Aihe: Suomen Idols 2011
1 2 3 4 538 39 40 41 4261 62 63 64 65
Borlag
03.04.2011 21:41:34 (muokattu 03.04.2011 21:46:22)

kk80: Kaipa tässä on kysymys siitä kuinka paljon pitää tuntea musiikkia. Onko Deep Purple tosiaan (sen kuuluisan riffibiisin ohella)niin rajat rikkova juttu, että kaikkien tulee tietää Highway Star -kappale. Jos näin on niin itsekin olen tehnyt syntiä, ei hajuakaan Deep Purplen kappaleista. Ymmärrän kyllä että asia aiheuttaa närkästystä. Itse vieläkin ihmettelen kaveria joka harrasti kitaranrämpyttämistä mutta ei ollut kuullut Bohemian Rhapsodyä(???)tai Pink Floydin Comfortably Numbia. Pisti vähän miettimään.

Eikö Idolsin formaattiin kuulu myös se, että kilpailijat ilmoittavat nuo biisinsä etukäteen, ja näin ollen tuomareilla olisi mahdollisuus katsastaa ne alkuperäiset siinä tapauksessa jos ne eivät ole tuttuja? Eli jo tämänkin takia pitäisi olla mahdotonta että kappale ei ole lainkaan tuttu. Ja mitä Purpleen tulee rajoja rikkovana bändinä, niin ottaen huomioon että sitä ja Black Sabbathia pidetään bändinä joka kehitti heavy metal musiikin. Lisäksi ottaen huomioon metallimusiikin huiman suosion vielä tänäkin päivänä, 40 vuotta myöhemmin, kun metallilla itsellään on jo enemmän alagenrejä kuin muulla rokilla yhteensä, niin metallia voidaan hyvin mielin pitää jo kokonaisena genrenä itsessään. Eli sanoisin että Purple, aivan kuten Sabbath ja Zeppelinkin, kuuluvat nykypäivänä musiikin yleissivistykseen.

Sanoisin kyllä noistakin kahdesta biisistä (kuin myös monesta muustakin Queenin ja Pink Floydin biisistä), että kuuluu yleissivistykseen tuntea myös ne.
JIRPPI
03.04.2011 21:41:57
kk80: Kaipa tässä on kysymys siitä kuinka paljon pitää tuntea musiikkia. Onko Deep Purple tosiaan (sen kuuluisan riffibiisin ohella)niin rajat rikkova juttu, että kaikkien tulee tietää Highway Star -kappale. Jos näin on niin itsekin olen tehnyt syntiä, ei hajuakaan Deep Purplen kappaleista. Ymmärrän kyllä että asia aiheuttaa närkästystä. Itse vieläkin ihmettelen kaveria joka harrasti kitaranrämpyttämistä mutta ei ollut kuullut Bohemian Rhapsodyä(???)tai Pink Floydin Comfortably Numbia. Pisti vähän miettimään.

Kyllä mä sanoisin, että Highway Star on paljon tunnetumpi ja klassikompi kappale kuin Comfortably Numb...
Lesko
03.04.2011 21:42:52
sepisti: Kuoppishan siellä oli ja sitä kyllä kuvattiin. Valitettavasti...

Mikä siitä Kuoppiksesta tekee niin hyvän, että se otetaan aina näihin finaaleihin? Aikaisempina vuosina sama meininki. Paremmat rumpalit olleet semifinaaleissa, eli Nykänen ja Torniainen.

Sinä vuonna kun Ari Koivunen oli kisoissa, paras jakso bändin osalta oli se, missä Torniainen tuurasi Kuoppista. Toriniainen veti silloin niin tykisti, että peltiständikin meni nurin. Mä en vaan jaksa tota Kuoppiksen lätkytystä... Joo joo, Kingston Wall oli kova...

Painoin varoitusta. Kuoppis on kovinta ikinä.
JCM
03.04.2011 21:49:05

kk80: Kaipa tässä on kysymys siitä kuinka paljon pitää tuntea musiikkia. Onko Deep Purple tosiaan (sen kuuluisan riffibiisin ohella)niin rajat rikkova juttu, että kaikkien tulee tietää Highway Star -kappale.

Highway Star on Purplelta sellainen kappale, että se pitää tietää. Kaikkien jolla on silmät ja korvat. Vaikka mielestäni esim. Pictures of Home on paljon kovempi biisi.

Tätä seuraavaa biisiä tosin kenenkään ei tartte tietää, ainakaan ennalta:

http://www.youtube.com/watch?v=2rmiiSVs4pc
kk80
03.04.2011 21:52:14 (muokattu 03.04.2011 21:53:22)
JIRPPI: Kyllä mä sanoisin, että Highway Star on paljon tunnetumpi ja klassikompi kappale kuin Comfortably Numb...

Jälkimmäisessä on niin legendaarinen soolo, että kaikkien kitaroinnista kiinnostuneiden tulee se tuntea. Pink Floyd on ehkä kuitenkin yhtyeenä ja ilmiönä ns. isompi kuin Deep Purple... nojoo tälläisistä ulkomusiikillisista asioista on tyhmä keskustella.

Aika vihteellinen tuo ulkopuolisten tuomarien rooli kuitenkin on. Omaa lättyähän sinne mennään promoamaan, tuskimpa Ylönen (tai kukaan muukaan)nyt nettifoorumeilta ehtii bongailla mitä kilpailijat meinaavat laulaa. Kilpailijoiden etunimet olisi kiva osata, toisaalta tämäkin tulee helpottumaan mitä pidemmälle mennään.
Pro Helminen. Raipe Vancouveriin 2010!
Rhapa
03.04.2011 21:57:10
kk80: Pink Floyd on ehkä kuitenkin yhtyeenä ja ilmiönä ns. isompi kuin Deep Purple...

Tähän väliin pakko sanoa, että paskat on.

Harmi kun ehdin näkemään vain hennariikan (vaimikälie) esityksestä etiäpäin idolsia. Tuli oikein kunnon myötähäpen tunne tuota hennariikkaa tsiigaillessa... tuollaisella karaokella mentiin sitten vielä jatkoon? Kertonee aika paljon kilpailun tasosta. Ja lopussa se lottamikälie veti ainakin helvetin paljon paremmin mitä HR.

Alin biisivalinta oli omaan korvaan kyllä täysin väärä. Tuomareille kyllä tuntui kelpaavan.
Askr
03.04.2011 21:59:12 (muokattu 03.04.2011 22:01:35)
No onhan Deep Purple on rajat rikkova klassikkobändi, siis täysin Pink Floydin veroinen. Lisäksi kun biisilista on ollut tiedossa ja on tulossa tuomariksi niin biisi olisi pitänyt tarkistaa, ihan tuomaroinnin järkevyyden, referenssin nimissä, jos ei ollut tiedossa.

Toisaalta plussaa rehellisyydestä - sinällään minusta ei nyt mikään järisyttävä aukko ollut. Jokaisella on omat intressinsä ja hyvää musiikkia voi tehdä tuntematta historiaa kuin niiltä osin kun itseä sattunut kiinnostamaan. Vankkaa näkemystäkin voi olla. Musiikinhistorian kirjoittaminen ja arvioiminen on oma juttunsa, tekeminen omansa. VHB heitto ja jotkut muut osuudet arvioinneista oli minusta paljon omituisempia.
Funkånaut
03.04.2011 22:01:40

Rhapa: Tähän väliin pakko sanoa, että paskat on.

Epäilisin itse Pink Floydiä maailmanlaajuisesti huomattavasti merkittävemmäksi yhtyeeksi kuin Deep Purplea, mutta mene ja tiedä. Milläs määritellään?
Lisätään vielä sellainen tieto, että tähän ketjuun rölötteleviä tähdätään vuoden jäähyaseella ja liipaisinsormi on herkässä. - Moderaattori
apenaattori
03.04.2011 22:02:55
Funkonaut: Epäilisin itse Pink Floydiä maailmanlaajuisesti huomattavasti merkittävemmäksi yhtyeeksi kuin Deep Purplea, mutta mene ja tiedä. Milläs määritellään?

Jon Lord. Viikset. Hammondit. Oliko vielä jotain kysyttävää?
http://img439.imageshack.us/img439/1020/vrjohtoptsqi7.jpg
Askr
03.04.2011 22:05:39
Funkonaut: Epäilisin itse Pink Floydiä maailmanlaajuisesti huomattavasti merkittävemmäksi yhtyeeksi kuin Deep Purplea, mutta mene ja tiedä. Milläs määritellään?

Mä väittäisin että tällaisen väitteen esittäminen vaatii vähän aukkoja tietämyksessä, ts. klassinen onko omena merkittävämpi hedelmä kuin appelsiini.
Lennu
03.04.2011 22:06:52

Askr: Mä väittäisin että tällaisen väitteen esittäminen vaatii vähän aukkoja tietämyksessä, ts. klassinen onko omena merkittävämpi hedelmä kuin appelsiini.

Omena on ihan kakkaa.
"mut lennulla on se etu että se voi perustelematta pitää asioita täysin paskoina ja se silti voittaa kaikki väittelyt." -Twinkle
Meadow
03.04.2011 22:07:03
Funkonaut: Milläs määritellään?

jazzmies määrittelee nämä asiat.
jazzmies
03.04.2011 22:17:41 (muokattu 03.04.2011 22:19:03)
Ali oli kyllä ihan omassa sarjassaan kappalevalintansa ja osaamisensa kanssa. Hän esitti kappaletta latauksella, ja sehän minut yllätti. Nyt hänen vokaalinsakin ovat nousseet ääkkösistä oikeansävyisiksi, eikä mölinä häirinnyt tällaisessa tykkipiisissä lain.

Stina on ihan jees, mutta hän ei millään tunnu pääsevän noista äänentaivuttelumaneereistaan eroon, sillä sitä suoraa säveltä ei tule sitten millään. Hit the note, satan!

Martti ei kyllä tuonut lisäarvoa tuohon valitsemaansa kappaleeseen, ja kappalehan on melodisesti köpö. Siinä pitäisi kyllä improvisoida paljon enemmän, jotta pääsisi eroon alkuperäisesityksen syntitaakasta. Mutta kyllähän Martti osaa laulaa.

Ilpo lauloi samassa sävellajissa yhtyeen kanssa, mutta vire meni järjestelmällisesti poskelleen. Esitys oli sellaista "teinihujoppi karaokelavalla siellä heiluskelee epätoivoissaan laulutaidon puutteessa".

Hennariikka möhli muotorakenteen mikä on anteeksiantamatonta.

Lotta unohti sanat ja pidän leveämmästä lantiosta.
Ei se absoluuttinen totuus ole, mutta lähes järjestelmällisesti olen oikeassa asian kuin asian todellisesta jamasta. - jazzmies 2011 -
Tupuna
03.04.2011 22:17:49 (muokattu 03.04.2011 22:22:06)
Joo. On tyhmää, ettei Ylönen tiennyt Highway staria. Mutta uskallanpa myös väittää, ettei kovin moni musiikkia seuraamaton sitä myöskään tiedä. Mulla on varmasti kymmeniä naispuolisia kavereita, jotka ei edes tiedä mikä Deep Purple on.

Musiikin/rockmusan ammattilaiselta tuon tietämistä kyllä olisi odottanut. Eli Ylöseltä iso moka, osoitti ainakin ettei hän voi kovin antaumuksellinen musadiggari olla. Mun mielestä taiteilija on aina mielenkiintoisempi, jos on myös intohimoinen musadiggari. Kun tietää perinteen, ei tule keksineeksi pyörää uudestaan ja voi hienosti sekoitella tietämiään elementtejä uudeksi taiteeksi.

Ai niin, pitää varmaan laittaa teidän iloksi tänne myös yksi (1) puumakommentti, kun sitä kyseltiin. Ilpo oli taas valtavan hyvännäköinen. Kolmen kärki lähenee... aijai :)

EDIT: jazzmies: Ilpo lauloi samassa sävellajissa yhtyeen kanssa, mutta vire meni järjestelmällisesti poskelleen. Esitys oli sellaista "teinihujoppi karaokelavalla siellä heiluskelee epätoivoissaan laulutaidon puutteessa".

Tätä mä en tajua. Mä olen aiemmin ollut hyvin ärsyyntynyt Ilpon vireen heittelystä, mut tällä kertaa sen vire ei oikeesti ees heittänyt. Sä et jazzmies todellakaan ole mikään messias nyt tässä asiassa.
ROCK OUT WITH YOUR COCK OUT!
Askr
03.04.2011 22:28:22 (muokattu 03.04.2011 22:33:40)
Tupuna: JMusiikin/rockmusan ammattilaiselta tuon tietämistä kyllä olisi odottanut. Eli Ylöseltä iso moka, osoitti ainakin ettei hän voi kovin antaumuksellinen musadiggari olla. Mun mielestä taiteilija on aina mielenkiintoisempi, jos on myös intohimoinen musadiggari. Kun tietää perinteen, ei tule keksineeksi pyörää uudestaan ja voi hienosti sekoitella tietämiään elementtejä uudeksi taiteeksi.

Tekijän intohimoinen musa- tai minkä vaan taiteenlajin diggarius on musta täysin eri asia kuin sellainen esim. musiikillinen yleissivistys, jota ehdottomasti pitäisi vaatia esim. musiikista kirjoittavalta tai sitä arvioivalta. Mä tunnen monta mielenkiintoista tekijää, jotka tuntee just sen, johon oma kiinnostus on kohdistunut. Ne olisivat paskoja kriitikkoja (vaikka toiset sitä valitettvasti tekevätkin, siis kritisoivat leivän tai muun takia), vaikka ovatkin mitä parhaita taiteilijoita. Nämä ovat eri asioita.
kk80
03.04.2011 22:32:39
Mun mielestä taiteilija on aina mielenkiintoisempi, jos on myös intohimoinen musadiggari. Kun tietää perinteen, ei tule keksineeksi pyörää uudestaan ja voi hienosti sekoitella tietämiään elementtejä uudeksi taiteeksi.

Allekirjoitan kyllä tämän mutta toisaalta ehkä on kuitenkin parempi seurata enemmän nykypäivän musiikkia kuin noita "ikivihreitä klassikoita". Jonkinlainen pohjatieto täytyy etenkin singer / songwriter perustaisen rock musiikin esittäjällä olla mutta mahtuuko sinne tietämykseen DP:n kokoinen aukko onkin sitten ihan toinen asia (henk.koht mielestäni mahtuu).

Ylösestä kyllä huomasi ettei oikein ollut sinut Idols formaatin kanssa eikä ollut varmaan jaksoakaan katsonut suomen Idolssia. Toisaalta milloin noilla vierailijoilla muka jota sanottavaa on (ja sitten kun Olli Lindholmilla on sanottavaa niin iltapäivälehdet kirjoittaa).

Ai niin, pitää varmaan laittaa teidän iloksi tänne myös yksi (1) puumakommentti, kun sitä kyseltiin. Ilpo oli taas valtavan hyvännäköinen.

Aika pinnallista hehkuttaa kilpailijoiden ulkonäöllä... Toisaalta toivottavasti Stinalle saadaan se tanko seuraavaan koitokseen!
Pro Helminen. Raipe Vancouveriin 2010!
apenaattori
03.04.2011 22:55:18 (muokattu 03.04.2011 22:57:04)
jazzmies: Ali oli kyllä ihan omassa sarjassaan kappalevalintansa ja osaamisensa kanssa. Hän esitti kappaletta latauksella, ja sehän minut yllätti. Nyt hänen vokaalinsakin ovat nousseet ääkkösistä oikeansävyisiksi, eikä mölinä häirinnyt tällaisessa tykkipiisissä lain.

Stina on ihan jees, mutta hän ei millään tunnu pääsevän noista äänentaivuttelumaneereistaan eroon, sillä sitä suoraa säveltä ei tule sitten millään. Hit the note, satan!

Martti ei kyllä tuonut lisäarvoa tuohon valitsemaansa kappaleeseen, ja kappalehan on melodisesti köpö. Siinä pitäisi kyllä improvisoida paljon enemmän, jotta pääsisi eroon alkuperäisesityksen syntitaakasta. Mutta kyllähän Martti osaa laulaa.

Ilpo lauloi samassa sävellajissa yhtyeen kanssa, mutta vire meni järjestelmällisesti poskelleen. Esitys oli sellaista "teinihujoppi karaokelavalla siellä heiluskelee epätoivoissaan laulutaidon puutteessa".

Hennariikka möhli muotorakenteen mikä on anteeksiantamatonta.

Lotta unohti sanat ja pidän leveämmästä lantiosta.

Täyttä asiaa, mutta Lotan äässi oli kyllä hyvä. Ja ACDC on kova.

Joo kyllähän tämä oli kaikin puolin aika myötähäpeää aiheuttavaa seurattavaa. Nyt katsoin ensimmäistä kertaa koko kautena enkä kyllä aio kiusata itseäni enempää. Väkisinväännetyt draamainsertit joissa joku tilittää kotiseutu-uskollisuuttaan hempeän pianomusiikin säestämänä olivat aika uskomattoman hirveitä. Tuomareiden kommentointi aiheutti sohvalla vääntelehtimistä ja facepalmeja useaan otteeseen, erityisesti Nikulan neronleimaukset olivat aika kamalaa kunneltavaa.

Laulajat eivät ole missään nimessä huonoja, mutteivät ole millään tarpeeksi hyviä jotta show pysyisi mielenkiintoisena. Virekämmit (erityisesti Ilpo oli aika metsässä välillä, vaikka korkeat nuotit tulivatkin ihan nätisti) ja yleinen lauluäänten voimattomuus estivät fiilikseen pääsyn aika tehokkaasti. Jossain kuppilassa cover -keikalla vedettynä tai karaokessa koko jengi menisi tietty täydestä, mutta tällaiseen showhun rahkeet eivät riitä. Muutenkin Suomi -budjetti sekä osaamisen taso tuotantopuolella lässäyttävät homman melko totaalisesti. Puitteet ovat liian pienet jotta tämä formaatti toimisi kunnolla ja saataisiin aikaiseksi kunnon show.
http://img439.imageshack.us/img439/1020/vrjohtoptsqi7.jpg
Scrobble
03.04.2011 23:05:19
Hennariikka veti sen mä annan sut pois-biisin iha jees, mut sen jälkee ei oo oikee mikää lähteny.
Kaikki meistä oli kannabis hippejä, tosin 70 luvulla, nykyään se on Out of In. -mancubus
Rotuvaari
03.04.2011 23:09:56
Mikä puhututtaa eniten illan Idols-skaban jälkeen? No tietty se, ettei Lauri "Late" Ylönen tuntenut Purplen Highway Staria. Kertoo jotain kisan kiinnostavuudesta. Ja itse illan aiheeseen: vaikka tykkäänkin Highway Starin kitarasoolosta kovasti, on Pink Floyd vallan muuta musiikkia, muutama askelta kauempana perusrockista. Eri asia kumpi on suurempi vaikuttaja sitten.
Jos otat kollin voit hörhiä muiden natu kissojen kanssa. Ja näin saat extraa tekemiseen eli tekeminen nousee yli maximin. Kissan elämää -tietokonepeli
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)