Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Peavey Classic 30 W putket helisevät
1
Gitarris
05.04.2011 22:57:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ensimmäistä kertaa osallistun tähän keskusteluun omalla kysymyksellä. Aihettani on sivuttu täällä aiemminkin mutta tyhjentävää vastausta ei ole löytynyt (ehkei löydykään).
 
Ostin pitkän pohdinnan jälkeen ko. vahvistimen, joka kaikin puolin on hyväkuntoinen ja -soundinen. Mielestäni se oli myös edullinen ja myyjä mukava eli olen erittäin tyytyväinen kauppaan.
 
Varsinainen kysymykseni kuitenkin koskee Classicin putkien helinää, joka ilmenee erityisesti alataajuuksilla eli mulla lähinnä A-kielen äänillä n. c:stä e:hen. Olen näistä aiemmista kirjoituksista ymmärtänyt, että vika on putkivehkeissä yleinen ja Classiceissa erityisesti. Paikansin helinän tulevan yhdestä putkesta ja vaihdoin vierekkäisten putkien paikkaa mutta edelleen helinä tuli juuri samaisesta paikasta.
 
Tuntuu jotenkin mystiseltä ja tuntuisi, että pitäisi olla jokin ratkaisu ongelmaan. Tämän vuoksi siis jaan kysymykseni ja olen kiitollinen kaikista ajatuksista, ideoista ym. aiheeseen liittyen.
 
Miikathebest
05.04.2011 23:15:24
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oletko hakannut putkia jollain kepillä mikrofonisuuden havaitsemiseksi?
Komboissa kannattaa käyttää sellaisia putkia, jotka eivät ole niin alttiita poimimaan värähtrlyä. Kertokaa esimerkkejä.
 
Putkien ympärille on väännetty ties mitä kuumuutta kestäviä o-renkaita vaimentamaan helinää. En itse tiedä toimiiko.
 
Osta Juccizelta telefunkkenit :)
 
Liikaa säröä!
MikaHekkanen
05.04.2011 23:24:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Putkien mikrofonisuutta epäilen itsekin, siis sitä että putki/putket poimisivat mukaan ulkopuolisia häiriöitä. Remontti on helppo, uudet putket arvatenkin tarvitaan.
 
Omaan samanmoiseen vahvistimeeni vaihdoin kaikki putket, vielä siis ei ole uusien putkien kestosta käsitystä, mutta samanoloiset rutinat & kilinät mitä tuohon jo iäkkääseen koneeseen oli ajan myötä tulleet katosivat kyllä.
 
Päätteen EL84:t suosittelen hommaamaan Uraltonelta, sieltä saa tuohon suoraan sovitetun nelikon hyvin kohtuulliseen hintaan, olivatkohan JJ:t testattuna ja mitattuna tuohon sopivaksi 13 euroa kappaleelta?
 
Etuasteen putkilla voi sitten samalla säätää vahvistimen soundia omiin mieltymyksiin ja tarpeisiin sopivaksi. Itse päädyin muutaman kokeilun jälkeen alkuperäisestä jonkin verran poikkeavaan yhdistelmään.
 
tinde
06.04.2011 09:46:19
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun Classic 30w combossa helinä oli suurimmaksi osaksi ihan mekaanista resonointia. Duunasin uudet putkenpitimet jotka pitivät putket tiukemmin paikallaan > resonoinnit / helinät katosivat.
 
mattim
06.04.2011 11:23:26
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tinde: Mun Classic 30w combossa helinä oli suurimmaksi osaksi ihan mekaanista resonointia. Duunasin uudet putkenpitimet jotka pitivät putket tiukemmin paikallaan > resonoinnit / helinät katosivat.
 
Tässä oiva ratkaisu. Tuo classicin putkien helinä on mekaanista.
 
"I refuse to prove that my product will make you sound better", says the guitar gear vendor "for proof denies faith, and without faith, you will hear nothing."
sickboy
06.04.2011 12:54:56
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jep, mekaanista resonointia esiintyi minunkin Peavey Classic 30-vahvarissa. Helppo testata -> laita putki helisemään (soittamalla tarpeeksi lujaa matalia ääniä) ja paina putkia vuorotellen kiinni (hanskat on hyvä olla kädessä). Tuolla tavalla varmistuin mekaanisesta helinästä oman vahvistimeni kanssa.
 
Samaa teki Laneyn Lionheartin combo. Siihen tilasin Uraltonelta vahvemmat jousikiinnitykset, jotka oli helppo asentaa itse. Helinä hävisi olemattomaksi.
 
Gitarris
06.04.2011 19:56:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos ideoista!
 
Tein tuon mikrofonisuustestin ja mietin samalla, että mikä siinä varsinaisesti pitäisi olla tulos? Putkia naputtaessa ei ainakaan kuulunut mitään poikkeavaa kaiuttimesta.
 
Putket siinä on varsin uudet ja soundi tosiaan erittäin hyvä, joten taitanee olla tuo mekaaninen resonointi se viimeinen vaihtoehto eli kokeilen vielä sitä.
 
Gitarris
06.04.2011 19:59:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tindeltä olisin kysynyt, että millaiset putkenpitimet duunasit?
 
LaMotta
06.04.2011 21:15:35
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ne sun putkes eivät ole mikrofonisia vaan ne yksinkertaisesti resonoivat tietyillä sävelillä. Korjataan niin, että vaihdetaan resonoivat putket. Viallinen putki etsitään painamalla putkia vaikka muoviviivoittimella tai jollain kumimaisella varovasti silloin kun resonointi kuuluu. Viallista putkea painettaessa resonointi hiljenee tai katoaa.
 
"Huomatkaa, millaisen loistavan vastaanoton olemme järjestäneet Darwinin, Marxin ja Nietzschen opeille ja teorioille! Ainakin meille pitäisi näiden oppien gojimien mieliä hajoittavan vaikutuksen olla täysin selvän."
sickboy
06.04.2011 21:28:50
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LaMotta: Ne sun putkes eivät ole mikrofonisia vaan ne yksinkertaisesti resonoivat tietyillä sävelillä. Korjataan niin, että vaihdetaan resonoivat putket. Viallinen putki etsitään painamalla putkia vaikka muoviviivoittimella tai jollain kumimaisella varovasti silloin kun resonointi kuuluu. Viallista putkea painettaessa resonointi hiljenee tai katoaa.
 
Juu, mutta ei sitä putkea tarvitse vaihtaa, jos se hiljenee painamalla. Silloinhan kyse on mekaanisesta resonoinnista. Se putki tarvitsee vaan tiukemman kiinnityksen, eli jonkun mikä painaa sitä koko ajan. Jos siellä on jo joku jousikiinnitys, niin sinne väliin (putken kärjen päälle) vaan sit joku oma patentti kiristämään kiinnitystä. Mulla riitti, kun tilasin paremmat kiinnikkeet Uraltonesta.
 
LaMotta
06.04.2011 21:30:45 (muokattu 06.04.2011 21:31:00)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Riippuu tapauksesta. Olen itsekin viritellyt joihinkin putkiin kumiletkun putken kärjen ja alla olevan suojaritilän väliin. Omisssa keisseissä resonointi on hiljentynyt muttei hävinnyt kokonaan.
 
"Huomatkaa, millaisen loistavan vastaanoton olemme järjestäneet Darwinin, Marxin ja Nietzschen opeille ja teorioille! Ainakin meille pitäisi näiden oppien gojimien mieliä hajoittavan vaikutuksen olla täysin selvän."
tinde
07.04.2011 13:34:53
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gitarris: Tindeltä olisin kysynyt, että millaiset putkenpitimet duunasit?
 
Siitä on jo aikaa, mutta sama patentti kuin Marshalleissa oli jossain välissä (ehkäpä nykyisinkin):
 
http://www.slashmarshall.com/images … ry/slash_marshall_powersect-lrg.jpg
 
- Eli putken yläpäässä metalliprikka / levy missä sopivasti reikiä
- sen alle laitoin huovasta leikatun renkaan / prikan niin ettei metalli ole lasia vasten
- jouset prikasta runkoon riittävä tiukalla vedolla
 
Aika hyvin muistaakseni hiljeni
 
mattim
07.04.2011 14:29:02
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tinde: Siitä on jo aikaa, mutta sama patentti kuin Marshalleissa oli jossain välissä (ehkäpä nykyisinkin):
 
http://www.slashmarshall.com/images … ry/slash_marshall_powersect-lrg.jpg
 
- Eli putken yläpäässä metalliprikka / levy missä sopivasti reikiä
- sen alle laitoin huovasta leikatun renkaan / prikan niin ettei metalli ole lasia vasten
- jouset prikasta runkoon riittävä tiukalla vedolla
 
Aika hyvin muistaakseni hiljeni

 
Tässä kaupallisia tuotteita:http://uraltone.com/kauppa/advanced … j2l4&keywords=tube+retainer&x=0&y=0
 
"I refuse to prove that my product will make you sound better", says the guitar gear vendor "for proof denies faith, and without faith, you will hear nothing."
Miikathebest
08.04.2011 11:47:52
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tinde: Siitä on jo aikaa, mutta sama patentti kuin Marshalleissa oli jossain välissä (ehkäpä nykyisinkin):

http://www.slashmarshall.com/images ry/slash_marshall_powersect-lrg.jpg

- Eli putken yläpäässä metalliprikka / levy missä sopivasti reikiä
- sen alle laitoin huovasta leikatun renkaan / prikan niin ettei metalli ole lasia vasten
- jouset prikasta runkoon riittävä tiukalla vedolla

Aika hyvin muistaakseni hiljeni

 
Eikö huopa pala poroksi?
 
Liikaa säröä!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «