiutinjohtoa, mutta miten voin varmistaa, että se ei ole kitarapiuha?
 
ReBeat
08.04.2011 22:16:30
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Cool-guitarist: Tänään haettiin Matkahuollosta uus MArshall MA-sarjan nuppi. Sen mukana tuli virtajohdon lisäksi toinenkin piuha. Itse veikkaisin kaiutinjohtoa, mutta miten voin varmistaa, että se ei ole kitarapiuha?
 
Lukeeko siinä kaapelissa jotain? Kierrä siitä plugi auki jos se on avattavissa ja kato miltä näyttää. Kaiutinkaapelissa kulkee normaalisti kaks melko saman paksuista johdinta vierekkäin. Instrumenttikaapelissa on kerroksellinen meininki (keskellä ydin ja sitten ulompana ympärillä toinen johdin niinku kehänä).
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «