Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Dicolla pohjustus, ?? pääle ja sit dicolla pintalakkaus..
1
e0700719
01.04.2011 20:15:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli mitä mä laitan itte väriksi ku haluan läträtä dicolla. Pohjustan dicolla, jotain peittävää väriä haluan siihen päälle, sit halun vetää monta kerrosta diccoa pintalakkana ja pulituurin lopuks. Mikä maali ei kiehu?. Luin palstan helmiä ja faqua, selasin tikkurilan sivuja ja oon selannu kaiken mailman pintanikkarit mut ei vaan aukea.
 
Millä ne vintage goldtopit on tehty?
 
kölö
joomak
02.04.2011 16:56:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse sävytin Diccoa lakkavalmisteen liuotinohenteisella colorbind-petsillä.
 
Goldtopista en tiedä. Ainakaan Miranol kultamaali ei kestä Dicolla pinnoitusta.
 
e0700719
02.04.2011 17:01:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

joomak: Itse sävytin Diccoa lakkavalmisteen liuotinohenteisella colorbind-petsillä.
 
Goldtopista en tiedä. Ainakaan Miranol kultamaali ei kestä Dicolla pinnoitusta.

 
Eli siis miranooliako voi laittaa dicon alle/päälle
 
kölö
joomak
02.04.2011 17:45:04 (muokattu 02.04.2011 17:45:47)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sääntönä on, että päälle täytyy laittaa samaa tai miedompaa ainetta.
Näin ollen jos alla on vesiohenteinen ja laitat päälle liuotinohenteista aiheutuu lähes poikkeuksetta kuplimista tai vastaavaa reaktiota.
Nitrosellulakka on vahvempaa ainetta kuin miranol, joka on liuotinohenteinen akryylimaali. Sen vuoksi diccoa ei voi laittaa miranolin päälle, mutta miranolia voi laittaa diccon päälle.
 
e0700719
02.04.2011 18:37:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miten tuommonen vintage soitin, jossa on peittävä väri, mutta kuiteski selluloosalakka, on sitte maalattu?
 
kölö
jsvenn
02.04.2011 22:10:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

moikka,
Kokeilin joskus paukkupullosta kultaväriä diccon kanssa, mutta se käsitteli kupli. Jouduin raaputtamaan ja hiomaan pinnan uudelleen puhtaaksi. Värin saaminen kestämään nitroselluloosalakan alle tehdään käsittääkseni sekoittamalla väripigmentit lakkaan tai käyttämällä alkoholiliukoista petsiä tai sellakkaa. Jälkimmäistä tapaa olen testannut ja se on osoittanut kuplimattomaksi.
 
Paukkupullon kultavärin voit "suojata" saman valmistajan värittömällä paukkupullolakalla. Jos teet pohjatyöt hyvin, pinta onnistuu helposti kerralla valmiiksi. Paukkupullolakkauksessa on kuivumisaika käsittelyjen välillä tosi pitkä, muistaakseni viikko. Eli ei kannata hosua käsittelykertojen kanssa. Pinta ei tietenkään ole nitrolakkaa, mutta onko sillä väliä, jos se on muuten ok. tv juho
 
e0700719
03.04.2011 02:01:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jsvenn: moikka,
Kokeilin joskus paukkupullosta kultaväriä diccon kanssa, mutta se käsitteli kupli. Jouduin raaputtamaan ja hiomaan pinnan uudelleen puhtaaksi. Värin saaminen kestämään nitroselluloosalakan alle tehdään käsittääkseni sekoittamalla väripigmentit lakkaan tai käyttämällä alkoholiliukoista petsiä tai sellakkaa. Jälkimmäistä tapaa olen testannut ja se on osoittanut kuplimattomaksi.
 
Paukkupullon kultavärin voit "suojata" saman valmistajan värittömällä paukkupullolakalla. Jos teet pohjatyöt hyvin, pinta onnistuu helposti kerralla valmiiksi. Paukkupullolakkauksessa on kuivumisaika käsittelyjen välillä tosi pitkä, muistaakseni viikko. Eli ei kannata hosua käsittelykertojen kanssa. Pinta ei tietenkään ole nitrolakkaa, mutta onko sillä väliä, jos se on muuten ok. tv juho

 
En käytä paukkulakkoja/maaleja. Tähän asti oon ruiskulla vedelly PU lakkaa (unica) ja akryylimaaleja.
 
Nyt oon tykästyny tuohon nitroselluloosalakkaan ihan senki vuoksi ku on puhuttu, ettei se haittais sointiin. Oon muuten pensselisetänä menny. En jaksa tapella mun kompuran kanssa ku siitä sillon tällön nousee savu ja ruiskuki on ruikku.
 
Oon tänään kans törmänny täälä kirjotuksiin, joissa suositellaan pigmentoimaan diccoa ja sitä ajattelinki mennä jostaki väriliikkeestä kyseleen. Käsittääkseni pitää olla tenupohjasia sävyjä.
 
kölö
Illu
03.04.2011 10:58:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

e0700719: Miten tuommonen vintage soitin, jossa on peittävä väri, mutta kuiteski selluloosalakka, on sitte maalattu?
 
Porukoiden autotallissa oli kaikkien muiden vintage-purnukoiden seassa purkki selluloosa-automaalia, olisikohan se vastaus ongelmaan?
Löytyi myös ties kuinka vanhaa Dicco-lakkaa alkuperäisessä pullossa!
 
MPU
03.04.2011 13:55:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Motipin akryylispraymaalit ja kaikki tähän asti kokeilemani muutkin akryylispraymaalit ovat toimineet hyvin Diccon alla. Pohjana Dicco hiontalakka, väliin väri ja pintaan Dicco pintalakkaa.
Marko
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
e0700719
03.04.2011 15:16:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MPU: Motipin akryylispraymaalit ja kaikki tähän asti kokeilemani muutkin akryylispraymaalit ovat toimineet hyvin Diccon alla. Pohjana Dicco hiontalakka, väliin väri ja pintaan Dicco pintalakkaa.
Marko

 
Tuo lienee vastaus mun kysymykseen, tota taidan koklata testipalaan. Kiitos Mies!
 
kölö
joomak
04.04.2011 08:11:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos pensselillä levität maalin päälle diccon on suuri vaara, että maali lähtee leviämään. Suosittelisin tuohon työhön ruiskua tai ainakin tekemään koepalan.
 
MPU
04.04.2011 20:38:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

joomak: Jos pensselillä levität maalin päälle diccon on suuri vaara, että maali lähtee leviämään. Suosittelisin tuohon työhön ruiskua tai ainakin tekemään koepalan.
 
Juurikin ruiskulla olen Motipin päälle Diccoa laittanut. Sutimisesta ei kokemusta joten kokeile tai hommaa ruisku.
Marko
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
e0700719
05.04.2011 08:13:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MPU: Juurikin ruiskulla olen Motipin päälle Diccoa laittanut. Sutimisesta ei kokemusta joten kokeile tai hommaa ruisku.
Marko

 
On Pieni matalapaineruisku mallia motonet. säiliö on 1-2 desiä ja käyttöpaineena oon pitäny 2-3. Mulla on perus mec airin jokamieskompura. 2 heppaa vaan tehoa ja jos käyttäs 6 baaria niin se ei kauaa tuu ulos kuutena.
 
Oon miellity tommosta motonetin kalleinta mallia (50 euroo) yläsäiliöllistä. Pitää vaan selvittää, miten paljo painetta se vaatis 1.4 suuttimella. Toki jos jollakin on hyviä suutin/paine ehdotuksia pienelle kompuralle, ehdotuksia otethan vastaan.
 
kölö
e0700719
07.04.2011 20:43:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://kuvablogi.com/nayta/2993979/
 
väriä pinnassa. Nitroselluloosa sideaine johon sekotettu kuorma-auton hytin väripastaa. ku selaa muutaman kuvan taakse näkee etiketin.
 
Vetelin 4 kerrosta 20/80 suhteella 15 minsan välein. Sit loppu ohenne. Voi kai jatkaa väriä vielä tohon ens viikolla? Voiko hioa kevyesti välissä, muutama roso tuli yhteen kohtaan. Hankaisko vaan karhunkielellä ennen lisää väriä?
 
kölö
samipa
07.04.2011 21:07:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

..oho, meni seinään kans vähän maalia !
 
-Sami
 
MPU
07.04.2011 21:28:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Diccon hyvä puoli on se, että uusi kerros sulaa edelliseen kiinni joten huoletta voit ensi viikolla jatkaa suihkimista. Jos tuli röpöä niin hio tasaiseski ennen uutta kerrosta.
Marko
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
e0700719
07.04.2011 21:37:37 (muokattu 07.04.2011 22:20:08)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

samipa: ..oho, meni seinään kans vähän maalia !
 
-Sami

 
Joo pitää työkalujen ruostesuojaus tehdä :D
Mulla on nykyään vauvansininen kiinalaisporakone ;D
 
EDIT: Noniin... tajusinhan sen maaliaseinälle- läpän sit vihdoin ;D
 
kölö
Lökis
14.04.2011 00:21:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noissa vaapunteko hommissa tuli koettua kaikenlaista ja liuottimet olivat suurin "mitähän tästä syntyy"-tunteen aiheuttaja.
 
Kokeilla voi aina kaikenlaista, mutta liuottimien kanssa hyvä nyrkkisääntö on:
 
Pohjalta pintaan samaa liuotinta tai pintaa kohden miedompaa liuotinta.
 
Toki noilla karmaisevia yllätyksiäkin aiheuttaneilla pulikoilla kalaa tuli, mutta jälki ei juuri silmää hivellyt.
 
Liuottimina olivat: Asetoni, Ksyleeni ja Tinneri. Toisinaan sprii ja vesi
 
JPHe
15.04.2011 15:36:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lökis: Noissa vaapunteko hommissa tuli koettua kaikenlaista ja liuottimet olivat suurin "mitähän tästä syntyy"-tunteen aiheuttaja.
 
Kokeilla voi aina kaikenlaista, mutta liuottimien kanssa hyvä nyrkkisääntö on:
 
Pohjalta pintaan samaa liuotinta tai pintaa kohden miedompaa liuotinta.
 
Toki noilla karmaisevia yllätyksiäkin aiheuttaneilla pulikoilla kalaa tuli, mutta jälki ei juuri silmää hivellyt.
 
Liuottimina olivat: Asetoni, Ksyleeni ja Tinneri. Toisinaan sprii ja vesi

 
Tässä on myös aika paljon kyse siitä kuinka kova alla oleva pinta on tai kuinka kostea se on. Esimerkiksi vesiohenteisen päälle olen onnistuneesti laittanut 2-komponettista PU- lakaa. Samaista lakaa myös olen laittanut 1-komponettisen automaalin päälle. Eli alla jäävä pitää olla kovettunut/ kuivunut hyvin.
 
e0700719
15.04.2011 17:26:52 (muokattu 15.04.2011 17:28:15)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tähän vähä väliaika tietoja.
 
On tuo nitroselluloosasidoaineinen väri siinä nyt päällä. Vedelly 20/80 kerroksia sille tarkotetulla ohenteella. Väri on oikeen täyteläinen ja hyvä. Oli tosi miellyttävä maalata ruiskulla ku vaan maltto vetää pieniä kerroksia ja monta.
 
Nyt olen antanut sen kuivua kauan ja mietin että jos se sais vaikka viikonpäivät olla ennenku alan kirkasta diccoa laittamaan päälle. Ajattelin vedellä sitä lakkaa siihen niin maan perusteellisen paksulti että saan sen lopputuloksen mitä oon halunnu.
 
Suosittelen tuolla sidosaineella tehtyä väriä perinnehenkisille
 
kölö
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «