Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: piikkien tasot masteroinnissa
1
htm
08.04.2011 09:15:39
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Millaisia tasoja nuo perusmarkettistereot kestää? Olen viimeistelemässä meidän omakustannetta ja mietin miten kaupalliselle tasolle masterlimitterin voi asettaa. Tällä hekellä piikit pyörii -0.5 -0.4 db tuntumassa. Kärsiikö tuota nostaa vielä miten paljon lähemmäs nollaa?
 
oodee1
08.04.2011 09:50:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

-0.2 on se vissiin standardi. Siihen olen vetänyt kaikki mitä oon "masteroinut" eikä kukaan ole tähän mennessä valittanut...
 
jannu
08.04.2011 10:52:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kylläpä tuolla isojen poikien puolella tuntuvat jotkut vetävän härskisti nollaan asti. Nykyään kova juttu on kai ajaa stereofile täysiä muuntimen softclipin läpi.
 
"You really can't be jealous of something you can't fathom." -Nigel Tufnel
studiokekkonen
08.04.2011 13:20:33
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kandee käyttää masteroidessa tuollaista inter-sample peak-mittaria.
 
Jos et tiedä mikä se on, tsekkaa tää linkki http://tinyurl.com/6f5am62
 
htm
08.04.2011 14:48:15
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hulio: Kandee käyttää masteroidessa tuollaista inter-sample peak-mittaria.
 
Jos et tiedä mikä se on, tsekkaa tää linkki http://tinyurl.com/6f5am62

 
Inter-esting! En ole asiaa noin ajatellutkaan.
 
Kalmo
08.04.2011 15:34:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

htm: Millaisia tasoja nuo perusmarkettistereot kestää? Olen viimeistelemässä meidän omakustannetta ja mietin miten kaupalliselle tasolle masterlimitterin voi asettaa. Tällä hekellä piikit pyörii -0.5 -0.4 db tuntumassa. Kärsiikö tuota nostaa vielä miten paljon lähemmäs nollaa?
 
Kyllä ne markettistereot kestävät vaikka +40db:iin masteroituja äänitteitä. Silloin se CD tai MP3-äänite sisältäisi tosin vain rutinaa, vaikka se soitettaisi kuinka hiljaa.
 
Se, millä äänite toistetaan, ei vaikuta masterointitasoon mitenkään.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
Tee
08.04.2011 16:49:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kalmo: Kyllä ne markettistereot kestävät vaikka +40db:iin masteroituja äänitteitä. Silloin se CD tai MP3-äänite sisältäisi tosin vain rutinaa, vaikka se soitettaisi kuinka hiljaa.
 
Se, millä äänite toistetaan, ei vaikuta masterointitasoon mitenkään.

 
Oon kuullu huhuja että vanhempien cd-soittimien da-konvertterit voivat olla ongelmissa jos jatkuvasti paukutellaan siellä 0db:n kohdilla.
 
Pulu ja patsas.
studiokekkonen
08.04.2011 17:14:14
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No juuri näin. Tuon mun laittaman linkin takana on asia melko kansantajuisesti selostettuna.
 
Syvempää infoa aiheesta löytyy esim. Bob Katzin Mastering Audio-kirjasta.
 
jannu
08.04.2011 17:36:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tee: Oon kuullu huhuja että vanhempien cd-soittimien da-konvertterit voivat olla ongelmissa jos jatkuvasti paukutellaan siellä 0db:n kohdilla.
 
Eikös tän lisäksi myös monien budjettisoittimien vahvistinosioiden headroomi tahdo olla aika ohuessa noiden lujaa tulevien kanssa?
 
"You really can't be jealous of something you can't fathom." -Nigel Tufnel
Kalmo
08.04.2011 18:33:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joopa. Pakitan hiukan. Minulla roikkuu vielä mukana analogiajan näkemyksiä :o)
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
Torniojaws
13.04.2011 16:37:04 (muokattu 13.04.2011 16:38:46)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tee: Oon kuullu huhuja että vanhempien cd-soittimien da-konvertterit voivat olla ongelmissa jos jatkuvasti paukutellaan siellä 0db:n kohdilla.
 
Vanhempien kaveriksi voi lisätä myös sanan: halvempien. Monet uudetkin CD-soittimet menevät iloisesti särölle kun signaali on lähellä nollaa. Tämä on erityisen helppo kuulla pintaan miksattujen särökitaroiden kohdalla. Normaalilaitteiston läpi ei ole ongelmia, mutta halvempien vehkeiden kanssa särökitaraan tulee erittäin karua digitaaliruntua mukaan.
kivi
13.04.2011 17:47:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tee: Oon kuullu huhuja että vanhempien cd-soittimien da-konvertterit voivat olla ongelmissa jos jatkuvasti paukutellaan siellä 0db:n kohdilla.
 
Onko uusia cd-soittimia enää olemassakaan? Yhdistelmälaitteita kyllä on, ja joo, ongelmia joillain laitteilla esiintyy enemmän tai vähemmän kun haetaan absoluuttista maksimia.
 
Itse oon nähnyt että -0,3dB on hyvä raja jos tallenteessa on yhtään dynamiikkaa mukana, silloin limitterin overshootit menee yleensä aika tarkkaan nollaan.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
rintapek
13.04.2011 22:33:15
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kivi: Onko uusia cd-soittimia enää olemassakaan?
 
Offtopikiksi tietty menee ja rajusti, mut tos ny ystäväni Tushkin sanois, et mis vaiheessa tos ylipäänsä kyshyttiin mitään, mitä kasettidekki ei klaarais?
 
One kind of music only - the good kind
Mikael
13.04.2011 23:17:12
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kivi: Onko uusia cd-soittimia enää olemassakaan?
 
On. Esim:
http://www.kruunuradio.fi/verkkokauppa?ItemCategory=12
 
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
studiokekkonen
14.04.2011 11:54:37
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikael: On. Esim:
http://www.kruunuradio.fi/verkkokauppa?ItemCategory=12

 
Joo, tätä vaatimattomammallahan ei kukaan pärjää:
 
http://www.kruunuradio.fi/verkkokauppa?ItemCategory=12&Item=302
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «