Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Power Scaling / VRR (Variable Voltage Regulator)
1 2
Juzo95
06.04.2011 22:57:11 (muokattu 07.04.2011 18:36:24)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tälläisella laitteella siis voi säätä vahvistimen watteja? (esim. Marshall AFD-100 sisältää tällaisen)
 
Rupesi kiinnostamaa tämä VVR jotta saisi päätesäröt ilman kuulovammaa..
 
Onko kokemuksia?
Vaikea asentaa?
Paljonko maksoi?
 
MItä nyt itse yritin tieta hakea niin näitä on fixed-bias ja cathode bias tyypeille. Mutta kun en näistä sähköjutuista niin paljon tiedä niin ei tuo sano mitään.
 
Vladi
06.04.2011 23:16:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bluetonen Harry käyttää ainakin useassa vahvistimessa tuota VVR:ää ilmeisesti sangen hyvällä menestyksellä. Hän voinee ainakin kertoa lisää ja häneltä saanee myös hinta-arviota.
rosberg
06.04.2011 23:27:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kyllä siihen ihan ohjeet löytyy 18watt.com:n foorumeilta ja sewattin kans.
 
Battaya Love Machine
harryk
07.04.2011 08:35:27
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juzo95: Tälläisella laitteella siis voi säätä vahvistimen watteja? (esim. Marshall AFD-100)
 
Rupesi kiinnostamaa tämä VVR jotta saisi päätesäröt ilman kuulovammaa..
 
Onko kokemuksia?
Vaikea asentaa?
Paljonko maksoi?
 
MItä nyt itse yritin tieta hakea niin näitä on fixed-bias ja cathode bias tyypeille. Mutta kun en näistä sähköjutuista niin paljon tiedä niin ei tuo sano mitään.

 
Marshall AFD 100 näyttää olevan 100 W kone, joten Bluetonelta ei löydy suoraan Power Scaling/VVR-kittiä siihen. Ainoa joka tietääkseni valmistaa niitä tuon tehoisiin vahvistimiin on www.londonpower.com. VVR on yksi tapa säätää putkivahvistimen päätetehoa dynaamisesti käyttämällä siihen soveltuvaa tehomosfet-tekniikkaa. Pääteteho pienenee kun putkien anodijännitteet putoavat. Tämä aiheuttaa myös samalla putkien säröytymisen lisääntymisen ja jonkunasteisen kompressoitumisen.
 
Fixed bias-versio on aina monimutkaisempi ja kalliimpi kuin cathode bias-versio, mikä johtuu siitä , että edellämainitussa säädetään myös pääteputken bias-jännitettä, mitä ei tarvitse katodibiasoidussa laitteessa ottaa huomioon.
 
Jos vahvistimessa on jonkunlainen master volume-säädin, riittää yleensä pelkkä pääteputkien säätö. Jos masteria ei ole, kannattaa säätää kaikkien putkien anodijännitteet, jotta pääteputkia ei ohjata liikaa ruvelle liian isolla kitarasignaalilla.
 
Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia kaikille soittajille www.bluetone.fi
Nurmituomas
07.04.2011 12:11:34 (muokattu 07.04.2011 12:11:58)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

voisit tietysti myydä ton ja vaihtaa sen powerscalingin omaavaan marsuun.
esim se slash AFD sisältää sen. mutta sullahan on just se? siinähän on se.
 
I3enjam1n
07.04.2011 15:29:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nurmituomas: voisit tietysti myydä ton ja vaihtaa sen powerscalingin omaavaan marsuun.
esim se slash AFD sisältää sen. mutta sullahan on just se? siinähän on se.

 
Jäsenkuvauksessa on listattu Marsun Haze.
Itse ymmärsin AFD:n olevan vain esimerkkinä tässä.
 
Kitaralla on vireysongelma, sen satulaurat ovat ahdistuneet.
Juzo95
07.04.2011 16:06:39 (muokattu 07.04.2011 16:08:33)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

I3enjam1n: Jäsenkuvauksessa on listattu Marsun Haze.
Itse ymmärsin AFD:n olevan vain esimerkkinä tässä.

 
Joo toi AFD-100 on vaan esimerkkinä.
Toi Haze olis se mun käyttö tarkoitus. Ei master-volumea, 40W ja 2 kanavainen. Mutten tiedä mikä toi bias tyyppi tässä on. Googlellakaan ei löytyny.
 
Kiinankeisari
07.04.2011 16:25:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juzo95: Toi Haze olis se mun käyttö tarkoitus. Ei master-volumea, 40W ja 2 kanavainen.
 
onhan siinä gain-kanavassa mastervola?
 
My pedal concept is a pedal that will only produce out of tune pentatonic blues bends. The input will be stamped "Strat here" and the other side will say "Connect to Tubescreamer".
harryk
07.04.2011 16:57:46
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juzo95: Joo toi AFD-100 on vaan esimerkkinä.
Toi Haze olis se mun käyttö tarkoitus. Ei master-volumea, 40W ja 2 kanavainen. Mutten tiedä mikä toi bias tyyppi tässä on. Googlellakaan ei löytyny.

 
Pikaisella googlauksella löysin kytkentäkaavion siihen. Se on fixed biasoitu vahvistin, joka tarvitsee sen monimutkaisemman tehonsäätöpiirin. Bluetonen fixed bias VVR käy kyllä tuohon, sillä se on alle 50 W tehoinen putkivahvistin. Jos tuo VVR-homma kiinnostaa siihen vahvistimeen, pistä yv tulemaan.
 
Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia kaikille soittajille www.bluetone.fi
Juzo95
07.04.2011 18:33:28 (muokattu 07.04.2011 18:35:28)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiinankeisari: onhan siinä gain-kanavassa mastervola?
 
Puhtaalla oma volume ja säröillä oma volume ja gain.
 
Bluetone päivittää sivuja eikä pääse kattoon sieltä...
 
harryk
07.04.2011 18:42:33
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen todellakin juuri tänään vaihtamassa kotisivuni uuteen versioon, mikä ottanee alta vuorokauden, ellei mitään katastrofeja synny. Pahoittelen tätä hankaluutta, mutta uskon, että uusi sivusto palvelee kävijöitä entistä paremmin. Harry
 
Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia kaikille soittajille www.bluetone.fi
Juzo95
07.04.2011 19:17:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miksi muuten power scaling/VVR ei ole monien tiedossa vaan keinokuorma on kaikkien mielessä? Tämähän ei kuluta putkiakaan niin kuin keinokuorma.
 
SirElwood
07.04.2011 19:37:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juzo95: Miksi muuten power scaling/VVR ei ole monien tiedossa vaan keinokuorma on kaikkien mielessä? Tämähän ei kuluta putkiakaan niin kuin keinokuorma.
 
Koska keinokuorma on niin paljon helpompi ottaa käyttöön. Tuommoisen VVR:n asentamisessa saa olla tarkkana, ettei satuta itseään pahasti. Tai riko vahvistinta.
 
Juzo95
07.04.2011 20:04:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

SirElwood: Koska keinokuorma on niin paljon helpompi ottaa käyttöön. Tuommoisen VVR:n asentamisessa saa olla tarkkana, ettei satuta itseään pahasti. Tai riko vahvistinta.
 
VVR on halvempi kuin keinokuormat yleensä. Hot Mamaakin halvempi jos itse tekee.
 
jniska
08.04.2011 08:11:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juzo95: Miksi muuten power scaling/VVR ei ole monien tiedossa vaan keinokuorma on kaikkien mielessä? Tämähän ei kuluta putkiakaan niin kuin keinokuorma.
 
Koska edelleenkään ei VVR vastaa ihan samaa asiaa kuin luukuttaa vahvistinta kunnolla. Tai teoriassa voi olla niin, mutta käytännössä saundi ei ole sama.
 
Mulla on Bluetonen Plexi 45 jossa VVR ja mastervola. Kyllä sillä hyvät saundit saa makuuhuonevolumeillakin, joten VVR toimii.
Nyt on vielä Hot Plate -keinokuorma lisänä, jolloin saan päätteen säröytymään hieman eri tavalla kuin VVR:llä.
VVR säädettynä suuremmalle ja keinokuorma, niin pääte säröytyy huomattavasti pehmeämmin kuin ilman keinokuormaa pelkästään VVR:llä säätämällä. J nyt ei puhuta mistään makuuhuonevolumeista vaan ihan treenikämppätasosta.
 
Tosin tällaisessa Plexi-tyylisessä vahvistimessa suuri osa säröä tuleekin päätteen säröytymisestä, ei niinkään atuasteesta.
 
Bluetonen ja Harryn palvelusta voin sanoa sen verran että palvelu on ollut LOISTAVAA !!
 
Laiha Lissu oli paras.
Juzo95
08.04.2011 14:41:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jniska: Koska edelleenkään ei VVR vastaa ihan samaa asiaa kuin luukuttaa vahvistinta kunnolla. Tai teoriassa voi olla niin, mutta käytännössä saundi ei ole sama.
 
Mulla on Bluetonen Plexi 45 jossa VVR ja mastervola. Kyllä sillä hyvät saundit saa makuuhuonevolumeillakin, joten VVR toimii.
Nyt on vielä Hot Plate -keinokuorma lisänä, jolloin saan päätteen säröytymään hieman eri tavalla kuin VVR:llä.
VVR säädettynä suuremmalle ja keinokuorma, niin pääte säröytyy huomattavasti pehmeämmin kuin ilman keinokuormaa pelkästään VVR:llä säätämällä. J nyt ei puhuta mistään makuuhuonevolumeista vaan ihan treenikämppätasosta.
 
Tosin tällaisessa Plexi-tyylisessä vahvistimessa suuri osa säröä tuleekin päätteen säröytymisestä, ei niinkään atuasteesta.
 
Bluetonen ja Harryn palvelusta voin sanoa sen verran että palvelu on ollut LOISTAVAA !!

 
Kumpaa suosittelet päätesäröä metsästävälle, VVR vai keinokuorma?
 
jniska
08.04.2011 20:20:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juzo95: Kumpaa suosittelet päätesäröä metsästävälle, VVR vai keinokuorma?
 
Molemmat, saat laajemman saundimaailman. Keinokuorma syö aina vähän dynamiikkaa voimakkaammilla vaimennuksilla, VVR:llä vähän tehoa alas ja keinokuorma siihen rinnalle maltillisella vaimennuksella.
 
Laiha Lissu oli paras.
LaXu
08.04.2011 21:35:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Power Scaling toimii hyvin, mutta ilmeisesti sen toteuttamiseen on useampi tapa - jotkut skaalaa vaan päätteen, jotkut myös etusen. En nyt muista mikä oli paras tapa, mutta ilmeisesti Power Scaling toimii parhaiten vahvarin kanssa joka on suunniteltu alusta asti Power Scalingia käyttäväksi.
 
Yhden Power Scalingilla varustetun vahvarin olen omistanut ja hyvinhän se toimi, mutta loppupeleissä mielestäni hyvin toteutettu perinteinen master volume hoitaa myöskin kotiin. Omien kokemuksieni mukaan esim. Diezelin ja Egnaterin vahvareiden masterit pelittävät hyvin ja sallivat hyvät soundit varsin kohtuullisilla volyymeilla.
 
Juzo95
08.04.2011 21:43:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun Hazessa ei ole Masteria. Mitä eroa on laittaako koko vahvarin vai pelkän päätteen jne power scalingiin?
 
Kiinankeisari
08.04.2011 23:04:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juzo95: Mun Hazessa ei ole Masteria. Mitä eroa on laittaako koko vahvarin vai pelkän päätteen jne power scalingiin?
 
usko nyt, kyllä siinä gain-kanavassa on mastervolume-kytkentä, potikassa vaan lukee volume.
 
My pedal concept is a pedal that will only produce out of tune pentatonic blues bends. The input will be stamped "Strat here" and the other side will say "Connect to Tubescreamer".
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «