Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Kitarat: akustinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Halpaa akustista. Ibanez vai Yamaha
1
madstop
10.03.2011 01:48:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt olisi uuden akustisen hankinta edessä hintaluokassa n.300€.
 
Muutamia loppusuoralle karsiutuneita ehdokkaita:
Yamaha FG-720S
Ibanez AW40
Ibanez AW250ECE
 
Kertokaas kokemuksianne kyseisistä kitaroista. Ainakin tuota yamahaa ja ibanezin aw40:a on kehuttu kovastikkin tuossa hintaluokassa. Onkohan noissa laadullisesti suuria eroja. Jossain keskustelussa moitittiin yamahan nauhoja liian pehmeiksi, onko muilla tämänkaltaisia kokemuksia?
Nyt saa huutaa kaikkea kyseisiin kitaroihin liittyvää..
Kiitos!
 
ehkä olen vaan.
Ikosaedri
10.03.2011 23:32:25 (muokattu 10.03.2011 23:35:12)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oma ääni yamahalle, Ibanezilta puhuvat tässä hintaluokassa olevan vähän kehnohkoa laatua. Ei omakohtasta kokemusta tosiaan noista, niin en osaa varmaksi sanoa. Mulla on yamaha ja se toimii.
 
Edit: alle 500 euron hintaluokassa ilmeisesti on enemmänkin kyse siitä, saako hyvän vai huonon mallin, ei niinkään merkillä väliä. Tähän tulokseen olen omakohtasesti päätyny(lähes kaiken musaroinan suhteen), mutta kokeilemaan vaan ja jos se soi siu korvaas, ni sitten merkki on vaan merkki, mikä on kivalla fontilla läntätty jonnekki kohtaa kitaraa =)
 
pistolpete
13.03.2011 11:01:55
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itellä on tommonen yamaha fg 720s ja on kyllä uskomattoman hyvä. Uuden jos ostat ja pidät hyvin pari vuotta ja soitat kovasti niin se vasta herää henkiin se kitara.
Suosittelen!
 
Ibanezeista itellä on aika paskoja kokemuksia.
 
markus16
14.03.2011 11:29:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse olen pettynyt jokaiseen tämän hintaluokan Ibaneziin. Yamahasta ei oikeastaan minkäänlaista käyttökokemusta, mutta noista vaihtoehdoista ottaisin sen.
Itse ostin taannoin samaan hintaluokkaan putoavan Hagströmin ja tähän mennessä olen ollut hyvin tyytyväinen ostokseeni. Cortin kitaroista on myös löytynyt hinta-laatu -suhteeltaan erinomaisia laitteita.
 
Old school? New school? Shit! I didn't even go to school.
blackmetalist
20.03.2011 14:24:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Täältäkin ääni Yamahalle. Oon omistanut kyseisen mallin nyt pari vuotta enkä mitään negatiivista keksi. Soi komeasti ja pitää vireen uskomattoman hyvin.
 
Tuon hintaluokan Ibanezeja on tullut liikkeessä kokeiltua eivätkä oikein vakuuttaneet.
 
Numb
21.03.2011 10:44:50
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

madstop: Jossain keskustelussa moitittiin yamahan nauhoja liian pehmeiksi, onko muilla tämänkaltaisia kokemuksia?
 
Minä ainakin olen moittinut Yamahan nauhoja pehmeiksi. Mutta niitä on kotosalla kolme - kai se jotakin kertoo.
 
"Valmis" on parempi kuin "täydellinen"
Objectif Lune
22.03.2011 10:57:37
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En tiedä, mitä laatueroilla olette tarkoittaneet, mutta oman kokemukseni mukaan hintaluokassa 250-400 Ibanezit ja Yamahat vain ovat kovin erilaisia. Omaan korvaani yhdenkään Yamahan soundi vain ei kuulostanut hyvältä (liian heleä ja metallinen) ja lopulta päädyinkin Ibaneziin (AW800) joka tarjosi sopivaa pehmeää ja hieman hallittavampaa soundia.
 
Tietenkin kyse on aina kitarayksilöistä ja makuasioista, mutta en mä lähtisi yleistämään Yamahaa Ibanezia laadukkaammaksi. Eiköhän näin halvoissa kitaroissa kaikissa ole valtavia eroja yksilötasolla ja siksi tekisin valinnan ainoastaan kokeilemalla ja ostamalla sen yksilön, joka tuntuu hyvältä.
 
Ikosaedri
25.03.2011 05:39:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Objectif Lune: ... Eiköhän näin halvoissa kitaroissa kaikissa ole valtavia eroja yksilötasolla...
 
Itse en ole yhtään huonoa yamahaa soittanut, joten nyt pakko kritisoida =). Ehkä oon soittanu liian vähän sitten.
 
Numb
25.03.2011 16:46:55
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ikosaedri: Itse en ole yhtään huonoa yamahaa soittanut, joten nyt pakko kritisoida =).
 
Mä oon soittanut huonoja Yamahoita. Mun näkemys on, että mitä halvempi soitin, sen enemmän pitää panostaa yksilövalintaan kelpo soittimen saadakseen. Esim. halvimmat teräskieliset Yamahat ovat keskenään hyvinkin erilaisia. Ja sama pätee muihinkin merkkeihin, osa on oikeastaan soittokelvottomia.
 
"Valmis" on parempi kuin "täydellinen"
*Makke
28.03.2011 16:51:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Numb: ... halvimmat teräskieliset Yamahat ovat keskenään hyvinkin erilaisia...
 
Eli jos laitetaan 3 identtistä tehtaalta tullutta Yamahan FG-720 kitaraa vierekkääin, niin kuuletko niiden soinnissa jotain eroa, vai tarkoititko halvimmilla edes tämän hintaluokan kitaroita? Ja missä mallissa sitten sanoisit sen rajan menevän.
 
Itse olen juuri investoimassa Yamahan joko FGX-720 tai 730 malliin. Kertokaapa muutkin nyt sitten, että kun olen liikkeessä soittanut kyseistä kitaraa, niin jos ostan sellaisen ja haluankin "tuliterän" mallin varastosta, niin voiko se olla erilainen kuin jo aiemmin testaamani kitara?
 
Gosuli
29.03.2011 10:50:52 (muokattu 29.03.2011 10:53:34)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

*Makke: Eli jos laitetaan 3 identtistä tehtaalta tullutta Yamahan FG-720 kitaraa vierekkääin, niin kuuletko niiden soinnissa jotain eroa, vai tarkoititko halvimmilla edes tämän hintaluokan kitaroita? Ja missä mallissa sitten sanoisit sen rajan menevän.
 
Itse olen juuri investoimassa Yamahan joko FGX-720 tai 730 malliin. Kertokaapa muutkin nyt sitten, että kun olen liikkeessä soittanut kyseistä kitaraa, niin jos ostan sellaisen ja haluankin "tuliterän" mallin varastosta, niin voiko se olla erilainen kuin jo aiemmin testaamani kitara?

 
Niissä on eroja ja erot voivat olla hyvinkin suuria.
 
Itse olen testannut esim. kolmea eri 12-kielistä tuosta Jammun FG720-sarjasta. Kaikki oli viimeistelyltään ja asetuksiltaan kutakuinkin samankaltaiset. Kaksi niistä oli soinniltaan hyvällä tahdolla ajateltunakin vain välttäviä. Kolmas yllätti minut täysin. Kahteen edelliseen verrattuna soundi oli jos ei ihan eri planeetalta, niin ainakin eri mantereelta. Ostin tuon kolmannen itselleni ja hyvä ostos se olikin.
 
Vastaavaan ilmiöön olen törmännyt myös kuusikielisten akustisten kanssa. Samassa kaupassa, samanlaisissa ilmankosteusoloissa säilytetyt saman sarjan akustiset ovat kaikki yksilöitä ja niissä monesti melkoisia eroja soundissa ja soitettavuudessa.
 
Tämän takia minua ei kiinnosta tilata nettikaupasta ainakaan uutta kitaraa. Kun ei pääse testaamaan niitä muita varastossa olevia malleja, niin mistä tietää ettei saa sitä varaston kehnointa peliä?
 
Ja täytyy vielä sanoa, ettei tämä ilmiö ole mitenkään vieras tuolla reilun tonnin hintaisissakaan akustisissa. Eli kannattaa testata mahdollisimman montaa yksilöä.
 
Objectif Lune
29.03.2011 14:06:43 (muokattu 29.03.2011 14:07:01)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gosuli: Ja täytyy vielä sanoa, ettei tämä ilmiö ole mitenkään vieras tuolla reilun tonnin hintaisissakaan akustisissa. Eli kannattaa testata mahdollisimman montaa yksilöä.
 
Ilmiöhän on sama ihan jokaisessa ei-synteettisessä soittimessa. Esimerkiksi sama viulu soi eri tavalla hieman erilaisella jousella soitettuna. Kai se siitä johtuu, että soittimen sointi on hyvin herkkä hyvin pienillekin eroille materiaalin laadussa, työstössä ja soittajan sormissa.
 
Numb
29.03.2011 15:04:09
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

*Makke: Eli jos laitetaan 3 identtistä tehtaalta tullutta Yamahan FG-720 kitaraa vierekkääin, niin kuuletko niiden soinnissa jotain eroa, vai tarkoititko halvimmilla edes tämän hintaluokan kitaroita? Ja missä mallissa sitten sanoisit sen rajan menevän.
 
Testasin neljä tai viisi FG-310 Yamahaa. Niissä oli keskenään suuret erot, ja joku hipoi kelvotonta jos ei jopa ollut sitä.. Nämähän ovat niitä todella edullisia kitaroita.
 
Kalliimman hintaluokan kitaroihin en ole perehtynyt niin hyvin, mutta uskallan väittää, että niitten yksilöerot eivät ole yhtä suuria akselilla hyvä - huono. Mutta ne voivat olla suuria akselilla tää tuntuu hyvältä - tää ei tunnu niin hyvältä.
 
"Valmis" on parempi kuin "täydellinen"
Ukkovaari
29.03.2011 15:44:12 (muokattu 29.03.2011 16:07:16)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

madstop: Nyt olisi uuden akustisen hankinta edessä hintaluokassa n.300€.
 
Muutamia loppusuoralle karsiutuneita ehdokkaita:
Yamaha FG-720S
Ibanez AW40
Ibanez AW250ECE
 
Kertokaas kokemuksianne kyseisistä kitaroista. Ainakin tuota yamahaa ja ibanezin aw40:a on kehuttu kovastikkin tuossa hintaluokassa. Onkohan noissa laadullisesti suuria eroja. Jossain keskustelussa moitittiin yamahan nauhoja liian pehmeiksi, onko muilla tämänkaltaisia kokemuksia?
Nyt saa huutaa kaikkea kyseisiin kitaroihin liittyvää..
Kiitos!

 
Täältä ääni Ibanezille, mun mielestä noista kolmesta Ibanezissa on parempi soundi (soundi sitten on taas niin makukysymys, joten kannattaisi itse testiä nuo vaihtoehdot). Ja miksi mun mielestä tuo Ibanezi on soundillisesti parempi on se, että on pikkasen lämpimämpi/täyteläisempi.
 
Soitettavuus noissa on aika samaa luokkaa, Yamaha ehkä on ulkonäöllisesti hieman paremmin viimeistelty eli tietyilta osin nätimpi, mutta soundillisesti nuo Ibanezit ovat ainakin mun korviini paremman kuulloiset.
 
Laadullisesti aika samaa luokkaa.
 
FrozenMelody
06.04.2011 21:40:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pistä parikymppiä lisää ja hommaa Yamahan FG730:nen. FG720 oman mielipiteenimukaan "tukkoon" viimeistelty. 730 on perjaatteessa 720, mutta siinä on se piste i:n päällä.
 
Ibanezin edullisiin akustisiin en itse luottaisi, on nähty ääripäitä.
 
...Mutta sehän on aina itsestä kiinni, mikä sopii, passaa, ja saundaa itsestä hyvältä.
 
Gas for Jazz.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «