Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Basson kielistä ja soittotekniikasta
1
hallu
05.04.2011 19:36:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minä olen aloittelija näissä bassoasioissa ja en tiedä noista kielistä mitään joten kysyn teiltä oi osaajat neuvokaa.
 
Ostin parisen kuukautta sitten Yamaha rbx170 basson musiikki fazerilta. Edullinen ja hyvä basso (näin sivumennen sanottuna). Nyt olen opetellut soittamaan peukuttamalla ja sormin nypläämällä ja plektralla soitan tarkkuutta vaativat jutut. Semmoinen huomio, että nuo alapään kielet tuppaavat rämisemään (kyse siis ei ole huonoista säädöistä) ja varsinkin matala e-kieli ja pikkuisen myös a-kieli tuntuu turhan veltolta (räminä johtunee siitä). Olen soitellut myös kaverini Musicmania, jossa kielet tuntuu paljon paremmilta, mutta ovatkin paksummat. Tietääkö joku minkä paksuista settiä musafasu pitää ensiasennuskielinä näissä halvoissa bassoissa? ja osaako joku sanoa, että olisiko järkeä lähteä seuraavaksi kielisarjaksi hakemaan alapäästään vähän paksumpaa settiä?
 
Itse pidän myös mahdollisena ja jopa todennäköisenä, että tekniikkani on niin kömpelö etten saa sitä soimaan nätisti, muuten kuin erikseen keskittymällä. Varsinkin peukuttamisessa alapään kielet tuppaavat läpsymään otelautaa vasten enkä meinaa millään osata lyödä kieltä riittävän hennosti. Katslin videolta kun Flea peukutti, niin meni niin pirun nätisti eikä läpsynyt yhtään, vaan pysyi saundi hyvänä nopeissakin jutuissa. Varmaan kyse on soittotekniikassa ja vuosien harjoittelussa, mutta auttaisiko paksummat kielet tähän asiaan yhtään? ajattelin semmoisia hiottuja kieliä siis flättwoundeja. Muttä minkälainen se matalan e-kielen paksuus pitäisi olla? onko olemassa jotakin normia, että mikä olisi tavallinen ja suosittu paksuus mitä siis muut käyttää? vai pitääkö se vaan ihan itse lähteä kokeilemalla hakemaan. Nuo d- ja g-kielet tuntuvat ihan sopivan jänteviltä joten ajattelin katsella vähän paksumpaa e- ja a-kieltä.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
Windreaper
05.04.2011 19:57:02 (muokattu 05.04.2011 19:57:41)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei, olet ihan oikeassa. Peruskielisetit ovat yleensä jotain tyyliin 45-65-85-105. Kun katsoo esim. D'Addarion taulukkoa, niin huomaa että E-kielessä on helposti vähiten jännitystä. Siksi ohkaisemmat kielet tuntuvat kireämmiltä.
 
http://www.daddario.com/upload/tension_chart_13934.pdf
 
Käytän itse irtokielistä kasattuja settejä, jotka ovat about tasapainossa. Tällä hetkellä käytössä on Pyramidin 35-55-75-105 (oikeastaan G:n pitäisi olla .040 jos hakisi "täydellistä" tasapainoa, mutta löysemmällä kielellä on helpompi bendailla ja peukuttaa). Noi jännitteet hieman vaihtelee kielimerkkien ja mallien välillä, mutta tuosta taulukosta saa ainakin suunta-arviota.
 
hallu
06.04.2011 01:21:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Windreaper: Ei, olet ihan oikeassa. Peruskielisetit ovat yleensä jotain tyyliin 45-65-85-105. Kun katsoo esim. D'Addarion taulukkoa, niin huomaa että E-kielessä on helposti vähiten jännitystä. Siksi ohkaisemmat kielet tuntuvat kireämmiltä.
 
http://www.daddario.com/upload/tension_chart_13934.pdf
 
Käytän itse irtokielistä kasattuja settejä, jotka ovat about tasapainossa. Tällä hetkellä käytössä on Pyramidin 35-55-75-105 (oikeastaan G:n pitäisi olla .040 jos hakisi "täydellistä" tasapainoa, mutta löysemmällä kielellä on helpompi bendailla ja peukuttaa). Noi jännitteet hieman vaihtelee kielimerkkien ja mallien välillä, mutta tuosta taulukosta saa ainakin suunta-arviota.

 
Kiitoksia, minä lähden tuolta pohjalta selvittämään asiaa. Ne varmaan osaa musafasulla kertoa, mitkä ne ensiasennuskielet on, niin voin siltä pohjalta suunnitella sitä seuraavaa settiä jota kokeilla. Ei sen tarvitse ihan täydellisessä tasapainossa olla, mutta pikkuisen topakkuutta sinne alapäähän kaipaisin lisää.
 
Olen niin vauhkoontuneen innostunut tästä basson soitosta, että haluaisi saman tien selvittää kaikki tämän rakkaan salat.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
Johannes_t
06.04.2011 07:10:05
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Minä olen aloittelija näissä bassoasioissa ja en tiedä noista kielistä mitään joten kysyn teiltä oi osaajat neuvokaa.
 
Ostin parisen kuukautta sitten Yamaha rbx170 basson musiikki fazerilta. Edullinen ja hyvä basso (näin sivumennen sanottuna). Nyt olen opetellut soittamaan peukuttamalla ja sormin nypläämällä ja plektralla soitan tarkkuutta vaativat jutut. Semmoinen huomio, että nuo alapään kielet tuppaavat rämisemään (kyse siis ei ole huonoista säädöistä) ja varsinkin matala e-kieli ja pikkuisen myös a-kieli tuntuu turhan veltolta (räminä johtunee siitä). Olen soitellut myös kaverini Musicmania, jossa kielet tuntuu paljon paremmilta, mutta ovatkin paksummat. Tietääkö joku minkä paksuista settiä musafasu pitää ensiasennuskielinä näissä halvoissa bassoissa? ja osaako joku sanoa, että olisiko järkeä lähteä seuraavaksi kielisarjaksi hakemaan alapäästään vähän paksumpaa settiä?
 
Itse pidän myös mahdollisena ja jopa todennäköisenä, että tekniikkani on niin kömpelö etten saa sitä soimaan nätisti, muuten kuin erikseen keskittymällä. Varsinkin peukuttamisessa alapään kielet tuppaavat läpsymään otelautaa vasten enkä meinaa millään osata lyödä kieltä riittävän hennosti. Katslin videolta kun Flea peukutti, niin meni niin pirun nätisti eikä läpsynyt yhtään, vaan pysyi saundi hyvänä nopeissakin jutuissa. Varmaan kyse on soittotekniikassa ja vuosien harjoittelussa, mutta auttaisiko paksummat kielet tähän asiaan yhtään? ajattelin semmoisia hiottuja kieliä siis flättwoundeja. Muttä minkälainen se matalan e-kielen paksuus pitäisi olla? onko olemassa jotakin normia, että mikä olisi tavallinen ja suosittu paksuus mitä siis muut käyttää? vai pitääkö se vaan ihan itse lähteä kokeilemalla hakemaan. Nuo d- ja g-kielet tuntuvat ihan sopivan jänteviltä joten ajattelin katsella vähän paksumpaa e- ja a-kieltä.

 
Kielet asennetaan bassoon tehtaalla, ei musakaupassa. Peukutuksen yksi olennaisista soundikaräktääreistä on juuri kielen osuminen otelaudan nauhoihin. Mitäs vielä... Niin, jos kielet todella _rämisevät_ on kyse huonoista säädöistä: kaularauta on liian tiukalla tai kielet liian matalalla tai molempia.
 
Flealla on about tän maailman kovin tatsi.
 
Peruskielisetti perusvireesä on joko 40-60-80-100 tai 45-65-85-105, tai yhdistelmä näistä, useasti niin, että E- ja A-kieli ovat tuota ohuempaa satsia ja D- ja G-kieli paksumpaa. Syytä tähän en tiedä, hiukan outo systeemihän tuo on.
 
150e:n ja 1500e:n soittimissa on tietenkin helposti huomattavia eroavaisuuksia, eniten juuri soitettavuuden saralla. Kieliä vaihtamalla eroa on mahdoton kuroa kiinni.
 
Hienoa, että olet innostunut basismin maailmasta ja ruvennut harjoittelemaan tekniikkapalettia noin laajalla skaalalla!
 
hallu
07.04.2011 04:35:05 (muokattu 07.04.2011 04:36:48)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Johannes_t: Kielet asennetaan bassoon tehtaalla, ei musakaupassa. Peukutuksen yksi olennaisista soundikaräktääreistä on juuri kielen osuminen otelaudan nauhoihin. Mitäs vielä... Niin, jos kielet todella _rämisevät_ on kyse huonoista säädöistä: kaularauta on liian tiukalla tai kielet liian matalalla tai molempia.
 
Flealla on about tän maailman kovin tatsi.
 
Peruskielisetti perusvireesä on joko 40-60-80-100 tai 45-65-85-105, tai yhdistelmä näistä, useasti niin, että E- ja A-kieli ovat tuota ohuempaa satsia ja D- ja G-kieli paksumpaa. Syytä tähän en tiedä, hiukan outo systeemihän tuo on.
 
150e:n ja 1500e:n soittimissa on tietenkin helposti huomattavia eroavaisuuksia, eniten juuri soitettavuuden saralla. Kieliä vaihtamalla eroa on mahdoton kuroa kiinni.
 
Hienoa, että olet innostunut basismin maailmasta ja ruvennut harjoittelemaan tekniikkapalettia noin laajalla skaalalla!

 
Joo siis, ei se kieli rämise varsinaisesti, vaan mulla on huono soittotekniikka eli jos en paina riittävän läheltä nauhaa niin se rämähtää pikkuisen siihen nauhaan silloin kun otetta vaihtaa (ei siis seuraavaan nauhaan joka kielisi huonoista säädöistä). Ajattelin siksi, että pikkuisen paksumpi kieli auttaisi asiaakun kovemmassa jännityksessä sen liikerata olisi vähän pienempi. Mutta kävin lukemassa noita faqejakin niin tulin siihen tulokseen, että minun pitänee ensisijaisesti hioa soittoani mieluummin.
 
Mulla peukuttaessa rämähtää se e-kieli silleen rumasti niitä nauhoja vasten eikä silleen mageesti niinkuin Flealla. Lisäksi mulla tulee välillä semmoisia tahattomia huiluääniä. Mutta tämä on tietenkin harjoittelusta kiinni ja pitää vaan treenata, niin eiköhän tuo ala aueta ainakin jollakin tavalla.
 
Juu se Musari on munkin mielestä ihan sikahieno basso, mutta pikkuisen liian kallis minun makuun. Ehkäpä joskus sitten semmoinen.
 
Minä fanitan nyt Pekka Phjolan sorminäppäilyä, Flean peukkukikkoja ja Lemmyn näppäinlehteä;-)
 
Miten muuten se sormituki noissa joissakin bassoissa toimii? Pekka Pohjolalla on monissa videopätkissä ruuvattu siihen yläpuolelle puupala johon hän tukee peukalonsa ja sen logiikka mulle avautuu kyllä, mutta olen nähnyt joissakin Precision bassoissa sellaisen sormituen kielten alapuolella, siis sillä puolella missä potikat sijaitsee, mitä sormia ja millaisessa soitossa siihen tuetaan? ja miksi noita sormitukia ei ole kaikissa bassoissa, vai onko se soittajakohtaitsta tarvitseeko sellaista? voiko se olla tiellä?
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
Johannes_t
07.04.2011 07:59:26
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu:
 
Minä fanitan nyt Pekka Phjolan sorminäppäilyä, Flean peukkukikkoja ja Lemmyn näppäinlehteä;-)
 
Miten muuten se sormituki noissa joissakin bassoissa toimii? Pekka Pohjolalla on monissa videopätkissä ruuvattu siihen yläpuolelle puupala johon hän tukee peukalonsa ja sen logiikka mulle avautuu kyllä, mutta olen nähnyt joissakin Precision bassoissa sellaisen sormituen kielten alapuolella, siis sillä puolella missä potikat sijaitsee, mitä sormia ja millaisessa soitossa siihen tuetaan? ja miksi noita sormitukia ei ole kaikissa bassoissa, vai onko se soittajakohtaitsta tarvitseeko sellaista? voiko se olla tiellä?

 
Erinomaiset esikuvat!
 
Vanhoissa Fendereissä on sormituki kielten alapuolella, siihen aikaan kun bassokitaraa tuumittiin kitaristeille soitettavaksi, niin sormituki oli kaikkia muita sormia, paitsi peukaloa, varten. Peukalolla sitten pyyhkäistiin kieliä. Sittemmin tuki vaihdettiin yläpuolelle, peukaloa varten.
 
Nykyään bassoissa voi nähdä jopa kielten alle asetettava ramppi, joka osaltaan siistii tekniikkaa, mutta toimii myös tukena. Suurimmasta osasta bassoista erilaiset tuet loistavat poissaolollaan, peukalon tueksi jää tarjolle mikit ja tietysti kielet. Alinta kieltä, jota ei sillä hetkellä soiteta, on hyvä käyttää peukkutukena.
 
Tuossa vielä kuva ns. rampista:
http://resources.ibanez.com/resourc … ets/zoom/GWB1005NTF_finger_ramp.jpg
 
jperala
07.04.2011 08:12:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse ole opetellut kuljettamaan peukaloa mukana enkä pitämään mikin päällä ainoastaan, vaati aluksi hieman keskittymistä :) kun olin vuosia sitten opetellut pitämään mikin päällä.
 
ESP LTD EC-54
Etvi
07.04.2011 08:35:49
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jperala: Itse ole opetellut kuljettamaan peukaloa mukana enkä pitämään mikin päällä ainoastaan, vaati aluksi hieman keskittymistä :) kun olin vuosia sitten opetellut pitämään mikin päällä.
 
Tämä vaiva kyllä maksaa itsensä takaisin. Oikean käden peukulla on hirmu hyvä demppailla soimaan jääneitä kieliä liikuttaessa paksummilta kieliltä ohuille.
 
"Äänimies hoi, saisko vähän lisää akustiikkaa?"
hallu
07.04.2011 15:43:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos teille, että jaksatte sietää aloittelijaa täällä kyselemässä ja viitsitte jopa vastailla näihin minunkin ihan abc-tason kysymyksiin. Opin jälleen lisää ja jännittävä seikkauluni basismin maailmassa jatkuu ja teidän joviaali suhtautuminen tekee siitä vieläkin mukavampaa.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
Nazareth
07.04.2011 17:45:36 (muokattu 07.04.2011 17:46:08)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jperala: Itse ole opetellut kuljettamaan peukaloa mukana enkä pitämään mikin päällä ainoastaan, vaati aluksi hieman keskittymistä :) kun olin vuosia sitten opetellut pitämään mikin päällä.
 
Mä taas en oo koskaan "oppinu" sormisoittoa tallan läheltä koska jotenkin tuntuu liian "kireältä" kielet. Tai siis, jotenkin. Hankala tosiaan selittää. Silleen kyllä onnistuu mukavasti, että peukalo nojaa joko otelautaan kaulamikin puolella taikka pleksin reunaan.
 
Toivottavasti ymmärsitte.
 
Sitkeä rotta. Aina ei voi voittaa. Nää soi.
jperala
07.04.2011 17:48:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nazareth: Mä taas en oo koskaan "oppinu" sormisoittoa tallan läheltä koska jotenkin tuntuu liian "kireältä" kielet. Tai siis, jotenkin. Hankala tosiaan selittää. Silleen kyllä onnistuu mukavasti, että peukalo nojaa joko otelautaan kaulamikin puolella taikka pleksin reunaan.
 
Toivottavasti ymmärsitte.

 
Kyllä minäkin siitä mikin kohdalta soitan, kuljettelen vain peukkua mukana.
 
ESP LTD EC-54
MikkiHiiri
08.04.2011 13:46:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En tiedä onko aiheen vierestä vai aiheesta, mutta joka tapauksessa.
 
Noiden ylimääräisten hälyäänien, huiluäänien, huminoiden, resonointien yms kurissapitämiseen kannattaa kyllä kiinnittää huomiota alusta alkaen. Kun en osaa monimutkaisia juttuja vedellä niin yritän vedellä yksinkertaisia hyvällä soundilla.
 
Oon nähnyt paljon ohjeita, joissa korostetaan, että kieliä painetaan sormenpäillä ja että vasurin (oikeekätisillä) sormet ovat kaarella kieliä painettaessa. Näin teinkin alkuun mutta myöhemmin jouduin muuttamaan tekniikkaa, mikä otti aikansa.
 
Vasurin sormia voi nimittäin käyttää ylimääräisten äänien demppaamiseen. Kun painat etusormella e-kieltä, se on samalla ikäänkuin kevyesti barrena a:n d:n ja g:n päällä ja estää ylimääräiset törinät. Ei siis kaarella ilmassa. Vastaavasti kun painat a-kieltä, etusormi demppaa d:n ja g:n. Tekniikkaa voi pikkuhiljaa kehittää siihen suuntaan, että kun painat pikkurillillä jonkun äänen, kaikki muut sormet ovat parhaimmillaan kaikkien muiden kielten päällä estämässä ei-toivottuja ääniä.
 
Mikki Hiiri.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «